Sv: Uppdrag bantning del 5
Anledningen till att jag började tänka kring vaccinationer och sjukdom hos häst var att min förra islandshäst fick fång 2 veckor efter en vaccination, i slutet på maj.
Klippte bort lite. Men jag tror absolut att t ex vaccination kan vara 'droppen' som utlöser exvis fång. Fast anser då inte att vaccinet gett fång, utan hästen var redan så 'belastad' och nära fång att 'minsta lilla extra' skulle bli det som tippade över. Och om man då vaccinerar (man behöver ju inte veta att hästen är en bomb påväg att brisera) så blir just vacc 'den sista droppen'. Men hade hästen blivit förkyld hade det istället blivit droppen.
Jag tror på receptet att den energi som kommer in måste göras av med, annars blir det problem. Och att den generella bilden av vad som är normalhull kanske för det mesta ligger något närmare övervikt än undervikt. Att fritidshästar vanligtvis får lite för mycket att äta och lite för lite motion. Och justerar man det så ordnar det sig för de flesta individer. Men så finns det dom som har ett så sjukt system att det receptet inte fungerar så bra, att de får näringsbrist, att de redan har näringsbrist trots övervikt, att näringsbristen gett upphov till övervikten.
Näringsbrist & överviktsdelen är ju lite ironiskt delvis vad som händer vid insulinresistens. Den näring som skulle in i cellerna kommer inte in (eftersom receptorerna inte öppnar), och misstas då för överskott som lagras in som kroppsfett. Dvs cellerna svälter och hästen går upp. Nu är det ju inte riktigt så eftersom de flesta hästar kan kompensera för den nedsatta känsligheten med en överproduktion av insulin och på så sätt nå nivån där receptorerna reagerar och cellerna får sitt bränsle. Men om de inte kan kompensera, och 'stunden fram tills reaktion' så är man faktiskt i ett läge där man har 'cellsvält' men fettinlagring (dvs ökad övervikt).
Dock tror jag inte, men jag är en vetenskapsälskande skeptiker, på en mer 'generell' obalans, försurning etc. Om 10 år kanske det visar sig jag hade fel - men tills dess tror jag inte. Därmed givetvis inte sagt att man ska strunta i vattenkvalitet, slentrianavmaska eller liknande. Och vi är helt överens om träckprov, och att avmaska de hästar som behöver avmaskas. Finns ju studier att typ 10% av hästarna står för 90% av parasitbördan. Så identifierar man de 10%-en (träckprov) och avmaskar de så voila. Istället för att avmaska alla hästar och då avmaska 90% som eg inte behövde.
Hur stor andel av fritidshästarna blir vaccinerade en eller två gånger per år? Är det många här som har ovaccinerade hästar? Och hur många sprutor får en tävlingshäst per år?
Beror på vad hästen tävlar, på vilken nivå och vilket land den bor i iofs. Men galoppörer t ex har vacckrav mot A2 var 6:e månad, dvs dubbelt så ofta som travare och ridhästar. Tävlar man internationella klasser däremot (ridsport) så är det numera vacc mot A2 var 6:e månad.
Så, beror ju på. Och vad man vacc emot förutom A2.
Personligen vaccinerar jag mot influensa, stelkramp och botulism. Innan jag började botulismvacc körde jag A2 var 8:e månad (för bäst skydd utan att köra 'onödigt många' vacc), men numera vacc jag mot A2 och botulism var 10 - 12:e månad. Brukar passa på när jag är hos vet i annat ärende i närheten av vacc, därför det ibland blir var 10:e månad och ibland var 12:e. Stelkramp när vet säger till, jag lär mig aldrig hur ofta/sällan det är - men vartannat år tror jag.
Sen, att inte vaccinera har jag inga aspekter på rent så. Jag hade inte vacc förr. Står man i eget stall etc, och vill välja bort att vacc mot A2 så helt okej. (Stelkramp anser jag ALLA hästar ska vacc emot). Däremot om man står i större stall/där det är mer hästar som kommer och går, åker och tränar etc, så tycker jag man ska vaccinera både för sin egen hästs skull och de andra hästarnas skull. Travet tog ju bort sitt vaccinationstvång, men har återinfört det..