Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Analys är som du säger första åtgärden. De har ju precis samma behov som alla andra, förutom just energin.

Jag tycker verkligen inte att det är så smart att klippa en häst som inte behöver det. Tycker inte att man ska klippa någon häst mer än nödvändigt.

Börja väldigt försiktigt om ponnyn är väldigt fet. Gärna från marken, man får ju räkna med alla kilo som hästen bär som övervikt också. Om hästen har 100 kg övervikt och man sätter upp en liten ryttare på 50 kg så är det ändå 150 kg. Hade du satt en ryttare på 150 kg på en normalviktig häst i den storleken? Om inte så hade jag valt att inte rida den alls tills den gått ner i vikt rätt rejält.
Skog och backar är jättebra! När ni börjat komma igång lite så kan man ju lägga in korta travpass, men tänk på att trav sliter väldigt! Galopp är bättre i så fall, men är ju lite svårare för hand.

kl

Insåg just att jag inte skrivit ett enda inlägg i den här tråden. Även fast jag nu läst den ofta ;)

Jag kan ju lägga in före- och efterbild på min lilla skrutta.

Före, 2009-03-17
26653650.jpg

Efter, 2011-08-05. Hade ingen senare bild.
2011-08-05%25252011.45.16.jpg

Jag satt och undrade vart du tagit vägen härom veckan faktiskt!

Hon är sååå mycket finare på efterbilden! :bow: Hur går det med den andra raringen?

Ni som mest bara tittar på halsar kan ju se eunuckrumpan på denne.

"Rund fin rumpa":rofl: som mest bara var fett.

Så du tycker alltså att han har blivit slank och fin nu då? Blev din lika snygg också när du bantade den? Har du några före- och efterbilder att dela med dig av?

Ni som mest bara tittar på halsar kan ju se eunuckrumpan på denne.

"Rund fin rumpa":rofl: som mest bara var fett.

Nu påstod väl knappast någon den rumpan var fettfri iofs. Men du syftar på senare bilder där det var olika åsikter om huruvida det var 'rund fin rumpa' eller fet. Och han har FORTFARANDE rund rumpa. Dvs han ser FORTFARANDE ut över rumpan som du tidigare sagt är fett ;)

296764_146017052160943_100002579461412_217970_269168858_n.jpg

Han är så grymt fin nu! Hur går distansen, tävlar ni eller får du bara gå PP/CR? Har glömt hur gammal han är.

Här bantas det inte för tillfället. Nöjd häst. ;) Han äter 10 kg (mycket torrt) hösilage om dagen just nu, känns otroligt gött att fixa 3x3 kg höpåsar, och så får han 1 kg till lunch. Hagen erbjuder bukfylla, särskilt poppis är ett litet men blötare område där det kanske växer lite ännu!
Fick en smärre chock när jag klippte honom förra veckan och undrade vart min häst tagit vägen. Nog för att jag känt att revbenen känns tydligt även genom den tjocka vinterpälsen...

Vilken söt liten hjärtstjärt! :D

Vissa hästar har helt enkelt sådana rumpor.
Årsfölet har en enorm hjärtrumpa och en Welsh Cob jag träffade som tävlade nationellt/elit och
var riktigt, riktigt slimmad, hade nog den största hjärtrumpan jag någonsin sett.

Har ingen häst som behöver bantas men jag läser denna tråd dagligen.

Måste bara säga till alex att hennes ponny har blivit så fruktansvärt fin :love:

Menar du inte att du inte ser att den förlorat säkert 50 kg enbart på rumpa o länd?
Den såg ju horrific ut:eek:

Val. har lika svårt att få bort fett från rumpan som kärringar:angel:

Han är så grymt fin nu! Hur går distansen, tävlar ni eller får du bara gå PP/CR? Har glömt hur gammal han är.

Han får 'bara' gå PP/CR, han är 5 år. Men han ligger ju efter i sin utbildning, så han 'ska' inte gå mer ändå, dessutom med tanke på hans kotledsartros tror jag inte JAG kommer tycka han bör gå annat än max CR50. Jag vill inte rida honom i och anser inte han bör gå i de tempon som krävs ens för att ha något att säga till om i en T50. Och ska jag rida en 50 i 'lågtempo' rider jag ju hellre en CR - billigare och så får man rosett mycket lättare ;P

Just nu vilar (dvs skritt bara) han ju dock och har så gjort ett tag (tyvärr), för att bli av med lite skavanker som han inte behagade 'tala om' men som upptäcktes på en av mina rutinkontroller.

Sen 'hur det går' får jag nog svara på nästa år ;) Den där PPn var ju både första och sista starten för i år sas. Säsongen är ju 'slut' så om jag så velat hade jag inte kunnat starta mer i år.

Och tack både till dig och er andra som sagt han är fin, det värmer =) (JAG tycker ju såklart han är finast i världen, men jag är ju en liiiten aning partisk ;))

Menar du inte att du inte ser att den förlorat säkert 50 kg enbart på rumpa o länd?
Den såg ju horrific ut:eek:

Val. har lika svårt att få bort fett från rumpan som kärringar:angel:

Läs igen - ingen har förnekat att han var smällfet på 'förebilderna'. Inte nu och inte då. Varken jag eller någon annan?

Däremot, senare i bantningen kommenterade du rumpbilder med att han fortfarande var fet, kolla rumpan. Och det blev diskussion kring det där olika personer tyckte olika. Och runda hjärtrumpan har han ju kvar än - dvs samma som låg som föremål för diskussionerna då.

Men när han var fet som på förebilderna har INGEN ens antydd hela han är annat än smällfet. Och det vet du ju. Så jo, klart jag ser - varför skulle jag inte? Ville bara visa att han faktiskt även nu har sin hjärtrumpa, och att den inte ÄR fett. Det hade dock inget som helst koppling till när han var smällfet att göra utan senare diskussioner.

Vet inte hur väl det syns på bilderna, men han ser rent ut sagt eländig ut.. Håller på att bygga en ny foderstat med mer ensilage.

Ska ev flytta ut i en lösdrift om 1-2 månader (den är inte byggd än :D), tillsammans med en kompis travare modell jättestor. Funderar på hur vi ska göra med fodret. Får tyvärr inte tag i tjänlig halm och kommer inte ha möjlighet att fodra mer än en gång om dagen :crazy: Vågar man chansa på fri tillgång med "lågenergihö" (så lågt vi hittar, travarn är som tur väl är inte svår att hålla hull på)?

Funderar även på att klippa lite mer, hur mycket kan man ta innan man "måste" täcka? Vågar inte göra det med tanke på hur svårt han har att reglera kroppstemperaturen. Vill itne riskera att övehetta honom (eller frysa, så han får spänningar i kroppen..).

Gud så besvärligt det blev nu då :D

En liten fråga bara, har han en knöl på ryggen? Precis vid länden, eller är det bara synvilla från pälsen?

Sen undrar jag lite hur du har tänkt? :confused: Hur mycket äter han nu? Förr har du ju knappt kunnat ge honom några få kg hö, och nu ska han få fri tillgång? :confused::crazy: Hur får du ihop det?

Förstår inte heller... :confused: Vad menar du med "lågenergihö"? Tycker inte att man ser hö under ca 7,5 mj/kg och hur menar du att han ska klara fri tillgång på det??? Det skulle aldrig fungera för min häst, och ändå "tål" hon ju betydligt mer mat än vad din häst gör... Jag tycker definitivt att det låter som rena rama katastrofen :crazy:!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka