Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Och jag som gillade hennes bebisfärg mycket bättre.. ja eller den hon hade när hon var 4a..
DSC_0151.jpg

/Lavinia, som såklart gillar sin pålla trots den "felaktiga" färgen:laugh:

Tycker hon är jättefin. :)

Här rullar det på, snart dags att bege sig till småland för sommaren. Har tydligen varit mycket torrt så betet är redan knapert men det ska ju komma regn i veckan, annars får de andra pållarna det hårt. De har betat ner min hage och pappas åsikt var att där inte finns mycket att äta på i dagsläget. Helt okej för mig. ;)

Hö ska inhandlas och vi fortsätter som i dagsläget, han står inne ca 10-11 h per dygn och går på mycket knapert gräs i en skuggig hage.

Mitt nyinköpta D-ponnysto på 5 år behöver inte banta ÄN, och så vill jag att det ska fortsätta att vara. Så har ni några tips för att hon inte ska gå upp i vikt under sommaren utan att gå alltför hårt i träningen. Vill också att hon ska kunna gå ute med de andra. Troligen kommer vi inte heller att ge henne kraftfoder, utan endast hennes vitaminer.

Men som sagt, har ni några tips för att hästarna inte ska öka i vikt under betesperioden?

Hej!

Om du inte vill ha hästen i mager hage halva/hela dygnet är det nog bara mer motion som gäller! Min går nu ca 2 h/dag och går på gräs ca 12 timmar/dag. Då håller hon sej fet, men går inte upp mer- verkar det som iaf..

/Lavinia

*Kl*

Betesbegränsare kan ju också fungera (om inte 'bara' mer motion hjälper), dock är jag inte för sådana 24 h/dygn och får de gå på gräs utan begränsare del av dygn äter de gärna 'ikapp'. Men den kanske står inne några h och då ändå kan vara fri från begränsaren?

Jag har tänkt att hon ska gå inne några timmar per dygn(ca 3-6), sen funderar jag också på att köpa en betesreducerare, och då undrar jag vilken som är bäst? Dessutom vill jag att hon får i sig tillräckligt mycket vitaminer, mineral och allt sådant, så är det något mer jag behöver ge henne förutom mineralpellets och b-vitaminpump?

Skippa B-vitaminen, det skapar hon fullt nog av själv på betet. Så ev mineraler då, och selen. Dvs ett mineralfoder som är tänkt för betesgång (ej vitaminberikat) räcker så länge hon inte faller ur =)

Både hinkmodellen och greenguard är bra, olika hästar föredrar dem olika bra. Jag skulle prova med en greenguard i första läget, de är luftigare och 'enklare' för hästen att förstå sig på. Men släpper igenom mer mat.

Rodi har gått upp till sin favoritvikt från förra sommaren, 432 kg. Kompisen som är några cm högre och av grövre modell mäter 567 kg.
De går på betet på bilden på dagarna och på nästan inget gräs på nätterna.

NovaRodi26.jpg

RSN26.jpg

Han är helt underbar :love: Bara att har jag otur kan jag inte köpa honom (får troligen hem hästen jag sålde) T__T
Du vill inte köpa honom i så fall :angel:

JOOOOO! Det vill jag! Men jag antar att jag måste övertala övriga iblandade (mor och sambo) vilket kan bli svårare...
Får man fråga om ålder, tänkt pris och utbildning? Ifaaaall jag skulle ha turen och övertalningsförmågan på min sida? ;)

Mvh JV

Stella fick gå på gräs 3-4 timmar varje eftermiddag, hon svällde upp som en ballong så nu går hon i sandhage igen.
Pratade med en ponnyuppfödare och hon tyckte att ponnyer inte skulle gå på gräs förens efter bönderna har skördat.
Så Stella får vänta med gräs till senare i sommar. :)

Hennes nya kompisar hon hade i hagen åkte ändå på sommarbete nu så hon skulle bara stå och vräka i sig gräs om
hon stod i gräshage, när hon inte har kompisar att leka med.

Tror dock det var mycket vätska för hon har nästan återgått till sitt vanliga jag igen, fin men åt det runda hållet
men man kan se på bogen att hon varit väldigt svullen.

l-1.jpg

ll-2.jpg

Gräsdelen av hagen är i ridhusstorlek, sedan är där områden med stenrösen och träd.

NSR8juni.jpg

På nätterna går de i vinterhagen.

hage86.jpg

Passa dig bara för nu är det ju "torka" och bönderna jublar och skördar sitt gräs även här i Uppland faktiskt ;)
Och ja, inte så farligt att beta ponnys på nu..

Men jag har läst någonstans (månne det vara SLU?) att i juli igen när det brukar komma regn och sedan växthusvärme (och åska) så är det gräset som kommer upp då ungefär likvärdigt i värden som det första vårgräset - skyhögt!

Det är nåt man bör ha i baktanke!

Jag vägde min ponnyhäst på klinik förra veckan... Jag trodde han vägde omkring 490kg. Ehh... 550kg?! :eek:

Snacka om att jag blivit lurad på 100kg i alla år! Vägde ju hästen 2008 till 425kg.
Alltså, så lite KAN HAN INTE VÄGA! Det måste ju ha varit 525kg!?

För visst kan han gå ner mer, det kan han ju alltid (ponnykräk)... Men knappast 150kg :grin:

Haken betesmässigt just nu är för de med fångbenägenhet och/eller IR-hästar. Det är på tok för torrt, och gräset är stressat. Det har värme osv nog för att växa maximalt - men inte vatten nog. Alltså står det stressat och 'stampar'.

När regnet kommer så kommer det att raketväxa, och det gräset då är det rejält drag i. När L fick fång 2009 var just i ett sådant läge. Efter torka kom regn. Samma dag L fick fång så när jag ringde halvelva på fm hade vet redan fått 4 fånganfall i länet.

Så, håller med om att var väldigt vaksam när väl regnet kommer - och underskatta inte gräset nu heller, det kan ha skyhög sockerhalt.

Sen, jag vetefan om det finns hullmässigt säkert gräs ens? :crazy: Emil gick upp trots GG och sparsamt bete, och han brukar ligga ganska still hela gräsperioden, men gräset nu tycks det vara drag i. (Lillen kontrade med att gå ner - på band - han, men det gör han ju på sommaren/på gräs ironiskt nog, så..).

Här är de btw inte i närheten av att slå, de sliter mest sitt hår. Det är för torrt, det växer inte och om det inte blir regn snart kommer skördarna bli försenade. Jag personligen vill ha regn över åkrarna så mina hästar får mat i vinter, men ökensol över hagen så gräset bränns sönder och dööööööör :devil:

När jag säger senare i sommar så lär det inte bli förens i slutet på Augusti. :)

Med tanke på att hon svällde som en ballong så är det inte ofarligt att låta henne beta nu.

Jag är så glad att mina små inte går på gräs alls!
Hoppas det går bra med era nu när gräset är som det är. Förstår det där om att man vill bränna sönder gräset i solen, men samtidigt ha regn över skörden. Det är alltid lite pirrigt tycker jag nu på sommaren, vill ju ha bra hö.

*KL*

Moas hull från idag. Tycker hon har massa mage, men ingen överlinje och är kantig över korset, ingen trevlig rumpa där inte. Idag gick hon ett konditionspass. Hon känns lite matt nu, jag vet inte riktigt vad det kan va. Har ju inte släppt all vinterpäls ännu (det kan ju bli -40 grader så hon måste ha den för att inte fysa ihjäl) så kanske det. Hon brukar vara lite loj på vintern.

255687_10150201875580974_696415973_7412178_3883583_n_151836044.jpg

Min andra skrutt ser ut såhär nu. Tycker han är i okej hull.
248737_10150201877340974_696415973_7412200_5641287_n_151835964.jpg

hon är så läcker din donna :d Passar verkligen i gult med :D

Tycker ni Nalle är i behöv av att gå ner i vikt ? Kommer bi mycket lättare att hålla koll på Prinsen vikt sen när han får gå med Nalle då jag måste fodra dom en massa nu för att Putte inte ska falla ur >___<

32470526.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka