Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Låsning kan förhindra ja, och endera bero på nåt enstaka trauma (vurpat i hagen). Eller på att hästen har ont nånstans.

Jag har en alldeles för snäll D-ponny, som INTE gnäller. Han jobbar på tills det verkligen INTE går längre. Men han försöker ju lösa det så gott han kan. I hans fall genom att få låsningar i ryggen. Han ser ut att jobba kanonfint, rör sig ua osv men är i de lägena "lite för klent musklad i just ryggen mot vad han 'borde'". Och vid koll har han låsningar för att skydda mot smärta någonstans ( t ex i ett bakben när han hade en lös benbit där). Få bort smärtan, släpp låsningen och det kommer inte tillbaka. Och 'jobbar med ryggen' blir 'jobbar ENORMT med ryggen'. Dvs man inser att det egentligen fanns massa mer kapacitet när man fick något att jämföra med.

Mina kan äta sig FETA med munkorg hela tiden, så de får garanterat i sig vad de ska och på tok för mycket mer med dem i alla fall.
Oj, då klarar sig nog min med den på dygnet runt. Speciellt nu när han faktiskt verkat få in en ganska så bra teknik. Då är det bara det här med kliandet och saltstenen som jag oroar mig lite för.
Verkar hästen nöjd och inte helt rabiat efter mat och magen är bra får den nog i sig tillräckligt. Vill man testa kan man servera t ex halm inne, och se om hästen äter den. (Ja om man inte har en häst som alltid äter upp allt som finns som ens liknar mat då)
Jag tror han verkar nöjd, han kommer tex inte framspringandes till mig i hagen och ber mig att ta av den iallafall. Med den gamla modellen så stod han bara och tittade lite lesset på mig men med denna äter han ju faktiskt och verkar inte särskillt bekymrad. Det jag vet att han är lite missnöjd med är ju att han inte kan klia sina kompisar på samma sätt.

Men jag provar, ska ha på honom den första hela dygnet nu och se hur hungrig han är imorgon. Man vet ju inte om man inte provar.

Jag presenterar mig, 22 år och min tinker/arab tös på 14 år. :)

På 6 månader gick hon från DETTA:

550752_10151046364723698_1748188805_n.jpg

Till detta.... :D

538456_10151046369313698_524528236_n.jpg

Ca totalt 12 månader senare...... Detta. :cool:

521895_10150857449218698_619978301_n.jpg

Nu musklas det upp så det heter duga... Kampen mot sommargräset är igång :rofl: Kan skicka uppdaterade bilder snart :) Kämpa på allihopa! :grin:

Oj, då klarar sig nog min med den på dygnet runt. Speciellt nu när han faktiskt verkat få in en ganska så bra teknik. Då är det bara det här med kliandet och saltstenen som jag oroar mig lite för.
Min fick i sig för lite mat med green guard dygnet runt.

Han blir dessutom mindre rabiat på mat när han är som smalast och får för lite mat.

Men jag har en stor häst som inte har jättebra ät teknik.

Hästen bygger inte muskler av att jobba i låg form. I låg form slappnar ryggen AV, den byggs inte. Anledningen att man vill jobba lågt är för att ryggen ska slappna av så att man sen - utifrån det läget, kan jobba på en form som stärker och bygger. En viss skillnad alltså.

Min fick i sig för lite mat med green guard dygnet runt.

Han blir dessutom mindre rabiat på mat när han är som smalast och får för lite mat.

Men jag har en stor häst som inte har jättebra ät teknik.

Ok, jag har tänkt att min får ha på sig sin greenguard runt 18 timmar per dygn, då får han ändå äta runt 6 timmar på dagen. Det plus träningen bör räcka tycker jag. Det är så svårt eftersom att han är så stor nu samtidigt så måste han ju få i sig maten, jag vill ju inte svälta honom heller. Får se hur det går, jag lär väl märka om han får i sig det som han ska få i sig och verkar nöjd.

Smyger in med mina två...

20-åringen är jag egentligen inte orolig för, tycker han är helt ok i hullet, t.o.m. revbenen känns med lätt tryck.
Rids ut 2-3 ggr/v (varav 2 ggr med handhäst så då bara skritt o trav) 1-1,5 h. Dressyrpass för tränare 1 gg/v.

P6171650.jpg

P6171651.jpg

4-åringen däremot vet jag inte om jag borde börja oroa mig för, han är sjukt lättfödd och har från att ha varit riktigt slank hela vintern (var på inridning) nog lagt på sig endel... Lite konstig vinkel på bilden men man ser vad man behöver :angel:.

Går som handhäst 2 ggr/v (skritt och trav) 5-8 km rundor samt tömkörs/rids 1-2 ggr/v. Ridpassen är än så länge korta.

P6171655.jpg

Betet har de gått på sen i maj och är av modellen golfbana nu. 20+ årig ogödslad vall. Får inget utöver betet förutom saltsten och vatten.

P6171656.jpg

Har möjlighet att flytta dem till vinterhagen halva dygnen där jag kan gränsa av så de går på stampat jordgolv ifall 4-åringen är i akut behov av bantning...

*KL*

Min lilla skrutta är fortfarande inte bra, förhöjd och ansträngd andning, irriterad och svullen i svalg och luftsrupe. Nya prover har tagit idag. De tog lungprover idag till skillnad mot de som de tagit innan som bara har varit i luftstupen.
Hoppas på svar innan midsommar.:confused:

Hon har nu inte blivit riden på 3 veckor, vilket syns... hängmage..
Tycker hon har tappat dessa treveckorna.. 3-4 revben syns ganska tydligt, överlinjen börjar minska och som sagt magen hänger... Fast jag tycker inte att depåerna på rumpa, bog och hals har försvunnit.

Har kollat masken på henne och den va ingen fara...

Borde jag stödfodra henne? Proteinbrist?

Hon går på KRAFTIGT nerbetat "bete"..:devil:

Det kan vara magmusklerna som hon börjar tappa som gör att hon får hängmage också =)

Min har också varit dålig (islandshäst) och hon har på ca 1-2 månader tappat både rygga och magmuskler, tappning av ryggmusklerna gör att hon blir svankig och ser bukigare ut pga det, sedan har hon tappat magmuskler också så då klarar hon inte av att hålla upp paketet.

Snotra har nu börjat minska lite i omfång (märks på sadelgjorden ;P ).

Hon fick gå på lite extra bete för ett par veckor sedan och hann då bygga på lite depåer på halsen men de är på väg bort.

Det är ett stort frågetecken om hon verkligen har eksem, tiden får utvisa det hela.

Jag skrittar nu uppsuttet på henne minst 5 ggr i veckan, efter 1 juli så har vi skrittat för hand 2 veckor och uppsuttet 2 veckor samt att hon har fått 5 dagars vila på raken under en period, efter månadsskiftet ska vi börja röra på oss i lite högre hastighet korta sträckor.
Jag har funderat mycket på vilken gångart som är den bästa för oss, nån som är kunnig?

Eftersom Snotra är en femgångshäst (islandshäst) så har vi pga sjukdom tappat traven, hon kan trava men enbart på lång tygel och då blir hon framtung vilket känns dumt pga hovledsinflammationerna båda fram hon har haft.
Jag har funderat på långsam tölt, hon blir lätt passtaktig och framtung även där, speciellt nu när vi är ur form.

Jag har där emot funderat på galopp, vissa veterinärer rekommenderar galopp då hästen jobbar med bakdelen och kan avlasta kroppen bättre.
Snotra är som tur var lätt i galoppen och det är lätt att reglera hastigheten.

Det kan vara magmusklerna som hon börjar tappa som gör att hon får hängmage också =)

Min har också varit dålig (islandshäst) och hon har på ca 1-2 månader tappat både rygga och magmuskler, tappning av ryggmusklerna gör att hon blir svankig och ser bukigare ut pga det, sedan har hon tappat magmuskler också så då klarar hon inte av att hålla upp paketet.

Om jag inte minns galet är Marlans häst ganska ung (typ som Lillen?) och då känns det inte rimligt få hängmage av muskeltapp om den varit i form innan?

Sen om det är proteinbrist är ju knivigare, generellt så fram till midsommar är protennivåerna sällan ett problem i bete, men det hänger ju på hur mycket de får i sig med?

Jag skrittar nu uppsuttet på henne minst 5 ggr i veckan, efter 1 juli så har vi skrittat för hand 2 veckor och uppsuttet 2 veckor samt att hon har fått 5 dagars vila på raken under en period, efter månadsskiftet ska vi börja röra på oss i lite högre hastighet korta sträckor.
Jag har funderat mycket på vilken gångart som är den bästa för oss, nån som är kunnig?

Eftersom Snotra är en femgångshäst (islandshäst) så har vi pga sjukdom tappat traven, hon kan trava men enbart på lång tygel och då blir hon framtung vilket känns dumt pga hovledsinflammationerna båda fram hon har haft.
Jag har funderat på långsam tölt, hon blir lätt passtaktig och framtung även där, speciellt nu när vi är ur form.

Jag har där emot funderat på galopp, vissa veterinärer rekommenderar galopp då hästen jobbar med bakdelen och kan avlasta kroppen bättre.
Snotra är som tur var lätt i galoppen och det är lätt att reglera hastigheten.

Har också femgångare och välbekant med problemet ;)

Men för att vara helt ärlig skulle jag ta detta som en helt nystart, jobba henne i bara skritten tills hon orkar bära sig ordentligt där och kan korta och länga stegen smidigt utan att det påverkar balans och bärkraft. När hon fixar det så börja lägg in några steg tölt (gissar att tölten är lättare än traven?) så att hon får med sig baken i övergången, bryt av innan hon tappar balansen. Skritt-galoppövergångar är också bra. Har hon lätt för galoppen så kör på det, jättebra träning!
Du vinner inget på att låta henne springa iväg på framdelen, särskilt inte när hon haft problem med inflammationer.
Jag skulle alltså inte bry mig så mycket om vilken gångart det blir, utan låt henne gå i den gångart där hon kan bära sig. Det kommer ta lite tid, men det är det värt. Det är väldigt svårt att få till någon bärighet när hästen från början slängt sig på framdelen. Så börja där istället.

Om hon travar/galopperar ok för hand så kan hon hellre få springa där, men lär henne att i ridningen är det bärighet som gäller från början till slu. Du kan ju skritta fram/av henne för hand så att hon är redo att börja jobba när du sitter upp. På min gamling som lätt blev framtung och älskade grisepass red jag mycket övningar som är både lösgörande och samlande/stärkande. Tex. mycket skolor och övergångar. Märkte snabbt skillnad på gångarterna när han fick upp styrkan och kom upp från framdelen.

Senast ändrad:

Om jag inte minns galet är Marlans häst ganska ung (typ som Lillen?) och då känns det inte rimligt få hängmage av muskeltapp om den varit i form innan?

Sen om det är proteinbrist är ju knivigare, generellt så fram till midsommar är protennivåerna sällan ett problem i bete, men det hänger ju på hur mycket de får i sig med?

Ögn är inte, i mina ögon, purung med sina 10 år på nacken:)

Betet de går på är minimalt! :)ALLT är nerbetet och stråna är max 5 mm och inte sällan någon/några cm mellan tuvorna. Frågar mig varje gång jag tittar ut i hagen; Hur i hela he*vete kan 3 hästar livnära sig på de och vara överviktiga:eek::mad:

Men är det möjligt att revbenen och överlinjen måste minka till lite under optimalt för att depåerna ska släppa? Hon har fortfarande ganska mycket onödigt "fyllning" på bog, hals och rumpa...:angel:

Ang allmänt hull kontra depåer så Veronica Roberts, engelsk veterinär som är duktig på IR och som tidigare arbetade på Strömsholm, hävdade just det du är inne på. Att för att få bort depåerna/komma åt dem så kan man behöva gå ner i ett hull som är lägre än man eg skulle önska.

Helt enkelt att man kan behöva ha dessa hästar "A bit too thin" för att komma åt depåerna.

Så, kan ju vara så, Lillens mankamsdepå var närmast som förgjort att bli av med ett tag. Inte ens när han vägde 380 kg och var jättesmal så ville mankamsdepån ge sig.. UTAN depån hade han nog haft väldigt trist överlinje på halsen då btw, det var som den som stod för den visuellt trevliga överlinjen.

Men, gräset du beskiver kan hur knas det än är vara rena raketbränslet rent energi och sockermässigt, och då kan det ju räcka med väldigt lite för att hålla både hull och depåer uppe (även om proteinet inte täcks).

Märkte ju det på L när det började komma 'grön skugga' i hagen. på 10 m håll så 'stampat, gräslöst jordgolv', gick man närmare såg man att det var grönskuggat och om man kollade noga såg man små korta strån - ett hår och ett där, inte ens 'tuvor' eller fläckvis utan ett strå här och ett där. POFF så blev han stenhård i mankammen. Munkorg på så det inte gick få i sig nåt (men de försöker) och mankammen blev mjuk igen.
Nu går shettisen sen några veckor munkorgslös av diverse anledningar (han är inte alls så känslig som Lillen), gräset är något mer än innan men fortfarande hyperkort och väldigt sparsamt, ingen 'matta' ens med fläckar. Eländet har gått upp.

Så, gräset kan nog mycket väl vara boven åtminstone delvis ang depån/depåerna?

Då är jag inte ensam om min teori iaf :D

Men sen får jag faktiskt inte glömma bort att hon är ganska grovt och tungt byggd. Stooort huvud, bredhals och ansättning, något djup bål och grova ben... men det kan man inte skylla depåerna för...:angel:

Men tror ärligt inte att jag kan dra ner hennes bete mer då hon måste hålla magen igång... har mycket mossa i ungefär halva hagen så där är gräsväxten näst intill minimal, mycket smörblommor som står och tar plats för gräset.

ska gå ut och fota det, lättare att ge en rättvis bild av det då... och stega så man får en hum om hur stor hagen är:idea:

Nej då får du ju dra ner och ersätta med hö/silage.

Tänkte på en sak när jag var ut nyss, som man (även jag) lätt glömmer när man har nedbetat bete som man tycker är 'ingenting'. Så länge det inte försvinner, alltså hagen blir en jordöken - så växer det tillräckligt mycket för att hålla på t ex 5 mm.

Klippte gräset här i onsdags, och insåg nyss att 'vafan, det är dags igen!'. Så himla sprutt på tillväxten nu, och det växer ju lika fort 'överallt annars' - inkl i en nedbetad hage, men där ser man det ju inte utan det ser lika kort ut idag som förra veckan. Men det har ju ändå växt och hästarna ätit upp det..
(Vår gräsmatta är för övrigt att jämföra med naturbete, så det är INTE för den är så välgödslad och så bra, fina grässorter i den som den växer ;))

InsulinResistens (resistens är eg vilseledande benämning, nedsatt insulinkänslighet skulle vara mer korrekt).

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka