Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

:idea: det var fan så mycket enklare att förstå, började undra där en stund eftersom det var bild på två välmående icke magra hästar.

Jag är ju av åsikten att folk TROR lite för mycket att ett snålbete med lite för ögat gräs inte räcker utan matar i dem än mer dag ut och dag in och detta trots att hästarna vare sig går ner i vikt eller blir friskare många gånger.

Av 5 hästar en stor, en D, en B och två C så är det bara min som inte har överhull av detta bete som visas på bilderna resterande skulle kunna klara sig på ännu mindre / dygn igentligen utan skada och alla motioneras dagligen till detta.

Härligt att se att hästen mår bra och är i normalhull och att du fått lite koll på hur pass lättfödd den är. :bow: Jag är ledsen men jag glömmer ALDRIG den där silage balen ni promt skulle ha i hagen i september månad när det fanns hur mkt gräs kvar som helst. :crazy:

:grin: Mm jag vet, helt galet idiotisk! Jag är mäkta stolt över att jag vågade gå en helt annan ny väg.

Kan väl säga att jag genom den hårda vägen värderat om en hel del gällande hur mycket en häst igentligen behöver stoppa i sig eller inte. Likaså hur en häst ser ut eller inte gällande både hull och muskler och hur vi har dem.

Men idag så förstår jag att en häst får inte vare sig olater eller magsår av att äta LITE mat och stå utan i mer än fyra timmar och dör inte av att inte få tugga jämt. Hade han inte haft dödsdomen på sig så hade jag antagligen aldrig vågat dra ner så kraftigt som jag nu gjorde och exprementera mig fram till var vi är idag. Du anar inte så dåligt jag mådde första veckorna när vi flyttade i Juli förra året och jag stoppade han i denna hage och det var allt han fick att äta den sommaren.

31347149.jpg

Men se så bra det gick :bump: :bump: :bump: Å jag kommer aldrig mer att tänka och göra som jag då gjorde även om jag än idag tycker att hästar med "kött" på är trevligare att titta på än benrangel :D

Han vägde in på 495 kg, så vikten håller sig fortfarande på rätt sida gränsen trots bakslaget när jag tog bort metforminet =)

Grattis till friskförlarandet, hoppas det nu håller i sig för er å att du kan sätta igång han ordentligt för att hjälpa än mer i andra tillfrisknanden.

Men 495kg :eek: Va har ni för gräns? När W vägde 500kg var han ju SMÄLLFET. Eller har du skrivit fel så det ska vara 395kg ?

Min väger 480 på våg när hon ser ut såhär. D-ponny. Men jag tror att Alexandra kan ha skrivit fel?

Stellamage-1.jpg

Jag skrev FEEEL ja. 395 kg skulle det såklart stå! 495 kg och han är SMÄLLFET.

Men det här visade vågen =)

95240979.jpg

Men idag så förstår jag att en häst får inte vare sig olater eller magsår av att äta LITE mat och stå utan i mer än fyra timmar och dör inte av att inte få tugga jämt.

Inte för att säga emot att det fungerar för din, men det går inte att generalisera riktigt så hårt. Det beror ju mycket på vad LITE är med.

Men Lillen fick ju magsår när han gick på nedbetat/nedklippt gräs med munkorg 8 h/dygn, och förutom det fick 0,7 kg TS/100 kg i silage, fördelat på en giva var fjärde timme den tid de stod inne. Dvs kl 6 silage, kl 10 utsläpp, ute till 18, in och äta silage, och så silage 22 och 02 med. Trodde jag var home safe där, men det slog ju tyvärr fel i längden som sagt.. Det blev FÖR strikt.

Senast ändrad:

Tycker det är starkt av dig att du kan se det så och framför allt ta till dig själv att du lärt dig ngt väldigt viktigt som bidragit till att din häst mår så mkt bättre.

:bow:

Inte för att säga emot att det fungerar för din, men det går inte att generalisera riktigt så hårt. Det beror ju mycket på vad LITE är med.

Generalesering försöker jag att hålla mig från, håller helt med dig, man måste se till individen. Jag säger ganska ofta till hästägare - du måste öka fodret till din häst, men nu har det även kommit in - du måste sänka, å det fanns knappt i min värld innan just för jag var så otroligt rädd att hästarna skulle få olater eller magsår som jag vet att de kan få.

I mitt fall blev det nu helt tvärt om (som vanligt :angel:) W blev bättre och har hållt sina magsårs/symtom borta sedan han medicinerades förra året en månad och maten sedan drogs ner regält. Det var just oron över att jag skulle förvärra hans tidigare magsår som gjorde att det tog sån tid för mig att våga dra ner regält och nu hamna på den nivån och den rutin vi nu har, kunde väl aldrig tro att en häst skulle bli frisk även i magen av mindre mat.

Sen verkar det ju kunna variera i perioder med eller hur man ska säga. Förr så fick ju Lillen förutom grava beteendestörningar även en kraschad mage (koblajor/diarré) om jag gick under 1.3 kg TS/100 kg.

Men sen 'plötsligt gick det', och han kunde utan problem ligga på 1 kg TS/100 kg, och i långa perioder har jag varit nödd och tvungen att ligga lägre, på 0,8/100 kg utan gräs. Med tokstabil mage. Sen kan han ju iofs ha haft magsår då med iofs, det jäkliga är ju att de flesta inte har symptom.

Men sen blev det för lite/för länge och han fick ju extremt tydliga symptom. Ironiskt nog var avföringen utmärkt även då.

Nu ligger han på 0.8/100 kg + det lilla gräset och det tycks gå bra. (När han inte fick gräs stod han på 1.1/100 kg efter magsåret)

så även han tycks ju, utan uttalade magssårssymptom klara att ligga under minimiTS, dock är mitt mål att inte gå under det, men det är ju vikten som styr det dessvärre..

*kl*
Drog ner så pållarna bara gick på gräs 3-4 timmar om dagen, men det var tillräckligt för att dom skulle bli uppsvällda, så nu får dom gå i skogshagen tills jag fixat så dom kan ha munkorgarna utan att få skav.

Feta IR-hästar har ju fel på metabolismen o jag upplever dem som väldigt känsliga.
Jag tror att man måste blunda lite, för när de har börjat få bort depåerna så börjar ju kroppen fungera igen o magen blir mkt mer stabil på riktigt. Hela kroppen blir fungerande.

Jag vet inte om jag inbillar mig, men de verkar heller inte vara lika känsliga för foderbyten mm. Kan då även ha ett klart samband med den minskade fångrisken.

Ja då är vi där igen. Man bör banta dem per omgående o nej jag menar inte svält... vad det nu är. Fetman ser jag trots allt som en gigantisk riskfaktor.

Feta IR-hästar har ju fel på metabolismen o jag upplever dem som väldigt känsliga.
Jag tror att man måste blunda lite, för när de har börjat få bort depåerna så börjar ju kroppen fungera igen o magen blir mkt mer stabil på riktigt. Hela kroppen blir fungerande..

Fast det där var innan Lillen var fet, så vetesjutton om det hängde ihop med det eller om det hängde ihop med ålder eller annat.

Sen, jag skulle aldrig våga blunda för en kraftigt störd mage på någon häst iofs - men absolut INTE en IR-häst då du ju löper rejält ökad risk för fång på den senare.

Utan man får se till individen, och hitta det som fungerar och fungerar bäst för den. Tråden är ju ett strålande exempel på att det finns massor med utfodringsregimer och sätt att få en tjock/fet häst att bli en smal häst =)

Är inget gräs alls i skogshagen och dom går där höst-vinter-vår. Skulle jag vara för hård med maten på dom med så lär dom gå ut ur hagen med >___< Nu har dom kommit och villigt gå över till skogshagen om kvällarna. Men ska ludda upp munkorgarna så får dom inte i sig så mycket gräs iaf :)

Jag såg en munkorg i helgen i stall, helt inbäddad i fårskinn runt kanterna! Även nackbandet hade (antagligen) påsytt fårskinn. Såg mycket skönt ut, dock satt det inte på nån häst när jag såg den.

Vi har hittat en ny motionsform :D
2_156159602.jpg

Höjde lite sen så det faktiskt blev något som påminde om ett kryss, det gick superbra.

Jag har under en längre tid övervägt att titta in hit eller inte, nu gör jag det. Min ponnyvalack, estnisk häst, gick från 320 till 420 på fyra månader. Nu har vikten hållits stabil, men han är otroligt fet, nacken, magen, bogen, bakdelen.. Överväger att ta till munkorg, men han är så jättekänslig mot skav såhär på sommaren. Vinterhagen existerar inte för tillfället då stolparna håller på att bytas ut från plast till trä så det ända stället var han kan gå är med de andra som är på bete dygnet runt. Ogödslat, men som jag har förstått gör det ingen skillnad från gödslat? Intervallträningar varannan dag, skritt varannan dag och dressyrpass en par gånger i veckan. Fast det kanske gör att han inte blir fetare? Ni verkar ha mer erfarenhet av det här.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka