Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Hans hals är så tunn så han är inte den vackraste från den manfria sidan när han bara står så :angel: därav jag typ aldrig tar några bilder från manfria sidan. Men hoppas den ska "växa till sig" nu när han orkar arbeta mer iform.

Jo, fast säger mer om hullet om man ser övergång bog/hals t ex, även om halsen är tunn. Du vet i den här tråden får du knappast skäll för 'tunn' =)

Jo, fast säger mer om hullet om man ser övergång bog/hals t ex, även om halsen är tunn. Du vet i den här tråden får du knappast skäll för 'tunn' =)

Fast proteinbrist och tecken på det ropas det ganska snabbt om. Och det är ju en del med tunna halsar som fått den frågan/kommentaren.

Jätteskönt verkligen!!

Nu när jag har flyttat till nytt stall är det inte lika långt heller, blir några mil extra från de "vanliga" foderaffärerna, men det är det klart värt. De har alltid det fodret jag vill ha inne, så jag slipper specialbeställa det. :love:

Precis! Folk tycks tro att det bara är magen som försvinner när man bantar en häst och när fettnacken och rumpan
börjar försvinna så oroar sig alla för proteinbrist då "musklerna" försvinner. :p

Nej men om munkorg någon gång är befogad så är det väl just när hästen är så skör o ändå tillåts vara fet.

Ger du mindre mat som ska kompensera gräset? som så gott som ALLTID underskattas.

den är inte stor bara extra vadderad.;).

Fast proteinbrist och tecken på det ropas det ganska snabbt om. Och det är ju en del med tunna halsar som fått den frågan/kommentaren.

Absolut. Fast det är ju ganska enkelt att svara på, den här årstiden. Och är ju en mer berättigad fråga, än 'gud vad tunn dín häst hals är, ser förskräcklig ut' t ex som är ren kritik.

Men hullbedömma en lurvig shettis från mansidan, det blir bara en stor mage nästan HUR den än ser ut i hullet egentligen liksom =)

Jag menade inte att man "får skäll", för jah tycker för det mesta att tonen är väldigt trevlig i denna tråden. Jag menade bara, precis som du säger, att msn med största sannorlikhet går förvänta sig frågan. Det behöver ju inte vara någotnegativt.
Tycker dessutom att kritiken här brukar vara konstruktivoch bra.

Han har inte munkorg eftersom det är så pass lite ok gräs kvar. Det mesta är ogräs och ruttet gräs som hästarna inte äter. Och som sagt han minskar fortfarande i vikt och depåerna blir mindre och mjukare.

Just nu får de ungefär 2 kg hö var om dagen mest för att jag är orolig för magarna men jag är medveten om att den lilla mängden knappt gör någon skillnad. Det är mest för att göra ett smidigt foderbyte sedan.

Det är en stor och tung häst. Oavsett vad du anser efter att ha sett honom på bild.

Det är en stor och tung häst. Oavsett vad du anser efter att ha sett honom på bild.

Är du helt säker på det? Under allt fläsket på min häst (som jag också trodde var grov) gömde sig en HELT annan typ av häst... Hon är inte alls särskilt grov, snarare tvärtom, och jag är nu på jakt efter en lite smalare sadel eftersom den hon har nu har blivit alldeles för vid för henne. Jag är rätt säker på att det är ett väldigt vanligt fel man gör, dvs att man låter sina hästar av kallblodstyp bli för feta och sedan felaktigt tror att de ska vara så...

OBS: Jag säger inte detta för att vara "dum" på något vis, men jag tror att det är väldigt väldigt lätt att göra det misstaget!

Även när han är riktigt slimmad så är han stor. Men eftersom han bär på massa övervikt så måste man vara försiktig med lederna. Han har uttalade problem så jag förstår faktiskt inte varför ni bråkar om detta?

kl

2 maj

62maj2011.jpg

20 juni

fixtrix.jpg

12 november

812november2011.jpg

Hmm... Jag vet inte om det hänt så mycket egentligen? Hästen går i en gräshage som är stor men gräset är sådär hösigt centimeterlångt och ser allmännt tråkigt ut...

Får på detta ca 8kg hösilage med en ts på runt 55%.

Han rids 6 dagar i veckan men kanske inte så hårt?
Genomsnitt 1h/ridpass antingen i skogen eller på banan, i alla gångarter.
Känns som om han skulle behöva ridas hårdare för att arbeta bort "det sista". Men det är också svårt, jag tycker han rids vad han ska ridas idag så...

Svårt det där... Kan dra ner på hösilaget också men jag tror snarare jag gör så att han får behålla den här foderstaten längre in i vinter. Foderstatsprogrammet vill ge honom 4kg till hösilage/dag :crazy:

kl

2 maj

62maj2011.jpg

20 juni

fixtrix.jpg

12 november

812november2011.jpg

Hmm... Jag vet inte om det hänt så mycket egentligen? Hästen går i en gräshage som är stor men gräset är sådär hösigt centimeterlångt och ser allmännt tråkigt ut...

Får på detta ca 8kg hösilage med en ts på runt 55%.

Han rids 6 dagar i veckan men kanske inte så hårt?
Genomsnitt 1h/ridpass antingen i skogen eller på banan, i alla gångarter.
Känns som om han skulle behöva ridas hårdare för att arbeta bort "det sista". Men det är också svårt, jag tycker han rids vad han ska ridas idag så...

Svårt det där... Kan dra ner på hösilaget också men jag tror snarare jag gör så att han får behålla den här foderstaten längre in i vinter. Foderstatsprogrammet vill ge honom 4kg till hösilage/dag :crazy:

Hur stor är han?

Stor skillnad på sommarbilden och nu tycker jag, ser mycket bättre ut nu! Inte lika stor skillnad på maj och nu, svårt se då han står annorlunda, klippningen gör sitt osv men visst är det skillnad även mellan de två! Men tycker def han ser bäst ut på sista bilden!

Han är 155-156cm och MYCKET lättfödd!

Skönt att höra att du säger att han ser som bäst ut nu i alla fall, då gör vi ju någonting rätt i alla fall. Jag ÄR hemmablind och ser ju honom varje dag så det är inte lika lätt.
Dock när jag tömkör honom så har jag märkt att han drar upp buken och det hänger inte alls lika mycket bakom sadelgjorden längre.

Men han är ju lite "säckig" när han bara står såhär på bild...

På bilden från maj så har det hänt massor mellan lucia och maj, dom bilderna ligger tidigare i den här tråden också men kan lägga in för att påminna. Och att han gått upp under sommaren så är det ju vår svåraste period vad det gäller mattillgång. Då gick han ändå kvar i sin vinterhage där betet var som en stäpp och lyckades ändå gå upp i vikt :cool:

Lucia förra året (ja, jag skäms nu när jag ser det själv) :

1lucia2010.jpg

22 januari

222januari2011.jpg

5 mars:

P3057474-1.jpg

5 april:

P4057535.jpg

Edit: I mitten av Maj vägde han 550kg. Ska väga honom på samma våg nästa vecka, så då får vi se om det hänt något.

Även när han är riktigt slimmad så är han stor. Men eftersom han bär på massa övervikt så måste man vara försiktig med lederna. Han har uttalade problem så jag förstår faktiskt inte varför ni bråkar om detta?

Bråkar? Jag förstår faktiskt inte alls hur du kan tolka mitt inlägg som att jag "bråkar" om något:confused:? Jag ifrågasatte bara om han verkligen är grov och tung även när han är normalviktig. Jag trodde att min var det, men jag hade helt fel! Har du inga bilder på honom som slimmad? Skulle vara intressant att se hur han "ska" se ut :)!

Han har ju depåer på rumpan som bara ser ut att bli större. Så jag ser ingen mer framgång än att han har skaffat bättre magmuskler. Tyvärr. Gräset som finns nu har jättehögt energi-värde så jag hade nog halverat hömängden och sedan gett han lusern för att få upp proteinet.

Vilken skillnad! Och, men nu det ju tolkningsfråga ;), det där ÄR faktiskt inte en särskilt grov och tung häst i mina ögon. Skulle till och med vilja säga att han är lättare i typen än många fjordingar?

Hur mkt väger han? Silaget du ger nu räcker till 440 kg häst, och då ger du minimiTS.

Stäppbete är det dessvärre ofta MYCKET mer drag i (och socker..) än man tror, så där har du nog svaret på uppgången. Munkorg/annan lösning nästa sommar så tror jag du slipper depåbyggandet sommartid?

Nja jag skulle ändå säga att han är åt det grövre hållet, om man jämför bengrovnad osv, det är ju få fjordingar som visas smala och väldigt omusklade. Han är ungefär 152 hög så han är ju väldigt stor för o va fjord också.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka