Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Han har ju givetvis inte en massa fett. Men jag jamforde med nagra andra bilder pa honom dar var han sa spad och mager att man trodde han skulle ga av pa mitten.Och sa ser han inte ut nu.

fattar inte var Djurjouren hittar allt fett heller :confused: Tycker snarare att han ser kantig och på gräns till mager ut nu. Hade han varit min häst hade jag velat ha upp han i vikt som han ser ut nu. Men du skrev att han fäller en massa nu, så kan ju vara därför han gått ner sig.

Tror inte fällningen påverkar, men har tänkt den tanken med. Men jag tror snarare att det är våren + ökad motion. Han har ju även tidigare år - utan att jag 'gjort något' tappat när det blivit vår/sommar. (Och lagt på sig när det blivit senhöst/vinter)

Tidigare har det ju dock varit högst välkommet, men i år vetesjutton.

Delvis KL - riktat även åt övriga:

Jag velar ju vilt ang om jag ska höja maten åt honom. Just för han ser ebarmerligt smal ut i vissa (många) vinklar. Han 'känns' smal också när man känner på honom. Inte mager, men smal. Samtidigt så som syns på en del av betesbilderna (som jag medvetet tog med just därför) så gillar jag inte riktigt att han ser ut att ha rätt mycket 'fläsk' vid bringan, när han tar ner huvudet. Men jag är livrädd drabbas av anorexi by proxy och att jag sas blir 'hemmablind'. Kompisen hävdade på MSN igår att 'sådär ser ALLA hästar ut när de tar ner huvudet, då har ALLA hästar depåer'. Jag kollade lite på bilder av mina tidigare hästar och kunde konstatera att ungefär hälften av de hade det även som smaala, den andra hälften inte, så jag blev inte så klok på det ;) Sen är mina tidigare dumma jämförelseexemplar - han SKA INTE se ut som ett fullblod, varken ett arabiskt eller engelskt.

Mankammen har ju tydlig depå kvar, men den är frågan om vi någonsin helt blir av med, och det lär nog då få bli med tid och inte bantning, för ska jag 'banta bort' den lär hästen dött av undernäring innan dess. Men i övrigt så på bilden nedan har jag ringat in det jag inte 'blir klok på'. Samtidigt så ta en annan bild - och inget av det syns alls. Jag känner mig understundom hallucinatorisk ;)

depex.jpg

Men, spontant så när jag pysslat med honom (ryktat, sadlat etc) och sett honom på 'nära håll' (och eg mer känt än sett) har han känts okej men bör inte tappa mer. Har ibland reagerat när jag borstar på att benstrukturer känns tydligt över t ex just höftben men även bringan. Andra gånger känns det så runt och vadderat så.

Men igår när han fick gå några h utan insektstäcket för att få bli av med lite fällpäls (det blåste så insektsfritt, gäller att passa på) och såg honom på 'långt håll' så kände jag att 'shit, för smal!'. Och så byter jag vinkel och 'näää, lagom', nu vinkel igen 'näää, för smal'.. ni fattar =/

Jag får en vågvikt senare i veckan om allt går som det ska, men den är ju eg ingalunda avgörande. Oavsett om vågen skulle visa 370 kg eller 410 kg så är ju inte det det avgörande.

Han har ju givetvis inte en massa fett. Men jag jamforde med nagra andra bilder pa honom dar var han sa spad och mager att man trodde han skulle ga av pa mitten.Och sa ser han inte ut nu.

Nu tror jag att jag tappade dig? Du tycker alltså att när han såg 'så späd och mager att man trodde han skulle gå av på mitten' är synonymt med att se ut som hälsan själv? Och att nu ser han inte mager ut - och då ser han ut att må mycket sämre?

Ska, inte idag dock, jobbar kväll, försöka ta nya bilder i samma vinkel som de 'gamla'. För han är som sagt smalare nu än då. Men det är lite det som är problemet med bilder, det är en tusendels sekund. Jag brukar försöka välja ut representativa bilder när jag fotar. Dvs tar jag 10 bilder, och på 5 av bilderna ser han ut på ett visst sätt/att ha ett visst hull, då tar jag av de bilderna (för det finns alltid bilder i alla serier där han ser både smalare och tjockare ut). Men vinkeln kan spela in en hel del när den blir olika mellan tillfällena. Var lite därför jag la ut 'lalla i hagen med huvudet i backen'-bilder nu med, just för de blir så annorlunda än uppställda.

Hittade en bild från 'förra gången' som är hyfsat samma vinkel som den uppställda som idag, inte helt dock, han är vinklad en aning olika gentemot kameran och hals- och benposition är olika. Men den jag hittade som var mest samma vinkel som den uppställda igår:
http://img594.imageshack.us/img594/3003/hull08.jpg

Den här vet jag inte om jag lagt ut innan, men så såg bakdelen ut förr. Han står dock med huvudet uppåt där och helt jämnt med benen (till skillnad från betesbilden)
http://img402.imageshack.us/img402/4286/hull101.jpg

Men förr var han 'smal men rund' oavsett vinkel. Nu är det fortfarande smal i alla vinklar, men hemskt kantigt i vissa - medan andra ser fina och runda ut (t ex uppställd från sidan)

Tillägg: Samma sak syns på ridbilderna. Han ser aldrig fet ut, men vissa bilder ser han kraftig ut på, andra som en liten speta. Jmf de här två t ex
(enbart hullmässigt, ryttaren är väl medveten om vad ett par års riduppehåll gjort)
http://img863.imageshack.us/img863/4398/uppsuttet110423146.jpg
http://img594.imageshack.us/img594/9215/uppsuttet110423256.jpg

Senast ändrad:

men på denna bild kan det inte se ut som depåer för att han betar med huvudet mot kameran ? hade han stått helt rak tror jag inte dessa depåer hade synts på samma sett.

Det syn lite olika. Du kan ha två tillsynes lika bilder och den ena med (ev) depå och den andra utan. Helt ologiskt. Och som Elina skrev, med benet framfört kan det se ut som en rejäl depå bakom bogen, men med benet bakåtfört (vilket borde göra en depå synligare) så kan det se depålöst ut.

Man kan bli knäpp av mindre.. Och det utan att ta med tiotusenkronorsfrågan - är det jag ser att han 'bygger om' sig igen - och är det i såfall positivt eller negativt - dvs var tänker han 'sluta'.

Mankammen t ex ser ju värre ut nu än förr, samtidigt ÄR den bättre då den är mjukare än någonsin. Där har jag helt enkelt antagit (ev felaktigt, är ju svårt att säga) att det som sker är något positivt (=mjukare), men det SER negativt ut (= större) under själva 'ombyggnaden'.

Kanske är det samma med bog/bringa, att depåerna ser annorlunda ut nu för att de är mjukare och det 'händer' saker med dem?

Jag har verkligen ingen aning, men funderat en del över det med.

Senast ändrad:

Jag gillade nar han var sa dar spad och mager, han sag sa frisk och halsosam ut pa de bilderna. Kan inte forklara skillnaden jamfort med nu men halsan ar liksom borta.Typ.

Där nånstans jag inte riktigt förstår hur du menar, iom att han är lägre i hull nu. Så då kanske det du ser är just att han tappat mer (och på 'fel ställen') och därför inte ser lika fin ut - eller SER lika smal ut/smal på samma sätt - nu?

Dvs då skulle du tycka han såg hälsosam ut igen om han la tillbaka det han tappat på precis de ställen han tappat det, och det kantiga försvann. För det är 'bara' kantigheten som skiljer (dvs hullet) - förutom vinklar och 'huvud upp eller huvud ner' och så då.

Han har tappat kropp och ser samtidigt lite "pluffsig" ut samtidigt som han är kantigare. Dessa små ponysar med sina groteskt stora bogblad blir gärna lite kantiga när de går ner i vikt så det är en jäkla balansgång mellan lagom hull och överhull eller musklad.

Våra ponysar är ju olika så förklaringen varför min blir sån stämmer ju inte på din, även om det för ögat blir samma fysiska resultat.

Jag tycker dock att nacken även blivit mindre, men "limpan" vid manke/bog ner undrar jag om det verkligen är en depå, jag skulle istället fundera på om det inte är en tydlig övermuskel av att han inte går helt korrekt bakifrån under träningen.

Många hästar får dessa muskler när de går framtunga innan de har lärt sig och har ork att bära vikten baktill under träning. Sen så ska man inte heller bry sig så mycket om hur de ser ut när de går och slappar i hagen, utan fokusera mer på hur han mår, hur ser han ut och hur rör han sig utifrån sin kropp idag osv.

En pony med megastora bogblad, kort rygg hullmässigt lagom men omusklade på rätt ställen är inte snygga.

Senast ändrad:

Jo jag har också funderat om det är en muskel, men jag lyckas inte bestämma mig. En såpass överutvecklad muskel är ju sällan supermjuk - däremot en depå är rena jellon. Och den här är mjuuuk så det förslår.

I ridningen har vi ju oftare (om än inte alltid, blir han spänd blir det ju på framdelen) problemet att han sätter sig för mkt bak och 'vad det nu är' har funnits där långt innan, dock så 99.9% av tiden larvar han ju i hagen. Och i hagen ser det inte alltför vackert ut. Kan ju vara en kombination av alla tre dock - det är en muskel som funnits där länge, som dels blivit större både av mer träning som tidvis är på bogarna, och rört sig mer på bogarna i hagen - och så tappat hull så muskeln accentueras mer när den inte 'smälter in' i hullet lika mkt?

Men jag får inte riktigt i hop att den då skulle vara så mjuk. Sen blir det ju inte enklare av att 'det' sitter på ett klassiskt depåställe.

Tillägg, han inte läsa ditt tillägg innan jag svarade: Han mår enligt sig själv strålande rent allmänt. Dvs han är pigg (som en spigg..), glad och harmonisk. Rörelsemässigt är han ju hemskt svår att bedömma då jag ju liksom inte vet vad jag kan förvänta mig. Jmf med innan gaffelbkonv osv rör han sig ju sämre - men det är ju inte säkert han får tillbaka sin gång. Det jag kan konstatera är att han nu rör sig bättre än i vintras t ex, och han har mycket bättre takt nu. Dock ser han väldigt tråkig ut i trav i hagen (skritt & galopp fin) och jag är inte säker på att han inte känner av sina kotor. Under ryttare är traven bättre än i frihet, men även där är skritt och galopp bättre än trav - vilket inte är så konstigt, trav sliter mest på kotorna.

Han har ju sitt ÅB snart (jag bävar..), och sen ska han få träffa kiropraktorn igen. Han kan nämligen se och kännas bra ut och sitta (citat kiron) 'helt fast' i ryggen t ex. Så även om han inte känns/ser låst ut någonstans så känns det som läge för en koll iom att han nu rids med.

Senast ändrad:

Jag skulle bli mer rädd om han var hård, jag vill ha en mjuk rörlig muskel som är avspänd och lång i vilande.

Har ju själv samma "fina" kropp på W och även Nemo andra welshen såg ut så också i kroppen när de gick ner i vikt, som du säger så kommer då denna muskel fram och blir väldigt tydlig när inte hullet runt är överdrivet.

Har ju bara kort att utgå från men utifrån dem så rör han sig med regäl underrättning av bakbenen men glömmer vinklingen i höften lite ofta och samtidigt som han sänker ryggen och framförallt spänner hela överlinjen i nacken och hela manken åker ner och all vikt läggs då på bogområdet. Om han bara kunde våga och börja släppa spänningen i nacke och lyfta manken och länga överlinjen så kommer han både att få mindre belastning i kotorna och han kommer även att minska bogmuskeln.

Skulle inte i dagsläget oroa mig för att det är en IR-depå, utan istället nu fokusera på formen och inte tulla på fuskrörelser och inte ge mer mat så länge han inte går ner överdrivet mer, låt han vara som han är så kanske han kan få äta lite mer gräs utan munkorg/dygn istället.

Be massören ET eller va det nu är du har att kolla hur han är i bogbladen, han står ngt. olika på två sidobilder, men det är på den stor skillnad på hur hans bogblad ser ut och ligger. Det kan finnas en skevhet däri som ger han spänning kring området på ridbilderna.

Senast ändrad:

jo är ju alltid bra med mjuka muskler, men kan en så överutvecklad och felaktig vara så mjuk tänkte jag?

På de ridbilder som finns är han ju rejält sur och står emot på varenda bild tyvärr, och är väldigt kort och spänd både i form och gång. Han rör sig ju inte så normalt, men jag har tyvärr inga bilder på normalt än. Det jag dock känner utan minsta tvekan är skillnaden i rygg, steglängd och form/hals. Det är dock svårt säga hur stor skillnaden är. Den känns som natt och dag, och som sagt problemet att han jobbar så han kräks. Var ju det som gjorde jag ville ha bilder, se hur det ser ut kontra känsla. Fast istället fick jag bara veta hur det ser ut när det känns skit och han står emot. Vilket var bättre än det kändes, men var ju ändå inte riktigt det jag var ute efter att se.. Mamma har lovat fota igen men det dröjer nog tyvärr, hon blir ju på sjukhuset en vecka nu.

Sen, även om bilderna är från ett skitpass och visar hur det är när det är som värst, så mellan varven blir det ju sådär även bra pass - men då inte hela passen. Han har i alla fall musklat på ryggen mer än jag trodde gick på så kort tid sen sadelbytet. Mycket kvar, men ändå större skillnad än jag förväntat mig, så förhoppningsvis på rätt väg. Dock rädd jag typ strax kommer få åka till sadelm igen, suck. Men, först ska vi se hur åb går, och om/att vi får och kan fortsätta på inslagen väg.. Vill dock ha vets utlåtande inoavsett gör något annat.

Men så fort vi varit där blir det kiron. Och han kollar alltid hela hästen, så är det något i fram hittar han det med. Sist var han aningens kompensationslåst fram men då hade han gaffelbskadorna så vi lät det vara, han hade enl kiro blivit närmast överrörlig om han släppt det, och det ställded ju till det från början, så.. Bak var han toklåst, men syntes inte när han rörde sig. Efter däremot såg man ju skillnaden. Men det är länge sen nu och mycket har hänt och kan hända, så finns säkert en del att rätta till oavsett

Kort är ju tokiga när det är ögonblick. Hon kanske kan filma en snutt eller två...

Har du tur kanske du kan byta sadeln innan öppna köpet går ut :-) men det troliga är väl att om han har sagt sitt så blir det ju samma sadeln men en bomvidd upp.

Jo, de där musklerna kan se ut och bete sig så, fullt "normalt".

har tyvärr ingen filmkamera. Men hon tog typ 300 bilder sist under 30 min, så man får ganska rättvis totalbild ändå, om inte riktigt så bra som film såklart

Tog och ringde kiron och fick en tid dagen efter klinikbesöket. Återstår att se om det skiter sig eller fungerar, beror ju på om han behöver behandlas eller ej.

Sadeln kommer nog behöva bytas långt innan den tiden. Sen får jag knappt något avdrag vid inbyte första året i alla fall, men det är drygt om vi ska behöva åka en gång i månaden typ :-)

Senast ändrad:

Jag tycker definitivt inte att han ser tjock ut!

Jag har kanske missat ngt inlägg, måste erkänna att jag inte läst alla jättenoga.

Däremot är han lite raggig på en del av bilderna men så blir de ju lätt när de fäller. Det är ju bra att han har börjat fälla ordentligt. När det gäller nacken i mankammen så syns den väl mest när han tar ner huvudet? Jag tror att det blir så. Min ponny har nu en riktigt smal hals och ibland oroar jag mig nästan för att hon är för smal. Men när hon betar så ser man nacken tydligt och då får man lätt ångest för fettnacke igen. Men smalare än vad hon är nu ska hon inte vara.

Lite off topic, men om någon har erfarenhet får ni gärna kommentera.

Idag fick jag röntgenbilderna.

32361468.jpg

32361469.jpg

32361470.jpg

32361471.jpg

Som sagt, går hon inte på bete så går hon väl inte på gräs. Det är inte en hage bilderna är tagna i, men hon står där man ställer henne så kan man fota sen.
Och hon är inte fet ;) Tjock, men inte fet.

Prova lägg röntgenbilderna i en egen tråd kanske? Inte för de inte 'får vara här' utan för jag tror de som kan mer hittar dem lättare då så kanske du få mer svar? =)

Får testa med det.

Har ringt kliniken och veterinären som kollade honom skulle ringa i eftermiddag när hon kom. Hoppas på lite fler svar då.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka