Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

TACK för svar! Jag misstänker att jag KAN ha gjort fel som utökat hagen då.. (senast idag.. tyvärr!) dock måste jag ändå påstå att betet är SLUT. Det är brunt -alltså jord, med gröna strån... det FINNS några cm grässtrån här o var, men absolut inte något BETE... de kan säkert pilla i sig utan att få kolik osv,, andledninge dock, till att jag ökar är att jag har EKHAGAR... det står sånadär gamla ekar överallt, och nu börjar ekollonen ramla.. de FÅR inte börja gnaga i sig det där... det är INTE bra,,, kan tom kosta dom livet...

TACK så mycket för bra svar! Har faktiskt börjat med idag, att släppa dom i "stora " hagen -dvs hela ytan med det nya gräset (2 meter nytt gräs på kanske 20 meter knappt...magert gräs betat många gånger av kossor...) en timme i stöten, sen stänger jag in dom på ridbanan /stallet med halm ett antal timmar, och sen får dom beta lite igen osv... de rör inte halmen, så jag antar att änsålänge har dom inte behov av det = har betat "för mycket"...
Har faktiskt sett att gammelmärren med fölet har blivit tunnare, men det är hennes 3e föl, så då kanske dom inte SKA bli jättetunna eller slanka för fort heller,,,, lillmärren är oxå "mindre" men behöver defenitivt ner mer... hon är med vid körning nu igen iaf, och ska få vara ute mer nu, när jag strax har visat märren och fölet, och får mer tid över. Gammelmärren körs ca 3-4 ggr per vecka, mycket trav, ca 4-5 km per gång,,, samma runda jag tänkt köra med ungmärren.

Jag löptränar utöver detta, ungefär likalånga sträckor 1-2 ggr per vecka med gammelmärren. Detta kan ungmärren få sedan i motion istället för gammalmärren......bara hennes visning är över i helgen...

Det finns studier som visar att en ponny kan äta en stor del av dagsbehovet bara på ett par, tre timmar. Så jag tror inte att det är en bra lösning att släppa dem en timme.

Ska jag öppna o låta dom gå där hela tiden? När det är slut (typ imorgon) ska jag ha kvar dom och utfodra med halm??

...hagen är INTE STOR... den är väldigt begränsad... en 10 ha hage som till russen är avgränsad till kanske.... 30 *40 meter plus paddocken i gräs.. men den klipper jag ,, och den är även avbetad....

Och, jag skiter i vad andras hästar gör eller inte gör? LILLEN är HELT symptomfri UTAN bad, UTAN smörja, UTAN något alls mer än eksemtäcke och viktigast - installning. Tidigare har han haft symptom TROTS bad, smörja, täcke osv. Så, för mig är valet mycket enkelt - överge inte ett vinnande koncept.

Han har varit fångfri, smal och eksemfri både i år och förra året. Det räcker för mig. Jag har hittat ett koncept som fungerar för MINA hästar, och det behåller jag.

Jag håller helt med dig man ska aldrig överge ngt som fungerar med en fånghäst!!! Sedan får alla andra tycka vad de vill!!

Detta är viktigt för som ägare till en fånghäst så kan man nog vänta sig det mesta. det är tillräckligt besvärligt som det är. Jag finner en stor tröst i Don Walsh artikel Laminitis attack the first line of defense

http://www.safergrass.org/articles.html

Jag har nyss upptäckt att de har ändrat sin hemsida men artikeln går ju ut på att man ska fortsätta med det som fungerar oavsett vem som påstår ngt annat.

Jag tycker din ponny ser ut att vara i bra hull - om man jfr så där allmänt så ser han ut som en ponny i perfekt hull. Sedan kan man klart bli orolig för depåerna som man kanske möjligtvis om man vet hur de ska se ut -- ana ngnstans. Men jag undrar om det egentligen har ngn betydelse för IR. Han är trots allt smal.

andledninge dock, till att jag ökar är att jag har EKHAGAR... det står sånadär gamla ekar överallt, och nu börjar ekollonen ramla.. de FÅR inte börja gnaga i sig det där... det är INTE bra,,, kan tom kosta dom livet...

Ja, att äta ekollon är definitivt farligt. Om det finns ekar i hagen får man ju stängsla runt dem så att hästarna inte kommer åt att äta!

Inte tror jag att isisar står inne för att det är lite knott- när det finns täcken.
Fråga norrlänningarna vad mkt knott är:eek:

Nu har jag själv ingen exemhäst, men jag vet flera islänningar som har problem med exem trots BÅDE bra TÄCKE och INSTALLNING från 17.

Och det behöver inte vara någon skillnad på exem om det är en islänning eller annan ras, har de exem så har de.

Oj då, ek är inte roligt. Grannens häst var en av de tidiga kända dödsfallen i sverige för massa år sen. Inget roligt alls.

Kan du inte såga ner träden? Hellre en hage utan träd än en ekhage om du frågar mig. Utan tvekan hade jag kört ner allt med motorsåg.

Det är ju lite knivigt när man har hästar som behöver olika mycket, det var det som ledde till att jag flyttade till ett islandsstall, min gamla islänning på 128 och det 4-åriga halvblodet på 180 som fortfarande växte hade inte riktigt samma näringsbehov om man säger så :angel:
Hur många hästar har du? Kanske kan du dela upp dem så att de som behöver lite mer får gå någon timma extra på betet eller några timmar extra med stödfodring i en annan hage/box/paddock? Några timmar brukar ju räcka för att de ska hinna äta en hel del och några timmar är förhoppningsvis inga större problem att lämna någon själv i en hage även om de har separationsångest.

*kl*
Släppte mina små på gräs ikväll igen. Hagen dom innan betat ner har fått vila ett par veckor och växt till sig. Tänkte att dom kan gå i den om nätterna och i den vanliga om dagarna. Självklart blev det munkorgarna på dom båda :p Bara hoppas Prinsen är kvar i hagen imorgon >___<

nä, ek är inte bra, men jag har haft ekarna där i alla 10 år som jag haft mina hästar här på gården, och såga ner är INTE ett alternativ. Gården är många hundra år gammal, hästarna går i ekhagarna runt gården och hela gårdsbilden bygger på ekarna.. hästar eller inte. Hittintills har faktiskt det funkat kanon, eftersom vetrinärer och rådgivare brukar säga, att så länge det finns bra bete, så struntar djuren i ekollonen.. och det har dom faktiskt gjort.. därav mina kanske lite korpulentare hästar...

Faktum är,,, att jag har 5 hästar, 4 russ, en hingst som går med min saddlebredvalack.. saddlebreden har alltid varit lite tjock han med, men i år har han varit kanonfin, helt perfekt, -även russhingsten, så jag TROR dom kan funka hyffsat ihop ändå.... iaf just nu,,, tror att jag kan stödutfodra valacken annars...
Dom som går ihop som är ston sedan, dvs de 3 andra.. det är DOM som inte skulle gå ihop egentligen.. för sto med föl (hon är tjock oxå! Och hon ska ställas ut nu i helgen, men hon har haft 3 föl i följd, så det är lite en förklaring kanske...) tillsammans med dom går mitt ungsto på 2 år, det är HON som är FET!
Det är HENNE jag måste banta! Och att banta henne, ihop med att jag INTE vill sinlägga min gammelmärr som är känslig för kolik oxå... det är lite klurigt... Nu har jag dock TROR jag hittat en halv lösning... för det första ska strax fölungen BÖRJA vänjas av så smått, så magrare mat kan funka inom en månad... och så har jag börjat lämna fölisen själv inne i en box nu, vilket gör att jag vid samtliga körningar med det äldre stoet, kan knyta det yngre vid sidan, och tvärtom! Så all motion kan komma båda märrarna tillgodo! Det är ju det där med tidsbrist......

Nästa år är min tanke att jag ska sälja ett av de 3 stona, och betäcka det som har åldern inne som är kvar... alltså kommer valacken få gå med ettåringen -om den blir kvar, och hingsten med sina ston, vilket isåfall blir mer homogent!

Det är våren jag oroar mig lite för... i mars/april/Maj, då gräset växer som BARA DEN! Men nu har jag ju i sommar, förberett lite avstängningar mellan olika delar,, alltså en hage som blivit 3! Jag kan stänga av och begränsa och enkelt byta hästar,,, då borde det gå att kontrollera maten lite bättre...
Jag hoppas detta ska räcka, jag är STOR motståndare till munkorg.. men nästa år gäller det för henne, OCH honom... så jag tänker inte hålla FÖR hårt på principerna,,, man får lixom inte några fler chanser sedan....

Håller nu stona på KORT "dåligt" bete, men ändå BETE för det måste finnas GRÄS,,, jag vill INTE ha ekollonknaprande hästar eller sinlagda fölston! Just DEN HÄR utställningen där fölet egentligen är viktigast, och fölmärren åker med för att det är kul... är ju inte viktigare än att deras magar hålls igång och att de börjar äta bark o ekollon...

Förstår att du inte vill såga ner träden, men du måste väl ändå kunna stängsla runt dem så att hästarna inte kommer åt? Jag hade ALDRIG vågat riskera att mina hästar kom åt att äta ekollon...

*kl*
Märkte i morse att mina så knarkar ekollon :eek: Blev snabbt inhägnat runt eken, tyvärr tror jag att det är många ekar i skogs delen oxå >___< funderar på stänga av den delen utav hagen tills vi fått snö eller något, men då blir hagen väldigt liten *suck* Ser dom dock aldrig i skogs delen utan dom håller sig på vallen. Hingsten har ju gått i denna hage hela sitt liv utan att dom hägnat undan ekarna, men det skulle säkert hända något nu bara för jag har mina där >__<

nä... det är lite som du säger... jag har dock haft koll de här tio åren... på ekar och ekollon, så dom inte står o letar upp dom och knarkar!
Men ingen har som sagt gjort det,,,, dom har lixom inte ekarna som favvoställen, utan vill vara där det är mer öppet... ETT ställe har dom en stoooor ek att stå under, men där är det så upptrampat och jordigt och när det regnar nästan geggigt,, då är det inte i första hand ekollonen dom tänker på.. utan skydd för regn och sol... dom har även några fruktträd i hagen, så oftast är dom intressantare den här årstiden....

Om jag hängnar av alla ekar, ser hagen helt sjuk ut! Dessutom trånga passager på ett par ställen... det vill jag undvika... men ... vi får se! Hur det går!
Jag trodde först att den märren som fick kolik fick det av ekollon, men hon ä ju vrålkräsen och skulle nog inte käka nötter i första hand... har heller aldrig sett henne uppehålla sig i närheten av ekarna längre stunder...

Nötknarkare brukar bli besatta och uppehåller sig ju runt ekarna stor del av tiden, och återkommer ofta dit....

*kl*
Släppte mina små på gräs ikväll igen. Hagen dom innan betat ner har fått vila ett par veckor och växt till sig. Tänkte att dom kan gå i den om nätterna och i den vanliga om dagarna. Självklart blev det munkorgarna på dom båda :p Bara hoppas Prinsen är kvar i hagen imorgon >___<

Vad är det för munkorg du har på dina? Jag tycker att min lilla skrutt får i sig rätt mycket ändå med munkorgen! Han har lärt sig tekniken, har den från globus.

Fast det är tyvärr inte alltid så enkelt.

Grannens häst hade stått i samma hage i över 10 år, där har varit hästar på gården i massa år innan dess och ingen har någonsin brytt sig om ekollonen. Det var gott om bete när han blev förgiftat, så det var inte därför han började äta heller.
Hagkompisen brydde sig inte, men av någon anledning började han plötsligt äta, och när de väl börjat äta blir de beroende och äter mer och mer tills de blir förgiftade.

Fanns ingen föklaring till varför han just det året valde att äta av dem, de hade stått där sen han var unghäst och aldrig brytt sig innan. Tyvärr så finns det aldrig några garantier. :(

Hej!

Dagens goda nyhet: Häst väger numera mellan 470 och 480 kg (vågen var inte så himla samarbetsvillig). Tumören mår också bra, men inte så pass bra att den är ivägen/stör eller på annat sätt måste åtgärdas.

Dagens dåliga nyhet- fröken är halt höger fram (igen). Sitter i hoven och röntgen var nu inte alldeles skoj. Pga hennes höga trakter har hovbenet tippa neråt.. Så om en vecka ska vi tillbaka och försöka verka hoven rättare.. Själv undrar jag mest vad som kom först- hon var ju öm redan i vintras och då såg hoven bra ut. Efter det har hon växt i trakterna (kopiöst) och nu är hon öm igen.. *suck*.

Så nu får hon bara skritta och vo kan ju alla gissa vad som händer med vikten då..

/Lavinia, lite nedslagen

Prinsen har en globus, hur mycket han får i sig har jag ingen aning om men han har inte blivit fet i sommar iaf :p Nalle har en tysk modell utav "hinkgrimman". Den kan han äta lättare ur.

*KL*

Arrrgh... 6,3 MJ/kg foder (60% TS). De kommer bli feta som små grisar! Måtte andraskörden komma snaaaart. 46 gr SRP/kg foder däremot är ju svårt klaga på.

Men fatta så fint om det vara varit blötare, hade det varit blött som jag velat ha det hade det varit superfin MJ...

Snälla silagegudarna, ge mig en DYBLÖT andraskörd med låg MJ och hög SRP, tack!

Fy vad tråkigt, lider med dig.

Det är alltid svårt det här med vad som är hönan och vad som är ägget. Hoppas det var så enkelt att det "bara" är felaktig verkning som gjort att trakterna börjat växa av någon anledning.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 252
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka