Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Aha, du menade så. Både ja och nej.

De har fått det vid utsläpp och/eller intag, och då har det ju funnits silage med före alt efter. Dock så i perioder har ju L vägrat sin krubbmat, så den har ätits upp många h efter silaget och då 'ensamt' och med X tid kvar till nästa mål.

ALDRIG hört det där om att ge 10% pp av hö. Utan max 100 gr proteinkoncentrat (soja har det handlat om då, pp är det ju än mer drag i så vet inte om man bör sänka gränsen för det kanske) per 100 kg häst som max PER UTFODRINGSTILLFÄLLE. Så t ex 400 kg ponny så max 400 gram poteinkoncentrat (t ex soja) vid ett och samma utfodringstillfälle. (Sen kan man ju ge flera tillf per dag).

Så varför skulle man behöva ge 1 kg hö per 100 gram potatisprotein?

Nu hittar jag inte inlägget bara för det. Tror det var i en gammal tråd.

Men det var i alla fall någon som hade fått den reaktionen från en åf när de skulle köpa antingen bryggerijäst eller potatisprotein. Att de reagerade på att de skulle ge det till en häst och att hon skulle ge så mycket, så hade de sagt att man skulle ge max 4-10% per fodring. Vilket jag tolkade så då, dumt att jag inte hittar det så kunde jag läsa igen och citera för att se om vi blev nåt klokare.

Inlägget kom upp när jag googlade, och jag minns inte vad jag googlade på, tror tråden var från 2006 eller nåt så det är ju knappast någon aktiv tråd. :angel:

*KL*

Har ett litet problem, min häst har bara späcklager bakom bogbladet och på sidorna av buken, resten av kroppen börjar se riktigt tunn ut. Hur hade ni gjort? Accepterat att inte kunna känna revbenen med ett lätt tryck men att resten av kroppen inte är mager? Man känner revbenen om man trycker lite hårdare, samt att han har en späckkorv bakom bogbladen.

Hellre lite extra i så fall om hästen inte har någon allvarligt sjukdom som gör att den bör ligga i underkant.

Min gamla var också väldigt ojämn, för en del jämnar det ut sig efterhand när kroppen ställt om sig till att den är smal, på en normal häst försvinner ju depåerna efterhand. De är envisast, så de kan sitta kvar länge.

Kan ju vara andra anledningar till att han ser lite kantig ut över baken också. Hur ser han ut i muskelmassa? Kanske är han lite tunn över baken vilket kan ge intrycket att han är magrare än han är.

Han är tunn på överlinjen då han inte jobbas så hårt, men börjar bli "mager" då jag blivit hemmablind och enbart gått efter "sidfläsket" och därmed dragit ner på fodret. Funderar även om det kan ha att göra med proteinöverskott?

Ligger just nu på:

85,8 MJ
714g SMRP

kvot= 8,3

Målvikt 650kg, ligger däromkring.

Tror ÅF-svammel snarare än något med grund, då borde det ju stå i foderböcker etc?

Kan ju mycket väl vara så.

Har ju bland annat fått höra av foder åf och foderrådgivare på ett foderföretag att jag ska ju inte ge min islänning för mycket protein, för ponnys får ofta fång då. :crazy::o
Och detta var för bara några år sen, trodde den skrönan var död sen länge, i alla fall bland yrkesfolket, men tydligen inte.

Enligt henne skulle jag ge Godi 55 MJ och 250g smrp. Jag gick ju ner en del MJ-mässigt, men jag gick inte upp i protein och han såg förfärlig ut efter den vintern kan jag tala om. Det var första året med egen häst för mig och jag hade inte tillräckligt med kunskap för att reagera innan det hade gått alldeles för långt. Var inte mycket till muskler kvar på honom.

Det är nog väldigt individuellt hur de reagerar på protein och vilka kvoter de passar på.
Enda sättet att veta är att testa sig fram. Du kan ju prova att sänka proteinet lite.

Annars så tror jag att det kan bero på att han inte rids så mycket. Håll fodret på en bra nivå så att han inte tappar och faller ur och om du kan så rid honom mer så han får jobba lite och bygga på sig. Om det inte är någon stor övervikt på sidorna så hade jag väntat ut det ett par månader till i alla fall och sett vad som hände med lite bättre träning.

Ja jag tror också att det är en kombination, rids inte för nuvarande pga olycka i hagen, masserad idag, kiro på fredag så ska se vad han säger. Samt att han har vintervila lite tidigare än tänkt (unghäst)

I så fall hade jag hellre haft 20-30 kg övervikt och låtit det fixa sig själv när hästen är redo att sättas igång.

Hur går det för alla?

Någon som har nya "update" bilder på sina raringar? :)

Stella platsar ju inte i tråden längre antar jag, även om hon har blivit tjock lite överallt, att magen både putar ut
på båda sidor och hänger gör ju inte helthetsintrycket så mycket bättre. :rofl: Men jag är nyfiken för hur det går
för alla. :)

Lillen ligger ju kvar på ungefär samma vikt (+5 kg under vilan, men de syns inte) så han 'platsar' ju inte heller så. Och ser ut som på tidigare bilder, bara lurvigare ;P

Borde däremot ta tag i shettisens hull..

Det går inget bra alls just nu...:(
Tappat all motivation att rida och då går jug viktmiskningen sådär.
Någon som vill hjälpa mig sätta ihop ett varierat och roligt träningsschema?
Trotts detta är det inte katastrof, än...:grin:
Hängmage på pga avsaknad av magmuskler men inga direkta depåer?

lyssnar gärna på era kommentarer om hennes hull då jag inte allt för sällan blir "hemmablind"

32805562.jpg

32805568.jpg

Är inte detta en underlig form på en hästmage?:eek:
32805566.jpg

Hela albumet med bilder framifrån, bakifrån, uppifrån innifrån osv...;)
http://www.pixbox.se/alb_show_id1236853_page0.html

För oss har det gått bra. Jag är väldigt nöjd med hennes hull, muskelmässigt jobbar vi på, det kommer ju ta betydligt längre tid. :)

Dagsfärsk bild på Solstrålen. Lite svårt att bedöma med allt lurv, men hon känns riktigt trevlig nu.

32805742.jpg

Hej!

Jag måste bara säga att klippningen var ju inte allt för snäll;-). Nu ser ju sötisen jätefet ut:-).

Men jag tycker hon ser fin ut:-)

/Lavinia, som hittade bilder på sin från förrförra vintern när hon faktiskt var ganska smal.

Hej!

Jag måste bara säga att klippningen var ju inte allt för snäll;-). Nu ser ju sötisen jätefet ut:-).

Men jag tycker hon ser fin ut:-)

/Lavinia, som hittade bilder på sin från förrförra vintern när hon faktiskt var ganska smal.

Ja men visst gör hon!!! Jättefrustrerande ju!

När hon dallrade och hade jättetjock hals såg hon ändå rätt slimmad ut, och nu när hon känns fin ser hon ut som en liten boll. Nej, klippningen är verkligen inte smickrande, hade gärna spårklippt henne, det gjorde under för Godi's figur. Men eftersom hon går ute på lösdrift så behöver hon pälsen, och hon svettas inte så mycket att hon är i behov av mer klippning, så jag får helt enkelt kisa lite och bara titta när hon bröstar upp sig och står som en maffig hingst. :D För då ser till och med denna lilla dunbollen smäcker ut. :angel:

hahah..

Du får klippa lite till under magen så får du en fin och slimmad pålle:-)

Jag hade en liknande klippning på min i vintras- hon såg ju också hemskt fet ut (vilket hon också var, men klippningen gjorde inte saken bättre).

/Lavinia

Så ser min med ut, speciellt om han inte har jobbat ordentligt på några dagar. Misstänker starkt att det är en hömage (eller halmmage). När magmusklerna är avslappnade putar magen ut som ett päron :p

hahah..

Du får klippa lite till under magen så får du en fin och slimmad pålle:-)

Jag hade en liknande klippning på min i vintras- hon såg ju också hemskt fet ut (vilket hon också var, men klippningen gjorde inte saken bättre).

/Lavinia

Fast jag tänker inte låta estetik gå före hästen välmående. Hon går som sagt på lösdrift och behöver så mycket päls som möjligt.

Godi klipptes ju mycket snyggare, men han svettades också som en gris, och stod inne på natten, ibland hade han täcke.

Hon får fortsätta se ut som en liten köttbulle så att jag slipper oroa mig för att hon ska bli kall och bli sjuk. Det råder delade meningar om detta, men sålänge det verkar finnas minsta lilla risk för att kolik så tänker jag inte riskera det. Eftersom hon inte är i behov av att klippas mer så känns det bara fruktansvärt själviskt att ta bort hennes naturliga skydd för att hon ska se lite smalare ut.

helkroppsbilder på min tjockis:

nu
_SAM_6189.jpg

2007

1103036.jpg

nu
_SAM_6190.jpg

2007
1103038.jpg

slängde in några bilder från 2007 att jämföra med.
här tycker jag han var i fint hull (höst 2006 tror jag):
2009.jpg

just nu motioneras han varannan dag 30-60 min (under igångsättning), skritt o lite trav. känner väl att jag måste börja öka lite snart, får bli om ett par veckor. kanske kan någon vilodag bli typ 20 min skritt.. hm, det är så svårt! måste ju tänka på hans leder, variera underlag..
går ute i gräshage ca kl 7-19.

morgon:
2 kg hö

kväll:
3 kg hö
knappt 1 dl havre
2 dl vetekli
1 dl mineraler
1 dl betfor (uppblött)
(+ b-vitamin, glucosamin, nyponpulver)

ska ta reda på värdet på höet i dagarna.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka