Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Först, tråkigt att höra att hästen inte mår bra, gick igenom samma sak tidigare i år och det var det värsta jag varit med om. Känner igen det du pratar om att viljan försvann gradvis och att gnistan inte riktigt finns där. Hoppas verkligen att det är skoningen som spökar i erat fall. :(

Tyvärr är det ingen idé att du bokar in kiropraktor, de får inte röra honom i detta läget. Enda sättet att få en kiropraktor eller liknande att kolla honom är att först få godkännande från vet. Och då kan du lika gärna börja med att kolla om det är spatten som stör honom. Är det inte det och vet. inte hittar något annat så kan de skicka dit till kiropraktorn. Men annars får de faktisk inte lov att behandla.

Hon har absolut varit slöare än vanligt, absolut.
Någon pigg liten tjej har hon dock aldrig varit. Hennes motto är att motion är alldeles överskattat. Hon har alltid varit slö, jag har testat olika metoder. Senaste var att hon fick välja tempo själv, men jag väljer gångart. Min ponny kan galoppera framåt 5 cm åt gången, framtung och oengagerad;) Minsta lilla belastning eller att det börjar bli jobbigt så lägger hon av, jag är övertygad om att ifall hon hade pulsmätare så skulle pulsen inte hinna gå upp innan hon sagt att det var jäääätte jobbigt att springa här nu går vi:grin:

Sen tror jag att jag vet en orsak till varför hösten varit som den varit, men det tar jag inte upp här. En annan orsak, om jag ransakar mig själv är att hon varit barfota. Hon är faktist snäppet piggare och gladare nu sedan hon fick skor på fossingarna.

Jag vet inte... Alltså havre är jag inte så positiv till alls, mest kanske för att jag inte fodrat med det alls mycket och egentligen inte har egen erfarenhet.

*knappar mig själv*
Liten ponny idag, surmulen min eftersom hon var kissnödig och matte promt skulle tvinga henne att stå still:angel:
imag0056_181687799.jpg

När jag tänker efter är jag faktiskt ganska nöjd med hennes hals nu?!

Jag gillar inte heller havre, har fodrat med det men inte fått någon bra effekt alls.

Förövrigt tycker jag att hon ser fin ut nu, lite mer muskler bara, men det kommer ju med arbete!
Ingen mage alls på den bilden ju. Då ska du se min boll. :angel:

*KL* Dags för lite bilder på W som "peppar, peppar" varit symtom fri nu i ca 1,5 år. Han har ngt högre hull i år än förra året samma tid men mår å andra ännu bättre nu än då så jag får vara nöjd och fortsätter vara glad för var vecka han fortsätter att vara symtomfri och glad kille.

11978103.71341fc4.560.jpg

11978104.da70e476.560.jpg

Hejja hejja :D

_moa_ Hästen ser faktiskt inte frisk ut alls. Om det är ögonblicks bilder eller inte men om du upplever henne ännu slöare än vanligt då hade jag faktiskt kontaktat veterinär. Det kan ju va allt från fång till fästingsjukdommar.

Fast om man jämför med hur hon har sett ut så ser hon ju mycket bättre ut nu?
I hullet alltså?

Att hästen ser trött ut, beror väl på att de varit ute och jobbat? Stella såg också alltid helt slutkörd ut
när hon fått jobba och jag satt av, även efter ett kort joggingpass.

Jag tror det kan vara en idé att kolla sköldkörteln. Det verkar vara relativt vanligt med hypo/hypertyreos och det är enkelt att behandla med medicin (även om medicinen i sig kan vara lite svår att få tag på..).
Man tar ett blodprov, liknar IR-test lite grann. På min togs det samtidigt. Kan vara värt att kolla upp?
Figge var ju med slö som bara den, var väldigt "bekväm" och loj. Med medicinen är han mycket mer framåt. Han är fortfarande bekväm, men det är hans personlighet. Det är ingen sjuklig, oöverkomlig slöhet längre.

Alltså min ponny är inte sjuk.
Jag var kanske otydlig i mitt tidigare inlägg, men efter mycket funderade har jag kommit på en orsak till allt. Som jag inte tänker dela med mig av i ett forum. Det andra är att hon fått skor. Hon har varit mer öm i hovarna än jag trott.
Hon är piggare nu. Men lat och bekväm lär hon alltid vara.

Kommer inte ta ut veterinär då jag tror det är onödigt i nuläget.

Sthu: när jag pratade med veterinär om IR proven tyckte hon det var onödigt att kolla sköldkörteln då hästar nästan aldrig har problem med detta?

när jag pratade med veterinär om IR proven tyckte hon det var onödigt att kolla sköldkörteln då hästar nästan aldrig har problem med detta?

Tyvärr så finns det vissa vettar som fortfarande inte uppdaterar sig och lever i sina gamla spår.

Det är troligen många fler hästar som går omkring med sköldkörtelstörningar än vi kan ana. Många klarar att leva med det utan medicinering men med diffusa symtom.

På de tre sista ponnysarna jag haft så har två haft problem med bl.a. just sköldkörteln troligen en bieffekt av sina andra sjukdomar.

Sen ska man komma ihåg att hästar är olika 'fotogeniska'. Nu vet jag INTE hur Moas shettis är, men rent generellt så vissa hästar ser 'alltid' trött ut på bild eller ser ut 'som ett ök'. Oavsett hur de såg ut sekunden före och sekunden efter bilden togs. Och andra hästar ser alltid pigga och 'bra ut' på bild, även om de i själva verket mådde piss och såg bedrövliga ut före/efter bilden togs.

Lite beror det ju också på hur många bilder man tar, tar man en eller 50 och väljer den bästa spelar ju roll - det och den tiondels sekund bilden togs. Jag har bilder från veterinärbesiktningen efter Fjällnoraritten, och 9 av 10 ser Lillen kanonpigg ut. På den tionde ser han närmast död ut.

Så, en bild, en häst som inte är så 'fotogenisk' och det är ganska lätt att om och om igen få bilder som visar något annat än verkligheten.

Jag har som sagt ingen aning om det gäller Moas shettis eller ej, men det kan mycket väl vara så, så det blir lite vanskligt att utefter en bild på en häst som samtidigt beskrivs som piggare än innan etc tycka att den är/verkar sjuk.

Ja ni skulle se bilderna jag har på Stella innan jag köpte systemkamera. På vissa bilder får man leta efter fulare häst. ;)
Men när jag hade systemkameran så såg hon mycket vacker på bild även när hon nära på var utdömd.

Åh, jisses, ja :D! Min pålla lägger alltid öronen ut åt sidan och ser ut som en åsna när kameran kommer fram, alternativt slänger med huvudet precis när jag knäpper bilden så hela hon blir bara en enda suddig röra. Om jag tar 10-20 bilder kanske jag blir nöjd med max ett par stycken...

Ja, jag har ju bilder på mitt förra fullblod, från djursjukhuset. Om jag suddade ut klinikmiljön, dropp/permanentkanyl och sånt skulle bilderna framstå som nedan:

Bild#1 En riktigt hängig häst som mår dåligt. Verkligheten: Hästen var pigg som en spigg, travade glatt in på kliniken och hade god aptit etc. Tyckte enligt sig själv han mådde prima och allt var bra.

Bild #2 En pigg, glad häst som mår utmärkt och är hälsan själv. Verkligheten: En mycket svårt sjuk häst som är tungt medicinerad inkl med opioder mot smärta, och som några h innan bilden togs var så dålig att de inte trodde de skulle klara honom, och som ett dygn efter bilden togs kollapsar och dör.

Så som sagt, bedöma hälsotillstånd på bilder - eller 'uppsyn' är otroligt vanskligt..

En "direkt efter ridning - bild". Hästen hade brått in i stallet och lände inte als för att posera :D.
20111225101.jpg

Här ser man att magen dras ihop endel...

Delvis knapp...
Min ponny avskyr kameran, hon är verkligen inte fotogenisk.
Att se på bild om hon mår bra eller inte är ju ganska omöjligt, bilden är en ögonblicksbild. Moa är den typen som kan stå och se lycklig ut, öronen framåt och pigg i blicken, sen kommer kameran fram...

På denna bilden ser hon ju exempelvis gladare ut.
dsc_1251_137502711.jpg

Men hur bra mådde hon egentligen när den bilden togs...

Är det synvilla eller är det en "bump" bak på rumpan? Ser ut som en rätt rejäl depå bak vid svansen.

Jag vet vissa hästar ser ut sådär även om de är smala, men som du skriver så kan det ju vara en depå,
Lunas häst är ju inte riktigt fullblodssmal än. ;)

Är det synvilla eller är det en "bump" bak på rumpan? Ser ut som en rätt rejäl depå bak vid svansen.

Lite "bump" har han väl men jag tycker inte den är sååå stor.
Stillastående bild från samma tillfälle. Står lite i uppförsbacke så den är väl inte helt rättvisande...
20111225102.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 247
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka