Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bytt till veterinärkosten "Royal Canin veterinary dog gastrointrointestinal high fiber". Världens längsta namn :D . Finns på veterinärhundaffärer online och hos veterinärer. Men jag beställer hem.
Fy vilket långt namn ja! :p Jag kan iaf konstatera att Ebrah åtminstone inte druckit mer än vanligt av skonkosten jag gav nu ikväll. Alltid något.
 
Lyssnade på ett webbinarium igår bla om ett projekt där hundar används för att inventera skalbaggslarver! Häftigt :) (väldigt lite fokus på just hundarna då det handlade om naturvård men ändå).
 
Vad bra, vad gav du då?
Jadu... :D jag gjorde en gröt med lite vad jag kunde hitta hemma. Det blev bovete, riven morot, gurkmeja, alfalfagroddar, pyttelite benmjöl... Sedan fick hon lite av vanliga maten + rapsolja. Normalt sett får hon en burgare morgon + kväll. Nu fick hon 1/4 burgare och mängden gröt var större än mängden mush.

Under natten så drack hon knappt någonting (normalt sett tömmer hon en skål...). Jag gav henne en likadan måltid till frukost. Direkt efter drack hon en halvliter vatten ungefär. Jag hällde i en liter vatten i en tom skål och tog undan hennes vanliga skål, bara för att försöka mäta under dagen nu hur mycket hon dricker. Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för henne att tömma skålen.

Senare idag ska jag göra mer gröt (för den jag gjorde igår tog slut nu på morgonen) och när jag har lite koll på hur mycket hon dricker så ska jag ringa veterinären igen.
 
Vet inte vad det är med Alvin, så länge jag är i soffan ställer han sig och gnäller och till sist börjar skälla. Beter som som att det är kris ut. Men sen provade jag att lyfta upp honom och då blir han lugn och nöjd och lägger. Tänkte att han har ont men han hoppar lätt upp i både soffan och sängen när han sköter sig själv. Måste ta tag i det hela och ignorera hans gnäll så han skuttar upp själv, är en låg soffa så inte svårt och han har träffat flera veterinärer senaste tiden så det ska inte vara något fel. Men han får för sig saker ibland. Skitjobbigt för han är envis.
 
Vet inte vad det är med Alvin, så länge jag är i soffan ställer han sig och gnäller och till sist börjar skälla. Beter som som att det är kris ut. Men sen provade jag att lyfta upp honom och då blir han lugn och nöjd och lägger. Tänkte att han har ont men han hoppar lätt upp i både soffan och sängen när han sköter sig själv. Måste ta tag i det hela och ignorera hans gnäll så han skuttar upp själv, är en låg soffa så inte svårt och han har träffat flera veterinärer senaste tiden så det ska inte vara något fel. Men han får för sig saker ibland. Skitjobbigt för han är envis.
Han uppfostrar slaven.
 
Jag förstår inte det märkliga? Mina hundar brukar också dricka efter att de ätit något.
Dricker de 1/2 liter i ett svep då? Ebrah är hittills idag uppe i 3 liter vatten. Baserat på hennes vikt bör hon enligt Evidensias hemsida dricka 1 liter vatten per dygn. Jag upplever att hon dricker mindre idag än vad hon gjort tidigare. Kan tilläggas att hon inte äter torrfoder, så hon får ju i sig vätska från maten också. Kan även jämföras med Aysu som inte ens tittat på vattenskålen idag.
 
Dricker de 1/2 liter i ett svep då? Ebrah är hittills idag uppe i 3 liter vatten. Baserat på hennes vikt bör hon enligt Evidensias hemsida dricka 1 liter vatten per dygn. Jag upplever att hon dricker mindre idag än vad hon gjort tidigare. Kan tilläggas att hon inte äter torrfoder, så hon får ju i sig vätska från maten också. Kan även jämföras med Aysu som inte ens tittat på vattenskålen idag.
Ammo kan utan tvekan dricka 0.5-1L efter mat.
Han dricker efter att han varit ute och när han ätit typ. Dricker inte annars och får färskfoder han med.
 
Igår var det dags igen för agilitykurs med Marvin. Det har blåst stormvindar här, vilket både hördes och kändes inifrån hundhallen - Marvin tyckte först att vi alla var helt från vettet som tänkte köra på som vanligt när byggnaden helt uppenbart höll på att rasa samman! :nailbiting:;)

Nåja, han insåg sedan att konstruktionen nog höll för blåsten trots allt och på slutet var han inte längre störd av vindarnas våld mot väggar och tak. Det nya han fick prova på den här gången var däcket och muren, vilket inte var några problem :) Marvins favoritövning var dock det som han övat på mycket hemma, nämligen att sitta still under störningar och invänta frisignal. Hemma klarar han ganska mycket störning, och låter sig inte luras av ord som är snarlika men inte rätt, men det är som sagt hemma. Jag blev ärligt förvånad när han var i stort sett lika duktig även på kursen! Han klarade att jag retade honom ganska mycket, till och med kastade godis bredvid honom, och han satt still (men passade på att slänga några blickar på de andra ekipagen medan han väntade :laugh:) tills han fick frisignal.

För att ha varit en hyfsat isolerad skogsmulle i ganska många månader nu tycker jag att han klarar kursen och den något stökiga miljön riktigt bra. Han blir lite distraherad ibland (det är mycket runtomkring!) men han tar alltid godis (vilket han absolut inte gör om han är rädd eller otrygg) och han anstränger sig för att behålla fokus och samarbeta med mig. Han utför alla övningar, inte jättemånga gånger alltid, men mer än en gång. Han klarar mer än vad jag var inställd på! (Men jag längtar ändå efter nästa hund, som är tänkt att bli en mer träningskompatibel sort :angel:)

IMG_20201116_194731_646.webp

Bild på en mycket trött Marvin (under gosfarbror Torsten alltså :D:love:)
 
Ammo kan utan tvekan dricka 0.5-1L efter mat.
Han dricker efter att han varit ute och när han ätit typ. Dricker inte annars och får färskfoder han med.
Tja, då antar jag att han antingen dricker normal mängd för sin storlek eller att även du är ut sjuttoelva gånger per dag. Att en hund behöver ut med max 2 timmars mellanrum för att inte pissa på sig (Och pissar en sjö extremt utspätt varje gång) ser iaf varken jag eller veterinärerna som undersökt henne som normalt.

(Jag tippar på att Ammo väger ungefär dubbelt mot Ebrah, så dricker de samma mängd är det lite tokigt)
 
Dricker de 1/2 liter i ett svep då? Ebrah är hittills idag uppe i 3 liter vatten. Baserat på hennes vikt bör hon enligt Evidensias hemsida dricka 1 liter vatten per dygn. Jag upplever att hon dricker mindre idag än vad hon gjort tidigare. Kan tilläggas att hon inte äter torrfoder, så hon får ju i sig vätska från maten också. Kan även jämföras med Aysu som inte ens tittat på vattenskålen idag.

0,5 liter? Ja gud, utan problem. Jag skulle inte stirra mig blind på tabeller. Vi rör oss ju ordentligt om dagarna också, så jag tycker inte alls det är något märkligt.
 
0,5 liter? Ja gud, utan problem. Jag skulle inte stirra mig blind på tabeller. Vi rör oss ju ordentligt om dagarna också, så jag tycker inte alls det är något märkligt.
Hade du inte tyckt att det var märkligt ens om hunden plötsligt börjat med det, om det gick i perioder hur mycket hunden drack, om den började väcka dig mitt i natten för att skrika om mer vatten samtidigt som den behövde ut och pissa en enorm sjö (sitter och pissar en minut åt gången och ändå har kvar kiss till resten av promenaden, jag har tagit tid ja) och som sagt var inte kan hålla sig mer än 2 timmar utan att behöva ut för att pissa?
 
Dricker de 1/2 liter i ett svep då? Ebrah är hittills idag uppe i 3 liter vatten. Baserat på hennes vikt bör hon enligt Evidensias hemsida dricka 1 liter vatten per dygn. Jag upplever att hon dricker mindre idag än vad hon gjort tidigare. Kan tilläggas att hon inte äter torrfoder, så hon får ju i sig vätska från maten också. Kan även jämföras med Aysu som inte ens tittat på vattenskålen idag.
3 liter på en dag låter som väldigt mycket. Hon är väl ingen tung hund?

När vi kollade hur mycket vår då överviktiga RR tik om 42 kg kunde dricka när hon pga div anledningar drack alldeles för mycket så mätte vi hennes drickande till 3-3,5 liter om dagen. Enligt veterinären så var det mycket men under den kritiska gränsen som för henne var drygt 4 liter om dagen. Tror de räknade med en dl/kg hund som gränsen till farligt mycket vatten.
 
3 liter på en dag låter som väldigt mycket. Hon är väl ingen tung hund?

När vi kollade hur mycket vår då överviktiga RR tik om 42 kg kunde dricka när hon pga div anledningar drack alldeles för mycket så mätte vi hennes drickande till 3-3,5 liter om dagen. Enligt veterinären så var det mycket men under den kritiska gränsen som för henne var drygt 4 liter om dagen. Tror de räknade med en dl/kg hund som gränsen till farligt mycket vatten.

Detta på en hund som bara gick korta lugna promenader pga samma problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
944
Senast: Niyama
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
1 944
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp