Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag tycker nog tyvärr hästen är 'farligt' rund. Du har inte funderat på betesbegränsare och/eller att skippa heldygnsbete?

Söt är hon alldeles oavsett =)

I förra stallet stod hon på en vanlig gammal åker men för nån vecka sen släppte dom ut dom på ett grönbete vilket innebar att hon bara smällde upp i vikt nästan på en gång.
Flyttade henne idag till ett nytt bete där det nyss gått hästar som ätit upp all mat så nu är det väldigt knapert. Gav henne en tuss hö och lite betfor ikväll och nu ska hon få stå där tills hon tappar i vikt. Då får dom gå till en annan hage där det inte heller finns mycket gräs. :)

Och jag tycker också hon är farligt rund, haha. Vill ju så gärna att hon ska få gå på bete men nu har hon ju kommit dit hon ska gå i sommar och där är det inte lätt att bli fet så förhoppningsvis försvinner magen inom snar framtid! :grin:

Vi har nu installerat oss på föräldragården! Går förvånansvärt bra, det märks att han känner sig hemma. De andra hästarna går på bete i hagen bredvid men den är stooor så för det mesta ser han dem inte. Står inne själv på natten också, men hittills har jag inte hört honom gnägga en enda gång. :) Han verkar väldigt nöjd, trots allt.

Så nu ska vi bara rida och hålla igång också! Det märks att vi mest ridit på stora vägar, han är grymt snubblig och klumpig nu på stigarna. Så skritten ger nog ovanligt mycket, tills han vant sig igen.

Chili, visst har du också ett kallblod? Eller är det en annan häst som är under banting?

Så stilig han är! :)
Han såg dock inte så tjock ut på bilden men, har han lätt för att gå upp i vikt?

Tack!

Ja när han slutade växa, vilket han gjorde ganska sent för några år sedan, så gick han upp galet mycket i vikt. Så det var en riktigt dålig sommar men han blev aldrig sjuk. Sen dess har vi försökt hålla vikten och hitta vad som är en bra balans. Han är definitivt lättfödd men inte så att det är omöjligt, behöver inte hålla honom på minimiTS eller så.
Viktigast är väl att motionera. Nu för tiden galopperar vi mycket mer än förr och rider ordentligt dressyr så han får bränna lite fett. ;)

Nu måste jag oxå ge mig in i bantningstråden. Jag vet inte vad jag ska göra med hästen längre. Maxad new forest valack, 10 år, kastrerad hösten för snart två år sen. Var då rätt tunn, van att gå på fri tillgång på hö och kom då till oss. Jag har haft alla våra ponnys på fri tillgång på hö utan problem, så dumt nog fick denna häst oxå ha det så. Han blev allt rundare och nu har vi senaste åretgjort allt för att banta honom, men det känns som om han bara blir värre och värre.
Förra sommaren gick han med greenguard och reds på betet. Fortfarande tjock. Analyserade höet och byggde en "smal" foderstat som han har gått på under året, med vissa ändringar. Han har ridits minst en timme om dagen. Inget har hjälpt. Nu är han halt, antagligen för att han är för tung. (är under behandling) Skrittas för hand ca en timme om dagen, går med greenguarden under dagen och får lite halm och 1,5kg hö på natten. Så får han totalt 2dl lusern för att få i buttan. Känns nästan lite hårt, men han blir som sagt bara större och större. Han är riktigt skicklig med greenguarden och får i sig en hel del.
Nu åker han snart till sommarbetet, som är ett smalt ängsbete. Jag har följt tråden här, men jag vet inte vad vi ska göra med denna tjockis. Vi har påbörjat inkörning i hopp om att det ska kunna förbränna mer hos honom om han drar vagn. Hur ska vi motionera utan att skada honom och ändå få ner honom i vikt?:bow:

För det första, släpp honom inte på bete.
För det andra, har ni räknat ut en foderstat så att ni vet vad och hur mycket han får i sig?

Kan du inte få bort honom från gräset? Ha honom på ridbana eller sandhage?
Jag skulle oroa mig för fång om hästen är så tung att den blir halt.

Som Ironwill säger: Absolut INTE bete hur magert det än verkar! En häst som denna (och många andra) ska verkligen inte gå på bete av något slag dygnet runt. Hade inte haft honom på gräs över huvudtaget utan fodrat med hö och halm dygnet runt. Det är nog det enda du kan göra om det ska gå att få ner vikten. Hur mycket hö och halm fick han när han gick på sin "smala" foderstat?

Okej ;)

Ja min häst har inte haft någon foderstat men jag har gett hö på känsla och har under hennes tid hos mig legat på ca 9kg om dagen. Hittills har det gått bra och hon har varit i god form men nu på slutet har hon som exploderat. :crazy:
Får verkligen trycka ordentligt för att känna revbenen..

Det största problemet vi har är inte maten eller tiden att motionera, utan min häst är så extremt tjurig och vill ofta inte gå från gården vilket resulterade i att ridturerna blev mycket kortare osv. Idag försöker jag tömköra ca 1-2 ggr /vecka, rida hårt dressyrpass 1ggr/v och övrig tid rida långturer i skogarna med mkt klättring osv.

Har du något speciellt träningschema för din häst?

Hej!

Jag säjer som de andra. Skicka inte ut den på bete! Den kommer bli ännu fetare och ni får börja om från början igen.

Det är svårt att banta hästar när de inte kan motioner ordentligt, tyvärr. Skritt hjälper ju bara till en viss gräns och när motionen är begränsad får man tyvärr begränsa matintaget också.

Jag själv lärde mej detta den hårda vägen i vintras. Häst har gått på fri tillgång tidigare, och ändå behövt stödfodras. I vintras hann jag först inte rida och sen blev hon halt och plötsligt såg hon ut som om hon var dräktig (tom veterinärerna frågade om jag var säker på att hon inte var det). Sen har vi kämpat som idioter för att få henne att gå ner igen. Nu känner man revbenen om man trycker med ganska bra tryck, men viktminskningen är inte särskilt synbar.

Jag har satt betesreducerare på henne- hinkmodellen och hon går på bete halva dagar och i nerbetad vinterhage resten. Hon har fått ta det lite lugnare en vecka nu för jag har inte hunnit rida och hon har känts lite trött, men nu ger vi oss på det igen. Jag hoppas kunna släppa henne heldygn på bete med reduceraren så vinterhagen får vila (den är i desperat behov av det!) och samtidigt rida som en galning (2 gånger/dag är tanken under sommaren).

/Lavinia, elak hästägare, tur att stallkompisarna är snälla och sätter på reduceraren, jag vill bara dit och ta bort den igen, fastän jag ser att hon äter utan problem..

*kl*

Min shettis hålle rpå att bantas och jag blir tokig. Hon fick fång förra året så något bete är det inte tal om. Hon går kvar i vinterhagen med 2 hästar till som är kraftigt nerbetad. Hon får minimaliskt med hö 3 ggr om dagen för att de andra 2 fodras med det.
Hon såg rätt bra ut i våras, men nu noppar hon ju lite gräs och hon går upp i vikt. Hon motioneras ca 3-4 ggr i veckan.

Jag har köpt en betesreducerare av hinkmodell. Nu ska dom börja gå ute hela dygnet vilket ger henne möjlighet att gå och peta även på nätterna = kommer inte bli smalare direkt. Kan jag ha munkorgen på dygnet runt?

Jag känner lite att eftersom hon var fångkonvalecent förra året och stod ensam i en liten sjukhage i över ett halvår är det inget jag vill utsätta henne för igen. Därför går hon inte själv i en liten helt gräsfri hage och enbart fodras med hö och halm. Men något bete kommer hon inte få gå på. Jag vill låta henne ha ett drägligt liv.

Mycket svammel... min fråga var egentligen bara om jag knaha munkorgen på i stort sett dygnet runt?
Hon kan dricka med den och får i sig lite gräs med den även om det är kort.

Det kan vara svårt att banta feta hästar, speciellt de som utvecklar insulinresistens. Ibland måste man dra ner rejält på fodret vilket inte är bra av andra anledningar. Det kan vara farligt att ge en häst för lite mat.

Men om du har gjort en smal foderstat och hästen trots det inte går ner i vikt så är det inte ngn smal foderstat.

Jag har lyckats banta en fet IR ponny genom att ge henne lusern, halm och betfor. Hon fick så mkt proteiner som hon behövde och minsta möjliga torrsubstans. Jag gav henne mat många ggr varje dag, lite mat varje gång. Till sist gick hon ner i vikt. Nu är hon smal och kan äta ganska så mkt mer. Hon står numera på halm som hon inte sätter i sig. Däremot så går hon endast på begränsat bete.

Men som jag började med. En del hästar är svåra att banta. Då kan man bli tvungen att minska fodergivan drastiskt. Det är farligt att ge hästen för lite mat.

Motion är bra eftersom det ökar insulinkänsligheten. Däremot så räcker det inte med bara motion för att den ska bli smal.

Nej vi kör på så som det känns bra. Nu är vi hemma på föräldragården över sommaren och njuter av vettiga ridvägar. :) Så jag tar igen förlorad tid, dvs rider på skogsstigar, klättrar och massa annat skoj! Blandar inte lite dressyr också, både på banan och i skogen.
Vi brukar också tömköra, planen är att göra det varje vecka. Såvida inte ridbanan regnra bort som den gjort idag. :p

Jag gillar att göra upp scheman men jag håller dem aldrig, pga väder, trötthet, huvudvärk, tidsbrist etc etc. Huvudsaken är att vi håller igång så mycket som möjligt och fortfarande har roligt. :)

Okej, samma här! Red ett svettigt dressyrpass idag och imorgon blir det förhoppningsvis intervaller. Min häst har som byggt upp fettdepåer vid revbenen osv.. Ingen höbuk utan bara fettreserver :P

Vad tycker ni om denna?
ponnyn är 24år gammal (hingst länge, har haft den nacken hela tiden jag haft han ), 144,5cm väger enligt viktband 370kg ungefär.

080.jpg

Klart att det hade varit bäst att sätta honom på i sandhage istället. Vi har dock ingen möjlighet till det, utan det bästa vi kan komma till då är en liten ruta där han helt enkelt får trampa och beta upp gräset. Detta tror jag inte alls är en lösning av många faktorer. Bl.a. så rör han sig i så fall ännu mindre, vilket även kan ge trassel med magen, han blir tokig när vi ska ta ut honom, och det blir inte så lätt med sällskapet och de andra hästarna. Nu går han i vinterhagen som är nerbetad till viss del, med munkorg. Denna hage har högre näringsvärde i gräsetän sommarhagen. På betet får han gå med greenguarden, dvs munkorgen, dygnet runt. Han måste med till betet eftersom det inte finns någon hemma som kan ta hand om honom. Borde det inte funka om han går med munkorgen dygnet runt? Jag har även en munkorg av hinkmodellen som man kanske kan varva med under dagen. Jag är mest rädd för att han inte ska få i sig tillräckligt för att magen ska hålla sig ok.

Helt klart så har inte foderstaten varit så smal. Anledningen är väl att han i hagen har ätit upp kompisens hö oxå, och det går liksom inte att låta dem båda vara utan mat i minst 12 timmar i 25 minus... Vi åkte dit och fodrade dem på lunchen för att minska givan och öka chansen till att den andra hästen fick i sig mat. Det höll väl inte riktigt. Tyvärr har jag räknat foderstaten på hippocampus. La den rätt lågt enligt programmet efterrsom jag tyckte det blev för mycket. Nog om det. I höst ska vi ta hjälp av en foderkonsult för att verkligen få en optimal foderstat.

Vad tror ni? Får han i sig tillräckligt/för mycket/för lite genom greenguarden på dygnsbetet? Borde vi varva med hinkmodellen under t.ex. Natten? Det är som sagt magen jag är lite orolig för.
Hur motionerar ni för att maximalt förbränna? Hästen har ingen hömage egentligen utan problemet är hingstnacken från när han var hingst, fettdepåerna runt manke, revben och rumpa.

Min blev smällfet på en vecka av att beta tre-fyra timmar om dagen i en hage som var använd under vinter, och betad hela året av 5 hästar.

Om din häst har fångnacke(=hingstnacke) och depåer så skulle jag oroa mig sjuk för fång om den skulle gå på gräs.
Är den då duktig att få i sig gräs med munkorg så är det i princip samma sak som att ha den utan munkorg.

Hömage är inte ett dugg farligt, min hade världens mage när hon stog på fri tillgång på halm och inte reds, men var inte ett dugg tjock.
Men 20 kg grovfoder tar plats i magen, men är helt ofarligt. Säger bara att hästen har dåliga magmuskler.

Om hästen är halt så går den ju inte att motionera mer än i skritt. Min körde jag mycket intervallträning med;
Skritt - samlad galopp - ökad galopp - samlad galopp - ökad galopp - samlad galopp - skritt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka