Sv: Uppdrag bantning del 5
Haken betesmässigt just nu är för de med fångbenägenhet och/eller IR-hästar. Det är på tok för torrt, och gräset är stressat. Det har värme osv nog för att växa maximalt - men inte vatten nog. Alltså står det stressat och 'stampar'.
När regnet kommer så kommer det att raketväxa, och det gräset då är det rejält drag i. När L fick fång 2009 var just i ett sådant läge. Efter torka kom regn. Samma dag L fick fång så när jag ringde halvelva på fm hade vet redan fått 4 fånganfall i länet.
Så, håller med om att var väldigt vaksam när väl regnet kommer - och underskatta inte gräset nu heller, det kan ha skyhög sockerhalt.
Sen, jag vetefan om det finns hullmässigt säkert gräs ens?
Emil gick upp trots GG och sparsamt bete, och han brukar ligga ganska still hela gräsperioden, men gräset nu tycks det vara drag i. (Lillen kontrade med att gå ner - på band - han, men det gör han ju på sommaren/på gräs ironiskt nog, så..).
Här är de btw inte i närheten av att slå, de sliter mest sitt hår. Det är för torrt, det växer inte och om det inte blir regn snart kommer skördarna bli försenade. Jag personligen vill ha regn över åkrarna så mina hästar får mat i vinter, men ökensol över hagen så gräset bränns sönder och dööööööör