Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Men om man tänker Moa. Hon motionerar ändå nästintill dagligen. Är i bra/okej (?) hull. Bantar självklart inte genom att bli klippt. Ja, hon är klippt men går självklart med fodrat vintertäcke. Ner till -10 med 250 g och sen med 400 g. Om det är äckligt väder med blåst och snö har hon oxå 400 g. Nej, hon är inte sjuk. Hon är så frisk hon kan bli, utom det här jäkla frysandet!
Jag känner mig hjälplös då dom här problem är så nytt. Hon fryser vid sådana tillfällen som hon aldrig fryst tidigare.

Hon är ju ingen gris med späck längre:angel: utan fungerar som en frisk ponny.

du får vänja dig.;)

Hon har ju inget fett som håller henne varm på samma sätt.

Stella var också jättefrusen förr. Stod med 800g på sig i hagen när det var blåsigt och minusgrader ute och kunde ibland frysa ändå.

Hon klipptes en gång i höstas, när det fortfarande var varmt och har gått utan täcke hela vintern i alla väder. Hennes päls växer ju
dock i otrolig hastighet, men även om pälsen är lång så har den ju inte samma funktion när den en gång blivit klippt under samma vinter.
Men hon har inte frusit, i ur och skur har hon stått nöjd i hagen. Men nu har hon ju ett mycket rikligare fettlager över hela
kroppen i och med att hon ska föla i Maj. Fettet värmer rejält.

Iom att du hela tiden tyckte att hon var för tjock hade den troligen för lite mat UTE.

när den inte har underhudsfett o samtidigt hålls kort om mat. tja då fryser de.

de smala hästarna måste ha extra mat ute för att hålla värmen, men inte de i överhull.

att sprida ut höt så de hela tiden är i rörelse gör ofta tricket utan att man måste ge så himla mkt.

de kan vara utan mat mer inomhus istället.

Här ger man hästarna så lite hö så de äter upp all skit- praktiskt värre då det inte behöver mockas.

Det hade varit en rimlig förklaring. :bow:

Men hon hade fri tillgång på halm ute och fick lunch i form av silage i hagen.
Tyvärr var det ju skithagar - i den bemärkelse att de var för små - så de rörde sig inte tillräckligt mycket i hagen heller.

Heej! Har också en riktig tjocking, en avdankad kallblodstravare som börjar närma sig 19, men har ingenstans att träna och då försvinner motivationen :-(
Har bara stallplanen som man kan rida volt på, rider man ut så är hon så himla pigg och det är inte kul när man måste sitta och dra i tyglarna hela tiden :cry:
Kan nån ge mig tips, råd och motivation!

Hur ofta rids hon? Hur ofta rids hon ut?

Jag skulle börja med att rida varje dag, minst en timma, gärna mer! Jobba mycket med lydnad och träna massa övergångar och halter. När är hon som piggast? Är det i början av ridturen eller är det på vägen hem? Drar hon i skritten också eller är det värst när ni springer?

Ibland kan det ju hjälpa att man skrittar ganska länge innan man börjar trava, och ibland kan det hjälpa att man sätter fart och travar direkt. Man får testa sig fram lite grann.
På min förra som var väldigt framåt och drog som en oxe ibland så tränade jag in att hon skulle stanna när jag knackade på bogen med spöt, tränade först när jag skrittade fram och jag gick då bredvid. Sen satt jag upp efter ca 10 min och gjorde samma sak uppsuttet. Och sen fortsatte vi med det HELA TIDEN! Viktigt att vara konsekvent! Ganska snabbt räckte det att jag la spöt mot sidan på bogen så stannade han. Slapp all dragkamp och lååååånga stoppsträckor. Jätteskönt.
Man får hitta något som funkar för en själv. Många använder one rein stop. En häst jag red i somras var omöjlig att stanna med förhållning i tygeln, men jag tränade upp så att han lyssnade bättre på sitsen med hjälp av en annan häst som låg framför. Så fort hästen framför bromsade in satt jag till och bromsade med sätet och det räckte med den ridturen så fixade han det lätt som en plätt sen.
En del får man jobba lite mer med, andra lyssnar och lär direkt. Det är bara att testa sig fram till vad som funkar för just den hästen.

Hur ofta rids hon? Hur ofta rids hon ut?

Jag skulle börja med att rida varje dag, minst en timma, gärna mer! Jobba mycket med lydnad och träna massa övergångar och halter. När är hon som piggast? Är det i början av ridturen eller är det på vägen hem? Drar hon i skritten också eller är det värst när ni springer?

Ibland kan det ju hjälpa att man skrittar ganska länge innan man börjar trava, och ibland kan det hjälpa att man sätter fart och travar direkt. Man får testa sig fram lite grann.
På min förra som var väldigt framåt och drog som en oxe ibland så tränade jag in att hon skulle stanna när jag knackade på bogen med spöt, tränade först när jag skrittade fram och jag gick då bredvid. Sen satt jag upp efter ca 10 min och gjorde samma sak uppsuttet. Och sen fortsatte vi med det HELA TIDEN! Viktigt att vara konsekvent! Ganska snabbt räckte det att jag la spöt mot sidan på bogen så stannade han. Slapp all dragkamp och lååååånga stoppsträckor. Jätteskönt.
Man får hitta något som funkar för en själv. Många använder one rein stop. En häst jag red i somras var omöjlig att stanna med förhållning i tygeln, men jag tränade upp så att han lyssnade bättre på sitsen med hjälp av en annan häst som låg framför. Så fort hästen framför bromsade in satt jag till och bromsade med sätet och det räckte med den ridturen så fixade han det lätt som en plätt sen.
En del får man jobba lite mer med, andra lyssnar och lär direkt. Det är bara att testa sig fram till vad som funkar för just den hästen.

När jag varit som mest igång före jul så har jag ridit en timme ungefär, och då ridit ut, ungefär varannan dag. Nu sista månaderna har jag tömkört och longerat mellan 20-30 min 3 ggr i veckan. Har de senaste veckorna börjat klickträna henne varje dag också, så hon får tänka lite.
Som sagt, motivationen försvinner när man har så lite träningsmöjligheter på gården. Hon är egentligen pigg under hela ridturen, men värst i början-mitten.
Hon är inte snabb på att lära sig har jag märkt.. plus stark på det då! :crazy:
Köpte henne i höstas och då hade hon stått ett längre tag, men ibland dragit vagn. Hon är dock ännu värre då hon drar rissla! Då måste jag och min man turas om att ta tömmarna för hon sliter så vi tappar känseln i händerna :(

Ok, då låter det ju mer som att hon blivit felaktigt inlärd. Alltså att hon fått vänja sig vid en hård hand. Ge inte upp, det går att lära om, men det kan ta lite tid och tålamod. Var noga med att du inte sitter och håller emot hela tiden. Utan ta en kort förhållning och ge sen direkt eftergift. Ta så många tygeltag du behöver men släpp emellan.

Jag tror att hon är pigg för att hon rör sig för lite, troligtvis även i kombination med för mycket energi i maten.
Se till att hålla henne på en anpassad foderstat och rid så mycket du kan, många hästar behöver ridas mycket för att inte vara för heta på gröten. Vissa är helt enkelt alltid framåt, för att de är så i sin personlighet. Då gäller det bara att träna upp kommunikationen och kontrollen så att man kan styra tempot. Och att vara konsekvent, hon får aldrig välja tempot själv, du måste ha kontrollen alltid, annars lär de sig väldigt snabbt att de kan dra iväg.

KL

Ojojoj.. Hur fasen gör man vettiga hullbedömningar i vinterpäls? Figge ser ut som en köttbulle, men han mäter in på lägsta någonsin (172 cm runt bröstet, 190 runt buken; jmfr med -09, samma vecka 185 cm och 210 cm.)

Vi tränar för fullt (nåja..) för vår första start i allsvenskan, men det verkar som min kropp har något emot det. Det värker och gör ont både här och där, och för att göra allt ännu bättre har jag blivit förkyld igen. Jag har blivit klen!

IMG_0489.jpg

IMG_0491.jpg

Som tur väl är är pälsen på väg bort, äntligen! Det ska bli så roligt att se vad jag får kvar när allt är borta!

Ja du, jag säger samma sak. Tycker Sol ser förjäklig ut, veterinären sa att hon var fet. Men när man känner på henne så känner man vartenda litet ben hon har i kroppen precis som det ska vara. Tycker inte ens att hon har något direkt kvar bakom bogen eller på halsen längre, och rumpan är alldeles lagom.

Så otroligt skönt att de börjat fälla nu, ska bli kul att se hur det ser ut där under.

Testade en sadel häromdagen som jag trodde skulle vara på tok för smal för min bastanta dam, men den var för vid!! Hon är minsann ingen bastant dam, utan snarare ganska så näpen.

Tycker pälsen ska försvinna NU!! :devil:

Ibland hatar man pälsbollarna.. Har funderat på helklippning många gånger i vinter kan jag säga!
Och man blir ju lite ledsen när folk säger att hästen är tjock, man vet ju att det bara är päls!

TJo!

Lägger upp en bild på mitt fd fetto:
166951_329083617127498_100000775888276_880461_373625814_n.jpg

Nu känner man revbenen lite väl mycket (genom tjockt lager päls) och jag ger henne klart mer mat än hon borde kunna äta. (8 kg näringsrikt silage och 3 kg halm).

Men jag håller med, på lite rundare hästar är det helt omöjligt med hullbedömning. Jag hade nog klippt hästen på de kritiska ställena så jag kunde hålla koll.

/Lavinia, som inte borde fnatta runt i tråden med sin pärla längre..

Ok, då låter det ju mer som att hon blivit felaktigt inlärd. Alltså att hon fått vänja sig vid en hård hand. Ge inte upp, det går att lära om, men det kan ta lite tid och tålamod. Var noga med att du inte sitter och håller emot hela tiden. Utan ta en kort förhållning och ge sen direkt eftergift. Ta så många tygeltag du behöver men släpp emellan.

Jag tror att hon är pigg för att hon rör sig för lite, troligtvis även i kombination med för mycket energi i maten.
Se till att hålla henne på en anpassad foderstat och rid så mycket du kan, många hästar behöver ridas mycket för att inte vara för heta på gröten. Vissa är helt enkelt alltid framåt, för att de är så i sin personlighet. Då gäller det bara att träna upp kommunikationen och kontrollen så att man kan styra tempot. Och att vara konsekvent, hon får aldrig välja tempot själv, du måste ha kontrollen alltid, annars lär de sig väldigt snabbt att de kan dra iväg.

Jo ja har försökt att ha en mjuk och lös hand men de tar hon som att hon får springa fritt, blir många volter och i snövallarna efter vägen :-)
hon går egentligen i princip bara på hö och mineraler, hon får en näve musli för "heta" hästar samt att ja nu har börjat ge henne magnesium också..
funderar på att löslongera henne i hagen innan ridturen, bara för att få bort lite energi...?

Jag tror du gör helt rätt, man märker ju bäst själv vad som funkar. Kämpa på, det blir lättare!

Löslongering tycker jag är ett jättebra komplement till ridningen! Dessutom bra för tjockisar att få springa lite utan extra belastning från ryttaren.

Jag tror du gör helt rätt, man märker ju bäst själv vad som funkar. Kämpa på, det blir lättare!

Löslongering tycker jag är ett jättebra komplement till ridningen! Dessutom bra för tjockisar att få springa lite utan extra belastning från ryttaren.

I söndags blev det en riktigt lång skrittur med nytt ridsällskap och det gick hur fint som helst! Ingen stress eller dra iväg alls, är riktigt nöjd!
Och igår övade vi halter i longering, det börjar ta sig..! Börjar känna motivationen för träning och bantning nu :D

Fjärde arbetspasset, och det går framåt :) Idag fick jag äntligen arbeta med tanten över bommar som min karl har fixat till och dragit till stallet! Känns så oerhört bra OCH roligt att jobba med hästen från marken och se efteråt hur varm hon blivit! Nu fick hon för en gångs skull tänka lite, lyfta på både ben och rygg och arbeta lite med "okända" muskler :D
Efteråt gick vi en promenad utanför stallområdet, och istället för att gå om mig, vara spänd och inte stanna när man själv stannar så gick hon faktiskt snett bakom mig med sänkt huvud och var lyhörd på mig!

Här går det fortfarande framåt! Märker stor skillnad på att hantera henne över huvudtaget nu när hon tränas regelbundet.
Hon var en ängel när vi red ut idag! (fast med sällskap då) :love:

Härligt!!! Jag märker också stor skillnad i hanteringen när de rids regelbundet. Mycket trevligare att jobba med.

KL
Idag blev jag riktigt glad. Hade en tränare hemma som hjälpte mig, och hans fru var med. Hon har inte sett Sol sen i somras och hon tyckte att hon hade blivit jättefin! :D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka