Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja precis, ett bra hö ger mycket för pengarna men är svåårt att hitta.
I alla fall om hästen ska få någon tuggtid.

Jag håller med dig till fulla, och strävar efter att ha en foderstat baserad på hö så långt det går. Jag tror också att även om siffrorna är samma så är det bättre för hästen att äta bara hö än grovfoder kombinerat med kraftfoder. De är ju gjorda för att äta gräs, därför tror jag att de har lättare att tillgodogöra sig hö, och även lättare att göra sig av med det de inte behöver.

Har inga som helst belägg, men så tror jag.

Men som i detta fallet, när man inte har något analyserat hö och därför fodrar i blindo, anser jag att det är bättre att begränsa högivan och istället ge mer halm och lusern, så man har lite bättre koll på vad hästen får i sig.
I annat fall, med en frisk häst och med analys hade jag utan tvekan gett bara hö om det var möjligt.

*kl*
Jag håller på bli galen på Prinsens hull. Förstår inte hur han kan vara så tjock som han är när han samtidigt inte är tjock >__< Magen är som en boll på honom medan han nu är jätte fin över ryggen, halsen är nästan tunn på honom. Han körs regelbundet och får på gräns till för lite mat, då han går i en helt ner betad hage & får bara ½ kg hö om dagen. Kan dom bli bukiga om dom har mask ?

32509745.jpg

Framifrån ser han ju inte tjock ut :confused:
32479099.jpg

Nalle är iaf i bra hull :D Hingst nacken går inte göra något åt :p
32509752.jpg

Det skulle vara intressant att se vad du menar med helt nedbetat:p

Kl
Bra hygienisk kvalité på halm är svår att hitta.
Jag tycker att det är enklare att blöta höt o när det blir kallt i vinter så gör de av med mer energi- om man inte täcker dem.

Kallstall eller lösdrift där likasinnade fodras lämpligt ser jag som optimalt.

Jag tycker inte Prinsen är bukig, för ja de kan bli bukiga både av mask och proteinbrist. Men Prinsen ser ut att ha lagt på sig rakt av, kolla bogen och baken.

Och nedbetat gräs = kort gräs = stressat gräs som dels kan vara högre i socker, men det är också spätt gräs och näringsrikare än långt.

Min hage är gräset så kort att det knappt går igenom munkorgarna längre, det är ungefär 3 mm långt, glest (torka + tramp har tagit kål på mycket) förutom vissa strån som är längre. Kan ta en bild sen om du vill. Hursom, Emil har ju som jag skrivit lärt sig beta utanför munkorgen men tog mig ett tag att upptäcka det. Det jag däremot sett och inte begripit är hur hans vikt skenat uppåt. Men svaret är i att han betat 'fritt' (vid sidan av munkorgen), av det nedbetade gräset. Vilket mer än väl räckt för det ska bli alldeles för mkt.

Han går 8 h/dygn på gräs, resterande del av dygnet får Emil 3,2 kg blött silage, det motsvarar 2 kg hö om man räknar om det till hö. Och han är stor shettis.

Så, jag tror du har viktuppgången och hullet i gräset dessvärre.

Förra sommaren fick min fångponny (1,5 år efter anfallet) gå i en liten hage (villatomt-storlek) med munkorg på dagarna (inne på nätterna). I samma hage gick vår andra ponny som sällskap. Han hade inte munkorg. Under nätterna fick fångponnyn hö, lusern osv medan sällskapet fick lite hö samt tillgång till halm. Han var i lagom hull hela sommaren. Det verkade som om han levde på luft men fick uppenbarligen i sig tillräckligt att leva på i den lilla hagen med det korta gräset.

Min går nu på nerbetat gräs, dock inte så extremt hårt nerbetat. Han går ute ca halva dygnet och inne halva dygnet, ev ute något mer än inne. I boxen får han 1-1,5 kg hö ungefär. Hälften när han går in och hälften vid 22-tiden.

Har dessutom tappat en sko och trasat sönder hoven. Så vi drog av andra skon för att låta den trasiga växa ut ordentligt. Det verkar gå bra hittills, får se hur mycket det går att trava/galoppera på grusvägarna. Får kanske ändra upplägget något, men hoppas det går att rida på rätt bra ändå. :)

Det där med att dra av en sko till kommer jag ihågatt Coari kommenterade på sitt vis.
Varför göra problemet dubbelt.

jag tror inte att man kan räkna med att en trasig hov på en tung häst kommer att kunna växa ut om den rids på grusvägar.

Slå på skorna fort som attan då växer de:grin:

Hur menar du? Sliter du av andra skon och låter hovarna växa ut? Trasar dom inte sönder mer utan skor?
Jag hade slagit på skorna igen!

Verkar man bra så är iaf min erfarenhet att hovarna inte går sönder:grin:

Jag tycker det är ett utmärkt sätt att få bättre hovar på.

Kan ta bild på hagen senare idag. Men det är en mindre del utav hagen som det växer gräs på och det är med berg under så magert gräs + att hästarna går där året om.

Alax: han har inte ett uns fett på bogen samt ryggen utan är bara mage samt rumpa som är tjockt på honom >___< Han har inte gått upp i vikt enligt måttband då han bara blir tjock bak till :confused:

Verkar man bra så är iaf min erfarenhet att hovarna inte går sönder:grin:

Jag tycker det är ett utmärkt sätt att få bättre hovar på.

Hej!

Eller ett sätt att få en mycket ömfotad häst med galet trasiga hovar..

Allt beroende på vilken häst man har.

/Lavinia, vars häst gått ner kanske 8 cm sen i vintras och de flesta av dom senaste månaden.

Jag får nog hålla med axel här. Om din häst är van vid att vara skodd, och nu också har en trasig hov, har jag tyvärr svårt för att tro att det ska fungera i längden att rida barfota på hårt underlag. Men det är väl som med allt annat här i livet att det får ses från fall till fall, och din hovslagare håller väl koll :)?

Jag är av åsikten att med rätt verkning & rätt hästhållning kan vilken häst som helst gå barfota.
Men alla tycker olika.

Skulle hästen vara "mycket öm" så finns det ett stort utbud av boots att tillgå.

Alax: han har inte ett uns fett på bogen samt ryggen utan är bara mage samt rumpa som är tjockt på honom >___< Han har inte gått upp i vikt enligt måttband då han bara blir tjock bak till :confused:

Då tror jag tyvärr du måste byta glasögon. Han är inte FET på bogen/baken, men att påstå att han inte har 'ett uns fett' är lite väl godtyckligt. Han är rätt 'välvadderad'.

Han är inte "välvadderad" över bogen. Baken håller jag med om men inte bogen. Ska försöka ta bild på honom riktigt, inte det lättaste när man bara ha en mobil >__<

Kan du inte skaffa barfota boots? Jag hade det ett tag och det funkade kanon.

Min häst (och ingen annan häst jag träffat) kan gå barfota när de rids aktivt på blandade vägar. Inga som helst problem med ömmande, men de slits ner hur fort som helst (så av den anledningen blir han ju öm förr eller senare) Det funkade när han reds 3 dagar i veckan på mestadels mjuka skogsvägar, men 5 dagar i veckan på blandat skog, grus och asfalt, NOOOO way! Han får ha 10mm skor på sig på sommaren, och ÄNDÅ måste han ibland skos var 6:e vecka för att de är totalt nedslitna. Med vanliga 8 mm skor lyckades han förra året slita ner skorna totalt efter 4 veckor. :o

Senast ändrad:

*kl*

Min shettis hålle rpå att bantas och jag blir tokig. Hon fick fång förra året så något bete är det inte tal om. Hon går kvar i vinterhagen med 2 hästar till som är kraftigt nerbetad. Hon får minimaliskt med hö 3 ggr om dagen för att de andra 2 fodras med det.
Hon såg rätt bra ut i våras, men nu noppar hon ju lite gräs och hon går upp i vikt. Hon motioneras ca 3-4 ggr i veckan.

Jag har köpt en betesreducerare av hinkmodell. Nu ska dom börja gå ute hela dygnet vilket ger henne möjlighet att gå och peta även på nätterna = kommer inte bli smalare direkt. Kan jag ha munkorgen på dygnet runt?

Jag känner lite att eftersom hon var fångkonvalecent förra året och stod ensam i en liten sjukhage i över ett halvår är det inget jag vill utsätta henne för igen. Därför går hon inte själv i en liten helt gräsfri hage och enbart fodras med hö och halm. Men något bete kommer hon inte få gå på. Jag vill låta henne ha ett drägligt liv.

Mycket svammel... min fråga var egentligen bara om jag knaha munkorgen på i stort sett dygnet runt?
Hon kan dricka med den och får i sig lite gräs med den även om det är kort.

hej.

Mitt russ som är fet och har rejala depåer och som haft fång för 2-3år sedan går med sin munkorg dygnet runt. Han har i dagsläget munkorg av hinkmodell, men kommer få byta till en i hårdplast eller liknande för han har förbrukat 4st på 3veckor nu ... :eek:
Han sliter upp den undertill så hålet mitt under blir större och större... :crazy:

Tyvärr kan jag inte ha honom i magrare hage då han enbart kan gå ihop med min arabtant (som inte håller sig på magert bete trots 6kg hö/dygn + 2,5kg korn... ) och han blir knäpp och spränger staketet om han inte får gå ihop med henne... :cry:

Men jag har inte upplevt några problem med att ha den dygnet runt... Han fick lite skav, men det löste jag med lim, skumgummi, fleece, nål + tråd och en storlek större munkorg bara... :idea:

jag klippte av en bit (lite tunnare, ca 1cm tjockt) skumgummi och sydde fast fleecen över den. sen klistrade jag helt enkelt fast det på munkorgen där skavet var... funkar kanon och inget skav här längre... :)

men JAG tycker att din häst absolut kan ha munkorgen dygnet runt!! dom lär sig beta bra med den oxå, och lider inte av det... så länge dom fattar att dom kan dricka och inte går på alldeles för extremt nerbetat så dom inte "når" något gräs alls och att dom inte får skav, så kör på bara... hästar är vanedjur och accepterar fort nya saker... :D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka