Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag tror också det är proteinet...
Så här ser min kallblodsvalack ut, som man nu faktiskt kan känna revbenen på :banana:. Tyvärr har han tappat i ryggen (fast det var kanske aldrig några muskler där? bara fett:o) och magen hänger lite.

stormdec11.jpg

stormdec11bak.jpg
[/QUOTE]

Men han är skitpigg att rida. Blir han iofs alltid på vintern. Rids eller motioneras varannan dag (är målsättningen i all fall).
Fick ju föklaringen på muskeltappet när jag äntligen fick min höanalys igår - en kvot MJ/protein på 3:crazy:.

Så nu har jag knåpat ihop en foderstat på

7 kg hö
1 kg lucern
0,3 kg Krafft Pluss Protein
+ halm att tugga på eftersom TS blir så lågt

Då borde behoven täckas, hoppas att han rundar på sig lite.

Med tanke på hur ffa halsen men även resten av överlinjen ser ut skulle även jag prova öka proteinet.

Om proteinbehovet ökar är nog svårt att säga, eller om upptaget förändrats t ex. Sen, när de var tjocka såg man ju inte musklerna riktigt för allt fett, så kanske hade hon ett högre proteinbehov då med men det inte syntes?

Jag vet ju när Lillen blev alldeles kantig över ryggen och jag inte visste om det va muskler eller fett han tappat, men tyckte att en del ju måste vara muskler. Det var det inte.. Dvs han hade 'dålig ryggmuskling' redan innan - under fettet. Så det syntes inte förrän fettet försvann..

Hon ser ut som Prinsen gjorde i höstas innan vi hittade en foderstat som funkade. Prinsen måste får mer protein än vad tabellen säger annars ser man revbenen på honom. När jag fodrade upp honom fick han ungponnyns kraftfoder + lusern och plockade där efter bort kraftfodret och ökade lusenen lite :) Han har fått vila någon vecka nu, bara tömkört honom någon gång i veckan men han har hållt sig jätte fin och är pigg och glad vid arbete :D

Är energin så hög att du inte kan ge mer hö eller vad är anledningen?
För 1 kg lusern är inte speciellt mycket.

Energin ligger på 9,5 MJ/kg hö och hästen behöver ca 60 MJ för att hålla sig i lagom hull... Med denna foderstaten får jag upp proteinet men bara 10-15 MJ för mycket.

Energin ligger på 9,5 MJ/kg hö och hästen behöver ca 60 MJ för att hålla sig i lagom hull... Med denna foderstaten får jag upp proteinet men bara 10-15 MJ för mycket.

Bara? :confused::crazy:
15 MJ överskott om 60 är lagom motsvarar ju 25% för mycket. +/- 10% brukar man väl säga är ok?
Håller han vikten spelar det ju ingen roll. Men jag hade försökt sänka om jag var du.

Håller med Elina, det låter som om det är alldeles för mycket. Sen lägger du dessutom på halm på det vilket ökar energin ännu mer.

Det kan ju vara så enkelt att balansen mellan protein och energi inte är bra så det är därför hon blir "slö". Jag skulle definitivt prova att ge mer protein både utifrån hur hon ser ut och med tanke på hur hon verkar vara.

Jag vet faktiskt inte ut eller in nu. Hästen har alltså gått NER rejält i vikt på 7 kg hö + 0,6 kg lucern nu under oktober-december. Nu fick jag då höanalysen som visade på dåligt med protein i höet, så då tänker jag ju att jag måste höja det. Eftersom han tunnat ur över ryggen.

Hästen har väl en målvikt på 550 kg, de går på lösdrift så jag vill gärna ge minst 1,5 kg TS/100 kg, gärna upp mot 2 kg TS. Det innebär ju att med mitt torrhö 88% TS bör jag ge mellan 9,5 - 12 kg hö.
Det ger ju alldeles för mycket MJ.
Enda lösningen är ju då att ge ännu mindre hö, mera halm och ge mera Krafft Protein. Men det känns inte heller bra :confused:.

Ska ta nya bilder i helgen så man ser hur hela hästen ser ut.

Är hon som vanligt?

Jag har uppfattat henne som en liten pigg tjej.

nu ser hon embarmlig ut o ledsen. Kanske bara på bilden.

Jag skulle putta i henne 2 dl havre som ger energi för att kunna förbruka.
Lite protein får du med. Det lilla kan göra en stor skillnad.

Det ger stor arbetslust o styrka. jo jag skulle nog testa även på en shettis.

Kan du inte byta ut lite hö mot lucernstrå? (Hackat strå). Då bibehåller (eller höjer en liten aning, lucern har 90% TS) du TS, men upp proteinet. Och slipper öka så mycket på proteinkoncentratet?

Hej, ny i tråden! Jag satt och kikade på bilder, himel så alla har lyckats bra med sina pollar, man ser verkligen skillnad! Blir mycket "vackrare" hästar, även fast jag tycker dom är rätt söta med sina tunnor med. ;)

Jag tänkte hoppa in i tråden eftersom jag är VÄLDIGT okunnig i detta med foder och vikt. De hästar jag har haft sen jag var liten, 12år, har jag endast slängt hö åt, det har dock varit skogsmullehästar! Den första egna häst jag köpte hade jag bara ett halvår och fortsatte då på förra ägarens foderstat. Han var en gammal kallblodstravare.

Nu har jag köpt (för 1.5år sedan) ett american curly sto. Köpte hennes som 5åring och håller på att rida in henne (hon bygger alltså muskler sakta men säkert, hade INGA innan). Jag har inte alls tänkt på vad jag ger henne, eller lite har jag ju tänkt men inte med kunskap utan egen känning!

Så här såg hon ut i somras

dsc_0623_151221628.jpg

Så här såg hon ut förra vintern

http://hannelangels.blogg.se/images/2010/dsc_1145_114158615.jpg

Nu har hon gått upp denna vinter pga av inflammationer i benen. Hittar ingen rättvis bild för hennes tunna men typ såhär var hon i höst, nu har hon börjat gå ned lite när jag börjat träna henne igen.

http://hannelangels.blogg.se/images/2011/img_1347_170909690.jpg

Hur ska hon borda se ut? Såg hon okej ut i kroppen i somras? Vad bör en sån här häst äta nu när hon rids in? Jag håller på att sätta igång henne nu igen efter skadorna i benen. Hon skrittas varje dag. Kommer att rida lite hårdare pass med start i januari, inför tränare en gång i veckan. Och då kommer hon även att köra något mer pass på banan varje vecka. Sen blir det mest längre turer i byn och skogen med häst och hund.

Just nu äter hon hösilage (ingen foderanalys gjort så vet inte alls hur mycket det innehåller :confused: ) Men jag ger henne morgon och kväll, sammanlagt blir det 8, 10 kg. Är så dåligt att jag inte ens väger höet :/ utan kastar bara in åt henne morgon och kväll. Oftast har hon lämnat lite från morgonen när jag kommer mitt på dagen. Sen får hon granngårdens avelsfoder, "foderexperten" sa att det var bra foder för en växande polla. Men själv har jag ingen aning. Ger henne inte så mycket som är sagt utan typ 4stora nävar bara för att ha något att blanda ut "sörjan" hon får. Vilket är vitaminer och mineraler, 25ml.

Nu har jag blottat min okunnighet. Hoppas på att inte få allt för mycket negativa kommentarer, har en frisk och pigg häst! Men förmodligen så får hon inte det hon ska ha. Tar gärna kritik och råd! :laugh:

Har själv bytt stall till mycket längre boxtider än han någonsin fått, men i gengäld har jag fått en mycket positiv kille i bättre hull och lyckligare i sinnet så jag har inte längre dåligt samvete över hur mycket han faktiskt står på box nu. I detta stall så är även grovfodret av högre värden än han nånsin fått och han är mätt och belåten och blivit som förbytt till en mycket lugn och harmonisk kille som slutat fara jojjo i vikten och hjärnan pga ändringarna som jag behövt göra många gånger gällande tillskotten i försök att få en bra foderstat vintertid.

Min står också i stall med mer boxvistelse än han är van vid. Dock har inga olater uppkommit och han är otroligt lugn och fin i hanteringen vid in/utsläpp/fodring. Fasta rutiner tycker de nog om! T.ex. så är inte det roliga över bara för att de kommit in och ätit sin mat, eftersom de vet att de får mat en gång till innan natten.
Vid årsskiftet får vi antagligen en häst till i hans hage, en som han verkar tycka om när vi rider ut ihop. Tror han kommer bli jätteglad. :) Just nu är han bara pappahäst åt stallets föl, och han verkar gilla sin uppgift men det är nog lite tråkigt att uppfostra hela tiden.

Kan du inte byta ut lite hö mot lucernstrå? (Hackat strå).

Går det inte lika bra med pellets? För det får han ju redan, så det är bara att öka. Men energin i lucernpellets är ju lika hög som i höt?

Jodå går ju bra med pellets med, tänkte mer om du ville ha just strået.

Om du minskar höet men ökar halm och lucern borde du kunna få upp proteinet utan att få mer MJ, eller har du väldigt lite protein i höet?

Hur ska hon borda se ut?

Vad bör en sån här häst äta nu när hon rids in?

Här är hon i bra hull, muskler på det så =)

dsc_1145_114158615.jpg

Hon behöver ingen 'speciell' mat för hon ska ridas in, och är hon tjock på det hon får nu så snarare sänka det hon får. Dock är det väldigt, väldigt bra om du kan analysera silaget - utan analys är det svårt veta om något saknas.

Avelsfodret är helt onödigt utan analys, nu ger du inte så mycket, men kan du ge mindre av det så är det bara bra.

Vet du vad det är för TS-halt på silaget? (Är det 'blött' eller 'torrt'?). Iom att hon lämnar skulle jag minska silaget lite och på så sätt snabba på viktnedgången.

Om du minskar höet men ökar halm och lucern borde du kunna få upp proteinet utan att få mer MJ, eller har du väldigt lite protein i höet?

Har inte analysen här, men MJ/kg foder låg på 9.5 och proteinet på 30 nånting. Så det är lågt ja...
Men många har riktigt lågt med protein i år har jag hört. Höet är taget strax efter midsommar, skulltorkat. Inte speciellt gamla vallar, äldsta är 4-5 år.

KL
Hej längesedan jag var in och hälsade:). Pållan är ju färdigbantad sedan länge men slappnar av gör man ju inte för det;)

Tänkte höra med er som fodrar med potatisprotein hur magarna klarar det? Har ju alltid använt mig av lusern och soja men sojan är ju inte bra ur miljötänk så min foderleverantör tyckte jag skulle köpa potatisprotein istället. Då jag har förstått att det inte är alla förunnat att få tillgång till det eftertraktade fodret så måste jag säga att jag gillar min fodergubbe som plockar hem nyheter till oss hästägare då någon bara säger pip. Var samma sak när jag påtalade att kvarnbys lusern var bättre än Kraffts så pang så köptes det in och nu berättar han att det säljs mer av den än Kraffts!En liten parantes dock:bow:

Tillbaka till frågan. Jag har introducerat 0,5 dl pp om dagen och märkte ganska omgående att avföringen blev ljusare och faller isär lättare, inte lös men annorlunda...Fodrar ju även med hö och silage ur småbal vilket gör att fodret iofs kan skifta lite bal till bal. Så frågan är om det kan vara just den silagebalen hon reagerar på eller pp? Den andra kusens mage är som vanligt men han reagerar ju aldrig på något foderbyte.
Hennes mage var stökig vid installningen i höstas överhuvudtaget men jag fick bukt med den tillslut men då var den mer lös än nu:confused: Bakjäst fungerade inte alls då utan med foderjäst så vart den bra så foderjäst äter hon fortfarande för magens skull.

Någon annan som märkt av magen av pp?
Förresten så är jag förvirrad ang serveringen av pp också. Enligt kvarnby så behöver den inte blötas utan ges torr, som foderjäst tex. Hm, dammar ju iofs som satan när man mäter upp men har inte märkt att det dammar när dom äter...Då det är meckigt med blötläggningen då det inte alltid jag som fodrar så vore det ju mycket enklare att ge torrt....

Tänkte också kika in och säga hej. :)

Sol går på lösdrift och om de delar systerligt, vilket de gjort de gånger jag varit där (de får i olika högar och alla får äta samtidigt i lugn och ro) så får hon nu nästan 7 kg hösilage, vilket ger nästan 60 MJ!!! :eek: Helt otroligt, och hon håller vikten fint, trots att hon nu vilat i en månad!
Nästa vecka ska jag börja skritta igång henne.

Idag fick vi nytt silage, det såg jättefint ut. Hoppas att det är lika bra värden i det som i det vi haft under hösten.

Jag märkte ingen påverkan på magen med pp. Och Lillens mage tålde inte soja, men pp gick finfint. Emil tycks ha plåtmage iofs, men inte heller där någon påverkan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka