Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej!

Där jag jobbade hade vi ca 50 hästar som alla fick silage. Max hälften av botulismvaccinerade och flera gånger hittade vi råttor och ormar i silaget. Inte en enda häst blev sjuk på well.. iaf 2 år.. Huruvida det fanns döda djur innan jag började jobba där kan jag inte svara på, men det gissar jag och jag har inte hört om en enda häst i det stallet som fått botulism.

Så jag tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket.

/Lavinia

Nä jag vet. Botulism är väldigt ovanligt (läste någonstans om 65 rapporterade fall på 10 år) och risken att drabbas var typ 0,03 % eller nåt sånt. Och sannolikheten att det ska bildas toxiner i ett ensilage med så högt ts som i vårt är inte speciellt stor. Men ändå! Vore ju just min tur..

Men, Figge var så pigg och glad idag att alla mina farhågor flugit iväg. Han gick bättre än på mycket mycket länge! Riktigt roligt! Nu hoppas vi bara på ryggmusklernas återkomst, sen har jag en riktigt snygg liten ponny :d
Bildbomb planeras till helgen!

*KL*

Nu har jag fått tagit bilder på min donna... tycker hon känns bättre än vad bilderna visar.... Men känn er fria att kommentera hejvilt! :p

b6968.jpg

b6965.jpg

b6963.jpg

b6969.jpg

b6966.jpg

b6972.jpg

b6967.jpg

Hon ser väldigt mycket bättre ut mot förr. Men jag skulle vilja ha bort det sista lilla som ligger bakom bogarna och på rumpan. Om hon har lätt att gå upp när gräset kommer så skulle jag nog ha som mål att få bort det innan dess. Det är ju betydligt lättare att hålla en ok vikt på sommaren om de är i bra hull innan gräset kommer, allra helst lite i underkant.

Jag vill mycket gärna ha bort det sista oxå. Jag ser det... men det känns som om det sitter fast, riktigt ordentligt.... Men hon har gått på minimi giva hela vintern och kommer fortsätta att göra det. När gräset börjar komma så stänger jag av hagen och möjligtvis tar in henne på natten.

Hon står nu på 4-5 kg hö och kraftfoder för att täcka upp mineraler och vitaminer, plus att hon får lite mer energi till ridningen.

Som hon är nu kan man skönja 2-3 revben från vissa vinklar... men det är inget jag stirrar mig blind på utan hon ska bli av med depåerna oxå. Hon är blank i pälsen, bra i magen ocg på bra humör så jag tror inte hon lider nämnvärt av att visa några revben. Hon har inte heller tappat överlinjen eller blivit bukig tycker jag, vilket är min fasa:crazy:

Ska försöka rida ner till vågen nästa vecka och se vad den visar. Det åbäket har aldrig visat under 400 kg... undrar om den KAN väga saker under 400 kr...:cool:

Depåer är riktigt svåra. Om du går bort den ska du vara mer än nöjd. En del är alltid där mer eller mindre. En del måste ligga nästan på minus ett bra tag innan de släpper depåerna. Så jag skulle inte bli förvånad om de inte försvinner de närmsta månaderna. :p

Jag blev rätt besviken på vågen när jag tyckte sol blivit fin i vilket och vågen visade minus 6kg. Tror i och för sig att hon gått upp i muskler, men ändå! Lite mer hade inte varit fel. Särskilt som måttbandet inte visat någon skillnad alls. Men det känns och syns!

Senast ändrad:

När det knappt går att hitta konturerna på bogbladet samt att fettet veckar sig när den böjer sig i sidan är den tjock.

I överlinjen ingår oxå fett. Gissa varför hästar inte kan ha sadlar som ligger still idag.
Du kan omöjligt få en bukig häst om den får 4-5 kg grovfoder.

Jag skulle rida mer, ta bort kraftfodret tills den blivit smal o då ge.. när det behövs. Inte fodra samma av slentrian. Att blötlägga höt skulle nog göra susen. Då skulle den kanske kunna äta 6 kg....

Hur fort ska man kunna se om hästen musklar på sig? Min poa har tappat lite hull dessa veckor som hon motionerat ordentligt 5 dagar/v, men tycker inte att hon får så mycket muskler?
Funderar på om de kan vara proteinbrist..? Hon har som hängbuk.. :(

Det tar ganska lång tid att muskla upp en häst som stått ett tag. (Brukar dock vara lättare om hästen varit i trim tidigare. )
Den måste dessutom arbeta korrekt för att sätta rätt muskler på rätt ställen. :)

Ska försöka svara dig så sakligt ock konkret som möjligt.

"När det knappt går att hitta konturerna på bogbladet samt att fettet veckar sig när den böjer sig i sidan är den tjock."

Menar du att du knappt kan se konturerna på bogbladet på min häst och att fettet veckar sig när hon böjer sig?

"I överlinjen ingår oxå fett. Gissa varför hästar inte kan ha sadlar som ligger still idag.
Du kan omöjligt få en bukig häst om den får 4-5 kg grovfoder."

Har min häst fett i överlinjen enligt dig?
Varför hästar inte kan ha sadlar som ligger still idag? Vad skulle göra att en häst inte kan ha en sadel som inte ligger still? Klart att en rätt tillpassad sadel på en häst som är i normalhull ligger still och ska även så göra.

Föstår inte heller vad du menar med att jag omöjligt kan få en bukig häst på 4-5 kg hö. Om höt har ursla väden och hon får proteinbrist visar det sig genom bukighet och tappad överlinje.

"Jag skulle rida mer, ta bort kraftfodret tills den blivit smal o då ge.. när det behövs. Inte fodra samma av slentrian. Att blötlägga höt skulle nog göra susen. Då skulle den kanske kunna äta 6 kg.... "

Kan inte rida mer i dagsläget, men försöker rida varje dag.
Ta bort kraftfodret ser jag inte som något alternativ då det i dagsläget kompleterar grovfodert. Dessutom är hon betydligt piggare i ridningen och gör då av med mer under ridpass.:idea:

Vad skulle det göra för skillnad med att blötlägga höt? Förändras väderna?

*kl*

Halloj! Hoppar in här med en liten bantningshistoria. För drygt ett år sen plockade vi hem en halt och väldigt fet shetlandsponny. Det har varit mycket slit, och mycket slit återstår men numera är han i alla fall helt färdigbantad! Sen klart att det ska på mer muskler, framförallt bogar och överlinje. Men det kommer nog så småningom :D

Har försökt ta lite exteriörbilder med jämna mellanrum och det här är den senaste, från nu i mars.
32910102.jpg

Från i somras
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32910000-32919999/640x480/32910103.jpg

Och in action nu i mars med lilla medryttarn
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_43/32910000-32919999/640x480/32910104.jpg

Ett problem som faktiskt uppstod av att banta ner hästen är att dels jobbar han så hårt att vi måste ha honom rakad. Det blir för tungt för honom att arbeta annars. Men när både fettet och pälsen försvann började han ju förstås frysa! Korkat kanske men jag hade inte ens haft en tanke på det. "Shettisar fryser inte" är nån sorts inpräntad norm som jag nu insett mest beror på att de flesta shettisar har massa päls, fett eller rentav båda. Som tur är är ponny väldigt duktig på att tala om när han vill ha mer kläder, det syns direkt. Det svåra är bara att hitta skrittäcken i hans storlek!

Vilken fin! Han såg inte ut som shettis, väldigt långbent! Mina har så korta ben så trots bra hull ser dom ut som korvar! Hur hög är han?

För övrigt har jag upptäckt samma fenomen som dig. Min ena som är i bra hull, musklad och jobbar massor fryser mängder. Hon har gått med dubbla täcken stora delar av vintern. Och hon är inte ens helklippt. Visst är det en underlig känsla när ens shettis fryser. Fick många underliga blickar när jag ville köpa 400g täcke med halvhals i storlek 95 :D

Om höt har usla värdet o du måste ge massor för att få den att föda sig blir den bukig. nu får den knappt ett kg/ 100kg kroppsvikt- vilket inte är ngn bukfylla alls.

Jag förstår att du anser att allt som är runt bog o rygg är muskler.
Du ser inte ens spetsen på bogen.

Vi har inte samma uppfattning om vad som är muskulatur

Nu kan jag aktivt vara med i tråden igen :-(
Jag fick en chock här om dagen. Hur i helskotta kunde det bli såhär?
I min hage står nu ett fetto.
dsc_0173_194297231.jpg

Jag vet verkligen inte hur det gått till! Jag misstänker att dom andra hästarna varit lite för ambitiösa med sitt kraftfoder till denna filur. Jag har slarvat och står inte alltid kvar och kollar när dom äter sitt kraftfoder:o, dom andra får mer än Tappi och jag trodde dom var för sura för att dela med sig. Kanske var dom inte så sura som jag trodde?

Motionsmässigt har den varit dålig i vinter på grund av underlaget. Har inga skor på lillskiten och jag vill inte sko honom heller. Nu är vi dock ena på gång och försöker röra på honom minst 5 dagar i veckan. Denna har motsatt problem om man jämför med Moa dock. Han är pigg som sjutton. Våra turer brukar se ut som så att vi skrittar fram i tre steg (en bra dag) sen taktar vi tills matte släpper efter minsta lilla i tömmen, då skjuter vi iväg. Vill man så galopperar man när som, uppför som nerför, att människan i vagnen sliter i tömmen och ptroar för fullt går att ignorera. Sen slutar vi oftast helt jätte flåsiga 200 meter innan stallet och då skrittar vi med lite taktinslag här och var.
Tycker det är svårt att veta hur mycket motion man vågar lägga in, just eftersom skritt knappt ens existerar om det inte sker under mycket tvång och sura miner vill säga:D

Jag har i alla fall en som jag är nöjd med i hullet. Det är ju alltid något!
dsc_0109_194297483.jpg

Tack! Han är 107 och benen såg inte så där långa ut förut, de har liksom blivit längre med tiden!

Totalt hopplöst att hitta fungerande täcken. Innetäcken med hundragramsfyllning och hal insida existerar inte i 105. Speciellt inte såna som räcker över bogarna på honom. Samtidigt som han bantat ner sig så har han lagt på sig massa muskler runt bogarna så han är på riktigt 15 cm bredare över bringan än han var när vi tog hem honom. Inga täcken passar. Just nu går han med ett som snarast ser ut som en klänning men som åtminstone ligger hyfsat still. Det kommer sluta med att jag får sy allting själv. Allt från transportskydd till täcken till träns....

Elina8: Haha tack! Han ser lite ut som en isis ibland, men i träning är han mer som en spanjor!

Han har blivit tjock din lilla håller jag med om :p Men Moa (hon heter så va?) tycker jag är för smal, revbenen syns alldeles för mkt. Hon är lik min lilla Ove i hullet nu och han kämpar jag med att få upp i vikt.

Ja, han har blivit ett riktigt fetto!
Grejen med Moa är att hon lägger på sig depåer en viss period här under våren. Därför är jag nöjd med hullet och vill inte fodra upp henne mer. Det lär tyvärr komma av sig själv nu snart. Så länge hon är pigg och glad får hon vara lite tunn inför denna period. Och pigg och glad är hon verkligen :-) sen om det är rätt att tänka såhär vettesjutton, det återstår att se :-)

Tycker att du tänker HELT rätt. Det säger ju bara sjuppp... o sen har de lagt på sig. Hon ser fortsatt pigg u toxå- i trim:bow: Som ett fullblod..

Vi måste sluta se vissa raser som rastypiskt tjocka. Annars är det oxå typiskt för fång.

Just på våren ska depåerna absolut inte finnas. då kommer de oxå att tåla en hel del gräs.

Nu har höt inte usla värden men ändå inte helt okay. Därav en MINDRE giva kraftfoder.

Jag anser inte alls att det är enbart muskler vare sig på rumpa eller bog, verkligen inte! Hade jag tyckt så hade jag inte varit i denna tråden :angel:

Sen tror jag inte att vi har så olika uppfattning om vad som är muskler och fett faktiskt! :laugh:
Men jag frågade om bla din åsikt men har inte riktigt fått den klar för mig:confused:

Men åter till frågan om att blötlägga höt, vad gör det för skillnad? Försvinner MJ?:d

Jag är fullt medveten om att jag har en BRA bit kvar innan hon har nått sin idealvikt men en sak är säkert, vi SKA dit!:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

• Bildtråd