Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Har jag passerat en gräns för att jag inte vill ösa på fullt med lucern på en gång, för att jag är rädd för fång?
För som sagt, jag håller på att öka lucernet. Om några veckor kanske han går på gräs, kanske inte. I vilket fall kommer jag ha mer pengar (får stipendie i slutet på maj, skatteåterbäring innan midsommar) men just nu får det klara sig med lucern. Som jag som sagt håller på att öka.
Jag har svårt att se att en grav proteinbrist skulle utvecklas när hästen trots allt får ett ökat proteinintag? Ett proteinintag som ökar dagligen. Och dessutom har jag aldrig hört talas om att en vuxen häst får så stora komplikationer på bara någon vecka (med protein i foderstaten, om än under tabell).

Jag förstår inte vad jag gjort som är så fruktansvärt? Att jag lägger alla mina pengar på hästen, men att mina pengar är slut? Är det där tårna klämmer? Det är mitt problem, och nej min häst lider inte. Han lider av sin vikt inget annat. Och den jobbar jag på, hela tiden. Förgäves.

Skulle sthu dra ner foderstaten så att det blev det axel och du menar skulle det ju innebära typ 10 MJ och proteinmängden som är nu, för att det ska vara ens hyfsad balans.

Med tanke på vad jag har skrivit, tror du verkligen på det du skriver ovan själv??

Med tanke på vad jag har skrivit, tror du verkligen på det du skriver ovan själv??

Nu tappade jag dig? Jag antar att du tolkade mig som att jag menade att du (och axel) menade det så? Då missförstod du mig.

Det du, och axel, pratar om är att inte stirra sig blind på tabeller, och att det i vissa lägen kan vara positivt att dra nertill en nivå som är lägre än tabellerna, men där foderstaten ändå är i BALANS. Dvs det behöver inte vara hysteriskt viktigt att nå upp till tabellbehovet av t ex protein, tvärtom kan vissa hästar må bättre av att ligga lite under? Korrekt uppfattat.

Men det sthu gjort är ju att bibehålla MJ och dra ner proteinet till en fruktansvärt låg nivå, dvs det finns ingen balans/är en extremt obalanserad foderstat.

Dvs det sthu gjort är INTE det du rekommenderar/pratar om, för du pratar om en foderstat i BALANS, inte den enorma skevhet som blir i sthus fall.

Jag menade alltså att sthu INTE gör det du pratar om, INTE att du pratat om att dra ner till 10 MJ för att få balansen.

Har jag passerat en gräns för att jag inte vill ösa på fullt med lucern på en gång, för att jag är rädd för fång?

Du har passerat en gräns när du ger hästen en foderstat som innebär extremt proteinunderskott, med argumentet att DU HAR INTE RÅD att göra på annat vis.

Sen att du hela tiden ändrar argumenten, först var det 3 v kanske mer, nu är det en vecka.

Men gränsen du passerade är när hästens välmående påverkas negativt/riskeras av att du inte har råd att ge honom det han behöver.

Det är svårt att tro att den sthu som nu skriver om en foderstat med lååångt under protein- och lysinbehov men har inte råd med annat/vill inte annat/kan inte annat är samma sthu som petimeterräknade på varenda parameter förut och gav en foderstat som låg i överkant på MJ för annars täckes inte hela lysinbehovet?

Det känns som du gått lite vilse faktiskt? Lite av ser inte skogen för alla träden. Vilket är LÄTT hänt när man lever i det som det innebär att ha sjuk häst och aldrig riktigt kunna skapa en lösning där man får ihop alla parametrar helt. Men du silar mygg och sväljer kameler, dvs stirrar dig blind på ETT problem och ser inte de andra fem?

Ni förvränger ju totalt vad det är som hänt!
Tidigare fick hästen hösilage motsvarande ca 53 MJ och 260 g protein. Han blev dålig i magen och jag fick panik-byta till halm. Hästens mage blev bra, men bakbenen svullnade upp (dock inga tecken på fång, två hovslagare och typ alla i stallet har "undersökt" hästen. Veterinär via telefon säger att det är lugnt, men att jag ska hålla koll och inte ändra så snabbt igen). Så nu håller jag på att återskapa en bra balans, en vettig proteinnivå. Men jag kan inte göra det med enbart lucern utan att det blir massa energiöverskott, och det är väl egentligen där jag står.
Jag försöker göra det jag kan med den situation jag är i. Shoot me.

Men jag kan inte göra det med enbart lucern utan att det blir massa energiöverskott, och det är väl egentligen där jag står.
Jag försöker göra det jag kan med den situation jag är i. Shoot me.

5 kg halm, 2.5 kg lucern.

Dina argument: Kan inte styra mängden halm, får absolut inte lägga påsar någonstans, inte ens i hästens box, det är för svårt för stallägaren ta en påse halm jmf med en famn halm.

Kan inte tillgodose proteinbehovet för det blir för mycket MJ, har inte råd med vassleproteinisolat vilket är vad du annars skulle prova. Sen vill du inte introducera något nytt i alla fall i nästa inlägg.

Kan/hinner/orkar fysiskt inte/har inte råd att åka ut och fodra själv så du kan styra givan. Vill inte 'begära mer' av stallägaren. Som ena stunden köpte halm för det var stort stall och stor omsättning, nästa inlägg är halmbalen inköpt till bara Figge.

Det går inte ihop. Och det är möjligt det blir förvrängt, men jag har sagtd et förr, du ÄNDRAR hela tiden parametrarna och versionerna i ditt inlägg, så det blir helt omöjligt att diskutera, för du ändrar. Så jag förstår om det känns förvrängt - det känns bara komplett förvirrat från andra sidan tyvärr.

Det kan jag också hålla med på, fast i det här fallet rör det sig ju egentligen inte om en mindre mängd mat. Hästen får 30-40 MJ (räknat på 6-8 kg halm), men nästan inget protein alls. Det blir ju bara en väldigt knasig felbalans...

Det håller jag såklart också med om!

Min "stackare" bantar ju med begränsad mängd hösilage (nu får hon tyvärr gå på fri tillgång nattetid igen, då stallets beteslösning inte fungerade:-( ). Men hon äter gräs också och silaget är grymt proteinrikt, så hon klarar sej utan problem. Jag hade inte velat sänka proteinet till en så låg nivå. Då hade jag hellre ätit nudlar eller lånat pengar av mina föräldrar eller nåt.

/Lavinia

Om han klarar att äta 53 MJ kan det väl ändå inte vara några större problem att få ihop en foderstat på halm och lucern?

Någon vecka, inte en vecka. Om en vecka vet jag precis hur det ser ut. I min värld innebär "någon vecka" just att det är typ 3 veckor.

Det går åt en jävla massa halm, så stallägaren skulle ändå köpa in nytt. Då köpte de en "extra fin" halm, dvs de var ännu mer noggranna med kvaliteten just för att de visste att jag ville fodra med det.
Figges box ligger inte i anslutning till foderutrymmet utan i ett stall bredvid stallet eller hur man ska säga. Det är mer än en stallbyggnad.
Stallägaren är så noga som möjligt med att "en famn" är ungefär lika stor, men självklart diffar det mer än om jag skulle väga det på digitalvåg! Det är inte det som är problemet.
Jag vill ogärna introducera mer, självklart kan jag. Men som sagt, jag gör det ogärna och det kommer ta tid.

Och du, jag har aldrig legat i överkant på energin för att täcka lysinet. Jag har legat på en nivå som inte ger så snabb viktnedgång som man skulle ha önskat, men inte i överkant. Han har fortfarande gått ner i vikt.

Läs igen;
Han har gått upp massor i vikt av att stå på 53 MJ. Därav min panik nu.

Läs igen;
Han har gått upp massor i vikt av att stå på 53 MJ. Därav min panik nu.

Dessa hästar har även en tendens att gå upp i vikt av för individen ett proteinöverskott.

Var får du från att ex 2kg lucern och 5 kg halm blir energiöverskott? Utifrån va du skrivit så bör det ju bli en perfekt balans för din häst på alla vis. Då räknar jag med ungefär 5 mj/kg halm. Då kommer både energi och protein ligga bra och under va den stått på tidigare.

Sen undrar jag fortfarande varför din häst är så ömfotad om den inte har fång och går med skor, har den sulor om inte så bör den verkligen få det för att få lindring, det troliga svaret ligger i att hästen är så felbalanserad inuti.

Alexandra: Då har vi nog rätt ut allt tror jag...

Jag undrar också varför han är öm. Var likadant en period i höstas, då tog jag in honom på klinik och röntgade. Allt såg jättebra ut, tjocka fina sulor och inget som tydde på några fel. Samma hovis som var med i den undersökningen har kollat på hästen nu och säger samma sak (dock utan röntgen); det finns inget som tyder på att något är fel. Min vanliga hovis säger det samma.
I höstas gick det över av sig självt efter ett tag, utan smärtlindring och med motion.
Det är ju inte så att han stapplar fram, men jag upplever att han är mer ovillig att röra sig på grus än på sand. Det är bara jag som reagerat på det, men samtidigt är det ju jag som känner hästen bäst.

Jag har sagt att om jag ger så mycket lucern som krävs (dvs minst 3 kg för ett proteinintag som jag vet har fungerat bra tidigare, dock fortfarande för lite lysin) så blir det energiöverskott. 44 MJ är acceptabelt som sagt.
Om man läser igen har jag sagt att jag håller på att öka upp lucernet.
Jag kommer alltså att ge mer lucern inom en snar framtid. Det kommer ökas och därmed kommer proteingivan bli större.

Fattar inte hur du tänker...var du får ett energiöverskott från med några kg lucern och några kg halm. Varför ska du ge den hästen protein över 300g när den med största sannolikhet behöver mindre för att må bäst?

jag tror att när metabolismen inte funkar som den ska gällande energi så torde det även gälla proteinet.

En IR häst kan inte ta hand om sockret/utnyttja det på rätt sätt. Det beror på att sockermolekylerna inte kommer in i cellerna. Det har alltså inte ngt med proteinmetabolismen att göra, i alla fall inte så att den skulle ha ett lägre proteinbehov.

IR- eller hästar med depåer funkar inte på energitabellvärdet- varför skulle de då tillgodogöra sig protein i överkant? De som knappt gör ngt ens.
Min IR ponny rids regelbundet och har inga problem med att tillgodogöra sig proteinet.

Även om det går åt mer energi till att omvandla protein till fett NORMALT sett- på en frisk häst, så tänker jag oxå på varför feta hästar inte orkar så mkt förutom att de är tunga o otränade. Om nästan all enegri o kanske då även protein görs om till fett- var ska energin tas ifrån? Jo de känner att de måste äta mer.
Vad menar du med detta?

Man stryper energin o ger mer protein- ja det är oxå jobbigt för kroppen.
Sänk båda o hästen kanske börjar ta av sina depåer o i komb. med mkt motion så bör de gå ner fort o då få en kropp som börjar funka
En häst måste äta proteiner för att bla kunna bilda de enzymer som ska bryta ner fettvävnaden. Annars tar den dessa aminosyror från musklerna. Även IR hästar behöver sina muskler.

Nu har jag inte läst om vilka symptom hästen hade på hösilaget, men ändå... att direkt byta ut det helt mot halm:confused:.

Varför inte minska på givan OCH ge halm- vilket jag trodde att du gjort hela tiden.:confused:

varför ge halm o sen proteintillskott itsället för hö med låga värden????

Jag undrar om du sen som inspektör har samma tolerans mot hästägare som år ut o år in skyller på sin ekonomi. Tänk dig- bygg om stallet! i proportion mot att inte vilja köpa in lite hö:crazy:

De som har smällfeta hästar borde kunna bli lika dömda som de som inte ger mat alls- ur djurskyddssynpunkt.

Det har alltså inte ngt med proteinmetabolismen att göra, i alla fall inte så att den skulle ha ett lägre proteinbehov.

Eftersom det finns många individer som mår mycket bättre av att ligga "enkelt nu" på en kvot under 6 så har den ju ett lägre proteinbehov än andra individer.

Vi har inte sett sista meningen och orden i detta än, det är bara så att med IR hästar så fokuserar man just på socker/stärkelseintaget i första hand och glömmer lätt allt annat.

Lika med att vissa av dessa individer inte är stärkelsekänsliga som en annan individ är. Så man kan gällande behoven säga att det är si eller så, skall vara si eller så utan man måste lyssna mer på alla varianter som fungerat för en individ och allas erfarenheter IRL för att hitta rätt.

En IR häst kan inte ta hand om sockret/utnyttja det på rätt sätt. Det beror på att sockermolekylerna inte kommer in i cellerna. Det har alltså inte ngt med proteinmetabolismen att göra, i alla fall inte så att den skulle ha ett lägre proteinbehov.

Det är de inte alls säkra på!

Min IR ponny rids regelbundet och har inga problem med att tillgodogöra sig proteinet.
Har din ponny depåer?
Jag trodde att den var smal o reds- frisk o bara latent IR.

Jämför med när den var fet.

Vad menar du med detta?

En häst måste äta proteiner för att bla kunna bilda de enzymer som ska bryta ner fettvävnaden. Annars tar den dessa aminosyror från musklerna. Även IR hästar behöver sina muskler.
Du pratar hela tiden om att de måste ha ett jämnt intag av en hög proteinhalt eller inte får alls.
Det finns annat än svart o vitt.
en högpresterande frisk häst kan behöva massor, men framförallt energi som musklerna förbränner. Proteiner är för att laga o bygga upp. om musklerna knappt används så går de till annat i synnerhet på en häst som inte fungerar som den ska.

Kom att tänka på de fd diabetikerna i B L. De tål då t o m socker i kosten- sålänge de är smala o tränar- fått bort de sjukdomsframkallande fettvävnaderna. De behöver mkt protein för att de tränar HÅRT!!!!på samma sätt som min häst tål en del havre numera... igen. Förbrukar intaget.
Har en helt funktionell metabolism, men som förmodligen alltid finns där latent. i synnerhet min som nu är gammal. Den har även i princip fri tillgång på hö SÅLÄNGE den tränas mkt- villkoret.

Senast ändrad:

Lysinbehov: ca 27 g.
Tilldelat med 3 kg lucern: 17 g
Alltså saknas det fortfarande en massa lysin.

axel
Jag blev utkickad ur gamla stallet där jag gav hö+halm, kom till ett nytt där de gav hösilage som var på tok för bra för min. Hans mage blev dålig, jag panik-bytte (vilket jag givetvis ångrar nu, men det är för sent).
Och här står jag.
Jag kan hämta av vårt gamla hö, men det har massa socker och har dessutom möglat. Ser inte det som alternativ. Jag kan leta reda på nytt hö, visst. Jag kan till och med hämta det på moppen om det är så. Men var ska jag förvara det? Hur ska jag ordna fodringar? Är det bra att göra ett foderbyte till, speciellt i den situation jag (min häst) sitter just nu?
Jag tycker att det känns vettigare att fortsätta att öka lucernet till en mer rimlig giva (vilket jag håller på med) och avvakta tills jag vet om jag får ett jobb eller ej, så jag vet om jag kommer stanna här eller ej.

Jag har sagt att om jag ger så mycket lucern som krävs (dvs minst 3 kg för ett proteinintag som jag vet har fungerat bra tidigare, dock fortfarande för lite lysin) så blir det energiöverskott. 44 MJ är acceptabelt som sagt.
Om man läser igen har jag sagt att jag håller på att öka upp lucernet.
Jag kommer alltså att ge mer lucern inom en snar framtid. Det kommer ökas och därmed kommer proteingivan bli större.

Nja, det du sagt du skulle komma upp till om ca 3 v är fortfarande ett proteinunderskott som heter duga. (Och lysinunderskott om vi ska ta med det också)

Och om 3 kg lucern är det i proteinväg han fungerat bra på förr, så är väl ändå 2 - 2.5 kg fasiken så mycket bättre än 2.5 DL?

Ökar du hö med ett hekto varannan dag eller något när du lägger på det med, alltså är du rädd för att höja där med/skulle vara det i det här läget?

Blötlägg silaget o blanda med halm. Inget mer. Ge magmedel o rid som vanligt så ska du se att magen ger med sig.

oljan är väl mer för under själva sommaren- insektstrycket.:confused:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka