Sv: Uppdrag bantning del 5
Som sagt, hypohidrosis kan vara reversibelt. Man vet egentligen ingenting om sjukdomen. Läste att stress kunde vara utlösande orsak. Och han har ju trots allt svettats ett par gånger, måste bara hitta rätt dos på medicinen. Avlivning har jag tänkt många många gånger.. Men nej, jag tänker inte avliva honom bara för att jag har det jobbigt. Men som sagt, blir det ett fånganfall är det kört. Han har peppar peppar bara haft fång en gång.
Fick precis ett samtal från medryttaren, idag har han varit så pigg att hon knappt kunde hålla honom!
Du får det att låta som om jag är totalt okunnig.
Jag rider alltid med pulsklocka, jag tar tempen efter varje motionspass för att ha koll på att kroppstemperaturen går ner och jag brukar ha med mig en flaska vatten om jag ska rida där jag vet att det inte finns vatten (eller om jag inte vet om det finns vatten eller ej). Jag känner efter digitalpuls dagligen.
Jag tror att just
jag är en stor del av problemet. Jag vet inte om jag är nojig eller om saker och ting stämmer. Jag tänker att om han har ont, då borde
någon märka något. Visst, jag känner min häst bäst. Så vad ska jag göra? Ställa honom på boxvila och smärtstillande en vecka? Jag har övervägt det, många gånger.
Träckprovet fick jag svar på idag. Lite blodmask (50) var det enda veterinären tyckte jag behövde göra något åt. Ska hämta recept imorgon.
Funderar dock lite. Avmaskningsmedlet kommer "sparka igång" eksemen, vet föreslog en kortisonspruta. Hur påverkar det hypotyreos-häst? Tänker på kortison och fång, tycker det känns läskigt med kortison.. Givetvis kommer jag ha på täcke och behandla allt jag kan, som vanligt. Veterinärens tanke var att kortisonspruta kan hjälpa och minska problemen.
Någon som vet något?
Nu har det ordnat sig med pengar. Sålde min sadel för ett skampris (4000 under vad den var värderad till, men behöver man pengar så får man ta de bud som ges..).