Ömmande födelsemärke

bumpo

Trådstartare
Tidigare i går så började ett födelsemärke jag har på magen att ömma och nästan sticka. Det stitter inte så att kläder i någon form kommer åt att klämma på det så tror inte att det beror på det.

När bör jag börja oroa mig på riktigt om TT det kanske kan vara något farligt? Google sa att jag hade cancer såatteh Bukeoraklet hjälp mig.

Tidigare i går så började ett födelsemärke jag har på magen att ömma och nästan sticka. Det stitter inte så att kläder i någon form kommer åt att klämma på det så tror inte att det beror på det.

När bör jag börja oroa mig på riktigt om TT det kanske kan vara något farligt? Google sa att jag hade cancer såatteh Bukeoraklet hjälp mig.
Är du väldigt torr? Det kan göra att det både kliar och sticker i huden på mig.

Är du väldigt torr? Det kan göra att det både kliar och sticker i huden på mig.
Nä, det tycker jag inte att jag är. Eller jo klart huden är vintertorr men inte mer än vanligt och det är så koncentrerat till just födelsemärket och kanske nån cm i diameter runt om.

Svårt att säga, låter troligt med någon slags tillfällig lokal irritation, men om födelsemärket ändrar färg, form, storlek eller börjar blöda kan det vara bra att kolla upp det.
Jag tycker generellt att är viktigt att gå på regelbundna kontroller. Vill man ha en snabb bedömning av proffs så finns det pricktest på privata hudkliniker, här omkring kostar det 1200 kr. Det går ju också att söka på VC och få remiss men det kan ta lite längre tid.

Jag tycker generellt att är viktigt att gå på regelbundna kontroller. Vill man ha en snabb bedömning av proffs så finns det pricktest på privata hudkliniker, här omkring kostar det 1200 kr. Det går ju också att söka på VC och få remiss men det kan ta lite längre tid.

Ja det finns många bra privata hudkliniker numera som utför dessa kontroller.
Dock medför det en lite större kostnad och om man upplever förändringar som de jag räknade upp ovan så bör man söka primärvården för vidare remittering om man inte har ekonomiska förutsättningar för att söka privat.
Fick inte uppfattningen att trådstartarens symtom var alarmerande dock.

Svårt att säga, låter troligt med någon slags tillfällig lokal irritation, men om födelsemärket ändrar färg, form, storlek eller börjar blöda kan det vara bra att kolla upp det.
Jag tycker mig se en färgförändribg med nu... Får be mamma kolla noga i morgon minsann.

Jag tycker mig se en färgförändribg med nu... Får be mamma kolla noga i morgon minsann.

Hur färgförändrad? Jag har en leverfläck sen jag föddes, svart bleknat till brun. Nu bleknat och är delvis hudfärgad- jag har inte kollat upp den dock. Men mamma hade en leverfläck som både klia, var blå och vit- hon pallra sig inte iväg direkt men varefter. Den var ofarlig. Men som sagt. Kolla upp kan vara en god ide.

Nuförtiden använder de flesta vc-läkare en app där de skickar in bilder på misstänkta förändringar, så det behöver inte ta lång tid :)
Ts, sök vc, det kanske är bra att plocka bort det ändå om det gör ont?

Hur färgförändrad? Jag har en leverfläck sen jag föddes, svart bleknat till brun. Nu bleknat och är delvis hudfärgad- jag har inte kollat upp den dock. Men mamma hade en leverfläck som både klia, var blå och vit- hon pallra sig inte iväg direkt men varefter. Den var ofarlig. Men som sagt. Kolla upp kan vara en god ide.
Ganska brun som den alltid varit men nu med en mörkare fläck i den. Så inte bleknat utan snarare tvärtom.men som sagt ska be mamma kolla i morgon för sambon är totalt oduglig när det kommer till sånt (lätt färgblindhet)

Ganska brun som den alltid varit men nu med en mörkare fläck i den. Så inte bleknat utan snarare tvärtom.men som sagt ska be mamma kolla i morgon för sambon är totalt oduglig när det kommer till sånt (lätt färgblindhet)

Aha. Låt mor din kika först och är det inte lika som den brukar är ju bra och söka för, även om det kan visa sig vara ofarligt. Födelsemärken ska man ju ha lite koll på som sagt var :)

Gå till VC ock kolla! Då kan du lugnt släppa det om de inte tycker det är något.
Jag är verkligen ingen expert på området. Men håller själv på att behandlas för hudcancer nu(med operationer och immunterapi). Ju snabbare man tar det desto bättre om det nu är något.
I mitt fall såg inget ut som det brukar. Så det var svårdiagnosticerat och krävdes biopsier även på sånt läkarna inte trodde var ngt först. Ju tidigare man tar det desto mindre risk för spridning till andra organ och för återfall.

Gå till VC ock kolla! Då kan du lugnt släppa det om de inte tycker det är något.
Jag är verkligen ingen expert på området. Men håller själv på att behandlas för hudcancer nu(med operationer och immunterapi). Ju snabbare man tar det desto bättre om det nu är något.
I mitt fall såg inget ut som det brukar. Så det var svårdiagnosticerat och krävdes biopsier även på sånt läkarna inte trodde var ngt först. Ju tidigare man tar det desto mindre risk för spridning till andra organ och för återfall.
Både mamma och pappa har tagit bort hudcancer förra året (skivepitelcancer eller hur det nu stavas) som var solskador. Har dock svårt att se att Det jag har skulle vara en solskada.

Ska kolla i morgon och sen ringa vc på måndag tror jag.

Jag har fått som en svart/mörkare del på en del födelsemärken om jag råkat riva mig till exempel. Men jag tycker man ska kolla upp dem om man känner sig orolig. Jag har både kollat och fått borttaget flera födelsemärken och ingen var någon fara, men hellre kolla en gång för mycket tänker jag. Nu har jag väääldigt många födelsemärken på min kropp så är typ omöjligt att hålla reda på alla, men så gott det går i alla fall. Jag har kollat på vc och även på något apotek där någon sjuksköterska haft en sån app som de skickar bilder till hudläkare för bedömning.

Jag har en liten fläck på ena underarmen. Den är lite nedsänkt och just att den ändrar färg har oroat.
Kontaktade VC och träffade en läkare som tittade med lupp och kände.
Inga som helst tecken på något farligt.
Jag är tillsagd att höra av mig vid minsta lilla eftersom mina mediciner gör att jag måste vara obeservant på hudförändringar.
Det är nog sällsynt att något kommer så plötsligt.
Med det sagt så tycker jag ändå att du ska kolla med vårdcentralen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 832
Senast: Jahaja
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 267
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 454
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 794
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka