Sv: Uppdrag bantning del 5
Så det enda jag behöver göra för att få min häst att stanna i vettig vikt är att se till att hon står på box?? Det känns helt bakvänt.. Tanken är väl att när de jobbas och går i stor hage så gör de av med mer energi??
Hon har ju stått på box nästan hela hösten, fast med en kompis, och tappat "sådär".. Men nu, när hon står i stor box i lösdrift, alltid ser andra hästar, men inte behöver slåss om maten, då trillar det av mer, fast hon får mer mat och mat med klart mer näring i:-).. Så mycket mindre hage än innan har hon inte heller- den är nog faktiskt större, även om den inte innehåller nån kompis eftersom vi inte kan riskera att hon ska bli jagad. Och inte en promenad så långt ögat kan nå..
Hon var ju smal förra gången hon stog på box också- dvs när hon var frisk, men gick ute 10-12 timmar/dag i hage med andra och reds.. Ju mer jag tänker på det, desto mer troligt verkar det att hon ska stå på box, för då blir hon tillräckligt stressad för att inte gå upp i vikt???? (????)
Isch.. jag får nog inse att jag inte begriper detta och att min häst går ner i vikt på box och upp i vikt på lödrift.. Hepp hepp..
Och för att förtydliga så ingen missuppfattar: Jag förstår verkligen inte hur det går till, jag försöker inte på något sätt nedvärdera eller ifrågasätta era förklaringar, jag försöker bara bringa ordning i min egna förvirrade hjärna. För ni har säkert rätt, det bara känns så bakvänt.
Jaja.. Jag frångår min princip om att hästar ska vara ute och letar vidare efter ett vettigt stall för min för tillfället smala häst..
/Lavinia