Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast visst visar endomondo övergångar. Min kurva på endomondo ser ut som en sån där hjärtmonitor med ett sträck som går upp och ner. Den dagen min kurva ser ut som en död persons hjärtkurva är det något seriöst fel. :angel:

Hmm den har jag inte hittat.. Eller så missuppfattar jag.. Ska kolla efter den.

Men min poäng med hela mitt inlägg var inte om appen visar det för mig, utan att mina siffror kan visa en helt annan ridning är den jag gjort. Så man kan inte anta bara för att man har en sträcka och hastighet att man rider på ett visst sätt. För att göra många många övergångar ser ju ut )på siffrorna) som att man rider få kilometrar och dessutom sakta och det blir ju inge jobb allt. statistiskt sett, medan i själva verket har hästen jobbat sig riktigt trött. :)

Ja jag använde mig gärna av statistik när jag tränade distans och när jag kollar på de flesta här så är det inte mer än mycket lätt underhållsträning. Jag trodde era hästar var igång? Och senast jag kollade så var konditionsträning väldigt effektivt att träna bort fett.

Fast min häst bantas inte (hänger bara kvar på ett hörn av gammal vana), så jag kan inte säga att jag är ute efter att bränna fett. Jag är ute efter att bygga muskler och få en mjuk och smidig häst. Alltså mycket lösgörande och samlande ridning, och det blir ju inga långmilalopp precis.

Och nej, min häst var inte precis igång. Jag köpte henne i augusti och då hade hon blivit riden ungefär en gång i veckan det senaste halvåret. Lite rund och ingen vidare kondis eller styrka, så vi har börjat väldigt mjukt och försiktigt. Nu har hon vilat i nästan 2 månader under vintern, men grundkondisen är mycket bättre, men både den och styrkan måste byggas upp ordentligt.

Just nu är det verkligen ingen hårdträning, och det kommer det säkert inte vara det närmsta året heller. Jag tror inte att man får en hållbar häst genom att gasa på från 0-100 på några månader, jag tror man måste ge hästens kropp en chans att anpassa sig efter den ökade ansträngningen. Kondis går ju rätt fort, men muskler och senor tar betydligt längre tid att bygga upp.

Alla gör vi olika, och jag tycker det är otroligt onödigt att ha en spydig attityd. Har man några tips och tankar kan man gärna dela med sig av dem på ett positivt och konstruktivt sätt.

Håller med dig helt och hållet! :bow::bow:

Tipsar lite, om du går in på Routes så får du upp kartan med rundan du ridit och under den går en kurva, en grå som visar höjdskillnader och en grön som visar hastighet. Om du håller musen på kurvan så visar den var på kartan du höll den hastigheten. Väldigt passande för mig som har ett par sträckor med bra underlag som jag brukar träna tölt på (de gånger jag tränar tölt en hel sträcka på typ 100 meter, annars lägger man ju in alla gångarter huller om buller och växlar ofta, så då är det lite svårt att se vad som är vad eftersom tölt, trav och galopp kan ligga i samma tempo, så det är ju svårt att veta vilka övergångar som är var)

Senast ändrad:

Håller med dig helt och hållet! :bow::bow:

Tipsar lite, om du går in på Routes så får du upp kartan med rundan du ridit och under den går en kurva, en grå som visar höjdskillnader och en grön som visar hastighet. Om du håller musen på kurvan så visar den var på kartan du höll den hastigheten. Väldigt passande för mig som har ett par sträckor med bra underlag som jag brukar träna tölt på (de gånger jag tränar tölt en hel sträcka på typ 100 meter, annars lägger man ju in alla gångarter huller om buller och växlar ofta, så då är det lite svårt att se vad som är vad eftersom tölt, trav och galopp kan ligga i samma tempo, så det är ju svårt att veta vilka övergångar som är var)

Frågan är om ni hittar en som blir mer detaljerad än min?? För jag tycker att det är svårt att se vad man gjort efter några veckor när man glömt bort vad man gjorde just detta pass, för att grafen blir lite för odetaljerad. Ska visa vad jag menar.

Tog en random graf av våra uteritter.

Sådär ser den ut
32861931.jpg

Första ringen under här är vanlig jogg för att värma upp. Den blir ju hyffsat rak. Den andra ringen är också den liknande den första. Men på den sträckan gjorde vi travövergångar. 4 steg skritt, 4 steg trav hela den sträckan. Vi travar rätt sakta och balanserat i form, så antagligen blir det för lite skillnad i hastighet för att slå ut mer än den gjort?? För att om jag glömmer bort vad jag gjort här så ser det ju ut som vi bara travat sakta.
32861930.jpg

Här syns det ju dock tydligt vad vi gjort. Stenpigg häst som får galoppera på lite en kort sträcka, Bryta av byta galopp och galoppera på en liten sträcka för att bli va med lite överskottsenergi. Dock gick galoppen i ca 19km/h.
32861929.jpg

Och här syns det också ganska väl att jag ridit galopp/travövergångar i en uppförsbacke. Ganska brant backe som ni ser så här blev det grovjobb. :D
32861928.jpg

Men alltså skritt/travövergångarna blir ju skitsvåra att se?? :crazy:

Den här från en annan tur, en ren skrittur blir ju betydligt (!!) mer detaljerad när det går sakta.
32861932.jpg

Här ser man ju varenda steg han tagit hur hastigheten förändrats. Medan det blir med otydligt när man rider fortare. Går det att få de andra ridturerna lika detaljerade som denna???
Den här turen är riden barbacka på lång tygel efter behandling av ET, men det är ju såhär jag vill att graferna för övergångsarbetena ska ser ut!! :D Så man ser verkligen varenda liten halvhalt och varenda fattning. Men på dem graferna där jag pysslar med sånt blir det bara lite svajiga streck så mans er ingentinig. Här ser det ju skirtydligt ut att hastigheten ändras, men vi har ju i själva verket inte arbetat ett dugg fast det ser bättre ut.

Senast ändrad:

Det är samma som jag ser på min sida, men håller du musen på grafen så får du upp en ruta där det står hur många km/h du rider i. Plus att du får upp en markering på kartan som visar exakt var du var då. Så om du håller pilen på tex på första joggsträckan så ser du på kartan var du joggade. På kartan ser du ju sträckan du ridit som en blå linje.

Eftersom jag har ett par vägsträckor där jag oftast töltar så vet jag ju hur fort jag töltade, för jag kan se hur fort det gick när jag red den sträckan. Men det är ju inte säkert att jag kommer ihåg det några veckor efter. Men om det är något särskilt så har jag ju skrivit ner det också, så då spelar det inte så stor roll att jag inte kommer ihåg vad som var vad på grafen sen.

Sen är det ju ytterst lite information från endomondo som jag faktiskt använder och har nytta av i träningen, det är mest roligt tycker jag. :)

Jo det vet jag också, men jag tycker att det är synd att inte de graferna med galopp och trav blir lika detaljrika som den i bara skritt om du jämför mina två. Vore roligare om de övre graferna var som den sista. :)

Jag använder endomondo bara för att det är kul jag med. Se hur långt det faktiskt är och hur länge man är ute.. Ibland känns det ju som att man ridit såååå långt och så blir man besviken när man kommer hem och ser hur långt man egentligen red ;) Speciellt om man hittar nya vägar som man vill mäta hur långa de blir. Nu vet ju jag hur långa alla mina rundor är.. Men det var jäkligt kul i början när man inte hade en aning. :)

Ja det är synd att man inte kan förstora upp det och få det superdetaljerat.

Visst är det roligt att se hur långt och hur länge man rider, och det är väldigt praktiskt också de dagar man har en tid att passa. Innan vågade jag inte rida långt alls när jag hade ont om tid. Om jag bara hade en timma på mig så tog jag en runda som tog kanske 20-30 min, bara för att jag inte visste om de längre tog 45 min eller 1.5 timma. Jag har sjukt dålig tidsuppfattning och tittar aldrig på klockan i stallet.

Nu vet jag tex att den där rundan som jag trodde tog en timma bara tar 30 min, och den där rundan som jag också trodde tog en timma egentligen tar 1.5 timma. Så nu kan jag enklare välja rundor när jag har tider att passa.

*knapplån*

tycker det är så trist när man hittar annonser där det står "Fri tillgång på hösilage utan problem, lite rund om magen men fin i hullet. en väldigt slank modell med breg rygg, inte den vanliga shettistypen." Och bilden visar en smällfet shettis..

Mmm..

Eller när man är och tittar på en lösdrift och ägaren till hästarna tycker att hästarna är jättefina och h-n inte behövt begränsa maten till hästarna för dom är sååå fina i år på den fria tillgången (plus kraftfoder!).. Och det man ser är hästar som rullar fram...

Men för att visa nåt positivt så får ni se min pålla idag, dagsfärsk bild:
Hon började tappa lite väl mycket så vi har höjt maten på henne, tyvärr får hon ju inte direkt motionera, så det är svårt att få tillbaka det hon tappade utan att hon går upp i vikt igen.. För att ha stått på box/lite sjukhage sen slutet av September tycker jag hon är ganska fin:-).

407846_313655558670304_100000775888276_845658_298751924_n.jpg

/Lavinia

Vad är det som hänt eftersom hon hålls så stilla så länge? :) Hon ser ju ändå bra ut för att stått så still så länge!!

Hej!

Hon var lite tjurig i höstas. När jag ändå hade återbesök för tumören i munnen passade jag på att kolla efter hälta. Halt max 1 grad höger fram, endast på böjt spår. Försvann vid bedövning av hoven.. 1.5 vecka senare skoddes hon av klinikhovis- fortfarande halt och "lite stickig" i gången. En liten hålvägg hittades. Hem på vila, men fick gå i hage, en vecka senare lyckades hon hyvla av sig en stor bit hud på framsidan av ena frambenet => boxvila tills det läkt. Hålväggen fick då för sig att skena totalt och nästa vet.besök tvingades vi skära upp den ordentligt (stor del av hovens insida borta). Och eftersom häst ofta trampar av sig skor och nu inte får trampa av sig skon (och inte får gå i lera och blir jagad av andra hästar) så har hon fått bo på box vid lera och i sjukhage när underlaget varit relativt ok.

Hålväggen läker fint, men det tar tid och tills dess att hoven växt ner så det finns vettigt att spika i söm i får hon inte belasta hoven i onödan och inte gå i lera så...

Träligt men nu får hon snart komma hem iaf, hon bor på konvalescentstall 8 mil hemifrån nu för att vårt stall inte hade några vettiga hag och box-möjligheter.

/Lavinia, som är jätteglad att min pålla slipper vara med här.. Nu ska vi sluta vara i denna tråd- för alltid!

Okej. Snacka om en massa jäkla otur!!! Att ha dem på box känns ju som bland de sista man vill, och brukar ju bara vara lösningar för stora skador. Så det måste ju kännas skit att måsta ha henne inne för så många småsaker egentligen. :crazy: Skönt att hon börjar repa sig! :)

Mmm..

Fast jag vet inte om jag kallar det skitsaker.. Såret var väl 10-15 cm långt med en ordentlig flik (uppåt såklart) och syddes med 5 stygn, varav några senare togs bort då en del av hudfliken inte vile fästa. Hålväggen var ju en stor del av insidan av hoven helt borta på..

Men boxvila/sjukhage suger.. Det är tur att man har en så snäll och väluppfostrad häst.. Även när jag känner att hon helst av allt bara vill galoppera till fjärran och tillbaka så lyssnar hon snällt när matte ber henne stanna och jag känner mig aldrig osäker i den frågan. Hon håller sig i skinnet, fastän det kryper som 17.. *sötis*. Och ja, det är jätteskönt att hon blir bättre, men det tar tiiiiid. *boring*

/Lavinia, loves my horse!

Nä inte skitsaker på det viset ;) Utan jag menar månaders boxvila brukar man (iafl jag) tänka rejäla senskador, fång eller frakturer.. så lång boxvila blir så tungt.

*kl*
Prinsen står på ofrivillig vila för stunden. Vi har lite för isiga vägar får att våga sig ut med vagnen. Men tycker han håller sig bra i hull fasst han bara står :D

Kan du inte motionera honom på annat sätt? Det verkar ju gå bra att springa i hagen, kan du inte löslongera dem där eller longera om det är för stort område?

*KL*

ÄNTLIGEN ett underlag som går att göra något på.

Firades med detta, mobilbilder och solen inte riktigt uppe än, men..

395387_207887972640517_100002579461412_381872_1837970226_n.jpg

425454_207888932640421_100002579461412_381877_1244747044_n.jpg

404543_207889279307053_100002579461412_381878_1195262724_n.jpg

Men jisses så söta man kan vara! Måste vara mysigt att kunna vara ute med alla djuren så. :love:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka