Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ok. Det är ovanligt med en häst som aldrig vaccinerats.

Min hypotes är alltså inte att en häst som vaccinerats pang! två veckor senare har gått upp 100 kg.
Min hypotes är att vacciner innehåller ämnen som är giftiga och som orsakar skador på sikt, "lågintensiva" dysfunktioner i systemet, som allergier, eksem, fång, störd ämnesomsättning, hormonrubbningar, ömma leder, stela muskler, trötthet, infektionskänslighet mm. Eller att en häst som redan är sjuk/i obalans/ belastad, får förvärrade symtom.

Min mening med första inlägget var att ifrågasätta varför man ska spruta in giftiga ämnen i någon som redan har det kämpigt (och här gäller det då ämnesomsättningsproblem, övervikt). Eller varför man ska spruta in det i någon överhuvudtaget.

Vad bygger du den hypotesen på?
Vacciner är ju testade.
Har du sett ngt fall där man har visat att en häst fått fång av en vaccination?

Sedan måste man ju alltid beräkna riskerna med ett vaccin, läkemedel eller liknande jfr med riskerna att drabbas av sjukdomen/inte blir bra.

*KL*

390 kg på våg! :bump:

Det var också dagens enda goda nyhet. Det gör ont när drömmar dör... :cry:

Och om jag får tag i den där förbannade Muprhy ska jag seriöst fråga honom vad Lillen egentligen gjort honom för ont..

Benbiten - opererar. Nervskadan/ataxin - finns inget att göra mer än be stilla böner att det ska dröja länge tills den oundvikliga försämringen kommer. Enda positiva med eländet är att HAN lider inte av det. Som veterinären sa 'han vet inte om att han är 'konstig' och störs inte av det i det här läget'

Men drömmen om tävling, drömmen om fälttävlan, drömmen om hoppning - drömmen om det mesta gick i tusen bitar.

Det är så hemskt tråkigt när det blir så. Jag vet ju precis hur det är. :(
Men det är ju bra att han inte lider av det i alla fall.

Fy vad tråkigt! :( Fina Lillen!

Är det inte dags att du slipper tråkigheter nu? Vi kanske skulle ha ett snack med Murphy allihopa?

usch och fy alex.. hoppas han håller sig bra läääännge.
Min favvo på hingststationen hade ju det, typiskt att falla för den enda som aldrig skulle kunnat tävla svår dressyr eller??
Han blev faktiskt jättefräsch men så efter jag hade slutat gick han omkull i hagen.. min lille plutt.
DIn fina fina lillen

Isisar har nu oxå annorlunda bogblad än ALLA andra hästar.

nej, men däremot har de väldigt mkt konstig muskulatur runt ikring- för att den använder halsens muskler fel till att lyfta frambenen.

Den där skrönan om bogfrihet o att samtidigt sitta på länden är gammal o okunnig.

Bild
skelett.jpg

Nåväl. nog OT

Jag menade inte att isisar har andra bogblad, utan snarare att de ändå är på rätt väg när det gäller sadling, många sadlar för långt fram.

Nej, vad tråkigt :( Hoppas verkligen det dröjer innan han blir sämre! Han är verkligen jättefin!

Vi håller du slår, sen byter vi :p

Trevlig nyhet härifrån! Figge blev svettig igen! Mellan bakbenen och vid ena armbågen. Ringde veterinären och jublade lite (vi pratade om honom i morse, så jag ville få berätta lite för henne :p), hon tror det kan vara så att medicinen börjat kicka in ordentligt. Det kan ta uppmot ett halvår innan det hjälper (för hypohidrosis), och nu har han ju ätit i 5,5 mån. Ska ta en liknande runda om två-tre dagar och se om han svettas igen, fram tills dess ska vi ta det lite lugnt.

Jag vet inte vad jag ska säga, förutom att jag håller tummarna benhårt för att det ska ta VÄLDIGT lång tid innan han blir sämre! Det är ju verkligen ett jätteplus (mitt i allt det negativa :() att han trots allt inte lider på något vis...

JA men man kan inte sadla för långt bak heller. Vilket många gör på islandshäst för att de har så korta ryggar. _
Mysigt med en sadel som trycker ner i den känsliga ländryggen.

Hypotesen bygger jag på vad man vet om det på människosidan och på instinkt förstås. Jag har inga som helst bevis när det gäller hästar. Har inte pratat med en enda hästmänniska om detta. Det var därför jag tog upp det här, var nyfiken på era erfarenheter. Tänker att det är lika onaturligt för en häst att få kemikalier insprutade i blodbanan som för människor, och även om vi är olika arter så har vi ju samma normala smittovägar (slemhinnor, mag-tarmkanal).
Men människor utsätts för en vildare blandning, inte bara influensavaccin, utan 9 ordinarie vaccinsorter ingår i det svenska vaccinationsprogrammet nu, för alla barn från 3 mån ålder. Gratis!

Och testade.. ja av samma företag eller bransch som lever på att sälja dom. Vetenskapligt korrekta studier är en sak, men det förekommer fusk även inom vetenskapen, särskilt när det är stora pengar inblandade. Kända läkare får betalt för att skriva under rapporter som är uppdiktade, till vaccinets eller läkemedlets fördel. Och det här har inget med min instinkt att göra, det har läkare inom branschen erkänt och läkemedelsföretag har blivit dömda att betala böter för falsk marknadsföring. Och böterna betalar vi skattebetalare sen, genom att subventionera vacciner och läkemedel.

Instinkten igen: skulle de som tillverkar vaccin och läkemedel för djur ha mer moral? Känns inte så. Det är en rätt bra affärsidé att alla hästar ska ta en eller två sprutor per år hela sitt liv. Varför skulle inte en frisk, välmående häst kunna klara en influensa? För människor har influensavaccinationerna samhällsekonomiska ursäkter: vi har inte råd att Sverige ska stanna för att hälften drabbas av influensa under samma veckor.

Jag tror att man på sikt underminerar både människans och hästens immunförsvar genom att vaccinera (och tidigare avmaska) slentrianmässigt. Som med antibiotika. Eller hästens parasiter. När man försöker utrota eller förtrycka vissa organismer hittar de nya vägar och kan slå tillbaka än starkare.

Symbios.

Nä, men ni som är nyfikna på att lyfta på några stenar och kolla vad som finns under. Sök själva på nätet, läs böcker. Det finns information. Om människosidan i alla fall. Gratis.

Anledningen till att jag började tänka kring vaccinationer och sjukdom hos häst var att min förra islandshäst fick fång 2 veckor efter en vaccination, i slutet på maj.

Klippte bort lite. Men jag tror absolut att t ex vaccination kan vara 'droppen' som utlöser exvis fång. Fast anser då inte att vaccinet gett fång, utan hästen var redan så 'belastad' och nära fång att 'minsta lilla extra' skulle bli det som tippade över. Och om man då vaccinerar (man behöver ju inte veta att hästen är en bomb påväg att brisera) så blir just vacc 'den sista droppen'. Men hade hästen blivit förkyld hade det istället blivit droppen.

Jag tror på receptet att den energi som kommer in måste göras av med, annars blir det problem. Och att den generella bilden av vad som är normalhull kanske för det mesta ligger något närmare övervikt än undervikt. Att fritidshästar vanligtvis får lite för mycket att äta och lite för lite motion. Och justerar man det så ordnar det sig för de flesta individer. Men så finns det dom som har ett så sjukt system att det receptet inte fungerar så bra, att de får näringsbrist, att de redan har näringsbrist trots övervikt, att näringsbristen gett upphov till övervikten.

Näringsbrist & överviktsdelen är ju lite ironiskt delvis vad som händer vid insulinresistens. Den näring som skulle in i cellerna kommer inte in (eftersom receptorerna inte öppnar), och misstas då för överskott som lagras in som kroppsfett. Dvs cellerna svälter och hästen går upp. Nu är det ju inte riktigt så eftersom de flesta hästar kan kompensera för den nedsatta känsligheten med en överproduktion av insulin och på så sätt nå nivån där receptorerna reagerar och cellerna får sitt bränsle. Men om de inte kan kompensera, och 'stunden fram tills reaktion' så är man faktiskt i ett läge där man har 'cellsvält' men fettinlagring (dvs ökad övervikt).

Dock tror jag inte, men jag är en vetenskapsälskande skeptiker, på en mer 'generell' obalans, försurning etc. Om 10 år kanske det visar sig jag hade fel - men tills dess tror jag inte. Därmed givetvis inte sagt att man ska strunta i vattenkvalitet, slentrianavmaska eller liknande. Och vi är helt överens om träckprov, och att avmaska de hästar som behöver avmaskas. Finns ju studier att typ 10% av hästarna står för 90% av parasitbördan. Så identifierar man de 10%-en (träckprov) och avmaskar de så voila. Istället för att avmaska alla hästar och då avmaska 90% som eg inte behövde.

Hur stor andel av fritidshästarna blir vaccinerade en eller två gånger per år? Är det många här som har ovaccinerade hästar? Och hur många sprutor får en tävlingshäst per år?

Beror på vad hästen tävlar, på vilken nivå och vilket land den bor i iofs. Men galoppörer t ex har vacckrav mot A2 var 6:e månad, dvs dubbelt så ofta som travare och ridhästar. Tävlar man internationella klasser däremot (ridsport) så är det numera vacc mot A2 var 6:e månad.

Så, beror ju på. Och vad man vacc emot förutom A2.

Personligen vaccinerar jag mot influensa, stelkramp och botulism. Innan jag började botulismvacc körde jag A2 var 8:e månad (för bäst skydd utan att köra 'onödigt många' vacc), men numera vacc jag mot A2 och botulism var 10 - 12:e månad. Brukar passa på när jag är hos vet i annat ärende i närheten av vacc, därför det ibland blir var 10:e månad och ibland var 12:e. Stelkramp när vet säger till, jag lär mig aldrig hur ofta/sällan det är - men vartannat år tror jag.

Sen, att inte vaccinera har jag inga aspekter på rent så. Jag hade inte vacc förr. Står man i eget stall etc, och vill välja bort att vacc mot A2 så helt okej. (Stelkramp anser jag ALLA hästar ska vacc emot). Däremot om man står i större stall/där det är mer hästar som kommer och går, åker och tränar etc, så tycker jag man ska vaccinera både för sin egen hästs skull och de andra hästarnas skull. Travet tog ju bort sitt vaccinationstvång, men har återinfört det..

Nämen vad trakigt:-(.
Ha¨nde det nagot eller var det en rutinkontroll?

Det var en kombination typ. Det var det planerade återbesöket för att se hur han svarat på IRAP-behandlingen etc, dvs hur framkotorna mår. Men senaste veckan har hela ridningen havererat och min magkänsla vrålat att något är knas både fram och bak. Och den hade ju rätt..

Så, jag hade redan tiden, den bokade jag redan i mars, men hade jag inte haft det hade jag ringt och sagt 'jag vill komma NUUU, något är på tok'.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 292
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
706
Senast: ylvali2
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 374
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka