Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Har följt tråden men dock inte krivit mycket :) Men nu har jag fått ordning på det här med bilder oxå¨så här kommer min Tico...

Så här såg hon ut när jag köpte henne för två år sen...
32791400.jpg
:o

Och så här sen förra veckan :) Har varit skadad så är fortfarnde muskelfattig men nu är vi på G igen :)
32791397.jpg
:banana:
32791398.jpg
:banana:

Jag undrar oxå¨ni som har lättfödda hästar vad brukar ni ligga på för kvot? En högre än 6 har jag fått höra .....berätta!:idea:

Jag har nog aldrig varit under 7 med gott resultat. Min gamla häst låg runt 8, som högst 8.5 ungefär.
Men det är ju en kombination av lite högre protein och lite lägre energi som gör att kvoten blir hög. På slutet när min gamling klarade av att äta lite mer så låg kvoten på 7.3 har jag för mig.

Nu har jag en ny liten tjej, som inte är lika lättfödd. Just nu går de fortfarande på bete och får bara halv dos hö. I det hö och lusern hon äter ligger kvoten på 8.5, för min högst ovetenskapliga gissning säger att hon får i sig en hel del energi från gräset, men inte så mycket protein. Så därför har jag täckt hela underhållsbehovet av protein, men bara ca 2/3 av energin.

Till vintern när det inte finns något bete kvar kommer jag testa med en lägre kvot på 6.6 för det är vad hon får om hon bara äter hö. Hon kommer vila ett tag i vinter så jag tror att det ska gå bra. Om hon behöver mer så kommer hon att få 100g foderjäst några dagar i veckan.

Kvoten blir iaf här automatiskt högre.

Eftersom behovet av protein är normalt, men MJ-behovet är lägre än normalt, blir det 'automatiskt' en högre kvot när jag ser till att proteinbehovet är täckt men lägger MJ så lågt som krävs för hullet.

Jättefin häst förresten!!

Kvoten blir iaf här automatiskt högre.

Eftersom behovet av protein är normalt, men MJ-behovet är lägre än normalt, blir det 'automatiskt' en högre kvot när jag ser till att proteinbehovet är täckt men lägger MJ så lågt som krävs för hullet.

Jättefin häst förresten!!

Ja så blir det ju :) Detta eviga foderräknande :rofl: Men det är det ju värt, jag märker ju hur otroligt bra min häst mår nu när hon tex orkar glädjebocka:angel:

Tack! Vi har lite kvar på depåer bakom bogbladet som ska bort fortfarande men sen är jag rätt nöjd faktiskt:D

Det är likväl inte proteinet som man stoppar i hästen som möjligör GLUT4 att förse cellen med energi, utan insulinet.
får man inte ner insulinet så spelar det ingen roll.

Det du beskriver är på en frisk individ eller en sjuk som motionerar.

Jag har bekrivt hur det fungerar, det är samma för en frisk som för en sjuk bara det att hos en diabetes typ2 fungerar detta med GLUT4 sämre och hos en diabetes typ1 har de ju inte lika mkt insulin.

Utan protein i hästens mage kan det bildas några GLUT4 och inte så mkt annat helller så det är klart det finns ett samband.

Elina8: Tack så mycket för att du erbjöd dig att kolla, jättesnällt :) Men jag har lite annan typ av häst, arab/fjord-welsh, som väger 455kg på band just nu. O jag skulle behöva sitta och räkna hit och dit på olika lösningar, funderar på om jag ska betala för nåt program för att få tillgång nu på en gång och kunna räkna.

Wow, vilken härlig blandning. Har h*n fått det bästa från alla sidor? Låter som en superfin häst! :)
Det är en djungel det här, lycka till med beräkningarna.

*KL*

Lillen vägd idag, 399 kg. Så håller sig fortfarande på rätt sida magiska gränsen, men det går sakta men stadigt uppåt (jävla hösthelvete) - och inte mycket jag kan göra åt det. Får hoppas det avtar eller åtminstone som andrahandsönskning fortsätter gå lika saaaaakta...(Typ 5 kg i månaden..)

Bästa? Nja, snarare det sämsta från alla håll ;) Envis som synden med nerverna på utsidan, ett förfärligt steg och hur han ser ut exteriört ska vi inte ens prata om... Men han är en charmknutte och jag föll direkt jag såg honom. Huvudsaken är ju att vi har kul tillsammans :)

*KL*

Äntligen prov nog skicka in för analys. Och inser då det som diskuterats/misstänkts, att iaf Eurofins from i år lagt med socker i sitt 'baspaket'. Dvs man får det bara man beställer en helt vanlig näringsvärdesanalys. Kan inte tolkas på annat vis än att de fått en kraftig ökning av förfrågan just om sockerhalt - men trevligt att de inte bara lagt in det i standardpaketet - de tar heller inget extra för det! (Förr kostade det ju extra)

De har dessutom sänkt priset på iaf silageanalys. Heja konkurrens. (Jag tror de fick extremt hård konkurrens av Agrilab när de 'dumpade' priset och dessutom också började sockeranalysera!)

Jag skickade mitt till Eurofins för att man fick med sockret gratis :D
Vet du hur lång tid det tar innan man får svar tillbaka ?

Aha, det var alltså så med sockret. Blev lite fundersam över varför "min" bonde helt plötsligt sockeranalyserade. Men det är ju jättepositivt att det numera ingår :)!

En vecka ungefär brukar det ta, och är vad de själv anger som normal svarstid. (Jag satt nyss och kollade, slut på toner i skrivaren och fick sitta och skriva för hand, och passade då på att kolla priset, och där stod svarstid ca en vecka. Går fortast (och billigare) om du angett e-postadress.

Kollar på två gamla jag har i datorn, där står:
Provet ankom 2010-11-19
Analysrapport 2010-11-24 (jag fick svaret den dagen kl 12.19 på mail)

Provet ankom 2009-10-29
Analysrapport klar 2010-11-05 (jag fick svaret den dagen 09.15 på mail)

Så ena gången 5 dagar, den andra 7 dagar. Den som tog lång tid var förbenat mycket klöver i, det tar lite mer tid om det är mycket klöver

Aha, det var alltså så med sockret. Blev lite fundersam över varför "min" bonde helt plötsligt sockeranalyserade. Men det är ju jättepositivt att det numera ingår :)!

Ja, jag blev glatt överraskad! Undrar om Agrilab tänker hänga på (har hängt på?). Min bonde analyserar ju normalt, men nu glömde han ta prova på fältet så jag fick analysera själv. Han har dock gått över till Agrilab pga priset. Men blir ju himla bekvämt framöver om man redan INNAN man köper vet sockret =)

Men Eurofin är väl billigare än Agrilab ?
När jag kollade tog agrilab 300 för grundpaketet medan eurorfin tog 295 :p

Men Eurofin är väl billigare än Agrilab ?
När jag kollade tog agrilab 300 för grundpaketet medan eurorfin tog 295 :p

Du har kollat exklusive moms på Eurofins, och inte tagit med administrativa kostnaden. (Vad den exakt blir/inte blir med eget emballage vet jag dock inte)

Eurofins har som sagt sänkt sina priser i år, förr låg de betydligt högre (och Agrilab på samma som nu). Men enligt Eurofins egen sida just i detta nu så:

De tar om man betalar via hemsidan (vilket de säger blir billigast) för grundpaket näringsvärde (ej mineraler) 419 kr inkl moms, frakt och adm kostnader. Dvs du beställer och betalar, och får hem emballage där portot är betalt.

Dock framgår inte hur stor del av de 50 kr som är administrativ kostnad som är porto och hur mycket som är just administration. Kan återkomma med det när jag fått min faktura då jag skickar i eget emballage och får hem faktura.

Men priset är för admin 40 kr exkl moms, 50 kr inkl och
för grundpaket näringsvärde 295 kr exkl moms, 369 kr inkl moms.

Bästa? Nja, snarare det sämsta från alla håll ;) Envis som synden med nerverna på utsidan, ett förfärligt steg och hur han ser ut exteriört ska vi inte ens prata om... Men han är en charmknutte och jag föll direkt jag såg honom. Huvudsaken är ju att vi har kul tillsammans :)

Haha, låter ju som världens härligaste. :rofl:

Jag vill också ha bild!! :D

jag hade helt missat momsbiten hos dom >___< men men får sockret kollat iaf :p
Får se vad portot går på om det är samma som på sidan, tog påse och allt på lantmännen här.

Här kommer några bilder på min plutt, i varierande hull ;)

Bild0702.jpg

Från förra sommaren när han precis blivit min :)

Oliver1.jpg

Samma som bilden här, från när han släpptes i sommarhagen första gången i våras. Överlycklig :love:

Hade några fler på lager min nu slutade photobucket att fungera, typiskt. Får se om de här fungerar då iaf...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 251
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka