Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Läste att du skrivit i en annan tråd ( gammmal ) att hon kissade mycket, hade fettdepåer över ögonen och rinnande ögon. Det tillsammans med ej fälld vinterpäls, insulinresistens, avmagring och trötthet gör att Cushingmisstanken blir ännu större. Försök att få testat för detta! ( Har själv en insulinresistent Cushinghäst som är under medicinering men ändå är svår att hålla i hull- Var extremt lättfödd tidigare... )

Hästar med metabolt syndrom/IR som ej har Cushing brukar inte ha problem med pälsen vad jag vet.

Senast ändrad:

Jag tror att jag förstår hur du tänker.

Men jag tycker ändå att det verkar som om din ponny verkligen är sjuk. Ditt hö har en kvot på strax under 6 (om man nu ska diskutera kvoter). Det kan vara lite lågt och medföra att hon får för lite protein.

Jag hade följt Quinns råd och kontaktat en veterinär för Cushing prover och en bedömning av hur hon mår. De IR hästar jag har träffat har inte haft problem med pälsen utom möjligen när de blir äldre. Nu har forskningen när det gäller EMS/IR/Cushing gått framåt en hel del de senaste åren. Jag är inte så insatt i Cushing problematiken men vet att sambandet mellan EMS och Cushing diskuteras. Och vad jag förstår så bör det vara så att en ponny med en tre år gammal IR diagnos bör vara i riskzonen för att senare få Cushing. Nu verkar du redan vara inställd på detta. Då är det väl bättre att testa detta nu? Jag har för mig att man i alla fall för några år sedan inte testade Cushing på hösten, att det är svårare att ställa diagnosen då men kan komma ihåg fel.

Din stackare. Förr hängbuksvin o nu tja:crazy:

Hon behöver mkt mer energi. Hon har även tagit fett ur sina muskler nu.
Mer hö eller lucern o vila ett tag.

Att hon har päls kvar kan förutom PPID oxå bero på att kroppen går på sparlåga

1 dl alfa är inget.

Om du har 6.8 MJ i höet ger ju 4 kg hö knappt 30 MJ, jag skulle slopa oljan och öka höet och lucernet. Sen måste du ju som du själv är inne på få rätt på vad det är som hänt. Jag håller fö med om att magen ser svullen ut.

Lillen har aldrig haft minsta problem med pälsen, ens när han var som värst aktivt IR.

Han har dock nu när hans IR är mindre blivit mer svårfödd, inte alls i paritet med Moa, men han som förr blev tjock på 35 MJ äter idag (sen minst ett år) 55 MJ och är jättefin i hullet. Ett par gånger förr har jag tappat ner honom för lågt när han börjat gå ner lite men jag inte vågat höja för jag vet att han snabbt går upp på hösten - och det har han slutat med men jag har inte vågat tro på det innan, men han krävs det nog mycket för man ska se revbenen på - däremot rejält utstickande höftben är hans signum när han hamnar för lågt.

Kan du skulle jag byta veterinär faktiskt? Och få testat för PPID som många sagt, Som Forest säger så iaf förr (några år sen) ville man inte testa det på hösten då man får felvärden. Är väl den säsongsbundna hormonstyrda ändringen i metabolismen många naturraser verkar ha som kan ställa till det antar jag?

Medicineras hon än för sin IR btw?

Hej!

Jag förstår och känner igen ditt problem, min är likadan (fast än så länge utan IR-diagnosen). Jag har äntligen fått ner henne i vikt, men då tappar hon för mycket istället och är ganska ordentligt svårfödd. Tidigare tittade hon på gräs och förvandlades till flodhäst, nu är hon snart nere på för smal igen och då går hon på dygnet runt bete.. *suck*

Hade hon varit min hade jag fodrat upp med mer grovfoder, lite försiktigt och inte öst på, men gett klart mer grovfoder. Hon är för smal nu och behöver bli rundare. Att magen är svullen har jag sett på hästar som fått för lite mat, precis som att pälsen inte släpper.

Jag hade också utrett för cushing- bättre veta och slippa undra!

Lycka till!

/Lavinia

Har tyvärr inte sidorna, men det är omega 6 som kan orsaka inflammation i muskler och leder på en IR häst och det kan även trigga igång ett IR som är i chack.

Så även linfrökaka kan vara riktigt illa att ge.

Det säkraste du kan ge i dagsläget utifrån det skick hon uppvisar är ju hö och melassfri lusern och melassfri betfor ihop med en melassfri mineralblandning. Men i det sistnämda får man även se upp så det inte är ris som utfyllnad el spannmål om hon är känslig mot det med.

Nej, men stackars lilla pållen...:( Jag hade ABSOLUT inte motionerat henne så mycket om hon är håglös och trött och ser ut så där. Låt henne vila och försök komma till rätta med vad som felas henne, för något måste det ju vara!

Det går sakta framåt. Vet inte om det syns så mycket på viktbandet. Stämmer verkligen sånna??? Köpte det på hööks.
Tycker dock att revbenen känns bättre och hon är piggare och orkar mer. sadeln ligger bättre igen. På lördag blir det dressyrtävling :-)

Här går det upp och ner. Har blivit lite hagbyten pga. olika anledningar och just nu är det ingen bra lösning för oss. Hage med mycket klöver ca 7-8 timmar om dagen och hage med extremt lite gräs resten av dygnet. Lyckades vänja in honom med munkorg, funkade i tre dagar innan han hade ett stort skavsår på mulen, som ett stort brännsår av gummit liksom :/ Så nu går vikten upp igen. Innan det gick de dygnet runt i skogshage med framröjda ängar med väldigt magert gräs. Det funkade okej, blev en viktökning där med men ändå en acceptabel.

Fast jag är rätt nöjd ändå. Tycker att jag lyckats hålla hans vikt på en hyfsad nivå i år och snart är sommaren och gräsperioden över, kommer inte ha lika mycket sommarmage att banta bort i år om man jämför med förra året. Då gick han på heldygnsbete juni-oktober...

Det går skit. Har haft en nerbetad hage nästan hela sommaren, men häst har gått upp massor..
Vissa dagar ser han ut som om han vore högdräktig, en enorm mage! Dagen efter kan den ha minskat nästan 15 cm i omkrets. Begriper inte hur eller varför. Pigg och kry i övrigt.

KL
Jag har funderat på denna mathysteri som vissa individer som också blir för runda drabbas av. Vad gör den. Just nu är min 10-åring för rund och helt mattokig. Försöker äta i farten när vi rider t o m och i hagen som har begränsat bete tuggas det non stop. Trots att min andra häst är för tunn på samma bete och stödutfodras 2 ggr per dag så är alltså matmonstret för rund utan extra mat. Men den fixeringen som är just nu, undrar man vad det är som utlöser detta i kroppen? Känns onormalt i beteende.

Hej,
jag har en extremt lättfödd frieser. Fick byta stall för att kunna ha henne i bantarhage. Nu till frågan, det är extremt nerbetat och har varit ett tag, men min häst är fortfarande tjock. Dock är hon HUNGRIG! De andra som har hästar i samma hage börjar prata om att vi ska börja stödfodra. Jag sa att det inte finns behov av stödfodring ännu för min häst, samtidigt som jag inte är helt säker på att hon enbart kan leva på betet. Fast hon kan väl det när hon inte går ner något? Jag vill inte börja stödfodra med hö, då jag vet att min häst kommer att svälla! jag föreslog halm, vilket de andra protesterade emot då det inte innehåller någon näring. Vad göra? Tycker att det är svårt att banta sin häst och samtigt inte svälta henne.

Är det extremt nedbetat och hon är HUNGRIG får hon antagligen på tok för lite TS. Stödfodras de med hö gnager de mindre i hagen då.

Sen är väldigt nedbetat gräs ofta ironiskt nog betydligt mer MJ-rikt (kaloririkt) än längre, så det kan hålla hullet uppe extremt effektivt tyvärr.

*kl*
puttar upp tråden lite.

Här börjar det gå framåt, kör Prinsen ganska regelbundet, hur ofta beror på hur jag jobbar (dygnspass) men mellan 2-4 dagar i veckan blir det iaf.
Tycker att det ser ut som att han tappat lite i vikt iaf. Mycket tror jag har med att vi börjat fodra med hö igen och plockat bort dom från betet.
För stunden får han 2,3 kg hö, 1 dl havre, 1 dl befor och en näve lusern. Kommer nog (vet hur mycket när analysen kommit) öka upp till 2,5 + halm senare när de inte har något gräs att gnaga i sig i hagen längre.

Så här såg Prinsen ut den 29 augusti, dålig bild jag vet.
img_1932_503e6fa5ddf2b374d60000c5.jpg

Idag
pic_5055a8a39606ee65156c2542.jpg

Jag dömmer dig inte. Och jag hoppas inte att du tar det jag skriver på fel sätt, men:
Jag skulle ändå ta mig en funderare på om detta är ett drägligt liv. Vad jag kan minnas av vad du skrivit tidigare, så är hon inte så förtjust i att motionera. Så 45 minuter dagligen, 7 dagar i veckan, hållas på strikt diet och vara i sådant underhull och som du skriver "ser ut som att hon ska dö" - för mig hade det varit svårt att försvara ur ett djuretiskt perspektiv.

Jag tar inte det du skriver på fel sätt.
Men jag har beslutat mig för att inte diskutera Moas tillstånd med andra än min veterinär just nu. Så jag backar ur Moa ur denna tråden och ber er alla att glömma inläggen jag skrev för någon månad sedan :-)
Det var dumt av mig att slänga ut historiken på ett allmänt forum. När jag skriver inlägg här har det mestadels varit i desperata ögonblick och de har inte speglat vardagen och majoriteten av hennes stunder.

Jag är övertygad om att min veterinär sätter stopp när det krävs och jag är övertygad om att jag känner på mig när det är stopp för Moas del. Just nu är det inte så.

Jag är övertygad om att min veterinär sätter stopp när det krävs och jag är övertygad om att jag känner på mig när det är stopp för Moas del. Just nu är det inte så.

Va inte så säker bara och lägg tilliten på att veterinären säger stopp, när våran gamla hund var såpass dålig och borde avlivats så fick inte veterinären ge det rådet sålänge hunden kunde leva okej med alla mediciner osv.

Det är en hårfin gräns mellan vad som är ett värdigt liv för djuret och vad som inte är det. Först när våran hund fick livmorderinflammation och vi inte ville låta henne gå igenom den behandlingen pga alla dom andra problemen och vi beslutade att ta bort blev veterinären väldigt lättad och sa först då att det var rätt beslut.

Dom om jag fattade det rätt då så får inte dom ge sådana råd. När vi frågade flera gånger under våran hunds behandling om vad som var rätt så fick vi svaret hela tiden att det är upp till oss, den kunde inte svara på det och fick inte påverka på det sättet.

Så lita mera på vad du själv tycker än på vad veterinären säger, för dom säger om jag fattat det rätt inte mycket sålänge inte djuret rent lider och då har det gått för långt.

Jag skulle ge den gräs.

Om hon mår skit har hon kanske anaplasma eller dylikt.
Jag kommer ihåg från i våras när hon var ett energiknippe, så ngt mer måste vara på gång än bara IR mm.

håller Tummen på att hon repar sig:laugh:

Dom om jag fattade det rätt då så får inte dom ge sådana råd. När vi frågade flera gånger under våran hunds behandling om vad som var rätt så fick vi svaret hela tiden att det är upp till oss, den kunde inte svara på det och fick inte påverka på det sättet.

Det stämmer. Har haft en svårt sjuk katt, och endast efter att jag yttrat orden "vi låter honom somna in" så erkänner samtliga tre behandlande veterinärer att det är rätt beslut. Då hade han varit svårt sjuk i sex veckor. De får inte komma med sådana uttalanden annars, det ska vara ägarens beslut. Såvidare det inte går under djurskyddslagen (omhändertagande), då tar, mig veterligen, Länsstyrelsen över ägandet och avgör djurets öde.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka