Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast om man VÄLJER att dels FRÅGA/BE OM HJÄLP på ett nätforum, och sen VÄLJER att göra 'som de säger' så anser jag att det knappast ens är berättigat att formulera det som du gör. Faktiskt. För det var ett aktivt val i flera steg, och dessutom att addera soja var ju inte ens en rek från 'någon annan'?

Men bland BLIR det fel, det är nog ofrånkomligt. Alltså oavsett vem man lyssnar/inte lyssnar på. Jag har ju nojat en hel del över magsår just för jag tvingas ligga på så lite mat. Flera här har rekommenderat att sänka maten än mer, för magsårsrisken är överdriven. Jag har inte velat gå under ändå, just för magsårsnojan. Nu gick jag ju under tillslut då i vintras när han fick en fångvarning, och sen har jag ju behövt ligga kvar under för han inte ska gå upp. Jag fick ju rätt mkt mer komplicerat läge när jag inte kunde ge halm. Magsårsnojan har ju varit närvarande hela tiden, även om mer än en person tyckt att det är just noja/trams/etc.

Nu har dock mest troligt nojan blivit en realitet. Men inte fasiken har jag för en sekund tänkt att 'användare x sa, och det gjorde att jag'. MINA beslut är just MINA. Och om jag väljer att lyssna på användare x eller ej är just mitt beslut. Jag är tillräcklig kunnig på utfodring att veta att för lite TS är en risk, precis som du är nog kunnig att veta att proteinbrist är en risk. Jag vet dessutom vilken risk alternativet är - och precis likadant med dig. Det går aldrig att tycka att 'jag lyssnade på X, och pga dåligt samvete/annat för vad de sa gjorde jag såhär, och så blev hästen sjuk och det är pga de/deras råd'.

Så även om du tycker du tar på dig ansvaret och att det bara är ditt, så bara sättet du uttrycker på i stil med 'jag ångrar jag lyssnade på anonyma internetanvändare' (som iofs inte gav andra råd än vilken vettig agronom, veterinär etc skulle gjord, men det är eg irrelevat) så skjuter du ju ändå ifrån dig ansvaret (spec som problemet inte riktigt är att du följde råden du fick, utan att du fick dåligt samvete och gjorde något liknande men inte riktigt lika).

Alldeles oavsett hoppas jag som sagt rtg är ren och F snart måt bättre och att ni är igång igen till hösten. Och att du får tag i ett hö så du kan ge en vettig foderstat och inte i allmän fångrädsla kör på inga proteiner-alternativet och får nya problem längre fram. Ni har ju haft mer än er beskärda del nu.
Snacka om att ski.a i det blå skåpet.
Du har frågat om mkt o sen likväl gjort det motsatta.ALLTID!

skulle hästen ha grav proteinbrist minst en månad framåt,
Vad vet du om det?
hästar som går på höstbete skulle garanterat "lida av" det o hästar verkar klara av det. Om valet ligger mellan det o fång så verkar Sthus Vet. säker på vad som är bäst för hästen.

Jag har som bekant haft mkt åsikter ang. Sthus hästhållning, men nu lyssnar hon kanske inte mer på bukeproffsen.
Du kanske kunde ha provat själv med att ge mindre som även din Vet rådde dig. IR-hästar fungerar inte som friska! När de är smala o motioneras- JA!

Är man rädd för magsår bör man inte ge NSAID hur som helst.
De tål som bekant till en viss gräns, men sen kan hela hästen krascha.

För mig är det helt obegripligt att en ung ponny i en vindpinad lada kan bli dammkroniker- om man inte gett dåligt foder.

Snacka om att ski.a i det blå skåpet.
Du har frågat om mkt o sen likväl gjort det motsatta.ALLTID!

Nu är det iofs inte riktigt sant, men det spelar ingen roll i sammahanget.

Har du NÅGONSIN hört mig tycka 'det är ert (= de som svarat) fel att det blev si eller så, för ni sa?'. Nej. Det är DET som är grejen. Om man väljer att fråga på ett forum och väljer att göra helt eller delvis som de som svarar säger, så kan man inte sen tycka att 'det är inte mitt fel det blev fel, det var ni som sa'. Så läs igen tror jag det blir klarare?

Du kanske kunde ha provat själv med att ge mindre som även din Vet rådde dig. IR-hästar fungerar inte som friska! När de är smala o motioneras- JA!

Nej vet har aldrig rått mig att ge mindre. Du far nu med osanning och du vet det, det har vi diskuterat ungefär tio gånger. Sen, jag har frågat förr men jag frågar igen, vad är det för problem du har med min utfodring? Du tar gärna upp att jag minsann då och då INTE gjorde som just du ville - men vad är problemet med att jag har en smal IR-ponny utan fång? Att jag nådde målet på annat sätt än exakt det du tyckte?

Är man rädd för magsår bör man inte ge NSAID hur som helst.
De tål som bekant till en viss gräns, men sen kan hela hästen krascha.

Lillen har inte fått NSAID hursomhelst så jag vet inte riktigt vad det har för relevans? Lillen har fått det när veterinären rekommenderat det - vilket är ganska få gånger. Han har fått det vid fång, och nu i samband med op (inne på kliniken alltså, och sen ett recept för att ge hemma efter op). Sen har han ju en ordination att vid fångsymptom sätt in åtgärder + nsaid direkt och ring. Men den har jag ju *peppar peppar, ta i trä* inte behövt använda.

Men den absolut vanligaste orsaken till magsår är ju för lite TS och/eller att magen tillåts bli tom. Och den anledningen är jag betydligt mer rädd förr, då den ligger betydligt närmare till hands iom hans strikta diet. Det är ju därför jag byggde den automatiska utfodringen för att ge ett nattmål t ex.

För mig är det helt obegripligt att en ung ponny i en vindpinad lada kan bli dammkroniker- om man inte gett dåligt foder.
Ingen aning? Jag vet inte vems ponny som står i en 'vindpinad lada'? Även i en vindpinad lada kan ju dock strö osv påverka, även om det är vindpinat så är det ju sällan det nere vid golvet i boxarna där mulen brukar befinna sig.

Det här hör ju inte alls till bantning men kanske trots allt hör ihop lite med IR nånstans, för det slog mig precis när jag läste meningen.

Jag har ju Welsh blandning nummer två nu, Alex är Welsh med släkdrag iaf ur samma stam som min första om jag inte minns fel, sen så har vi tre stycken welshkorsningar i stallet och observera att vi står i olika stall har haft dem i olika stallmiljöer mm genom åren.

Nu står ju visserligen fyra på samma ställe sedan förra året men jag kände de tre andra innan jag flyttade in också..

Hur som mina två var och är ju bl.a IR hästar och båda hade fång och var allergiska bl.a. för pollen. De fick hosta och luftvägsinfektioner, sen så har vi de tre där jag skulle klassifisera två av dem som IR ponnysar, men de är barnponnysar och igång ganska mycket så ingen av dem har hittils under de 6 år jag tror det är jag känt dem haft fång, hur de en har fodrats och hur feta de än varit. Men de två som har IR symtom genom att de får kraftiga depåer får även periodvis problem och reaktioner med hosta, den tredje som inte visar såna symtom har heller inte hosta trots att han året runt bor och äter som de andra två.

Så jag tror mer på att allergin är ett samband med IR-sjukdomens bieffekter än att hästarna får dålig mat, skulle det vara boendet och matens fel så borde det visa sig tidigare än när vår och sommar kommer. Av dålig mat så reagerar de ganska omgående mig veterligen, det går inte 7 månader innan de börjar att hosta av att stå eller äta dammigt.

*delvis KL*

I just Lillens fall så har han ju bott i samma miljö sen han var ganska exakt ett år. Stod ju på lång boxvila iom fånget med - utan att hosta en enda gång ever.

Men förra sommaren började han ju mot slutet av en låååång boxvila att hosta några host i början på skrittpromenaderna. Hörde honom aldrig hosta inne - trots att han stod på halm och dessutom innan på spån roat sig med att gräva upp permanentbädden och dammsuga den på något ätbart. Gud vet vilka mysiga sporer osv man kan hitta om man vänder en bädd och drar runt med mulen i den. Det var ju därför han fick halm, för att ha något att sysselsätta sig med och för att jag kastade ut bädden. Halmen hjälpte ju säkerligen inte upp det hela, men lätt att vara efterklok.

Nu grävde han i och för sig bädd en del under fångkonv med utan att hosta, men det kan ju ha skiljt mycket även fast det för ögat är 'lika'.

OM han hade stått i en 'dammigare miljö' hade jag redan där insett att hans hosta inte var så 'ofarlig' som den verkade - och kunnat sätta in behandling tidigare och kanske slippa mer kronisk känslighet? Jag tog ju upp det med klinikvet som också fick höra honom hosta sina några hostningar och tyckte att 'ingen fara, det där ger sig när han får komma ut i hage igen'. Men av en lycklig slump stod han ju kvar på kliniken i väntan på att IRAPen skulle inkuberas klart. Och han hade hackhostat ganska förtvivlat på morgonen där. Dvs när han kom i en dammig/are miljö så kom symptomen. Jag är väldigt glad att han blev kvar där den där natten så man upptäckte att det inte var så 'bara' som symptomen i hemmamiljön gav sken av.

Nu i våras kom ju hostan tillbaka, men i 'annan form'. Han hostade när han kom fram till sadelutprovningen och lite i ridhuset - härledde det till åkt transport (enligt vet ganska typiskt man kan höra dammhästar hosta då, sämre luft och huvudet högt) och att han höll på och åt gammal dammig torv i boxen där. Ingen hosta hemma. Senare började han hosta en aning vid ridning hemma, vissa dagar ingen hosta alls vid ridning, andra dagar 1 - 2 host mot slutet av passet. Hostade ett par gånger på mornarna i hagen flesta dagarna men inte alla. Jag fattade INGENTING men bokade tid för koll + endoskopi. Veterinären fattade det jag inte såg ganska direkt - pollensäsongen har börjat... Och går jag tillbaka och kollar så varmt (mycket pollen) = hosta. Kallt/regnat/etc (lite pollen) = ingen hosta. När vi åkte till sadelutprovningen var pollensäsongen igång därnere men inte häruppe..

Jag kan nu i princip kolla på vädret och 'tala om' om det kommer en host på promenaden eller ej (hostar inte en host inne trots boxvilan). Idag t ex kommer han INTE att hosta en enda liten host, det är mulet, kallt och låga pollen.

Han har ätit precis samma mat hela tiden, förutom halm då som han inte ens får se på vykort numera och som övht inte får komma in i stallet nu. Så visst kan det varit fodret, men då halmen. Han och E äter precis samma mat btw.

Sen tror jag att det som avgör om en häst börjar hosta av t ex damm är någon form av indiviuell luftrörskänslighet - och där tror jag absolut att en 'massa andra åkommor' kan spela in. Jag har ju bara (inte bara, det räcker bra tack) erfarenhet av en enda IR häst så faktiskt aldrig ens tänkt tanken på en koppling mellan IR och bronkit exempelvis. Å andra sidan är jag övertygad om att IR belastar hästen rent allmänt ganska hårt - många vittnar ju om rinnande ögon, svullna skap osv i samband med aktiv IR - så även jag även om sambandet kom först 'efteråt' just när andra pratade om det.

Men jag har funderat en del över allergiska reaktioner rent allmänt. På människor så är du allergisk mot en sak så är risken mycket större att du med åren blir allergisk mot andra saker (korsreagerar) än en icke-allergisk människa. T ex löper en pollenallergisk person en större risk att utveckla nötallergi än en person som inte är pollenallergisk. (Och för den delen - varför utvecklar en människa 'plötsligt' pollenallergi efter många många år utan problem?)

Med tanke på att man inte helt sällan läser som eksemhästar med dammhosta/bronkit, så har jag funderat en del på hur mycket som är att eksemhästar t ex ofta/re står inne en del av dygnet även sommartid, och hur mycket som är att eksemhästarna redan har en allergi? För det är ju samma mekanism vid t ex pollenallergi som vid knottallergi - immunförsvaret överreagerar på en trigger det normalt skulle 'strunta i'. För knottallergi är ju väldigt bra att använda som exempel. ALLA hästar som går ute där det finns knott blir just knottbitna. En mycket liten andel av hästarna får en allergisk respons på knotten, de allra flesta utvecklar ingen allergi ens efter 20 års knottbett. Och när det gäller damm t ex, så förutom att hästar har en anatomi som gör att de har ganska känsliga luftrör jmf med många andra djur, så EN häst av 20 i ett stall kan utveckla dammallergi/bronkit medan de andra 19 inte gör det. Även om stallet ÄR dammigt, det sopas inne osv. Det är nog dock lättare om man skulle testa att göra X hästar dammallergiska genom dammexponering än att göra X hästar knottallergiska genom knottexponering iofs, men generellt.

Är det någon som vet det om det är lika på häst som på människa, att det är större risk för fler allergier om de har en?

Alexandra_W;14433026 Jag har ju bara (inte bara skrev:
Min lilla Cloetta, som blev symtomfri av blötlagt hö (dvs med största sannolikhet känslig för socker), har även hon väldigt lätt för att hosta lite vid pollen, fällning och/eller damm... Har ju också väldigt känsliga rinnande ögon (kräver flughuva under flugsäsongen), men som har blivit mycket bättre nu efter omlagd kost. Så även jag ser ett väldigt möjligt samband!

Märker att ni har världens diskussion här men tänkte visa bilder från idag. ;)

Han har vilat nästan hela veckan. I söndags lastade vi och åkte till en kompis i närheten som har bättre ridvägar och red ut i 1,5 timme över stock och sten. :) Sen har vi bara löslongerat två gånger denna vecka. Men muskler byggs ju i vila och jag tycker det syns...

2_147668810.jpg

3_147668829.jpg

Han börjar få hemskt bra kondition iaf, och mycket lättare för vänstergaloppen.

Hej!

Vad fin han är!!

Jag ska fota min imorgon och visa. Hon har enligt ögat gått ner massor, men enligt måttbandet gått upp?? Känner mej mycket förvirrad!

/Lavinia

Han är jättefin! :)

På söndag får min häst äntligen en hagkompis, så nu räknar jag med viktuppgång igen ;)

Jag glömde fota i helgen, men i dag hade jag med mig lilla kameran till paddocken. Vi försöker motionera honom 6 dagar i veckan.

R13maj.jpg

Två bilder från sommaren 2010 då han enligt måttband vägde ca 30 kg mer än i dag.

Rodi30.jpg

Rodicounty.jpg

Ser fin ut, spec jämfört med nedersta bilden är det ju stor skillnad!

Och, kul att se en apelkastad fux förresten, helt OT men =)

Går han ner 30 kg till så blir han riktigt fin. :)

Han är apelkastad vår och höst.

Lortig och lurvig typ ;) (Därför det inte dyker upp några bilder på honom annat än sommartid *s*)

Hullmässigt ligger han uppskattningsvis (inte ens mätt honom med måttbandet, kan iofs göra det) 20 kg över vad han borde. Han stod ju från när snön kom till senvåren. Jag gjorde ju bort mig och fick vagnen insnöad, men jag räknar kallt med att om nån månad sådär är han fullt igång igen och vikten nere den där den bör vara =)

Och såfort han klätt av sig hela vinterkostymen kommer det nya bilder. Men just nu är det en grå-svart-röd-vit pälsboll mest - Lillen får vit mustasch när de stått och kliat varandra..

Tack alla!

Jag tycker han ser smalare ut på den uppställda bilden än han är i verkligheten. Eller så är det jag som förväntar mig det värsta hela tiden..?

Det syns lite på galoppbilden, men han börjar få en musklad ländrygg. :) Två fina kullar som syns när han rör på sig.

Absolut får man vara det! :)

Hagkompisen har andra matkrav, jag prioriterade mer mat och kompis istället för bantning och ensam. Det handlar bara om en vecka, sen far jag hem igen. Men då lär det bli en del mat med. Så det blir ett kilo extra, men det är samtidigt ett kilo för mycket. I alla fall för en vilande häst.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka