Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Håller med, Putte är grymt söt!

Urkella
Smidigt att hästarna fräser runt själva, så lägger de kanske lite mindre tid på att äta :angel: :p
Kul med hela shettisflocken! Och du, mycket bra jobbat!

Jo lite mullig är han fortfarande men han har endå rasat ganska snabbt i vikt på bara de dagar han gått på nya stället, då han rymde ut och gick på kraftigt gödad vall innan jag flyttade honom >___<
HÄR såg han ut bara förra veckan och tycker det hänt lite på bara några dagar :)
Som Putte kommer han aldrig se ut dom här helt olika i typerna, samt att Putte saknar rygg och rumpmuskler då han bara gått i hage hela sitt liv och ska ha varit oerhört mager tidigare. Men liknande rumpa som Nisse ska han iaf ha :p

+ sthu: Ja Putte är helt ljuvlig, är glad att dom missat kulorna eller vad de nu gjort (han ska vara valack egentligen :o )

Jo, absolut är det skillnad sen sist! Jag menade inte så. Utan mer att du skrev '3 lagom tjocka' shettisar =)

Och som sagt jag tycker inte du 'aktivt' behöver banta honom, mer 'tänka på det'. Det där sista borde försvinna ganska fort 'bara' med att han inte matas onödigt mycket (om både du och bonden slänger åt hö t ex)

Veterinären tyckte jag skulle ge bara halm. Jag ville inte, så då svarade hon "okej, men öka långsamt, max nån dl per dag".

Jag vill ha hjälp. Jag vill ha tips på bättre proteinfoder än lucern, just för att få ner energin.
Men jag vill inte ha "tips" som går ut på att jag ska sälja min häst eller att jag borde anmäla mig själv.
Att väga upp halmen löser inga problem.

Du vet vad jag menar med lucernet. Diskussionen har varit uppe många gånger förr.

Har du provat linfrökaka? Det är en kvot på ca 15 (220g smrp och 14mj) och jag har sett siffror på sockerhalt kring 3%

Det såg ut att ha hänt en del ja! Och på så kort tid, roligt! Hoppas det håller i sig, han kommer ju bli skitsnygg!
Jag menar, han är ju så ful nu :angel: Älskar shettisar!

Hippos linfrökaka, värden 9,8 MJ och 255 g protein.
Fanns några säckar kvar, som var bäst före januari i år :grin:

1 timmes promenad för att han inte kan och får överansträngas i värme, han blir istället flåsandes när det är för varmt du kan inte rida eller träna honom på annan kallare tid heller för du har ingen susning när du överhettar honom, alltså så kommer den hästen så länge han inte fungerar och kroppens funktioner inte kommer igång ens av medicin aldrig att motioneras som den skulle behöva för att hans kropp och hull skulle bli bättre.

Ingen ser att han har ont i hovarna men du märker att han har det, räcker inte det för att hästen ska ha ont?

Ena ponyn hade sköldkörtelproblematik + lite annat som ex IR, kronisk fång, ekförgitning men när han inte längre kunde få ett värdigt liv så tog jag mitt ansvar. Likaså med pony nummer två som också hade IR, kronisk fång, pollen -och färskt gräsallergi samt kastad kvarka fick avsluta när han inte längre kunde ges ett för honom värdigt liv.

Jag har lyckats bra med dem under flera år, men till slut så övervinns man av problemen som uppkommer med sjuka djur och då måste man ta sitt förnuft till fånga. Alt när man själv blir så uppslukad av problemen ekonomiskt eller psykiskt att man mår dåligt så är det dags att släppa taget.

För dagen så mår sjuk pony nummer 3 som den prins han är och jag är livrädd att känna glädje för i morgon kanske han får ett anfall, men jag måste stålsätta mig och njuta å hans vägnar då han visar hur bra han mår och inte låta mina känlor ta över. Den dagen han återigen skulle må lika dåligt som han gjorde innan allt vände så kommer jag att låta honom somna in ganska omgående för han ska inte behöva gå igenom samma resa en gång till för då kan jag inte ge honom det liv han behöver ha mer för detta är sas sista stationen.

Som sagt, hypohidrosis kan vara reversibelt. Man vet egentligen ingenting om sjukdomen. Läste att stress kunde vara utlösande orsak. Och han har ju trots allt svettats ett par gånger, måste bara hitta rätt dos på medicinen. Avlivning har jag tänkt många många gånger.. Men nej, jag tänker inte avliva honom bara för att jag har det jobbigt. Men som sagt, blir det ett fånganfall är det kört. Han har peppar peppar bara haft fång en gång.

Fick precis ett samtal från medryttaren, idag har han varit så pigg att hon knappt kunde hålla honom! :laugh:

Du får det att låta som om jag är totalt okunnig.
Jag rider alltid med pulsklocka, jag tar tempen efter varje motionspass för att ha koll på att kroppstemperaturen går ner och jag brukar ha med mig en flaska vatten om jag ska rida där jag vet att det inte finns vatten (eller om jag inte vet om det finns vatten eller ej). Jag känner efter digitalpuls dagligen.

Jag tror att just jag är en stor del av problemet. Jag vet inte om jag är nojig eller om saker och ting stämmer. Jag tänker att om han har ont, då borde någon märka något. Visst, jag känner min häst bäst. Så vad ska jag göra? Ställa honom på boxvila och smärtstillande en vecka? Jag har övervägt det, många gånger.

Träckprovet fick jag svar på idag. Lite blodmask (50) var det enda veterinären tyckte jag behövde göra något åt. Ska hämta recept imorgon.
Funderar dock lite. Avmaskningsmedlet kommer "sparka igång" eksemen, vet föreslog en kortisonspruta. Hur påverkar det hypotyreos-häst? Tänker på kortison och fång, tycker det känns läskigt med kortison.. Givetvis kommer jag ha på täcke och behandla allt jag kan, som vanligt. Veterinärens tanke var att kortisonspruta kan hjälpa och minska problemen.
Någon som vet något?

Nu har det ordnat sig med pengar. Sålde min sadel för ett skampris (4000 under vad den var värderad till, men behöver man pengar så får man ta de bud som ges..).

Man brukar INTE avmaska på 50 EPG, om det är lilla blodmasken vi talar om. Du har dessutom så att du kan mocka hagen. Så jag skulle i ditt fall INTE avmaska om du vet/befarar att avmaskningen kommer kicka igång eksemen.

Vad gäller kortisonspruta, antar du menar rent allmän intramuskulärt? Det ska mina vara DÖENDE bokstavligt talat för att komma i närheten av - fångrisken är för stor. Jag vet den regelrätta ångest jag hade när vi var tvugna att kortisontablettbehandla Lillen, jag trodde jag skulle få ett slaganfall varje dag. Kortison minskar insulinkänsligheten bland annat, dvs fångrisken med kortison är starkt kopplad till en ökad IR.

Så, att i slutänden behöva spruta kortison för att avmaska mot 50 EPG lilla blodmasken - aldrig i livet om det vore min. Är det lilla blodmasken så som sagt man rek inte avmaskning vid så låga EPG. (Stora blodmasken är ju ett värre problem dock)

Nej, det är så jag tänker med. Min min när veterinären sa kortison: :eek:
Ska tillägga att det inte var min vanliga veterinär som ringde, hon vet att kortison är dumt på denna hästen.

Anledningen till att vet tycker att jag ska avmaska är just att han uppvisar så konstiga symtom. Hon hade en teori redan tidigare i våras att det var från magen det kom (därav den vackra rakade buken :angel: och min krossade ekonomi.. Försäkringsbolaget tog det ju inte), vet inte varför de inte gjorde träckprov då. Lämnade in lite bajs tidigare i veckan, tror det var någon slags stamkundsbonus :angel:

Jag kommer avmaska (avmaskningsmedel triggar eksem, det är inget konstigt. Vet att bla Boj har förklarat det förr i eksem-trådar) i vilket fall, det lär inte skada. Eksemen kan jag ju hantera menar jag.

Hoppla, nu såg jag att slarvnisse varit framme! 500 ska det vara, inte 50

Senast ändrad:

Jo jag har läst det, men t ex aldrig sett minsta försämring på Lillen de (få) gånger han avmaskats. Därför jag undrade om det var 'den allmänna' risken eller att han brukade reagera.

Och nä, en avmaskning skadar ju inte hästen, utan den 'skada' det kan göra är ju på sikt resistens. Men tror man problemen kommer från den pyttelilla maskbördan så får väl det 'trumfa över' resistensproblematiken.

Tillägg: Skulle det varit 500 är det ju en annan sits, även om jag är nyfiken på hur vet tänker de skulle vara anledningen till hans problem? 500 är ju generellt avmaskningsläge, i ditt fall skulle man ju rent smittmässigt kunna skippa det då med då du extremt effektivt kan hindra återsmitta via hagmockning.

Senast ändrad:

Ja, han brukar bli dålig framförallt på hösten.
Tidigare har jag inte behövt avmaska, han har gått på så rena och fina beten att de alltid haft noll eller pyttelite. Men såna hagar har jag inte här..

Vet inte riktigt hur veterinären resonerade, men hon tänkte att han kanske hade "ont i magen" av masken och att det visade sig som en allmän ovilja. Tänkte prata mer med henne imorgon när jag hämtar receptet. Var ju inte hon som ringde..

Jag förstår :p Har därför slutat helt med kraft till honom nu (mineraler får han) Tippar på att dom får runt 6-7 kg hö om dagen för stunden utan något vidare bete. Kommer bli att jag sköter om det mer och mer dock så blir lättare att hålla koll på det då. Är inte lätt med gamla gubbar, men får gå försiktigt fram :angel:. Blir det som jag vill lär de andra 2 vara mina till sommaren och då kan man ju styra upp det helt. Funderar nu på hur jag ska säga att Putte måste verkas, är nog inte verkade iår och var nog inte i höstas heller dom verkades >___< Dom har heller nog inte fått varken något kraftfoder eller mineraler. Så har lite att försöka styra upp.

Jo, gamla gubbar är en kategori för sig. Om du siktar på att 'ta över' dem i slutänden, kanske du kan lägga fram det som ett 'erbjudande`'?

Alltså att 'du, jag ger ju ändå P mineraler etc, jag kan ge dina med' och 'hovslagaren kommer nästa vecka för att verka P; det är väl lika bra han tar dina med så slipper du tänka på det?'

Och betala det själv om inte gubben själv erbjuder sig/frågar vad det kostar? Är ju inga stora pengarna det handlar om tänker jag, och om du så att säga siktar på att de ska bli dina är det ju ändå en kostnad du då kommer få ta?

Fast jag ser här i min spåkula att du INTE vill ha Putte. Jag ser TYDLIGT att du vill skicka Putte till nordUppland. Väldigt tydligt, jag ser till och med en kristallklar adress här i min kula. Ska jag PM:a den? :devil:

Kl

Var till veterinären idag för återbesök, återvände med ett tråkigt besked. Hon var fortfarande dålig i haserna, och var dessutom trång vid lederna när de skulle bedöva. Dom sa att det är en förändring i haserna, vilket vid islandshäst oftast betyder spatt. Så, om två tre veckor ska vi få fara in och röntga, och hoppas på det bästa.

Frågade dessutom vet om hennes hull då jag tycker hon är så smal bara för att jag sett henne så tjock. Hon tyckte att hon kunde tappa lite till, så än stannar vi i bantingstråden :p

Tråkigt med beskedet. Om det är spatt så finns ju ändå hoppet att det går tillbaka till vilande igen och att hon kan fungera ändå i någon form. Jag håller tummarna stenhårt för klinikbesöket!

ja, fruktansvärt tråkigt. vet inte längre vad jag vill riktigt, jag ville ju tävla lite högre klasser, göra mig lite utav ett namn så att det blir enklare att jobba med det här sedan. Men aldrig att jag skulle kunna sälja henne, samtidigt som skogsknatande inte är målet, men det får väl bli. Känns allmänt hopplöst, men ser fram emot ett besök på kliniken och få det svart p vitt vad som kommer hända och vad som händer.

Hoppar också inte med lite positiv anda!

Här går det hemskt bra med flåset på hästen, hans styrka tar sig hela tiden. Försöker lägga in lagom mängd vila, men nu för tiden får jag tänka mig för - han blir väääldigt pigg dagen efter vilodag. :D Men vila är ju viktigt för att musklerna ska hinna återhämta sig.
Har inte tränat för instruktören mer men vi ska göra det nästa vecka, superhärligt!

Lite galopparbete som hamnade på film;
11_145881984.jpg

Idag gjorde vi våra första ordentliga volter i galopp! Helt fantastiskt. Dels är hästen PIGG, dels är han jätteglad inne på banan och frustar glatt när vi jobbar. Sen går det framåt ridmässigt hela tiden.
Såhär ser han ut i fri form:
cimg4836_145878352.jpg

Lite fläbb på magen men rumpan håller verkligen på att musklas till en hjärtrumpa. :) Provade sadel idag också, Globus i vidd 36. Den låg inte heeelt tokigt, tror absolut en 38 skulle sitta som en smäck.

Hur kände du av det?

Jag fick precis besked om att min hade spatt i fredags efter klinikbesök med röntgen. Fick först ganska kort och svävande info om skritt i några månader. Bröt ihop hela helgen, han är inte en häst som trivs med promenader precis. Sen ringde jag tillbaka i måndags och då sa hon att det var absolut inte nödvändigt att skritta, men vi skulle ta det lite försiktigt och inte galoppera flera km, ingen tölt på ett tag och försiktigt med böjda spår. Skulle han verka ha ont sen så får han lite mer medicin, så att han klarar av att röra på sig ordenligt, det var bara bra.
Min skulle troligtvis aldrig funka som tävlingshäst, gör inget för min del. Han är dessutom lite till åren.

Stallägaren däremot tävlade sm med sin spatthäst.

Håller tummarna att det går bra för er hos veterinären!

Senast ändrad:

Vad fin han är! Har alltid tyckt att han verkar vara en sån himla positiv och glad häst! :D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka