Sv: Uppdrag bantning del 5
fattar inte var Djurjouren hittar allt fett heller
Tycker snarare att han ser kantig och på gräns till mager ut nu. Hade han varit min häst hade jag velat ha upp han i vikt som han ser ut nu. Men du skrev att han fäller en massa nu, så kan ju vara därför han gått ner sig.
Tror inte fällningen påverkar, men har tänkt den tanken med. Men jag tror snarare att det är våren + ökad motion. Han har ju även tidigare år - utan att jag 'gjort något' tappat när det blivit vår/sommar. (Och lagt på sig när det blivit senhöst/vinter)
Tidigare har det ju dock varit högst välkommet, men i år vetesjutton.
Delvis KL - riktat även åt övriga:
Jag velar ju vilt ang om jag ska höja maten åt honom. Just för han ser ebarmerligt smal ut i vissa (många) vinklar. Han 'känns' smal också när man känner på honom. Inte mager, men smal. Samtidigt så som syns på en del av betesbilderna (som jag medvetet tog med just därför) så gillar jag inte riktigt att han ser ut att ha rätt mycket 'fläsk' vid bringan, när han tar ner huvudet. Men jag är livrädd drabbas av anorexi by proxy och att jag sas blir 'hemmablind'. Kompisen hävdade på MSN igår att 'sådär ser ALLA hästar ut när de tar ner huvudet, då har ALLA hästar depåer'. Jag kollade lite på bilder av mina tidigare hästar och kunde konstatera att ungefär hälften av de hade det även som smaala, den andra hälften inte, så jag blev inte så klok på det
Sen är mina tidigare dumma jämförelseexemplar - han SKA INTE se ut som ett fullblod, varken ett arabiskt eller engelskt.
Mankammen har ju tydlig depå kvar, men den är frågan om vi någonsin helt blir av med, och det lär nog då få bli med tid och inte bantning, för ska jag 'banta bort' den lär hästen dött av undernäring innan dess. Men i övrigt så på bilden nedan har jag ringat in det jag inte 'blir klok på'. Samtidigt så ta en annan bild - och inget av det syns alls. Jag känner mig understundom hallucinatorisk
Men, spontant så när jag pysslat med honom (ryktat, sadlat etc) och sett honom på 'nära håll' (och eg mer känt än sett) har han känts okej men bör inte tappa mer. Har ibland reagerat när jag borstar på att benstrukturer känns tydligt över t ex just höftben men även bringan. Andra gånger känns det så runt och vadderat så.
Men igår när han fick gå några h utan insektstäcket för att få bli av med lite fällpäls (det blåste så insektsfritt, gäller att passa på) och såg honom på 'långt håll' så kände jag att 'shit, för smal!'. Och så byter jag vinkel och 'näää, lagom', nu vinkel igen 'näää, för smal'.. ni fattar =/
Jag får en vågvikt senare i veckan om allt går som det ska, men den är ju eg ingalunda avgörande. Oavsett om vågen skulle visa 370 kg eller 410 kg så är ju inte det det avgörande.