Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag tycker den ser fin ut, bara muskelfattig.

Ang. Chilis bild så ponnyer och kallblod har ofta en jädra päls som står rakt ut, tror det är där som det spökar med sadelavtrycken faktiskt :)

KL

Nytagen bild idag, tyvärr det bästa jag har att komma med i bildkvalitet och position men det känns som om det sakta men säkert minskar ändå, att depåerna runt låren försvinner nåt gram dag för dag....

Idag är det på dagen ett år mellan dessa bilder:

Lucia 2010:

1lucia2010.jpg

Idag, Lucia 2011, vi kämpar vidare :)

Foto0068.jpg

Tack, fast glöm inte att det är ett helt år mellan bilderna, jag är inte alltid så konsekvent. Men till nästa sommar blir det ändring på det, får se hur jag lägger upp det :)

Även om man känner sig kass och krass när man ser 2010-bilden och undrar hur i hela friden man kunde vara så hemmablind, så känns det ju bra att se att man insett allvaret och gjort något åt det i alla fall :)

Om jag förstår rätt så undrar du om det är pälsen som är tilltryckt eller om sadeln ligger helt för jävligt? Kan lova att det är pälsen som bara tryckts ihop av sadeln. Han har inte så supertjock päls, som t.ex. islandshästar ofta har, men det är fluffig och vid fint (torrt) väder står den rakt ut. :D Det är dessutom ganska omöjligt att borsta helt rent på djupet så efter en ridtur har det vita stövet kommit fram och blivit ett snyggt avtryck.

Snyggt!!

Jag ska fota min stjärna i helgen så kan jag också lägga upp före/efter bilder på henne:-). Fast det syns inte lika tydligt på henne tycker jag.. Hon hade mer en större mage- fast den är stor nu med med inte lika..

Jag träffade ett par hästar som såg ut som din före-bild i förra veckan.. Ägaren var så glad att de kunde äta fri tillgång och inte åt för mycket.. Jag vet inte riktigt vad man ska säga/göra i det läget..

/Lavinia

Nej det där tycker jag också är jobbigt. Jag vet en häst som är riktigt stor, ser ut som min häst för ett år sedan och ägaren menar på att den är fin i hullet och är av en ras som "ska se ut så" :grin:

Usch, det där fick jag höra så många gånger. Inte kul.

Inte kul att se feta hästar som ägarna är så nöjda med heller. I de situationerna önskar jag att jag var lite mer som en jag känner som säger rakt ut vad hon tycker och tänker och hon säger det på ett så rakt och rättframt sätt med så bra argument att det går liksom inte att säga emot.

Idag vägde jag Sol på våg, hon väger ca 350 kg (tror vågen visade ungefär 5 kg för mycket, både jag och kompisen kontrollvägde oss och det känns inte helt rimligt att kläderna väger 8 kg:angel:)

Ingen idé att lägga upp bilder, för hon ser ut som en stor pälsboll. Det som är klippt kan jag utan problem gömma fingrarna i, och det som är långt ska vi inte tala om. Där kan man gömma våran feta stallkatt :p

Hej!

Nu känner jag mig fruktansvärt förvirrad..

Kollade med tjejen som tar hand om halta pållan vad hon ger henne att äta (eftersom häst äntligen tappat dom där sista kilona) och blev rätt chockad över svaret.

Häst får: 6-7 kg silage (med 10 mj och 100 smrp), ca 2 kg halm (ingen analys) 1 dl betfor och dl havre.

Pållan som alltså väger 450 kg (ok 444 på klinikvåg) och borde klara sej på ungefär 51 mj (om jag inte minns fel- har inte sifforna i huvudet) i underhåll (hon står ju bara på box och i sjukhage) får 65-75 mj/dag och GÅR NER i vikt????

Jag fattar inte??

Klart är iaf att det inte blir nån mer fri tillgång- inte ens i begränsad variant, hon äter ju uppenbarligen tills hon dör.. Så nu blir det till att hitta ett vettigare stall där vi kan bo.. på riktigt..

/Lavinia, förvirrad

Hej!

Kan inte annat än hålla med. Hur 17 ska man säga det på ett bra sätt, dessutom till en halvt främmande människa?? I don´t know..

/Lavinia

Usch, det där fick jag höra så många gånger. Inte kul.

Inte kul att se feta hästar som ägarna är så nöjda med heller. I de situationerna önskar jag att jag var lite mer som en jag känner som säger rakt ut vad hon tycker och tänker och hon säger det på ett så rakt och rättframt sätt med så bra argument att det går liksom inte att säga emot.

När min stog på boxvila och sjukhage så gick hon ner sig så att hon blev mager trots 90 MJ per dag.

Fast jag skulle inte kalla det gå ner sej. Hon är glad, positiv och framåt. Brunstar som en toka och trivs kanon med livet (skumma häst!). Det enda hon inte vill är att åka hem igen..

Och det var ju faktiskt exakt samma sak förrförra vintern, då fick hon också nånstans i dom slängarna med mat.. Och var ändå smal..

/Lavinia

Hej!

Kan inte annat än hålla med. Hur 17 ska man säga det på ett bra sätt, dessutom till en halvt främmande människa?? I don´t know..

/Lavinia

Tja, jag skuller personligen inte fixa det, jag utstrålar inte riktigt den pondusen och det syns lång väg att jag är en konflikträdd mes.
Men ungefär såhär sa personern jag känner:
"Du fattar att din häst är fet va?!" och sen malde hon bara på att den måste gå ner massor.

Störtskönt, jag höll verkligen med om vartenda ord. Men frågan är ju om man verkligen får folk att lyssna på en eller om de bara (som jag tror) tycker att personen är en idiot och stänger öronen och blundar hårdare.

Jag tror inte att det biter om det inte kommer från någon som personen i fråga har förtroende för och jag tror ändå det måste läggas fram på rätt sätt. Jag tror helt enkelt mer på att smeka medhårs, annars springer kattan iväg eller river dig på armarna. :angel:

Jag tror inte heller på 'konfrontation', då stänger folk av. Jag vet ju hur många som tycker Lillen är 'mager' liksom... :crazy:

Utan snarare lägga fram det med medkänska ('jag vet hur det är') och att man själv blev 'lite hemmablind, men nu fått hästen att gå ner'. Samt gärna ge dem t ex Henneckes body conditioning score-underlag eller annat 'faktamässigt' där de själv kan se att hästen ÄR tjock.

För det är där det börjar, få dem att se att hästen ÄR tjock - och det är ju det de/man oftast missar och tycker den är 'normal'.

När min stog på boxvila och sjukhage så gick hon ner sig så att hon blev mager trots 90 MJ per dag.

När Lillen stod alla månaderna på box för gaffelbandet så mot slutet kunde jag ju ÖSA i honom silage och halm och han var smaal. Jag slutade väga silaget och slutade räkna MJ när han hade fri halm, 12 kg silage och låg på minst 80 MJ. Han fick ännu mer efter det.

Det 'gick över' dock, men som sagt, där ett tag kunde jag ge 'hur mycket mat som helst' och han gick ner och ner.

Han har ju stått (skrittat + hage) i 2 mån nu, och vågen dalar, hullet med. En del är muskler givetvis, men hullet går neråt med - av obegriplig fast tacksam anledning. Jag räknar tyvärr iskallt med att det 'går över' igen tyvärr..

Senaste invägningen 384 kilo.. (Legat på 400 kg innan och varit i fint hull. Nu är han ju ingalunda utmärglad eller något, men han får ta och stanna snart, annars måste jag öka). Ligger på ca 50 MJ vilket 'normalt' är minst 10 MJ för mycket..

Jag tror att det blir som en inre stress som man inte riktigt märker av när de går ner i vikt så pass när de står på box.

Skönt att han är fin i hullet nu också! :)

Fast jag tror just att de 'står' spelar in med? För nu har han ju inte haft någon boxvila (han är ju iofs kolugn på boxvila, men stress behöver inte synas utanpå, så det motbevisar inte), men däremot vila. Och går ner i vikt. Det har för övrigt inte avtagit, fick dra ännu ett hål på sadelgjorden idag.

Haft en svårfödd förr som var OMÖJLIG hålla i vettigt hull i vila, men mycket lättare i träning. (boxvila var rena mardrömmen, man kunde hälla i mat så det rann ur öronen och han bara gick ner och såg ut som ett spektakel) Vet flera svårfödda som är så, att när de vilar (hagvila, inte 'sjukvila') så tappar de, men när de tränas så 'fastnar' maten. Och KANSKE har våra lättfödda under tillfrisknandet blivit lite mer normala på den biten?

(Lillen tappade ju te x INTE såhär av boxvilan när han hade fång. Utan 'det här' har kommit sen han nått och hållit normalvikt).

Jag har förresten inte ens gett Lillen metformin senaste månaden - och han håller ändå vikten och går ner. Förr (i oktober, så inte länge sen) tog det 3 - 4 dagar utan metformin så sa det POFF och han la på sig.
Så, månne är han inte bara samma hull som han hållit länge - utan friskare med? =) (Jag kommer dock lägga dit metforminet igen såfort kylan kommer, jag vill inte spela rysk roulette i år. Nästa år - kanske..)

Så det enda jag behöver göra för att få min häst att stanna i vettig vikt är att se till att hon står på box?? Det känns helt bakvänt.. Tanken är väl att när de jobbas och går i stor hage så gör de av med mer energi??

Hon har ju stått på box nästan hela hösten, fast med en kompis, och tappat "sådär".. Men nu, när hon står i stor box i lösdrift, alltid ser andra hästar, men inte behöver slåss om maten, då trillar det av mer, fast hon får mer mat och mat med klart mer näring i:-).. Så mycket mindre hage än innan har hon inte heller- den är nog faktiskt större, även om den inte innehåller nån kompis eftersom vi inte kan riskera att hon ska bli jagad. Och inte en promenad så långt ögat kan nå..

Hon var ju smal förra gången hon stog på box också- dvs när hon var frisk, men gick ute 10-12 timmar/dag i hage med andra och reds.. Ju mer jag tänker på det, desto mer troligt verkar det att hon ska stå på box, för då blir hon tillräckligt stressad för att inte gå upp i vikt???? (????)

Isch.. jag får nog inse att jag inte begriper detta och att min häst går ner i vikt på box och upp i vikt på lödrift.. Hepp hepp..

Och för att förtydliga så ingen missuppfattar: Jag förstår verkligen inte hur det går till, jag försöker inte på något sätt nedvärdera eller ifrågasätta era förklaringar, jag försöker bara bringa ordning i min egna förvirrade hjärna. För ni har säkert rätt, det bara känns så bakvänt.

Jaja.. Jag frångår min princip om att hästar ska vara ute och letar vidare efter ett vettigt stall för min för tillfället smala häst..

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka