Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Hej igen. Funkar hinkmodellen verkligen på långt gräs? det lägger ju sig ner för dom bara :( är det bättre med greengaurden?

En del blir ju ruggugt effektiva med munkorg oavsett vad så man får nog se från individ till individ.

Vi har blandat längre och halvlångt gräs, två med greenguard. Ena GG hästen kan äta vilken längd som helst utan problem å får i sig tillräckligt.

Den andra GG hästen har hittat tekniken men får inte i sig fullt tillräckligt så där varvas det med tygvarianten.

Hinkmodellen ser jag som omöjlig på långt gräs, att pricka in stråna så de hamnar i hålet kan nog bli stressande.

Med GG så brukar de alltid hitta det där lite lägre gräset som växer under det långa.

tänker det samma hom hinkmodellen det trycks ju bara ner. Typiskt att greenguarden är så dyr, finns inga kopior på dom? är dom hållbara så dom är värt sitt pris? finns det endast en modell utav den sorten?

Jag upplever den hållbar och prisvärd. Håll ögonen öppna, det kommer ut begagnade ibland för bra pris. Man bör dock tänka på att ta en stor str. De två som har har ponny och cobnos men behöver full i sina för att kunna ha ett så normalt tuggmäsnter det är möjligt. De blir ju trots allt ngt påverkade spänningsmässigt kring käke och nacke över tekniken de måste ha.

Mina har gått på både långt och kort med hinkmodellen och det verkar ha gått bra vilket som.

Svårt på bilder, men visst finns det en del till att banta bort på Ögn? Eller hur känns hon?
Men hon var bra mycket större innan va? Minns inte exakt hur hon såg ut, men fick för mig att hon var ganska tjock när ni började. Och isf har du ju jobbat jätte bra med henne!

Tappi jobbar effektivt med sina magmuskler, han vägar bli ett hängbuksvin:angel:
dsc_0269.jpg

Tappi och Moa går numera med munkorgarna på och får ibland stå i fålla på natten och äta hö. Lite beroende på hur mycket dom motionerat under dagen.
Tappi tycker jag ser bra ut i hullet nu, är lite tveksam över bogen? Samtidigt är han ganska grov däröver..
dsc_0294.jpg
¨

Moa vet jag inte alls med... Tycker hon fått större buk? Men samtidigt har hon inte svullnat någon annanstans vad jag kan se eller känna?
dsc_0304.jpg

Att hon svullnar över buken borde inte vara någon fara egentligen va, sålänge depåerna håller sig fina? Jag tänker mig att hon får i sig mer vätska iom betet.
Tycker ni jag ska testa att ha kvar henne på gräs eller ska jag ställa dom i helt gräsfri hage i år igen? Beslutsångest...

Tappi och Moa går numera med munkorgarna på och får ibland stå i fålla på natten och äta hö. Lite beroende på hur mycket dom motionerat under dagen.
:bow:Kanoners:bow:

De ser jättefina ut. Med munkorgarna kan de ju trots allt gå på gräs o få i sig en del.

Med tanke på att man ser revbenen tydligt så skulle jag inte oroa mig för att buken ser större ut om hon inte sväller upp och bygger depåer. Moa har väl alltid haft lite rundare mage, trots att resten av hästen är smal?

*KL*

Haft både hink och GG. Anser som någon annan redan skrivit att GGn är prisvärd.

Mina klarar både kort gräs, långt gräs och silage med GG. Även shettisen som fick sin GG hoplimmad på undersidan så det bara var två ätspringor kvar. Nema problemas med silage ens. Och silage är ju same same som nedtryckt långt gräs.

Lillen är dock rena underbarnet när det gäller att lista ut hur man får i sig alldeles för mycket mat på tok för fort med munkorg. Shettisen accepterade aldrig hinken och lärde sig därför aldrig äta vettigt med den (däremot bemästrade han silage med den), men lärde sig GGn på nån dag och kan äta banne mig ALLT genom den.

Mina har alltså lyckats äta SLY genom greenguard.. Det var där någonstans jag insåg att det ALDRIG kommer funka med bete och munkorg, det blir för mycket. Så jag körde ju hyperkort nedklippt gräs som förutom enstaka strån var för kort för att komma in i munkorgarna, och så servera silage.

Visst är där kvar att banta bort på henne. Över revbenen känns hon fin, depåerna har börjat mjukna och även minska. Rumpan och bakbenen har börjat få trevlig form. Man ser muskulaturen tydligt på en del ställen.
Fast hon känns bättre än hon någonsin gjort.
Tyvärr kan jag inte kålla igång ridningen nu då hon har fått en allergisk chock med akut andnöd för en vecka sedan... så det blir några veckors vila nu med boxvistelse nattetid tills fi fått bukt med hennes andning och allergi.

Lägger in bilder på hur hon såg ut när hon va som värst...ca 440 kg:crazy:

33099861.jpg

33099862.jpg

jämför med dessa 350kg

33086849.jpg

Härlig skillnad!

Jag gillar den här tråden, fullt med folk med nuförtiden snygga hästar!

/Lavinia

*KL*

Min kille går nu på gräs dygnet runt med noll motion därtill. Snacka om att det varit ångest de senaste veckorna men det funkar konstigt nog. Än så länge går de dock i en av vinterhagarna som är rätt nerbetad, de får dessutom några kilo hö morgon och kväll. Han gick upp lite första dagarna de kom ut men revbenen känns fortfarande och han ser riktigt trevlig ut.

I morgon avgörs dock framtiden för honom, in på klinik. Har inte kunnat rida nu på två månader, först visade han obehag i ryggen och fick promenadvila några veckor. Då började han visa tydligt att det var nåt fel i fram, gick väldigt knackigt. Gick över efter några dagar men det var fortfarande nånting. Massör kom ut och kände och klämde, inget fel i ryggen enligt henne. Lite spända muskler men ingen fara egentligen. Han gick rätt bra och var jättepigg efter hennes besök men sen blev det sämre och sämre. Han har ju spatt och är i perioder sämre så jag ringer inte veterinär bara för att han inte går perfekt. Men när hovis knappt kunde sko bak för några veckor sen, då insåg jag att nu måste vi åka iväg. Jag tror faktiskt ändå inte på att spatten är aktiv, tror det är nåt i fram. Eller så är den aktiv och han därför belastar fram fel och hältan visar sig där. Inflammtion i någon led betyder iaf avlivning i morgon :'( Jag orkar helt enkelt inte kämpa mer. Men det känns riktigt förjävligt. Så nu fick jag skriva av mig om det också, sjukt nervös inför morgondagen!

Usch vad jobbigt, hoppas det är något lättare, bättre fel. Styrkekramar inför morgondagen.

Fy vad tråkigt! Stort lycka till imorgon, spatt och sjuka hästar är ett jäkla skit alltså. Man känner sig så maktlös. :cry:

Ursäkta om jag missat ngt, men varför tar du inte ut Vet alt. klinik när hästen är knackig på andra ben än de som du vet om felen på:confused:
Varför en massör?

Om den är halt på fram gynnar det inte heller spatten på sikt.

Att den inte vill lyfta bak kan bero på att den har ont fram, även om spatthästar brukar vara känsliga med sina bakben.

Nåväl. hoppas att det reder sig..

Axel: För att när han haft sämre dagar är det i fram det visar sig, jag ser aldrig att det är bakifrån det kommer. Massör därför att hela den här soppan började av ryggont. Har haft problem att hitta en bra sadel, trodde vi hittat rätt men troligen (tydligen!) inte.

I vilket fall som helst, hade rätt i delar av mitt resonemang. Spatten var idag aktiv igen även om det inte handlade om mycket smärta. Var en grad halt på vänster bak, vilket han även är när han är "frisk". Helt rent går han aldrig till följd av pålagringarna i hasen. Han behandlades med kortison eftersom han visade obehag vid själv böjningen. Efter en diskussion med veterinären valde jag att inte avliva även fast det var tanken när jag åkte dit. Han tyckte att försämringen var så pass liten men ändå tillräcklig för behandling.

Nog om det, det är en helt annan diskussion. Passade på att låna vågen där iaf, 385 kg väger lillkillen :) Vilket iofs inte säger så mycket eftersom jag aldrig vägt honom förut, men 385 på vägen är ca 400 på band så det är ju bra att veta :)

Roligt med en bantningstråd!
Vi hoppar in här =)

Snotra som min häst heter har varit avställd i ca 2 månader nu pga hovledsinflammation båda fram pga felaktig sadel, hon har både tappat muskler och gått upp.
Vi har promenerat nu i snart 2 veckor och inväntar nya sadeln och då blir ridning.

Vad tycker ni om hennes kropp?

version-9d007ec99ea46589ec45c60b3c977fe7

version-945149459bcd7e2622bd9220a358b25f

version-a74904cd6c913453a229fb35fa05bfea

Snotra är en skrämmande lättfödd häst

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka