Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Haken är att det ffa är proteinet som sjunker efter blomning, inte så mkt energin.

Gräs i sept - okt beror ju VÄLDIGT mycket på var man bor och vädret. Här t ex är oktobergräs rena dödsfällan för IR-benägna, eftersom nätterna är kalla (frostnätter) och sockerhalten hög. Medan i Skåne borde nätterna vara varmare och gräset förhoppningsvis mindre stressat.

Jag håller helt med dig. Höstarna är ju en av risktiderna för dessa hästar.

delvis kl

Jag svarade mest på axels inlägg tidigare för att jag ville visa att det går inte att vara så säker på vad som är farligt/mindre farligt. Mitt inlägg var ett svar på ett påstående som jag först tolkade som att det är bra att låta hästarna gå på kort gräs. Men efter att ha läst axels senare inlägg i tråden så undrar jag om hon verkligen menar så, tycker att inläggen talar mot varandra. Men jag orkar inte gå in i ännu en meningslös diskussion.

Troligtvis så skulle gräset i hagen inte vara lika högt som på gärdet. Anledningen: Hästarna går hårt åt marken och det gör att gräset inte växer lika fort. Dels blir marken tilltrampad, vilket ger en för hård mark och tillväxten blir dålig. Dels så betar hästarna utan att tillföra näring till marken och tillväxten blir dålig.

Att lilla ponnyn blir fet på den längden av gräs förstår jag. Iom att gräset är relativt långt så får han i varje dutt han sätter ner korgen med sig nästan full längd på gräset. (dom lär sig snabbt att man sätter ner korgen uppifrån så får det plats mer gräs än om man drar den framåt och gräset lägger ner sig) Skulle gräset bli längre och börja vika ner sig så får inte hästen tag i det i korgen. Likaså skulle nog hästen kunna gå i en mindre hage där tillväxten inte är så stor och vara utan korg helt. Dom få millimeterna som hästen får i sig då skulle knappt göra varken till eller från.

Absolut är det inte samma, det gräset har ju som jag skrev vuxit 'fritt', utan påverkan. Men det är ändå en större tillväxt än man tänker på, som hästarna 'äter upp', så sålänge gräset 'håller sig' så får ju hästarna i sig mer än man tänker sig när man tittar på gräset.

Det sticker INTE upp strån i varje tugga ens om man så sätter den rakt uppifrån och ner, då luras bilden (jag brukar prova med jämna mellanrum, för att ha lite koll) Men jag är inte ett dugg förvånad att han blev fet när han åt utanför munkorgen, även fast han gjorde det under de veckor gräset tynade bort av torkan. För utan munkorg får han i sig gräs i varje tugga.

Mindre hage anser jag inte är okej ur djurskyddssynpunkt någonstans. De äldre bilderna så gick ju L i en sjukruta, och shettisen i en lite hage bredvid. Hans del var cirka 20 * 20 m. Så att dra ner hagen så pass att gräset försvinner skulle göra en liten trist frimärkshage.

De går fortfarande inte på fullstorlek, utan nu går de på kanske 20 * 40 meter, även det på tok för litet anser jag, men det är ju pga Lillen de kommer gå där ett tag till. Men jag klipper hellre gräset och har munkorg än ställer munkorgslöst i en liten ruta. Så länge skrället håller näsan inne i munkorgen håller han ju hullet nere jättefint på det tack och lov =)

Här är ju samma del av hagen för ett år sen,då hade de ju mer dock, som inte är med på bild, men strunt samma. Gräset är både längre och tätare (gräsklipparklippt) än det är på någon av bilderna från i år, och det blev alldeles utmärkt hullmässigt med munkorg (och motion, men det får han ju i år med)

hage10062110.jpg

Senast ändrad:

Du skulle släppa lite tyngre hästar på hösten där som trampar sönder endel så blir det inte så många strån kvar. ;)

Jag har en bekant som har ponnyuppfödning. Bla shettis och man kan tycka att hagarna blir små,men det är enda sättet att slippa ha munkorg och slippa fång. Hon har dock några stycken flera shettisar än vad du har. Typ 35 eller nåt.. Men eftersom ponnyerna är så små så kräver dom inte samma utrymme heller. Problemet kommer när man blandar olika storlekar och former på hästar.

Ska hästarna slippa munkorgarna så finns det bara två alternativ. En mindre hage eller försöka få till att det inte växer så mycket i hagen. Jag personligen tycker absolut inte om korgarna alls. Min gamla ponny hade jag i ordinarie vinterhage på sommaren och fodrade med hö istället. Jag försökte med munkorg, men tyckte så synd om honom att det var mindre plågsamt med att gå och knapra på det som fanns på marken och sen stödfodra.

Gräset hämtar sig tyvärr, helt jäkla hopplöst. När jag hade fyra stora hästar i den hagen, och det var en jordöken på våren, så i maj så var eländet grönt ändå. Inte mycket att hänga i julgranen, men grönt att gnaga på. Så, jag vetefan vad som krävs att ta död på den hagen - napalm och asfalt kanske? ;)

Mina har ju tack och lov inget emot munkorgarna. Visst, fick de välja skulle de ju givetvis gå utan - gärna i knähögt gräs. Men de fattar ju inte riktigt det där med verkan och konsekvens hästar.. Men, för mina är munkorgarna synonymt med 'komma ut och äta gräs'. Lillen stoppar huvudet själv i sin, shettisen har inte riktigt kommit dit än (och kanske aldrig gör det), men står snällt stilla lös vid påklädning och försöker inte dra sig undan eller något. Och om shettisen inte gillar något, så tja - då visar han det. Jag försökte ha hinkmodellen på honom först. Han VÄGRADE acceptera den, och tog helt enkelt sönder dem på löpande band. Jag vetefan HUR han lyckades slakta dem, men det var tydligt att han INTE tänkte gå med på det. Greenguarden accepterade han direkt. Även om det krävs lite tips och trix för den inte skulle åka av när han kliade sig eller rullade. Och han avstod ju inte från att utnyttja det när han kom på att man kunde beta utanför.

Så, jag prioriterar rörelse och yta före munkorgslöst. Skulle de INTE acceptera och vara tillfreds med sina munkorgar skulle jag få hitta en annan lösning såklart.

kl.

vad tycker ni om min ponnys hull? hon har precis gått ner lite i vikt.
har haft fång 2 gånger i sitt liv.

263673_10150353251818976_725883975_9972748_812373_n.jpg

en bild innan klippning. från idag. fäller inte pälsen så idag klippte jag av den.

263673_10150353251808976_725883975_9972747_5524882_n.jpg

263673_10150353251803976_725883975_9972746_8340807_n.jpg

tror hon tycker det är grymt skönt att slippa den tjocka pälsen!

KL

Har nu provat både GG och hinkmodellen och Hinkmodellen passade faktiskt bäst (märket är Hansbo på min, strl Full passade finfint). Men jag undrar om det lilla runda hålet i bottnen räcker? Behöver man förstora det eller hur har ni andra gjort? :)

Han går i en hage med "halvlångt" gräs men kommer snart att få gå i en ganska övervuxen skogshage med långt gräs. Kanske blir svårt för honom att få i sig något alls genom det lilla hålet tänkte jag?

Nu är ju din fine Prins en minishettis och jag vet inte om det finns någon likhet med dvärgshettisar. Men vad jag fått höra om dvärgshettisar är att de måste ha en stor mage för att de har inre organ som är lika stora som hos en normal shettis. Men en minishettis kanske har miniorgan? :)

Intressant tråd då jag har islandshäst och får hålla ett ständigt öga på rondören. Jag har gett lusern för att förebygga proteinbrist och bukighet, och han har hållit sig relativt obukig, men istället började han se rätt så biffig och krallig ut. Drog ned lusernen när han fick vätskande utslag efter insektsbett, vilket ledde både till att utslagen torkade ut och att han började slimma till sig lite. Nu känns det som vi är på väg åt rätt håll. Kanske vågar mig in med bilder, får se.

Många islänningar tycker jag kan se grova ut fast de egentligen är feta. Så om hästen blev krallig kan det kanske varit övervikt?

Jag tyckte själv att min islänning var grov när han gått ner 50 kg, men i ok vikt. Nu har han gått ner 70 kg till och jag ser först nu hur jäkla fet han var då. Vet inte hur många gånger jag hört isisfolk säga att de har en grov islänning, och jag undrar om de skulle säg samma sak om de såg sin häst i normalhull. :angel:

Hej!

Kan inte annat än hålla med och även flika in att detsamma gäller många Tinker/IC-häst-ägare. Hästarna rullar fram men "dom ska se ut så, för dom är grova, kralliga och musklade".

Speciellt störande när de tittar på min arab och tycker hon är fet, när deras egna hästar är så överviktiga att man undrar hur de ens kan röra sej.

/Lavinia, som snart är nöjd med viktnedgången på sin- revbenen börjar kännas, hon har en rygglinje och nästan en manke.. Och hon har blivit galet pigg!

Det gäller nog hästägare överlag, med särskilt för kallblodsägare tror jag. Kanske för att det är så vanligt med feta kallblod att man inte riktigt vet hur de "ska" se ut. Och de som är smala är ofta smäckrare. Så man tror att de feta är grova. Visst, min islänning är byggd på ett helt annat sätt än många av de yngre hästarna i stallet, men det är långt ifrån samma som när han var fet.

Här är en bild på honom första gången jag bantade honom, då hade han gått ner 50 kg ungefär och vägde ca 350-370 kg nånting har jag för mig.
Då tyckte jag att han var i stort sett färdigbantad, det var ju stor skillnad mot hur han såg ut innan. Men det är fortfarande stor skillnad mot hur han ser ut nu.

Men det är ju många islänningar som ser ut såhär, och de är enligt ägarna "grova". Jo tjena, feta är vad de är.

I princip alla jag pratat med säger något i stil med att kallblod ska se ut så, kallblod ska vara kralliga, kallblod är grovt byggda... "I'm not fat, I'm big boned!" :D
När jag var på utställning för nordsvensk/ardenner/russ så fick jag se hur fina hårt arbetande nordisar kan vara. Slimmade muskelpaket! Hur läckra som helst, mitt i sommaren.

Mina föräldrar kallar nu min sommarhage för "tundran" och åsikterna att det är synd om hästen börjar strömma in. Ska jag inte utöka hagen lite?
Nej det ska jag inte. Han har inte ens börjat norpa efter björklöv eller försöka beta utanför stängslet. Anledningen till att gräset är kort i hagen är ju för att det ligger i hans mage istället. :p Såvida inte gårdstomten är ute på natten och klipper gräset åt oss...

Chili: Just "I'm not fat, I'm big boned!" sa jag om våran shettiskorsning när han var som fetast..(direkt efter vi köpt honom) förstod inte allvaret. Han gick ner då med motion, men våren efter fick han fång(innan bete) åt väl det spröda vårgräset i hagen som en tok. Nu var det över 3 år sedan och jag har efter det varit extremt noga med hans vikt samt vad han äter.. aldrig haft något återfall. Vi har även 3 andra lättfödda hästar som jag då är livrädda ska få fång.. DOCK blev jag igår kväll lite orolig över mig själv..har jag drabbats av "banting-av_häst by proxy"..för alla såg nämligen FÖR smala ut:crazy:eller om de nu då är mera normala?? De får givetvis mat och de är pigga och glada, men iaf..tror det är lätt att bli hemmablind, då utifrån båda sidor..Fin rund häst som är välmusklad=läs fet häst.. Normalhäst i bra hull= spinkig och undernärd. Nu har jag givetvis överdrivet lite åt båda hållen. Jag tror våra hästar är i bra hull faktiskt..lite mera muskler bara..de går på bete, dock begränsat..

Här egen gård och öppnar då upp visst mycket morgon o kväll...tar massa tid, men är värt det. Skulle vi släppa våra pållar på fritt bete över våra ägor skulle de bli som ballonger. Dels vinner vi på det ,anser jag, iom de då inte "tokäter" av det stressade gräset(som uppenbarligen gav ponnyn fång första gången. (var nerbetad vinterhage) samt de inte går på fritt bete och själva kan välja ut det godaste gräset. Vi har gjort så nu i 2 år och funkar jättebra. Tidskrävande javisst!!.

Glömde dock säga att vi utgått från en relativt stor skogshage och utifrån den då öppnat upp mera.

/Tjalle

Många islänningar tycker jag kan se grova ut fast de egentligen är feta. Så om hästen blev krallig kan det kanske varit övervikt?

Ja, det var det jag började se när han slimmade till sig nu. En orsak till att jag inte sett kraftigheten som något negativt är att han oftast haft en rejäl buk (men inte fettansamlingar) under somrarna. Jag har stirrat mig blind på bukens omfång och blev så lycklig när jag lyckats hålla honom mindre bukig, att resten bara såg ut som muskler... Dessutom är hans kompis ett bantningsprojekt, så han ser ju vältränad ut bredvid kompisen :angel:

Det där med att ta hö efter almnackan och inte gräsets växtfas är en gammal tradition som borde dö. För ena året blir det excellent att slå vid midsommar, andra året har man då ett lågproteinhö (men med bibehållet MJ).

Det ska slås innan det blommat över ja. Oavsett vad det är för datum i almanackan, och när det blommar skiljer beroende på väder och vind.

.
Haken är att det ffa är proteinet som sjunker efter blomning, inte så mkt energin.
Det jag invände emot var
Ang övervuxet så är det övervuxet redan nu här, timotejen har blommat över osv. Naturligtvis kommer det grön i botten hela tiden, men det gör det på det nedbetade med, det växer ju hela tiden det med, men hästarna äter av det.
Du rekommenderar m a o sockerrikt bete där det långa gräset även skyddar marken från torka o det nya gröna växer med full kraft.
"Övervuxet" är då för dig sockerrikt gräs i stora volymer där solen som regel spär på sockret- juli= solrikaste o ljusaste månaden- även den torraste- ibland inte ens dagg på natten.
Sept o Okt har svagare solljus o fotosyntesen alstrar inte lika mkt energi- socker.
Växten sätts heller inte på sparlåga pga torka- innehåller mkt vatten.

Jag pratade självklart inte om frostnätter= bildande av fruktan, utan att mkt regn o moln gör att gräset inte heller bildar lika mkt socker- bra för dessa hästar som passar in i denna tråden
Var finns frost i Sept om vi inte pratar om Norrbotten??

Hästar som får tillräckligt med mat o då har betat hela sommaren brukar sky frostgräs- börjar äta av hö istället. De som är väldigt hungriga kan säkert stoppa i sig det o det bör man ha koll på. Men om inget annat erbjuds i det läget kan de säkert stilla sitt tuggbegär o hunger genom att bli nödgade att äta av det- får en ohälsosam vana.

*kl*
Har fixat lite hagar till mina små :D
Denna har dom fått gå på om dagarna några gånger i veckan, består till 80% utav mossa. Har haft dom där mellan ca 10-18, när man kommer mot kvällningen har de velat tillbaka till den vanliga hagen. Dom spenderar större delen utav kvällar och nätter i lösdriften :p
32530022.jpg

Denna satte jag upp idag. Här ska dom få gå så fort jag köpt dom varsin green guard :D
32530021.jpg

Kl

Måste säga, att konvalescent sommar är den bästa sommaren någonsin! I en hage på 10 kvadrat som vi dockska börja utöka lite dag för dag nu,och nattetid i boxen inomhus så får hon inte i sig tillräckligt för att bli sjukt fet. Hon väger nu 335, innan bete 325. Måste säga att jag är nöjd, då vi bygger en ny hage varje dag för att hon ska äta gräs så att hon kan gå direkt in till de andra på riktiga betet. Nästan synd att skadan läker och om en och en halv vecka ska hon tillbaka till de andra.

Det jag invände emot var
Du rekommenderar m a o sockerrikt bete där det långa gräset även skyddar marken från torka o det nya gröna växer med full kraft.

Nej, jag rekommenderade ingenting. Läs igen?

Hästar som får tillräckligt med mat o då har betat hela sommaren brukar sky frostgräs- börjar äta av hö istället. De som är väldigt hungriga kan säkert stoppa i sig det o det bör man ha koll på. Men om inget annat erbjuds i det läget kan de säkert stilla sitt tuggbegär o hunger genom att bli nödgade att äta av det- får en ohälsosam vana.

Säg det till mina fri tillgång på silage och fritt-bete hästar som ändå ätit frostgräs. Ta gärna om det på våren då våranorexin slår till för det finns spirande grönt gräs i hagen.

När jag hade araberna och fbl, så jag har bilder från helvetesvintern, de gick och åt gräs i JANUARI. Frostgräs deluxe. Fri tillgång på silage. De åt silage - också, och gräs. Nu gjorde det ju ingenting för de hästarna, men som sagt - jag håller inte med din teori om att de skyr frostgräs. De äter BÅDE gräs och hö, hunger eller ej.

Men jag undrar om det lilla runda hålet i bottnen räcker? Behöver man förstora det eller hur har ni andra gjort? :)

Han går i en hage med "halvlångt" gräs men kommer snart att få gå i en ganska övervuxen skogshage med långt gräs. Kanske blir svårt för honom att få i sig något alls genom det lilla hålet tänkte jag?

Undrar precis samma sak :p
Hagen jag fixat till mina är det väldigt högt gräs så är orolig om dom kommer lyckas äta något alls med hink-modellen (köpte det idag till mina).
Släppte dom i hagen runt 40 min idag, vilket verkligen uppskattades :)
Sedan blir jag fundersam igen med Prinsens hull, då han vid rörelse inte alls är tjock utan magen "säckar ihop" eller vad man kan säga när han står stilla och särskilt när han äter.
Så munkorg på eller ha dom på bete tex på dagen och skogshagen om natten, är frågan....

här ser man hur högt gräset e och hullet på både pojkarna.
32535894.jpg

Vågar jag ha pojkarna på betet ovan utan munkorg 8-10 timmar/dag ?
Hade munkorg på Prinsen igår och han fick ett jätte skav utav den :(

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka