Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja, då antar jag att han antingen dricker normal mängd för sin storlek eller att även du är ut sjuttoelva gånger per dag. Att en hund behöver ut med max 2 timmars mellanrum för att inte pissa på sig (Och pissar en sjö extremt utspätt varje gång) ser iaf varken jag eller veterinärerna som undersökt henne som normalt.

(Jag tippar på att Ammo väger ungefär dubbelt mot Ebrah, så dricker de samma mängd är det lite tokigt)
Antar det. Jag mäter inte hur mycket han dricker, han har inga problem med kisseriet så.
Ammo väger 34kg.

Jag förstår att det är något vajsing med Ebrah, menar mest att just det där du skriver om dagen inte är konstigt i mina ögon.
 
3 liter på en dag låter som väldigt mycket. Hon är väl ingen tung hund?

När vi kollade hur mycket vår då överviktiga RR tik om 42 kg kunde dricka när hon pga div anledningar drack alldeles för mycket så mätte vi hennes drickande till 3-3,5 liter om dagen. Enligt veterinären så var det mycket men under den kritiska gränsen som för henne var drygt 4 liter om dagen. Tror de räknade med en dl/kg hund som gränsen till farligt mycket vatten.
Antar det. Jag mäter inte hur mycket han dricker, han har inga problem med kisseriet så.
Ammo väger 34kg.

Jag förstår att det är något vajsing med Ebrah, menar mest att just det där du skriver om dagen inte är konstigt i mina ögon.
Hon väger 19kg, så det är absolut mycket hon dricker. Fortsätter hon i takten hon har nu så tippar jag på att hon på ett dygn kommer ha druckit ca 4-5 liter. Idag har hon inte sprungit lös öht utan det mest ansträngande hon gjort är att gå en lugn timmeslång koppelpromenad.

Jag vet att det då och då är folk som tänker att jag bara överdriver, att hon bara "dricker lite mycket" och att allt är bra egentligen, men när man lever med henne, ser beteendet kring drickandet osv så blir det uppenbart att något är väldigt fel. Även veterinärerna håller med mig om det när jag förklarar allt så noga jag kan för dem. Samtidigt så tja, ingen fattar riktigt vad. Det är lite därför jag nu (igen) skriver ner lite alla möjliga iakttagelser jag gör (som tex att hon främst dricker efter mat) för jag kommer ha kontakt med veterinär igen och vill reda ut för mig själv vad som går att berätta.

Också, om det hade varit normalt drickande så hade hon inte kraftigt minskat drickandet när medicin satts in, vilket hon alltså gör.
 
Hade du inte tyckt att det var märkligt ens om hunden plötsligt börjat med det, om det gick i perioder hur mycket hunden drack, om den började väcka dig mitt i natten för att skrika om mer vatten samtidigt som den behövde ut och pissa en enorm sjö (sitter och pissar en minut åt gången och ändå har kvar kiss till resten av promenaden, jag har tagit tid ja) och som sagt var inte kan hålla sig mer än 2 timmar utan att behöva ut för att pissa?

Jag svarade bara på det du skrev, om att dricka efter maten. Förstår inte varför du drar på så stora växlar.
 
Jag svarade bara på det du skrev, om att dricka efter maten. Förstår inte varför du drar på så stora växlar.
För att det känns som att så fort jag nämner något om att mina hundar inte mår bra, oavsett vad det är, så dyker det alltid upp någon som säger "ÄH, du är bara världens fjant som överdriver, eller så är dina hundar kassa", typ. Jag är less på att alltid bli betraktad som antingen en idiot eller en usel hundägare. Med andra ord, om någon ens börjar skriva så som de personerna gör, då "drar jag på stora växlar" för att försöka förhindra att det drar iväg åt det hållet. Ofta försöker jag göra det genom att övertydligt förklara, för att andra ska förstå. Det är inte alltid jag orkar det.
 
För att det känns som att så fort jag nämner något om att mina hundar inte mår bra, oavsett vad det är, så dyker det alltid upp någon som säger "ÄH, du är bara världens fjant som överdriver, eller så är dina hundar kassa", typ. Jag är less på att alltid bli betraktad som antingen en idiot eller en usel hundägare. Med andra ord, om någon ens börjar skriva så som de personerna gör, då "drar jag på stora växlar" för att försöka förhindra att det drar iväg åt det hållet. Ofta försöker jag göra det genom att övertydligt förklara, för att andra ska förstå. Det är inte alltid jag orkar det.

Men i och med att du uppdaterar i denna tråd trodde jag att du var ute efter någon form av respons?
 
Hon väger 19kg, så det är absolut mycket hon dricker. Fortsätter hon i takten hon har nu så tippar jag på att hon på ett dygn kommer ha druckit ca 4-5 liter. Idag har hon inte sprungit lös öht utan det mest ansträngande hon gjort är att gå en lugn timmeslång koppelpromenad.

Jag vet att det då och då är folk som tänker att jag bara överdriver, att hon bara "dricker lite mycket" och att allt är bra egentligen, men när man lever med henne, ser beteendet kring drickandet osv så blir det uppenbart att något är väldigt fel. Även veterinärerna håller med mig om det när jag förklarar allt så noga jag kan för dem. Samtidigt så tja, ingen fattar riktigt vad. Det är lite därför jag nu (igen) skriver ner lite alla möjliga iakttagelser jag gör (som tex att hon främst dricker efter mat) för jag kommer ha kontakt med veterinär igen och vill reda ut för mig själv vad som går att berätta.

Också, om det hade varit normalt drickande så hade hon inte kraftigt minskat drickandet när medicin satts in, vilket hon alltså gör.
Du har rätt och det är beteendet i sig som är problemet, inte nödvändigtvis mängden vatten. Man känner sina hundar och vet vad som är normalt för dem. Det är därför man reagerar när något avviker.

Hoppas att ni hittar orsaken :up:
 
Hon väger 19kg, så det är absolut mycket hon dricker. Fortsätter hon i takten hon har nu så tippar jag på att hon på ett dygn kommer ha druckit ca 4-5 liter. Idag har hon inte sprungit lös öht utan det mest ansträngande hon gjort är att gå en lugn timmeslång koppelpromenad.

Jag vet att det då och då är folk som tänker att jag bara överdriver, att hon bara "dricker lite mycket" och att allt är bra egentligen, men när man lever med henne, ser beteendet kring drickandet osv så blir det uppenbart att något är väldigt fel. Även veterinärerna håller med mig om det när jag förklarar allt så noga jag kan för dem. Samtidigt så tja, ingen fattar riktigt vad. Det är lite därför jag nu (igen) skriver ner lite alla möjliga iakttagelser jag gör (som tex att hon främst dricker efter mat) för jag kommer ha kontakt med veterinär igen och vill reda ut för mig själv vad som går att berätta.

Också, om det hade varit normalt drickande så hade hon inte kraftigt minskat drickandet när medicin satts in, vilket hon alltså gör.
Jag hoppas verkligen att ni kommer hitta problemet och att det kommer lösa sig!
Min mamma hade en jämthundstik med samma beteende, hon drack jättemycket efter löp och magrade av varje gång, och alla möjliga sorters tester och undersökningar gjordes utan att det hittades något. Hon hade det i många år och det blev värre och värre, när hon blev 8 år började hon tappa orken och man såg att hon inte mådde bra längre så då fick hon somna in utan att felet hittades. :(
 
Jag hoppas verkligen att ni kommer hitta problemet och att det kommer lösa sig!
Min mamma hade en jämthundstik med samma beteende, hon drack jättemycket efter löp och magrade av varje gång, och alla möjliga sorters tester och undersökningar gjordes utan att det hittades något. Hon hade det i många år och det blev värre och värre, när hon blev 8 år började hon tappa orken och man såg att hon inte mådde bra längre så då fick hon somna in utan att felet hittades. :(
Om Ebrah ändå magrat av så hade vi åtminstone haft något att gå på... Hon är oförskämt lätt att hålla i bra hull och med bra muskler :cautious: Hittills idag har hon druckit 4 liter. Lär bli 5 innan ett dygn gått sen jag började räkna. Bekanta med vinthundar som följt oss gissade att Ebrah druckit 2 liter när jag berättade att jag mätt idag. Viss skillnad... Veterinärer har sagt till mig att det inte alltid är så att det går att hitta någon orsak. Jag vill inte riktigt acceptera det...
 
Men i och med att du uppdaterar i denna tråd trodde jag att du var ute efter någon form av respons?
Fast att jag skriver tex att hon dricker efter mat betyder inte att jag anser att det är konstigt att hon gör det. Det är bara ett konstaterande. När det då (i mina ögon) blir bemött som om jag sagt att det är fel då känns det inte så kul.
 
Fast att jag skriver tex att hon dricker efter mat betyder inte att jag anser att det är konstigt att hon gör det. Det är bara ett konstaterande. När det då (i mina ögon) blir bemött som om jag sagt att det är fel då känns det inte så kul.

Jag tolkade ditt inlägg som undrande i sin utformning. Du fortsatte ju också med frågor om hur mycket mina hundar drack. Men då tolkade jag väl fel.

Jag håller inte reda på precis allt som skrivs om olika hundar i dessa evighetstrådar. Jag har inte minnet till det, eller orken. Jag tycker inte att jag ska behöva bli bemött med otrevlig ton för det.
 
Om Ebrah ändå magrat av så hade vi åtminstone haft något att gå på... Hon är oförskämt lätt att hålla i bra hull och med bra muskler :cautious: Hittills idag har hon druckit 4 liter. Lär bli 5 innan ett dygn gått sen jag började räkna. Bekanta med vinthundar som följt oss gissade att Ebrah druckit 2 liter när jag berättade att jag mätt idag. Viss skillnad... Veterinärer har sagt till mig att det inte alltid är så att det går att hitta någon orsak. Jag vill inte riktigt acceptera det...
Har ni utrett allt då? Är det gjort ett törstprov?
 
Släppte ut Torsten för morgon kiss. Vi hade inkräktare på tomten, så han blev tuff vakthund :D

Han satte iväg morrande och skällande. Det stackars rådjuret stack förstås till skogs men det var ett hårt arbete att nosa reda på var den varit i trådgården . Min vakthund hahaha.
Papillon - rådjur 1-0.

Han är ju skapligt skrajsen av sig så det var rena vaktinstinkter. Hade vi mött samma i skogen hade han antagligen bara blivit rädd.
 
@Red_Chili Jag vet inte om du skrivit om det tidigare men har du testat begränsa drickandet? Nessie kunde dricka mycket när hon var yngre, alltså överdrivet mycket och det kändes som om hon gick och okynnesdrack för att hon var uttråkad. Eftersom jag är hemma dagtid så bröt jag hennes drickande när jag kände att det gick till överdrift med att göra annat (lite träning) och det tog väl nån vecka så lugnade drickandet ner sig. Hon har också en fix ideé om att dricka skålen tom när vi är iväg på träning om det " konkurrens " om vattenskålen (de andra vill också ha vatten), däremot inte om hon har vattenskålen för sig själv.
 
Fy fan.

Just hemkommen från veterinären. Imorse när vi gick i skogen kom grannen med sin stora schäfer och han orkade inte hålla den utan for som en vante i selen.

Den attackerade Torsten och lyckades få tag flera gånger. Den attackerade även när jag höll min hund i famnen och vi for omkull. Tack och lov kom Torsten lös och stack iväg. Annars vet jag inte hur det gått. Den försökte vara på mig också men jag sparkade bort den och husse lyckades släpa iväg den en bit.

Åkte raka vägen till veterinärklilniken i byn. Inga sår, inga frakturer men krossskador. Vi har fått smärtstillande för tre dagar och stränga order att höra av oss på måndag
Underbara vännen J som jobbar där. Hon såg att det var allvar. Jag grät och hon har nog aldrig sett mig gråta. Så trots lång kö så skickade hon in mig direkt på ett rum.

Jag väntar på att polisen ska ringa upp. Skakar och gråter fortfarande fast det är ett par timmas. Har aldrig blvit seriöst attackerad av en hund tidigare så det är nog chocken.
 
Han uppfostrar slaven.
Så du tror att han testar mig?

Det känns som det ibland. Försöker vänta ut det men han ger sig inte och låter som när han blir akut bajsnödig. Men går vi ut är det bara 1 av 10 gånger det är så. Men då blir det ju svårt att veta när vi ska ut, om det är ut han behöver just den gången eller vad det nu är dom andra gångerna, han är som sagt utredd och dessutom fått extrakontroller hos veterinärer senaste tiden och blodprov är tagna och kroppen klämd och undersökt på alla håll och kanter så vad vi vet är det inget fel på honom, han har lite mindre muskler mot när han var yngre (10 år nu) men ingen fara sa veterinären och jag har fått upp honom lite i vikt, han har alltid varit smal. Dessutom är det ingen muskelbrist som påverkar honom säger veterinären. Det är bara mindre mot när han sprang lös hela tiden och tränade mycket och var ung.

Men jag är ändå rädd att låta honom lida. Det gör ont i mig när han piper. Men det finns ju inget synbart fel på honom. Och han hoppar upp själv 90% av tiden.

Men när han gnällde som mest så provade jag att lyfta upp honom i soffan för att få honom att vila. Och det fungerade, han la sig och vilade helt lugnt, inga ljud. Nu vill han bli lyft flera gånger om dagen :banghead: Jag har skapat ett monster :nailbiting:

Planen nu är att ta fram stålhjärtat och vänta ut honom när han går igång. Kommer nog ta tid i början men ska härda ut.
 
Fy fan.

Just hemkommen från veterinären. Imorse när vi gick i skogen kom grannen med sin stora schäfer och han orkade inte hålla den utan for som en vante i selen.

Den attackerade Torsten och lyckades få tag flera gånger. Den attackerade även när jag höll min hund i famnen och vi for omkull. Tack och lov kom Torsten lös och stack iväg. Annars vet jag inte hur det gått. Den försökte vara på mig också men jag sparkade bort den och husse lyckades släpa iväg den en bit.

Åkte raka vägen till veterinärklilniken i byn. Inga sår, inga frakturer men krossskador. Vi har fått smärtstillande för tre dagar och stränga order att höra av oss på måndag
Underbara vännen J som jobbar där. Hon såg att det var allvar. Jag grät och hon har nog aldrig sett mig gråta. Så trots lång kö så skickade hon in mig direkt på ett rum.

Jag väntar på att polisen ska ringa upp. Skakar och gråter fortfarande fast det är ett par timmas. Har aldrig blvit seriöst attackerad av en hund tidigare så det är nog chocken.

Usch vilken himla obehaglig upplevelse. Hoppas inte Torsten får varken några psykiska eller fysiska men. ❤️
 
Fy fan.

Just hemkommen från veterinären. Imorse när vi gick i skogen kom grannen med sin stora schäfer och han orkade inte hålla den utan for som en vante i selen.

Den attackerade Torsten och lyckades få tag flera gånger. Den attackerade även när jag höll min hund i famnen och vi for omkull. Tack och lov kom Torsten lös och stack iväg. Annars vet jag inte hur det gått. Den försökte vara på mig också men jag sparkade bort den och husse lyckades släpa iväg den en bit.

Åkte raka vägen till veterinärklilniken i byn. Inga sår, inga frakturer men krossskador. Vi har fått smärtstillande för tre dagar och stränga order att höra av oss på måndag
Underbara vännen J som jobbar där. Hon såg att det var allvar. Jag grät och hon har nog aldrig sett mig gråta. Så trots lång kö så skickade hon in mig direkt på ett rum.

Jag väntar på att polisen ska ringa upp. Skakar och gråter fortfarande fast det är ett par timmas. Har aldrig blvit seriöst attackerad av en hund tidigare så det är nog chocken.
Men nej! Alvin var också blivit överfallen av stora hundar, senast för ca 2 månader sen då den andra hunden gick in för att bita ihjäl Alvin, jag fick panik när den stora hunden knuffade in Alvin mellan sina ben och höll fast honom och högg mot halsen gång på gång. Alvin var kopplad och kopplet snurrade sig fast mellan dom och han kom inte lös från den andra hunden som var lös. Jag struntade totalt i mig själv och gick in mot den stora hunden och gick mellan fast man enligt reglerna inte ska det och fick Alvin fri men kunde inte koppla loss för då hade Alvin rymt. Alvin klarade sig men var så rädd och jag fick en panikattack och tappade det helt. Skakade så jag inte inte gå eller prata.

Den ägaren skämtade bara bort det och jag kunde ju inte prata. Hur ställer sig grannen till det hela?

Hur mår Torsten nu? Och hur mår du? Förstår att du blev jätte rädd. Heja Torsten som lyckades lösa det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
944
Senast: Niyama
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
1 944
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp