Uppdateringstråd 31

Vi har tävlat IK1 hela helgen.
Spockaroo har skött sig såå fint, lite kort i hämten och tog sen inte min vissla ( vilket kan vara för att det inte alls lät som på träning när jag får feedback av husse idag 😅). Han fick iallafall djuren till mig, igår med omväg och idag på rak linje om än utanför den önskvärda. Igår var vi inte på några linjer alls och idag gick jag med bakom för att försöka hålla oss på rätt ställe. Snöpligt missar jag bägge grindarna för jag tror att fåren är igenom men vänder bort dem precis framför 😅. Lyckas trampa i en grop och trillar omkull mitt i sista sträckan men Spock tuffar på och jag kan fokusera på att kräla mig upp.. Igår blev det disk då fåren drog av banan (pga mig, skickade Spock åt fel håll) idag på samma ställe där det är en smal övergång stoppar Spock upp djuren precis innan och vi har en liten dialog kring detta men han går snällt ut på en flank och de får trippa på Idag skickar jag rätt så han hinner stoppa upp dem och sen tar tiden slut i delningen.

Jag är jättenöjd med min hund trots kasst resultat, han är sjysst, stressar inte djuren, försöker sitt bästa trots mitt usla visslande och jobbar på stabilt ❤️. Verkligen en toppenhund att vara ute på tävling med där jag kan få jobba på att försöka få ordning på allt jag ska ha koll på och han sköter sitt. Tyvärr är jag en som lär sig av att göra alla missar man kan 😅😅😅. Jag är så imponerad av de som lyckas gå ut på tävling och göra bra resultat, jag lyckas ofta klanta mig och göra varje miss som är möjlig enligt regelboken 😜.

20250412_073839.webp

IMG_3754.webp

Tog med Milou ut och körde det bästa och längsta passet sen Trassel flyttade hit. Milou var över förväntan duktig. Det blev freestyle och innan har jag fått träna in hela program i min lägenhet med plats på ca 2-3 kvm. Nu har jag både trädgården och min altan att träna på.

Jag tänker sätta ihop ett helt nytt program och förhoppningsvis göra det lättare för mig själv och Milou. Inte ha med så många olika moment utan försöka binda ihop mer med mer flyt och att samma moment kan komma tillbaka. Men jag vill också utmana oss så jag tar några av dom vi kan utantill i sömnen, några som är lite avancerade som vi kan jätte bra och något moment där jag vill lära både mig och Milou något helt nytt. En tankenöt på vad det ska bli. Har några saker i huvudet som jag funderar på. Musiken är också viktig.

Ska kika på om det kommer en tävling i närheten i sommar/höst för jag hoppas att det lugn Milou fått sen sist gett honom bättre fokus och koncentration. Och jag känner mig också mer redo nu. Jag har massor att ändra på hos mig själv och jag har gått igenom flera filmer med både Milou och Alvin för att se vad jag gjorde rätt och mindre rätt för att kunna guida Milou bättre för nog gör jag fel ibland och jag ser mönster i vad som lett till fina resultat eller dåliga resultat. Funderar på någon rallytävling också. Eller blåbärsklass i agility. Och allt ska bara vara för att det är roligt

Känns lättare att fokusera på Milous träning och tävlingar än att oroa mig för en utställning när den kanske egentligen är enklare. Vill gå någon agility kurs med Milou men det har inte dykt upp några på klubbarna häromkring. Förstår inte heller varför det överallt bara finns rally upp till fortsättningsklass när jag vill gå avancerad/mästarklass. Har hittat en sån en gång bara men så säger instruktörerna att dom ska individ anpassa så jag får gå som en avancerad/mästarklass i en fortsättningsgrupp. Det blir aldrig så.

Milou är så mångsidig och hänger på oavsett vad jag vill göra så vi växlar lite mellan agility, rally och freestyle. Det man lär sig i en gren har man nytta av i en annan. Nu har jag inte tävlat i rally på över ett år och inte tränat aktivt utan bara små moment. Freestyle har jag inte tävlat på flera år, bara tränat. Men jag blir så sugen på att tävla när Milou är på topp. Får se om det blir något alls av det jag dagdrömmer om

Usch, när jag kvällssköljde munnen på salukipojken så drog han upp överläppen så att jag kunde se rakt på tandköttet där den stora huggtanden tidigare satt. Det såg läskigt ut. Jag tycker att allt med tänder är läskigt, alltid, men nu har jag ingen aning om hur det egentligen ska se ut.

Det verkade åtminstone inte finnas något var eller annat negativt där. Men jag vill helst till veterinären redan imorgon och kolla upp allt, inte vänta till onsdag :( Det var prat om stygn som satt som var svåra att få bra, de skulle försvinna av sig självt men jag vet inte hur snabbt. Tyckte mig inte se några stygn nu, men det är ju inte jättemånga dagar sen han opererades...

Och nej, jag vågade inte lyfta på läppen och kolla närmare, då hade jag fått panik oavsett hur det sett ut. Men jag ringer nog veterinären imorgon innan jobbet och pratar med dem iaf, så kan någon vara med mig på telefon när jag kollar närmare på allt. Lite som att någon håller handen när det är läskigt.

(och ja, jag blir nedsövd själv inför tandläkarbesök och ramlar ihop i gråtande ångestattacker av att boka tandläkartid. Så hemskt tycker jag det är med tänder. Tyvärr.)

Usch, när jag kvällssköljde munnen på salukipojken så drog han upp överläppen så att jag kunde se rakt på tandköttet där den stora huggtanden tidigare satt. Det såg läskigt ut. Jag tycker att allt med tänder är läskigt, alltid, men nu har jag ingen aning om hur det egentligen ska se ut.

Det verkade åtminstone inte finnas något var eller annat negativt där. Men jag vill helst till veterinären redan imorgon och kolla upp allt, inte vänta till onsdag :( Det var prat om stygn som satt som var svåra att få bra, de skulle försvinna av sig självt men jag vet inte hur snabbt. Tyckte mig inte se några stygn nu, men det är ju inte jättemånga dagar sen han opererades...

Och nej, jag vågade inte lyfta på läppen och kolla närmare, då hade jag fått panik oavsett hur det sett ut. Men jag ringer nog veterinären imorgon innan jobbet och pratar med dem iaf, så kan någon vara med mig på telefon när jag kollar närmare på allt. Lite som att någon håller handen när det är läskigt.

(och ja, jag blir nedsövd själv inför tandläkarbesök och ramlar ihop i gråtande ångestattacker av att boka tandläkartid. Så hemskt tycker jag det är med tänder. Tyvärr.)
Kan din sambo ta en bild medan du lyfter på läppen (men inte kollar själv)? Så kan ni skicka till veterinären. Det brukar vara bättre med en skarp bild än video för att kunna bedöma.

Usch med sådan rädsla. När jag hade häst och hon blev dålig och behövde sprutor varje dag för andra gången och då båda gångerna handlade om ca en månad i sträck skulle jag egentligen resa bort på semester en vecka men jag fick ställa in den för att mamma som är väldigt hästvan, tränat och tävlat rätt hög nivå och var ridlärare var så rädd att ge sprutor. Alla kan vara rädda mot olika saker.

Valpkurs igen, ett steg framåt två steg bak 😅 Han var helt till sig hela tiden, bjäbbade mer än vanligt och hade bomull i öronen. Folk släppte fram sina valpar och då blev han bara ännu jobbigare. Vet att det är mitt fel, har haft en jobbig vecka och träningen har inte varit prio ett... Idag kommer min kille och stannar ett tag, äntligen, så vi ska kämpa på tillsammans och verkligen satsa på skvallerträningen. Jag behöver lite stöd just nu. :heart

Valpkurs igen, ett steg framåt två steg bak 😅 Han var helt till sig hela tiden, bjäbbade mer än vanligt och hade bomull i öronen. Folk släppte fram sina valpar och då blev han bara ännu jobbigare. Vet att det är mitt fel, har haft en jobbig vecka och träningen har inte varit prio ett... Idag kommer min kille och stannar ett tag, äntligen, så vi ska kämpa på tillsammans och verkligen satsa på skvallerträningen. Jag behöver lite stöd just nu. :heart
Men varför släpper de andra fram sina hundar? Det är knappast ditt fel, men väldigt dumt gjort av dom andra för det är inte konstigt att din hund reagerar mer då, det är inte ditt fel!
Jag uppskattar när kursledaren poängterar för alla att man låter andra ekipage vara under kursens gång. Hundarna får hälsa utanför kursen och endast om det andra ekipaget sagt att det är okej, så slipper man själv säga det och hundarna lär sig att man ska koncentrera sig på kurs och att man kan vara trygg i att ingen annan kommer fram och stör. Och att det kan vara helt okej och odramatiskt att vara kring främmande hundar.

Men varför släpper de andra fram sina hundar? Det är knappast ditt fel, men väldigt dumt gjort av dom andra för det är inte konstigt att din hund reagerar mer då, det är inte ditt fel!
Jag uppskattar när kursledaren poängterar för alla att man låter andra ekipage vara under kursens gång. Hundarna får hälsa utanför kursen och endast om det andra ekipaget sagt att det är okej, så slipper man själv säga det och hundarna lär sig att man ska koncentrera sig på kurs och att man kan vara trygg i att ingen annan kommer fram och stör. Och att det kan vara helt okej och odramatiskt att vara kring främmande hundar.
Det är jag som är dålig på att säga nej :( Men det gick så illa idag att det nu är inborrat i min hjärna, aldrig hälsa på andra hundar igen. Han har aldrig fått gå fram till en annan hund på promenad utan det var bara nu efter kursen, han hade lugnat ner sig så jag tänkte att det kanske gick. Men icke. Idiot.

Min förra hund var helt obrydd och totalignorerade andra hundar så jag är inte van vid kaoset som hundmöten kan skapa. Skäms jättemycket.

Det är jag som är dålig på att säga nej :( Men det gick så illa idag att det nu är inborrat i min hjärna, aldrig hälsa på andra hundar igen. Han har aldrig fått gå fram till en annan hund på promenad utan det var bara nu efter kursen, han hade lugnat ner sig så jag tänkte att det kanske gick. Men icke. Idiot.

Min förra hund var helt obrydd och totalignorerade andra hundar så jag är inte van vid kaoset som hundmöten kan skapa. Skäms jättemycket.
Gör inte det. Du behöver varken skämmas eller känna dig som en idiot.
En av de vanligaste problemen som hundägare i stort har är just hundmöten. Det är så vanligt så du är definitivt inte ensam. Jag kämpar och tränar också varje dag!
Det ligger i generna och handlar inte om något som du gjort.
Se det istället som ännu en pusselbit till ditt hunds beteende. Att hälsa på hundar är just nu är inte något som bidrar med något positivt och därför ska ni undvika det ett tag och träna på avstånd istället 😊

Jag fick förresten svar från veterinären angående tänderna (efter att ha mailat in en bild). Det ser ut som det ska, vi ska in på besök som planerat på onsdag men jag behöver inte oroa mig och komma in tidigare utan bara fortsätta skölja munnen efter måltider som jag gör nu :) Känns bra ändå. Veterinären skrev också att det kommer ta lång tid för det att läka, eftersom det blir en så väldigt stor operation ändå när man tar den stora huggtanden (lär mig aldrig vad den heter "på riktigt", men ni fattar).

Själv hoppas jag mest att han ska vara helt bra i munnen i början av juli, för då fyller han och Ebrah 10 år och jag vill fira genom att skämma bort dem med extra goda tuggben och annan lyx.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 166
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 242
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 570
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka