Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja det förstår jag nu att det är för mycket för dem.
Men sen är det ju så viktigt att de skall tugga.
Ponny 1 är Nf sto 16 år 143cm lättfödd hobbyridning
Ponny 2 korsning vallack 10 år 144cm verkar lättfödd hobbyridning.
Jag lägger ut bilder så kan du få se.

Ja det är viktigt de får tugga, och att de får sitt behov av fiber tillgodosett. Helst ska en häst ha 1.5 kg TS (torrsubstans)/100 kg men man får inte gå under 1 kg TS/100 kg häst. (Jag har gått lite under det när det var som värst, helt enkelt för att få ner i vikt, men det är inget som eg är rekommendabelt om man kan slippa).

För en 400 kg ponny innebär det att de ska ha minst 4 kg TS/dygn. Ditt hö har 82% TS och halm har 90% TS, lucernhack har 90% TS.

Du ger 7 kg hö = 7*0,82 = 5,74 kg TS. Detta plus halmen och plus lucernhacket. Som du ser har du god marginal att dra ner även ur den aspekten =)

Ett förslag skulle t ex kunna vara: 3,5 kg hö, 2 kg halm, 1 kg lucernhack (vet inte vilket du har så har räknat med Greenpower alfalfa vilket är det melassfria hack jag känner till). Detta skulle ge 51,5 MJ samt 291 gr SRP. Det är en minskning av MJ från vad du ger nu med 16,5 MJ. Samtidigt som du ger 5,45 kg TS, vilket för 400 kg ger 1,3 kg TS/100 kg häst. (Så det finns utrymme dra mer ner om du måste). Totala mängden grovfoder(hö, halm, hack) blir 6,5 kg.

Du måste dock byta strö till ett de inte äter av (spån, torv, papper), det är hart när omöjligt banta glupska hästar på ätbart strö. Så är du inte HELT säker på att de inte äter mer än 2 kg halm/natt måste du byta strö om du ska ge enligt det ex.

Puh. Har haft farhågor att jag gett min för lite mat. Men han klarar sig över ts gränsen med 6kg hö + 2h överväxt bete. Tyckte han var i sånt fint hull, åt över 7kg hö plus "bete" men tjoff så blev han synbart större. Men sockerhalten har varit troligen extremt hög nu då vi ännu har kalla nätter här med soliga dagar:eek:.

Drog ner 1kg och hoppas att det räcker. Skulle vilja ha honom på gräs mera men han är vääldigt lättfödd. Alltid varit tjock vad jag förstått.

Betet är inte överväxt än. det peakar nu.

dessutom kommer det nytt underifrån hela tiden iom det ovanligt mkt regnandet.

Du har rätt. Skrev lite snabbt. Här har vi inte haft mycket regn, men otroligt kallt. Inte på flera år som jag minns har vi i slutet av juni närmat oss nollstrecket på natten.

Kan bero på var man bor. Vi har fått mass regn, men också sol. Så här har det både blommat och blommat över. Inte varit ut och kollat hur det ser ut underifrån, men med tanke på den extrema fart gräsmattan växer med så.. :S

*KL*

Lägger in bilder på mitt matmonster..

En vecka innan betet såg hon ut såhär:
600120_395135177189008_948408230_n.jpg

Och nu, efter 2 veckor ute i gräset:
482985_402345513134641_1093252316_n.jpg

Hon går med munkorg varannan dag, eftersom jag inte hinner ner två gånger varje dag. Tyvärr har nog börjat markera på sitt högra framben igen, så hon vilar. Jag hade ju helst sett att hon reds hela sommaren (och ffa nu när gräset är som det är).

Hon är klart rundare åt alla håll, men ännu inte pinsamt fet (tur nog). Blir hon mycket fetare får hon nog tyvärr flytta in igen..

/Lavinia

Jag skulle ta bort henne från betet redan nu om hon ska vila faktiskt. Så inte benet får massa extravikt med. För har hon gått upp såpass på 2 v så lär det nog fortsätta - så skulle jag se det.

Den är för underviktig på första bilden o nu fin. håll den så.

Har du inga som kan hjälpa dig med munkorgen. andra hästar i hagen vars ägare kommer dit frekvent?

KL, Tyvärr får jag haka på i den här tråden. Helvetes skit faktiskt. Min tant har väl lagt på sig närmare 100kg sen vi släppte dom på gräs. Ingen sadel ligger bra och hon har tappat all kondis. Flåsar som en flodhäst..

Före:
hg6_196655623.jpg

Nu:
P1020132.JPG

Hej!

I wish. Dom flesta i stallet har "semester" och är inte där alls eller endast några dagar/vecka. Sen är inte fröken alldeles lättfångad när hon väl insett vad som ska hända, så det blir varannandag då jag inser att ingen annan än jag kommer uppskatta att traska runt i hagen i 45 min för att klä på/av hästan munkorg.

Nån gång ska jag hitta det perfekta stallet men tills dess får man göra vad man kan för att hålla fröken i gott skick.

Sen är jag lite tveksam till att ställa henne vid stallet- där är det gräsmattekort gräs i alla hagar.. Får en känsla av att det knappast är bättre för henne.

/Lavinia, som ändå har en av de smalaste hästarna i hagen.. Det är riktigt läskigt

Hahaha.. (på ett trevligt och snällt vis).

Om hålet är större kommer den inte göra nån nytta alls, hon har en grym teknik(när inte matte tittar såklart)!

Den åker av för att minska skaven hon får överallt (vilket jag såklart glömde skriva).

Förra året gick hon halvdagar på bete till juli och halvdagar i vinterhage med minimalt med gräs (och inget extra stödfoder), munkorg i beteshagen, hon gick inte upp, men inte heller ner, fast så var hon grymt mycket fetare då också och reds nästan 2 timmar/dag. Betet där vi stog då var helt galet kraftigt, här är det klart magrare.

Hade inte fröken behagat ta av sig munkorgen hade hon varit klart smalare än nu, tog tyvärr några dagar i det midjehöga gräset innan jag hittade den igen (och över midsommar är det inte aldeles lätt att hitta öppen affär med munkorgar).

Vilka problem dom ger oss dom små liven.

/Lavinia, som hittat korgen i en skithög en gång och i ett stenröse nästa gång.

De här tjockisarna har bantat sen slutet på förra året, innan dess var de väldigt feta i flera år. Hagen är inte så stor så de får antingen lite hö eller beta lite för hand en stund om dagen. Något måste de väl äta?
De är ganska mjuka och dallriga bakom bogen fortfarande så de är väl inte färdigbantade än? Även om revbenen känns tydligt.

Vallack 16 år, enligt måttband ca 460 kg om jag minns rätt.
015.jpg

Sto 22 år. Vikt enligt måttband ca 470kg, har gått ner runt 100kg. Magen går nog inte att få bort (haft föl) och hon har extrema bogblad! Men efter att ha haft en fåra utmed hela ryggen har hon för första gången fått manke:)
005.jpg

Bonusbild
009.jpg

Senast ändrad:

Brukar hästen bli tjock om sommaren? Verkar ju som om det är något raketbränsle i gräset i år, alla blir feta. Till och med vårt vanvårdsfall, smal som en speta och inte en muskel på kroppen, har efter bara någon vecka på bete blivit riktigt fin.

Och även jag har ett bidrag till till tråden. Jag fick idag en häst på foder, har inte motionerat regelbundet på ett tag och några kilo för mycket. Tror dock hon kommer bli snygg med lite träning! Är som tur väl är rätt normalfödd. Bilder kommer under veckan :)
Hon och min traktor går i en extra nedbetad och ganska liten hage, får väl se hur det går.

Jag brukar "klä" min munkorg med nosludd på skavställena. Lite lättare för visa hästar att krångla sig ur, men funkar riktigt bra mot skav om man håller efter och byter till rena med ett par dagars mellanrum.

Hej!

Den ÄR tyvärr luddad där det går, men hon får skav lik f-bannat. Hon får skav av allt, året om, tyvärr. Sätta ludd på hela insidan av "korgen" går liksom inte- då lär hon inte kunna andas och dessutom blir den alldeles för liten.

Så vi får göra såhär och hoppas hon inte klär av sig den..

/Lavinia

Förra året fick hon en liten kula dom första veckorna men den försvann till midsommar och sen höll hon sig slim..Hon är ganska svårfödd resten utav året så det måste vara något galet med gräset iår..

Bild från förra året:
602775.jpg

Lavinia: Håller med IW. Jag tycker absolut ine att du behöver skämmas och tycka att hon ser fet ut. Men jag vet ju inte bakgrunden på henne så det kanske finns en anledning till att hålla henne så tunn. Tror hon skulle bli jättefin om hon stärkte sin överlinje lite. Vad är det för ras?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka