Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Tack! :) Slimmad vet jag inte om han någonsin kommer bli, men vi jobbar på som sagt ;) Är ännu mer motion som krävs.
Han har munkorg nästan dygnet runt och det är nu han har börjat tappa i vikt.

*KL*

Inte tagit några 'riktiga' hullbilder på ett tag, ser ju lika ut 'hela tiden'. Men här är senaste bilderna på Lillen iaf, något ser man kanske:

281978_120787874683861_100002579461412_128674_6955922_n.jpg

251481_118316521597663_100002579461412_117796_1003498_n.jpg

251406_120422204720428_100002579461412_126544_1710375_n.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker han ser jätte fin ut Lillen:laugh:

Mjo, men nacken är större och hård igen, han har lagt en liten depå vid länden och ett litet lager fett över revbenen. Dvs, det har 'vänt uppåt'. Frågan är om det kommer 'stanna' där, isf kommer det nog motioneras bort vad det lider. Men om det fortsätter...

Törs ju inte dra ner innematen heller (inne 18 - 10 de flesta dagarna), får 1,5 kg blött silage/mål, kl 18, 22, 02 och 06, dvs totalt 6 kg..

Skrev ju i den andra tråden också. Men glömde skriva där att det är ju jättestor skillnad mot förr! Så mycket bra jobbat. :)

Undrar lite hur det gick för fjordtokan och nordsvensken som hon lånade (?) som var riktigt tjock, men han gick ner rätt snabbt med enbart skrittmotion.

Själv har jag tittat på fälttävlanshästar i helgen och fått en helt ny syn på slimmad, vältränad och frisk galopp. Och ett stort kli i fingrarna efter att konditionsträna...

Skrev ju i den andra tråden också. Men glömde skriva där att det är ju jättestor skillnad mot förr! Så mycket bra jobbat. :)

Undrar lite hur det gick för fjordtokan och nordsvensken som hon lånade (?) som var riktigt tjock, men han gick ner rätt snabbt med enbart skrittmotion.

Själv har jag tittat på fälttävlanshästar i helgen och fått en helt ny syn på slimmad, vältränad och frisk galopp. Och ett stort kli i fingrarna efter att konditionsträna...

Jag är inne i tråden och kikar ibland. Men skriver inte så ofta längre. Jo det går toppen med Dennis. För tillfället är han ute på ganska normalt bete och motioneras ganska hårt. Han håller hullet alldeles lagom. Lösningen för honom var helt enkelt mer motion.

Däremot har jag problem med mitt russ som inte riktigt vet vad som är bäst för henne. Hon tar sig ur alla munkorgar och rymmer ur bantingshagar. Så där är det inte lika roligt längre... Har ju lyckats hålla henne superfin under ett år...

Kul med uppdatering och att det går bra. :) Mindre kul med russet då, men snart är det ju höst... Så det går ju mot bättre tider för sådana som oss. ;)

Gah! Jag blir galen på mitt lilla russhelvete.

Sitter och funderar på olika alternativ. Houdini skulle nog blivit avundsjuk på Russlan tror jag. Varenda munkorg har hon tagit sig ur. Alla hagar jag har byggt har hon rymmt ur. Igår trodde jag äntligen att jag hade hittat en hyffsad lösning. Men nej hon hoppar över staketet då istället.

VAD SKA MAN HITTA PÅ?!

Jag funderar på att låta henne stå inne på nätterna men då tror jag hon kommer bli 10 gånger värre med rymmningen på dagarna och dessutom så kommer hon "hets"-äta.

160 hingststaket, 7 trådar med högsta möjliga elen i? :idea:

Lider med dig! Jag är lyckligt lottad med en som är rädd för staketet, oavsett om det är tråd eller ej,
hon vågar inte ens beta utanför trästaket.

Lider också med dig! Min tillhör skaran som är mycket rädd för tråden. Han kan beta under den men har aldrig gått ut om det gått sönder så tråden legat på backen.

Hur många trådar har du, hur tätt? Jag tyckte en i stallet byggde Fort Knox med plaststolp och 4 trådar. Det såg väldigt ogenomtagligt ut och strömmen var ruskigt stark. De hingsthagar jag har sett har väl haft översta tråden på nånstans mellan 2-3 meter upp.

*KL*

Håller med övriga, högst stängsel, och TÄTT med trådar iaf upp till 1.20. (Sen brukar det inte behöva vara så tätt, de brukar avstå från att hoppa om höjden är hög nog, vad det är varierar nog. Minns vår B-ponny som hoppade ut över 1.40 när han var på det humöret...). Och kräm på då givetvis i stängslet.

Om hon inte springer igenom är det faktiskt enklare, så du får försöka trösta dig med det ang hoppandet sålänge? Och höja staketet. Men fascinerande vad de kan när de vill de små liven.

Hon hade försökt springa igenom stängslet sa stallkompisen men eftersom trådarna var så tätt (15 cm imellan) så hade hon hoppat istället. Så det är ju bara o bygga högre staket.

Kommer nog få många kommentarer som den "galna hingsten" då ;)

Då hoppas jag det löser sig med högre. Emil (shettisen) provade samma ett tag. Lärde sig springa igenom, jag satte täta trådar och han hoppade över. Antar jag, jag såg honom inte men på fel sida staketet var han och det var helt, och 15 cm trådhöjd, lägsta tråden 15 cm från marken så..

Men en extra tråd och han ansåg sin hoppförmågebegränsning. Och nu är det bara 'en sida' jag behöver ha tätt och högt, i övrigt går han *peppar peppar* på 2 trådar och sköter sig.

Nu åker vi snart norrut igen! Ska bli rätt skönt, det har varit härligt att vara hem-hemma men nu är vi redo för ett nytt år. :)
Har hittat en ny runda där uppe som är runt 12 km lång och den går att göra längre (hoppas jag, har bara kollat på karta), nästan hela vägen är grusväg där man kan trava/galoppera hela vägen om man vill. Så det är ju bara att ösa på och sakta av när det kommer bilar. Har lovat mig själv att utforska mer och inte bry mig om att vägarna är trafikerade, SÅ trafikerat är det ju inte.

Annars så har det funkat bra utan skor bak. Han ömmar inte på normal grusväg och rids alltid med boots. Men till nästa omgång så blir det skor bak som vanligt. :)
Vikten har hållts lagom i schack. Han har gått upp något nu men det beror på bristande motion vilket enbart beror på mig. Vi har också mest ägnat oss åt skritt i skogen när vi rider så nu blir det att börja med konditionsträningen igen!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka