Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Stela brukar spatthästar vara/bli, alltså det tar längre tid att värma upp. Så det behöver inte betyda han haft ont hela tiden.

Håller tummarna stenhårt att han blir symptomfri igen!

Tjohej!

Här kommer en liten uppdatering från oss:). Inga bilder idag, eftersom jag envisas med att glömma alla kameror hemma jämt.

Mätte fröken med snöret idag igen, ca 2 cm till är borta. Nu rasar fettet av henne, jag börjar kunna känna revbenen igen och hon har börjat bli sitt pigga, glada, helgalna jag igen:).

Så det verkar som om bantingshagen funkar, i kombination med fri tillgång nattetid och bete 4 h/dygn ca. Rids minst 5 dagar/vecka och promeneras de övriga två. Helt underbart!

Det enda som fattas nu är att hitta en fungerande sadel, som är bred nog och ligger där den ska. Det börjar bli akut, eftersom hennes energinivåer har ökat nåt så galet mycket:)

Och så en fråga. Ni som har såna viktmåttband, ungefär hur många kg är en cm? Jag mäter ju bara med snöre så jag har ingen aning om hur myvket hon går ner, bara att (vilket i och för sej är det viktiga, men det vore så skoj att kunna sätta låtsassiffror på det hela också:) )

/Lavinia, som träffade marken i onsdags när pållan hoppade till och vände..

Ja, det är ju det som är så svårt. Har han ont eller är han bara stel? Om han bara är stel så är det ju bara bra att han får röra på sig och hålla igång. De gånger jag känt något har ju varit efter vila (pga sjukdom).

Så hur vet man vad som är rätt.

Jag förklarade ju att jag inte känt något, och hon såg ju inget heller innan böjprov. Så böjprov är väl enda sättet att veta om han har ont då. :confused:

Har läst en del på internet och där står det att det bara är bra att hålla igång träningen för att hjälpa till med "läkningen". Jag fick inte veta så mycket alls om vad det finns för alternativ, så jag ska försöka ringa igen på måndag och höra vad de tror. Och försöka få tag på någon annan veterinär för ett andra utlåtande också.
Har han inte ont så finns det ju ingen anledning att låta honom gå och blir ännu stelare. Vore ju en lättnad om han i alla fall kunde få trava lite för hand. han visade ju inget alls vid longeringen i trav, så i bästa fall har han inte ont så länge han kan avlasta. I värsta fall så har han ju ont, och då är det ju inget alternativ.

Vill i alla fall ringa och fråga hon som sett honom, så jag kan få lite råd. Hon sa att jag får känna efter själv, men jag vet ju liksom inte hur det ska kännas och vad som är smärta och vad som bara är stelhet.

Och så en fråga. Ni som har såna viktmåttband, ungefär hur många kg är en cm? Jag mäter ju bara med snöre så jag har ingen aning om hur myvket hon går ner, bara att (vilket i och för sej är det viktiga, men det vore så skoj att kunna sätta låtsassiffror på det hela också:)

4 kg har jag för mig. Om du mäter snöret kan jag kolla vad det blir för siffra på måttbandet, så har du nåt att utgå ifrån.

Det stämde väldigt bra på min, måttbandet visar 2-4 kg mindre än vågen visade idag.

Det är där bedövningar kan hjälpa. Nu hade han ju SÅ ont på böjprov att man nog kan sluta sig till det verkligen gjorde ont.

Satt det i övre ledavdelningen i hasen med? Det gör som jag fattat det i princip alltid ont =/

Man brukar ju annars 'skynda på' förbeningen med just rörelse, på smärtlindring och antiinfl om så krävs. Men det blir ju ett ställningstagande med. Min V hade såpass ont att han fick behandling och vila, men såfort den 'akuta' smärtan var borta var det ju rörelse och rörelse.

Vissa (de flesta?) spatthästar blir markant sämre av vila även i vilande skede, samtidigt så finns det spatthästar som fått läka ut ett år i hage och blivit bra av det, så förstår det är ursvårt.

Tillägg: Kolla lite ang Tildren om du vill. Lite halvläskig behandling milt sagt men vissa verkar ha haft supereffekt av den. Ingen koll alls själv tyvärr.

Här är vi för dagsläget... han har blivit lite rundare men bara om magen. Inga depåer eller annat strunt som dykt upp!

1_145590461.jpg

Nya motionsformen; galopp från skritt eller trav, med visst explosionsinslag.

cimg4791_145591144.jpg

Men fy vad trist! :( Lider med dig. Får hoppas att det blir en bra prognos trots allt. Håller tummarna.

Ja, att det gjorde ont vid böjprov var ju inget att fundera över. Om de har ont vid böjprov har de ont annars också eller? Tycker sånt är så svårt. Han har ju markerat på böjprov förr utan att ha några problem (fast då i fram, och inte såhär mycket).

Jag ska få bilderna från röntgen på måndag. Tror inte det satt i övre, i alla fall inte i ena benet. För det var där hon visade först hur det ska se ut. Sen vet jag inte om det var något liten förändring i andra benet (det han hade mest ont i) även i övre. Minns inte riktigt, och det är inte säkert jag ser helt på bilderna heller. Tyckte vissa partier var väldigt diffusa att se. Som jag förstod det så var det inte bara att det var smalt, utan det skulle även vara någon särskild färg och "grötigt" som hon sa.

Det är väl det som är lite knepigt, de *behöver* ju inte ha det. Finns ju hästar som är helt u.a. i övrigt men inte går igenom böjprov. Samtidigt reagerade din så kraftigt.

Men där det är så bra med bedövningar som sagt - rör sig hästen annorlunda efter bedövning så ja då gjorde det ont/tog emot att röra sig.

Vid spatt så det som händer på sikt är att ledavdelningen utplånas, den växer ihop. Så om det var springa är det inte 'värsta sorten. Dock så kan det göra ont nog ändå, är ju väldigt individuellt ang smärtan.

Sitter det i övre ledavdelningen är det sämre, den är inte riktigt lika 'tålig' mot stelop som de två nedre, där det inte gör så mycket om de växer samman.

Här är en bild på min Vs ena has, inte den bästa, men man ser att hela mellersta ledavdelningen är i princip sammanväxt.

im000001.jpg

Ja, jag kommer ju inte skynda på innan jag vet hur det verkar. Nu kommer han ju få antiinflammatoriskt i 2 veckor och då blir det bara skritt för hand, inget arbete alls, bara strosa rakt fram.

Kan visa bilderna när jag får dem. De skulle skicka dem på måndag.

Som info heter det glidleder o jag tycker att den mittersta ser helt sammanväxt ut.

I hasen benäms de ledavdelningar, nedre, mellersta och övre, av samtliga veterinärer som sett hans spatt. Men jag tror att Elina förstår precis lika bra oavsett om det står mellersta ledavdelningen eller mellersta glidleden.

Och jag skrev just det och därför jag visade bilden- att mellersta ledavdelningen är i princip sammanväxt?

Så vad var det du ville tillägga :confused:

Senast ändrad:

*kl*

Uppdaterar lite om Dennis. Nu går han minst 1.5 h varannan dag.

Såhär såg han ut i torsdags.

Och såhär såg han ut för exakt en månad sen...

Gigantisk skillnad :D

Verkligen! Jättefin nu. :) Ni rider mest i skritt fortfarande eller? Ganska häftigt att kunna banta sådär.

Tog blodprov för fästingsjukor i vintras, ingenting. I höstas hade han lite hög vita blodkroppar, men provet togs när hans eksem var aktivt så de kunde inte säga något om det. Nytt prov i februari i år var normalt.
Kiropraktor och massör har gått igenom honom, hittar ingenting. Jo, hans ena bogblad var lite längre bak än det andra eller hur man ska säga, det är åtgärdat och ser fint ut igen.

Jag tror att Axel lyckades hitta ett inlagg fran dig som var omojligt att saga nagot dumt om sa han var bara tvungen att hitta nagot. Sant ar viktigt for Axel vet du:D.

Japp mest skritt, blir lite trav men varken jag eller han orkar så mycket. Det är märkligt va mycket man tappar på 2.5 år utan ridning ;)
Dock så går vi ju inte direkt och slöar utan försöker skritta på ordentligt.

bettysmatte Va han åt förut vet jag inte exakt för jag har bara haft honom den den 20 mars. Men ägaren gav honom 12 kg (drygt) hösilage och 0.5 liter korn.

Just nu äter han 8 kg hö och går i en hage med massor med gammalt gräs. Dessutom får han 0.5 liter (torr) betfor, magnesium och mineraler.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka