Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

knapp

Hittade ett koppjärn i förrådet igår, var ju tvungen att lägga på det och kolla. Och jösses, det låg inte så tokigt. Kollade upp vad det var för något, visade sig vara storlek M! Ett W skulle ligga mycket bra så sådant ska beställas. Nuvarande har ju blivit för brett.
Har en Globus 36:a hemma på prov, måste bara köpa en lång gjord så jag kan provrida den också. Verkar dock ligga rätt bra viddmässigt, återstår att se hur den är när han rör på sig. Tror de ska ligga runt 115 grader, är ju ändå viss skillnad mot vad han har idag, ett utbankat järn som ligger runt 120 grader från början.

Han har gått upp lite runt magen men inte upptill, utan mer "normal" sommarmage eller vad man ska kalla det. Fortfarande lite sluttande från ryggraden, inte platt på något vis! Helt otroligt.

jag ser inga problem med det, men var mest frågande om det finns något i vassleproteinkoncentratet (Weigh 80) som är farligt för honom om han nu trots allt är IR häst.. jag kan och känner inte till något om just IR, så kommer väl med massa knäppa frågor...

Var hittar man information om just IR, vill läsa på lite mer och bilda mig en uppfattning från mer tillförlitlaga källor och studier än Buke (inte för att er kunskap inte är bra, men vill gärna ha svart på vitt själv själv... :P)

Ah, du tänkte så. Jag startade en tråd om just proteinkoncentrat till IR-häst, och fick tips om vassleproteinisolat. Men avråddes från koncentrat.
Här är tråden, jag minns faktiskt inte anledningen
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1097074

Googla så hittar du lite på svenska och MASSOR på engelska om IR. Sök i trådar på Buke hittar du en hel del länkar med.

så...

Här kommer bilderna jag lovade i mitt förra inlägg på min russvalack..

32426348.jpg

Hur f*n blir man av med fettdepån om mankammen?? Bara att fortsätta banta till lagom hull och träna honom? Eller denna försvinner aldrig??
Hela hästen är påverkad.
Ser du runt bogbladet, buken o även flank o lår- bulig.

Fötterna ser inget vidare ut heller.
Den skulle jag inte våga ha på gräs, utan banta o rid/ kör kanske 2 ggr/ dag ett tag- innan den får fång igen.
Den ser ut som en tickande bomb, men funkar kanske sålänge den hålls igång o inte hålls på gräs.

Hönäten lät bra.

Lycka till o ta tag i saken nu- fötterna oxå.

Var hittar man information om just IR, vill läsa på lite mer och bilda mig en uppfattning från mer tillförlitlaga källor och studier än Buke (inte för att er kunskap inte är bra, men vill gärna ha svart på vitt själv själv... :P)

Ett par länkar:

Här är en bra föreläsning, sätt på ljudet http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

En artikel på svenska http://www.sahf.se/F%C5NGARTIKEL-090810-poptextSAHF3.pdf

KL

Jag våldgästar tråden och ber om råd kring mitt sto och hur vi kan komma vidare med hennes viktnedgång. Tips på allt och ingenting att tänka på både vad gäller träning och foder.

Lite bakgrundsinfo: Halvblod -05, sto, blev överviktig vintern 09-10 då hon stod på fri tillgång på hösilage vilket inte passade henne alls. Under våren -10 blev hon halt p.g.a. övervikten i kombination med dåliga hovar. (½ grad hovleden ena fram). Tyvärr kom hon aldrig igång igen under 2010 då jag pluggade 100%, jobbade 55%, red ytterligare 3 hästar samt hade 3-5 till att sköta så tiden räckte inte till. Sattes igång i januari i år och har sedan dess tappat vikt kontinuerligt men nu börjar det stanna av.

Träning: Hon rids 5-6 dagar per vecka och tränas vad man kallar "normalhårt". Eftersom hon inte varit igång så länge är dock träningen hård för henne; hon blir väldigt trött och jag kan inte träna hårdare. Tanken är att hon ska ridas ut två gånger per vecka (ett högintensivt konditionspass och ett långt lågintensivt pass), 3 dressyrpass och ett pass hoppning samt en vilodag. I dressyren tränar vi mkt skolor, skänkelvikningar, byten (enkla och i språnget) samt övergångar och tempoväxlingar. D.v.s. träningen är basic och ganska varierad. Dessutom lägger jag ofta in dressyrpass med bommar och hinder där hon får träna på att korta/länga steg och språng, lyfta på benen och dessutom övningar där vi tränar på att kontrollera steg-/språnglängd m.m.

Foder: Hon står inne nattetid (fr ca 19-21 till 07.00) i halmad box (äter inte halm) och får 3 kg hö till kvällen samt ½ kg lusern + lite tillskott. På dagen går hon på mkt magert bete. Det lilla hö hon får vill jag inte ta bort för magens skull och hon behöver ngn form av uppblött foder för att få i sig tillskotten. Betfor funkar inte, då blir hon knäpp, och det känns dumt att addera socker på en tjock häst. Jag kanske skulle kunna halvera lusernet med det skulle antagligen påverka så ytterst lite.

Hull: Just nu är hon fin i hullet i hela kroppen bortsett från magen som är stor och hängig, på sidorna av magen känns revbenen tydligt med de syns ej. Till saken hör att hon är väldigt djup i sitt bröstomfång naturligt vilket gör det svårt att bedöma henne. Det ser ut som om revbenen skulle bli synliga ifall man bantade henne till en fin underlinje. Jag är medveten om att hängbuken har med magmusklerna att göra och det jobbar vi ju på hela tiden men det är inte bara där skon klämmer. Hästen arbetar aktivt genom kroppen i alla gångarter (skritten lite sisådär eftersom hon ännu saknar bjudning där) och är ingen fuskare i den bemärkelsen. I och med att hon är byggd som hon är så tycker jag att det är svårt att veta hur mycket som kan bantas bort.

Tips mottages mer än gärna ;)

Kom på att det kanske blir lite lättare att ge tips ifall man har ett hum om hur hästen ser ut ;)

Under ryttare i april
gonblicksbild-1-2011-05-12-11-51-ann-trning-1_147517190.png

gonblicksbild-2-2011-05-12-11-54-a2_147517204.png

gonblicksbild-8-2011-05-12-12-02-a7_147517292.png

Under ryttare i maj
gonblicksbild-13-2011-05-12-12-10_147517359.png

forts.

I boxen i april
pic_0417_143442210.jpg

pic_0419_143442303.jpg

Stallgången februari
pic_0152_142380465.jpg

pic_0155_142380493.jpg

Ursäkta en del kassa bilder men man tager vad man haver ;)
Och ursäkta bildbomben men det är svårt att bedöma eftersom magen ser olika ut i olika vinklar.

Hav överseende ;)

*KL*

Då var det slutbantat!

Mars 2011 684kg
IMG_1704-1.jpg

April 2011 662kg
IMG_1917.jpg

Bilder tagna samma dag, här ser man hur vinklar kan luras, ser smal och smärt ut på den ena och riktigt tjock på den andra. Tjockisbilden är mer rättvis
IMG_1922.jpg

Maj 2011 (31/5)
DSC_0022.jpg

647kg :D målet var 650kg

Senast ändrad:

Nämne förlåt, nu kom det två stora bruna på rad. Jag trodde det var samma :p

Senast ändrad:

Jag kan ju lägga in tipset ändå.

Utan att veta hur du brukar rida, du skriver att ni rider mycket tempoväxlingar, så det kanske är helt överflödigt. Men det kanske hjälper nån annan i så fall.

Jag tycket att hästarna drar upp magen fint när man länger steget ordentligt. Väldigt många hästar som är bukiga rids runt i smygtrav (typ jog) där de knappt lyfter på fötterna och smyger fram med myrsteg. Jättebra att korta upp som omväxling också. Men väldigt många är jätteduktiga på att korta upp och väldigt dåliga på att länga.
Kräver ju att hästen har någorlunda bärighet såklart, men att jag tycker hellre lite friare form och låta dem trava på med stora steg och SUG och stegen, än att låta dem trippa runt. Både trav och galopp med rejäla älgkliv, gärna i lite uppförslut så de får trycka ifrån lite extra. Eller över cavaletti, funker också bra.

KL Är det någon som vet om Dangrönts (stavas?) lucernpiller är melassfria ? Står inget på säcken.

Vill du bygga magmuskler så är galoppfattningar ifrån skritt ett hett tips. Som situps för hästen om man gör dom rätt. :)

Nja, har inget behov av omelasserad.
Gubben vägrar att äta Danegront lusernpellets, utan det ska vara Kraffts lusernpellets.:o Hack går det bra med Green Power eller Kraffts.

Elina8: Jag är väldigt noga med att rida FRAMÅT. Hon är fortfarande ung och har ju missat ett år av utbildningen så jag har kvar mkt av unghästtänket fortfarande. Bjudning är a och o. Men du kanske menar mer regelrätta ökningar? I så fall tränar vi liiite grann på det. Hon är inte jättestark ännu så ökningarna blir inte jättebra. Däremot jobbar vi mkt med bommar för att korta/länga steglängden och lyfta på benen.

Ironwill: Fattningar från skritt har vi jobbat VÄLDIGT mkt med en period då hästen är duktig på det och tycker att det är kul. Tyvärr känns det som att vi måste lägga den övningen på hyllan ett tag för att det inte ska bli uttjatat. (Därmed inte sagt att jag inte tänker fatta från skritt men inte i samma utsträckning som tidigare.)

Tack för era tips, jag ska ha dem i åtanke!

En övning jag gärna använder är att (funkar ju från galopp med om hästen är tillräckligt stark och utbildad) ta tillbaka traven nääästan tills man får ett avbrott, och sen rida den framåt igen. Egentligen gör jag det för att checka av att hästen är på hjälperna - det märks nämligen otrevligt tydligt annars. Då bryter de endera av, eller så 'ramlar' de iväg framåt i traven igen.

När det fungerar så blir det som bonus ganska bra styrketräning, både i själva tillbakatagna delen och sen när man trycker på den framåt igen (ju starkare/mer skolad häst dessto mer kan man ju kräva hastighetsmässigt, dvs hur snabbt man tar ner traven till nästan avbrott och hur snabbt man vill ha den framåt igen). Dessutom får man en häst (när det funkar alltså) som inte bara är uppmärksam utan också 'på bakdelen'. Kanske något att lägga in?

Hela hästen är påverkad.
Ser du runt bogbladet, buken o även flank o lår- bulig.

Fötterna ser inget vidare ut heller.
Den skulle jag inte våga ha på gräs, utan banta o rid/ kör kanske 2 ggr/ dag ett tag- innan den får fång igen.
Den ser ut som en tickande bomb, men funkar kanske sålänge den hålls igång o inte hålls på gräs.

Hönäten lät bra.

Lycka till o ta tag i saken nu- fötterna oxå.

hej. tack för kommentarerna.
Jo, jag har tittat (granskat) honom lite mer och ja, jag ser att hela han är påverkad.
DOCK!! bara på dessa 17dagar vi haft honom så har han ändrat form MASSOR! andra dagen han var här så reds han i sin XWid sadel och den låg då perfekt. redan nu så är det dax att lägga en padd under då den blivit lite vid. arabens dressyrsadel i Vid ligger kanon på honom nu (var för tight när han kom), men den är lite lång (17") så används inte på honom. prövades mer i utvecklings och kontrollsyfte.

Han har redan blivit av (helt :eek:) med fettdepåerna bakom bogbladen och rör sig redan bättre. Mankammen är mjuk fortfarande och väl "knådbar".

Hovarna:
Ja, jag är mer än fullt medveten om hur dom ser ut.. Hovis kommer ut om 4dagar och fixar så mycket han kan. Han var förbi och kollade på dom, men hade inte tid just då att fixa. Fick beskedet att det kommer ta åskilliga verkningar osv att få dom okej. Dom är groteskt långa och konstigt verkade, det är jag medveten om.
Jag är mycket noga med mina hästars hovar och tro mig, detta är inget jag bara skuffar undan och inte gör något åt...

Ang. fånganfall. Känns som det är minimal risk för det i dagsläget faktiskt. Han har sin munkorg dygnet runt, går trots den på magert bete (stödfodrar araben vid sidan om så dom kan gå ihop endå). Han rids ca 3-4dagar i veckan. Mest ute i varierad terräng och i varierat tempo. Har fruktansvärt dålig kondis efter att inte gjort något alls de senaste 3åren innan jag köpte honom. Utöver det så longeras, tömkörs, löshoppas han. Han följer även med som handhäst när jag rider Araben. Möjlighet att rida/aktivera honom 2ggr/dag finns inte då hästarna står 2mil bort och jag enbart har moped (45min enkel resa).

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka