Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Är det flexijoint?
Min gammelman vägrar äta det om man blandar i det i maten. Så han får det utblandat i vatten, i spruta i munnen varje dag.
Även en fjord (modell matglad) vägrar äta FJ.

Nej, chondrogen EQ

Och som sagt i spruta är det jääättegott. Däremot äter han nu inte krubbmat ALLS, opreparerat eller ej. Ratade lucernen imorse med..suck..och lite panik..

Ok. Inte provat det på min gammelman.
Han är en mkt kinkig och kräsen herre, fast han är kbl.:angel:
Det enda i pulverväg som går i honom är kiselgur, profeed och nypon (fast det är skal). Vägrar äta lusernpellets el annan pellets blötta - då vägrar han äta helt. Vägrar äta all lusernpellets utom krafft. Hack gillar han både krafft och Green Power - än så länge;)
Provade igår att blanda i 1 DL lusernpellets (kraffts) i hans mellis (2 dl havre, 2dl betfor) = BLÄ och matvägrade...

Hi,hi
Du skulle inte blonderat henne sååå mycket:D

Eller så har hon läst den här tråden och tänkte-aldrig mer viktväktarna.

Haha, ja hon är nog lite väl blond. :D

Det roliga är att jag faktiskt matar lite extra nu när hon ska bli dräktig, 7.5-8 kg silage :eek:
Dock väldigt lite energi i silaget, 5.5 eller så var det 5.7 MJ, fritt på halm, 0.7 kg sojamjöl och 0.2 kg vetekli.

Såhär ser hagen ut längre in, inte så jätte mycket gräs, men det är ju ätvärdigt i alla fall.
Kanske ett tecken på att hon inte är superhungrig i allafall.

DSC_1211.jpg

(Det lilla skranglet är stalletägarens föl. :love: e. Camaro, sele och grimma är på för att
han fick bäras både in och ut till hagen för att han vägrade lämna både box och hage. :D)

Senast ändrad:

Nykläckta skrangel brukar följa mamman bättre efter en vecka eller så. De är också lite blonda de första dagarna oavsett "hårfärg":D

KL

Äntligen! Vi ska flytta :D Till ett underbart stall med paddock, jättefina (och många!) ridvägar och väldigt kunnigt folk omkring. Han kommer att få hösilage i stället för hö, vet dock inte värdena än då det inte finns analys. Men ville jag ha så fixar de det på det nya silaget :)

Han kommer dock få gå i en hage med gräs, då de inte har någon hage som är utan. Men vi fick själva välja vilken hage vi ville ha, hur den skulle se ut och hur vi ville stängsla den. Hittade en hage med mycket skog och lite gräs i skogen, så den ska vi nog satsa på :)

Ridvägarna är helt otroliga, så vi kommer nog vara ute några timmar varje dag. Jag är jättenöjd, nu kommer vi äntligen igång :bump:

KL

Slänger in en fråga till alla er med viktväktarhästar!
Hur gör ni på sommaren? Äter era hästar överhuvudtaget gräs, hur gör ni i sådana fall för att hålla dem i någorlunda normalt hull?

Hej!

Mitt fetto håller på att slussas ut på gräs långsamt. Tanken är att hon ska klara bete "dygnet runt", men det kommer avgöras under tiden så att säja.

Just nu är det ca 4 timmar/dag på gräs och sen ca 7 kg silage, ganska torrt. Silaget blir ju mindre när hon får mer gräs. Sen kommer jag rida hela sommaren och försöka rida ordentligt (är tanken iaf). Vi börjar tex hoppträna på tisdag:-).

/Lavinia, vars häst blivit galet pigg av att inte vara lika fet. Hon är klart smalare även om måttbandet säjer tvärt emot..???

KL

Slänger in en fråga till alla er med viktväktarhästar!
Hur gör ni på sommaren? Äter era hästar överhuvudtaget gräs, hur gör ni i sådana fall för att hålla dem i någorlunda normalt hull?

8 h per dygn på väldigt begränsat gräs, med munkorg. Idealet hade varit gräsfritt men det kan jag inte erbjuda. Så jag har fått ta 'näst bästa' lösningen (för mina alltså är det näst bästa). Dvs jag ser till gräset är så kort att de knappt får i sig ngt genom munkorgarna, och väldigt begränsad tid ute.

Hur löser du det för att få helt gräsfritt?

Fergus fick fång i tisdags (lagom till att jag introducerade soja... :grin:). "Bara" en känning, men ändå. Han står på butta och box i 10 dagar, sen in och röntga.

Men du har ju också gräsfritt? Om BM har som förr är det enligt samma sätt, dvs såpass liten hage att det inte blir något gräs i den. BM hade iaf förr preparerat hagarna med (grävt ur, fyllt på med bark etc) för att minska att det växte upp gräs.

Tråkigt med fång, men det beror väl knappast på sojan i sig? Utan isf foderbytet osv?

Jag har stampat jordgolv, ja. Det hindrar inte att det börjar växa nu när det inte går någon häst där och när det regnat hela natten.

Tja, vad som orsakat det kan man aldrig veta. Säger bara att några dagar efter att jag började ge soja (½ dl/dag) fick han fång. coincidence? Ja kanske kanske inte. Jag vet bara att det var jävligt korkat av mig att inte lyssna på veterinären och skippa proteinfodret.

Nej, menar inte det är en tillfällighet. Utan just det jag skrev, att soja i sig ju inte brukar ge fång, men däremot ett foderbyte/foderförändring (eller för den delen för hastig introduktion av proteinfodermedel men det tror jag inte gäller dig) kan ge fång. Så att det kom vid sojaintroduceringen var knappast en slump tror jag, men snarare en reaktion på förändring än just soja om du hänger med? Han har ju ätit soja förr utan att få fång.

Men du provade alltså soja igen? (Tänker på diskussionen förut ang att han blev dålig av det över en viss mängd)

Jag tror inte heller att det är soja perse som orsakade det, men det faktum att jag faktiskt ändrade foderstaten.. Det är det jag menar, jag skulle inte ha gjort det utan gjort som veterinären sa och hållit mig till halmen. Blev ju mer eller mindre lynchad för den åsikten och min oro för fång, och dum som jag är åkte jag och köpte soja...
Och nu har ponny alltså fått fång.

Tråkigt att din ponny har fått fång.
Men varför frågar du inte de som har utfodringskursen jag sett att du läser (i en annan tråd)? Om det är Anna J som är en av lärarna där så vet jag att hon har arbetat en del med utfodring av lättfödda/fångbenägna hästar. Hon (och även de andra) har säkert bra tips att ge eller kan kanske svara på om du skulle gett honom bara halm eller annat också.

Jag minns att jag ställde ett par frågor till dem som de svarade på (när jag läste samma kurs).

Jag har ställt massor med frågor och fått svar på allt utom det jag frågat :grin:
Ser inte riktigt vad jag skulle få ut av det faktiskt. Jag menar, jag kan räkna foderstater och jag är (tro det eller ej) bra på foderlära.
Jag vet att enbart halm inte är ultimat, men jag vet också att fång inte är speciellt kul.

Jag tror inte heller att det är soja perse som orsakade det, men det faktum att jag faktiskt ändrade foderstaten.. Det är det jag menar, jag skulle inte ha gjort det utan gjort som veterinären sa och hållit mig till halmen. Blev ju mer eller mindre lynchad för den åsikten och min oro för fång, och dum som jag är åkte jag och köpte soja...
Och nu har ponny alltså fått fång.

Ja, höja lucernet hade kanske varit ett bättre alternativ så. Att bara ge halm kanske inte gett fång, men det hade du ju inte kunnat göra hur länge som helst i alla fall - då hade du ju fått ett batteri andra problem ju.

Men du gav ju inte bara halm utan halm + lucern och skulle höja lucernet. Så med facit i hand (och då att han reagerat på soja innan) så hade det nog varit bättre höja lucernet än lägga på en till grej.

Hoppas röntgen inte visat några förändringar och att han snart mår bättre. Samt att den långa konv går så smidigt som möjligt så ni får vara igång igen till hösten iaf =)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka