Uppdateringstråd 31

Jag hade hoppat träning som du skriver några veckor, försökt njuta och gå långa promenader i skogen 🙂 då kan han ju vara lös med
Jo det är så jag tänkt senaste veckorna när jag insåg att han har så fullt i huvudet, ingen mer träning. Vi går promenader men han kan ju inte gå hela vägen, han åker väska blandat med att träna några minuters koppel träning och sen är han alltid lös.

När mina valpar får såna där "övertröttsryck" så låter jag dem bränna ur sig fysiskt i några minuter utomhus, och sen ger jag dem antingen några minuters trickträning (om de är mottagliga) eller gömmer oemoståndligt godis i en papplåda eller på gräsmattan så de slår på näsan och använder hjärncellen. Då slocknar de oftast rätt snabbt :rofl:
Precis, precis så gör jag med. Vi går ut så att grabbarna alltid får tokryck och leker och leker. Sen när Milou är trött men Trassel inte så får Milou vila på altanen och jag fortsätter vara ute med Trassel i trädgården och han får röja runt. Jag gör små gömmor i toarullar, musselgömmor, mataktivering och gömmer maten så dom båda kan nosa runt tillsammans. Klart han ger sig till slut, han är inget monster fast jag känner så ibland. Han är en jätte snäll hund men med massor av energi. Jag har extrem tur att jag har Milou som tar över, dom leker och leker och Milou är så snäll mot honom så jag kan låta dom leka och ha översyn men inte hela tiden själv vara aktiv.

Precis, precis så gör jag med. Vi går ut så att grabbarna alltid får tokryck och leker och leker. Sen när Milou är trött men Trassel inte så får Milou vila på altanen och jag fortsätter vara ute med Trassel i trädgården och han får röja runt. Jag gör små gömmor i toarullar, musselgömmor, mataktivering och gömmer maten så dom båda kan nosa runt tillsammans. Klart han ger sig till slut, han är inget monster fast jag känner så ibland. Han är en jätte snäll hund men med massor av energi. Jag har extrem tur att jag har Milou som tar över, dom leker och leker och Milou är så snäll mot honom så jag kan låta dom leka och ha översyn men inte hela tiden själv vara aktiv.
Försök bara att vara snäll mot dig själv och inte vara för ambitiös (som jag läser mellan raderna att du kanske har en tendens att bli?). Vänta ut det, som flera har skrivit.

Med rumsrenheten är det ju så olika på ras och individ. Min valp är nu precis fem månader och vi firar första hela veckan av noll kiss inomhus. Hon är ju en större ras än din hund, men med henne känns det som en tydlig tröskel av fysisk och psykisk mognad - det var helt enkelt inte möjligt förrän nu. Sen blev det det, och då blev det det.

Jag tycker det låter som du överstimulerar valpen, ta det lugnt :)
Det är dessutom en sällskapshund inte en malle :)
Jag har liknande ras som din och mina valpar har inte fått hälften av den aktivitet du ger din :)

Försök bara att vara snäll mot dig själv och inte vara för ambitiös (som jag läser mellan raderna att du kanske har en tendens att bli?). Vänta ut det, som flera har skrivit.

Med rumsrenheten är det ju så olika på ras och individ. Min valp är nu precis fem månader och vi firar första hela veckan av noll kiss inomhus. Hon är ju en större ras än din hund, men med henne känns det som en tydlig tröskel av fysisk och psykisk mognad - det var helt enkelt inte möjligt förrän nu. Sen blev det det, och då blev det det.
Läser in detsamma :(

Sen behöver du kanske begränsa leken lite så dom inte leker i ren stress?

Milou är så fantastisk, jag har lätt för att blöda näsblod och det är inte att det droppar lite utan det rinner som en flod. I veckan när jag varit så extremt trött och ledsen storgrät jag den ena dagen efter den andra. Jag ligger nästan alltid med Milou hos mig, med kinden mot hand kind eller mot hans mage. Jag märkte först inte att jag blödde näsblod men när jag gjorde det och jag hade stoppat i en bomulls rondell och förberett med fler för det blöder ju snabbt igenom en så upptäckte jag att det kommit blod på Milou. Stackars Milou att ta hand om sin matte så som han alltid gör. När jag fått i min bomull och fortfarande var ledsen så buffade han upp min arm och kröp under den och ockuperade en plats i min famn tills jag inte grät mer och blivit lite lugnare. Jag tvättade honom direkt så allt gick att få bort

Tack Milou :heart

IMG_3725.webp

Sen behöver du kanske begränsa leken lite så dom inte leker i ren stress?
Jag känner att jag ser när leken är positiv och när framförallt Milou då (!) blir för uppe i varv utomhus och Trassel som skuttar runt inomhus så stoppar jag leken och då slutar dom direkt och Milou går och lägger sig och jag tar med Trassel så han får kissa. Fast oftast reglerar dom det själva

Förlåt för TMI men Visse bajsade precis ovanpå en buske, ställde sig med rumpan i vädret och prickade ett specifikt löv :confused::rofl: hundar asså
Trassel måste bajsa i snår och överväxt skog eller gammalt sly och in i taggbuskar och rosor så man inte hänger med men sen kommer ha alltid tillbaka och jag plockar alltid upp efter honom även om det är på tomten så jag får köra hela rundan in i taggarna jag också för att komma fram jag med.:p

Jo jag har en tendens att vilja klara saker jätte bra, van vid att alltid vilja ”prestera”. Inte just hundlivet utan även i grundskolan, gymnasiet,i sporter, min journalistikutbildning och i mina jobb. Som när vi fick i uppdrag att skriva uppsatts i åttan och det skulle vara 4 sidor men jag skrev 34 sidor, läste hela högstadiets kemi, biologi och fysik på en termin. Läste och skrev på universitetsnivå när jag var 14 år redan. Samma med gymnasiet, jag ansåg att hela skoltiden var onödig och bortkastade tid om jag inte hade MVG i alla ämnen. Läste utvidgat program så 36 MVG har jag för mig att det var men i alla fall alla jag läst och stipendier så klart.

Jag kämpar för att inte föra över det till hundvärlden men jo, jag märker ibland hur elak jag blir mot mig själv om vi inte klarar det jag hade räknat med. Blir aldrig arg på grabbarna nej men men absolut att dom kanske känner av min elakhet mot mig själv även om den blivit ordentligt mycket mildare..

Men nu har jag gett upp allt förutom vardagen. Jag har varit så stressad och lite pressad över utställningen i maj. Uppfödaren hörde av sig om om utställningen igen och jag sa som det var och att jag hör av mig lite närmare anmälningstiden.

Så nu har jag skrivit på tok för mycket om mig själv och för utlämnande . Så är läget men jag orkar inte prestera mer nu.

@Lillefrun Dom andra var snabbare än mig och har förklarat det bra.
Och ta ett varv till med din hälsa, man ska inte ha feber mm i veckovis, något är fel!
Lägg allt på hyllan o bara softa med dina hundar en tid + att vill du inte gå på utställning än så bara säg det, trist för uppfödaren men det kommer flera gånger.

Du behöver inte förklara dig alls, om du inte vill ❤️ Ta det lugnt! Strunta i detta om du inte vill ha tips, men en bok som varit bra för mig är ”Utan press” av Sofia Viotti.

Det är så lätt att prestationskrav spiller över på sånt i livet på sånt som borde vara kul och energigivande. Ta hand om dig, så tar du också hand om hundarna.

Du behöver inte förklara dig alls, om du inte vill ❤️ Ta det lugnt! Strunta i detta om du inte vill ha tips, men en bok som varit bra för mig är ”Utan press” av Sofia Viotti.

Det är så lätt att prestationskrav spiller över på sånt i livet på sånt som borde vara kul och energigivande. Ta hand om dig, så tar du också hand om hundarna.
Den boken är jättebra! Också att följa henne på Instagram.

Förlåt för TMI men Visse bajsade precis ovanpå en buske, ställde sig med rumpan i vädret och prickade ett specifikt löv :confused::rofl: hundar asså

Tate bajsar alltid ovanpa saker och ting ... ovanpa locket till barnbarnen's sandlada, ovanpa/lang inne I buskar, ovanpa en staket regel, ovanpa vissa trad ... han backar upp och ar mycket nojd nar bajset hamnar ovanfor marken eller ar gomt I busken. :cautious: Jag har traffat tva av hanns broder ... som bada tva backat uppfor tradsammar med bakbenen och tryckt fast bajset mot tradet😄😖🤢

Tack ❤️

Idag har Trassel gått i koppel, med varierande hastighet. Allt från att bara stå och nosa till lugn skritt och travat på med gott mod. Inte en enda gång har han satt sig ner och vägrat gå eller röja runt. Det blev några korta uppdelade bitar för vi var ute över 2 timmar med en vän som kunde hålla Milou och jag ha Trassel i väskan och plocka upp honom några gånger och fokusera på honom.

Jag hade ingen aning om att vi var ute så länge men kompisen sa att det var den långsammaste promenaden hon någonsin gått men med tanke på hur länge Trassel nosade på samma ställe var det inte så konstigt, dom stunderna han gick höll vi hans tempo och jag är så otroligt tacksam för att bara två dagars ändrad träningsmetod har gjort sådan skillnad.

Att se honom tycka det var roligt att gå i koppel och vilja ut ur väskan för att gå mer är nog det bästa på hela veckan. Nu går han ju bara kort och lika mycket eller mer av tiden utanför väskan är att bara nosa. Att se sina hundar glada och nöjda och att Milou fick en välförtjänt promenad som han njöt av var så fint.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 174
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 273
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 242
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 570
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka