Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Inte bara mage ser det ut som :angel:
Fast på sätt och vis kanske det underlättar, att ha två bantarhästar menar jag. Så kan de ju hålla varandra sällskap i alla fall delvis. :)

Skönt att han mår bra igen! Hoppas det går bra med igångsättningen nu. Det är väl ganska "riskfyllt" har jag för mig just under igångsättningen, att de kan bli sämre igen menar jag. Eller hur funkar det?

Hehe! :angel: Fast hon har haft svårt att hålla hullet, har tappat så mkt muskler så hellre att hon är lite för rund än för smal. Men nu är hon på tok för rund, hon fick en ofrivillig vila pga sina ryggproblem som nu är helt återställda.
Ja, det underlättar verkligen. Hon får gå med honom i sjukhagen en stund på eftermiddagarna, vilket hon tycker är dötrist.

Det är ganska riskfyllt, sist han sattes igång (en vecka innan jag skulle börja rida) blev han ju dålig igen så jag är hur nervös som helst. Men än så länge går det bra, och han är hur glad som helst att få komma ut ur sjukhagen så förhoppningsvis går det vägen denna gång!

Bilder på nacken.

im.jpg

imm.jpg

immm.jpg

Hon har ju dock alltid haft en rejäl nacke.

Men snälla söta... grov underhals har den, men...
din häst har aldrig varit fet o def. inte haft depåer.
titta istället på ovan svansroten.

Hästar brukar behöva ha ett gott hull o inte vara i kondition för att ta sig- bli dräktig.

För att få lite distans- titta på filipus ponny.

Tack Axel! :bow: Jag oroar mig kanske i onödan?

Problemet är bara att mankammen svullnar upp i bredd, den är rejält tjock att ta, tänk dig en nacke på en ponnyhingst.

Hon är inte i kondition, vilat helt i två månader och innan dess bara gått på halvfart i två år.
Hull har hon gott om, revbenen finns det inte en chans att känna. Enligt två olika seminveterinärer
och två uppfödare är hon i gott hull.

Hej!

Jag misstänker att du ska lita på din egen instinkt här faktiskt.

Jag har själv upprepade gånger sett hur missledande bilder kan vara (min blev bedömd som fet av vissa när man utan problem kunde känna revbenen och faktiskt kunde se dom i vissa lägen. I våras tyckte många att hon gått ner massor bara av att vinterpälsen släppt (får klippa anorlunda i vinter så man inte blir så lurad:)). Nu har min fröken gått ner (ca 7 cm?), men man får fortfarande kämpa för att känna revbenen (det är inte ett lätt tryck alls), men på bild ser hon slimmad och fin ut. Minsta ändring i fodret (klöverbete tex) ger henne en svullen överlinje igen.. Otäckt!

Jag tycker din pålla är superfin, men om du känner att hon sätter depåer kan det nog mycket väl vara så. Har du ingen IRL som kan titta på hästen? Själv har jag bett hela mitt stall om hjälp med min frökens hull, det är så sjukt svårt att se på sin egen häst..

/Lavinia, också lätt hysterisk, men nu har hästen iaf fått byta till en mer nedbetad hage med lite mindre kraftigt bete i.. *puh*

Veterinären kommer ut och ska göra UL till helgen tror jag så då kan han kolla och känna på henne, han föder upp islandshästar så han är van vid lättfödda djur. :)
De andra i stallet har stora hästar och deras hästar är ganska runda allihop, så de tycker inte Stellas nacke är så farlig.

Att mankammen är hård är en sak, men när den har fett där är det en annan femma. titta på hur fångnackar ser ut.

Hur ser den ut vid svansroten?
min stora har fett där, men det är inget som oroar mig. jag tittar på helheten.

hoppas att hon nu ÄR dräktig.
Kul med folk som inte kastar iväg ponnyn sen den använts färdigt.

Håller tummen,.

Hon blev ju dräktig men resorberade tyvärr, Jag hoppas också att hon är dräktig igen.

Här är en rumpbild.
DSC_0145.jpg

Hon går inte i hagen på bilden, hon fick beta i den en timma om dagen innan den magra hagen blev ledig.

Hehe, klart att det är trist i sjukhagen :p

Håller tummarna att det går bra på igångsättningen denna gången då!

Här går det inte så bra. Godi ser förjävlig ut, han har depåer på rumpan och halsen. Vill knappt ens ta bilder på honom för jag vet hur de kommer se ut. :cry:

Vi kämpar på med promenader, och även om han blivit lite mindre stel så känns det ändå inte bra. Han har ingen som helst vilja, står och hänger för sig själv i hagen. Har delat av hagarna så att han får gå med två som är snälla (i den magra hagen igen!), han blev attackerad av en annan häst av lägre rang. Jag tror att de andra känner av att det är något fel med honom och ser sin chans att ta över (den hästen var högst innan de släpptes ihop).

Jag ska vänta tills på torsdag och se vad som händer nu när han inte äter medicin längre, sen ringer jag veterinären igen. Får se vad som händer. :(

Senast ändrad:

*kl*
Jag börjar sakna hösten och vintern >___< inte för vädret utan då kan man helt reglera maten till de små :p Då jag har haft tråkigt har jag räknat på foderstat till mina. Om nya höt kommer ha samma värde som nuvarande på för dom en bra foderstat (innehålls mässigt) på 2 kg hö, ½ kg halm, 1dl linfrökaka, 1 dl soja, 1 dl betfor & 30 g mineraler, Nalle samma fast 2½ kg hö i stället.

Vad tråkigt Elina, lider med dig. Man känner sig så maktlös när de inte mår bra.
Jag håller tummen för er.

Haha, absolut inte, jag börjad innan midsommar! :angel:;)

Gäller ju att vara ute i god tid, man kan ju hitta många bra varianter efterhand.

Vad tråkigt Elina, lider med dig. Man känner sig så maktlös när de inte mår bra.
Jag håller tummen för er.

Tack, jag hoppas att det vänder, men risken finns ju att det blir värre nu de närmsta dagarna när han inte får smärtstillande längre.

Det är spatt han har va? När de drar sig undan och står still i hagen är tyvärr ofta ett tecken på att de har ont av den =/ Jag kramar tummarna stenhårt att han mår bättre snart!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka