Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet var att han höll hunden, hela tiden. Men den är starkare än han, så han flög med när hunden kom. Enligt sambo så har den alltid strypkoppel också, men det hjälpte tydligen inte. Stor och rejält hund, klen husse.

Lite frustrerande att polisen inte haft tid att ringa mig än. Jag vill få det här ur världen.

Förstår din ilska, 100%. När jag säger "hålla sin hund" så menar jag alltså inte att man håller i den medans den släpar med en fram till vad den nu vill komma till. Jag menar såklart att man ska kunna hålla den still, på plats. Därför jag ALLTID säger, man ska aldrig ha en hund man inte orkar stoppa rent fysiskt. Jättebra att ha bra lydnad, men man ska ändå kunna stoppa den fysiskt, annars ska man ha en mindre hund.
 
Ville är slutkörd idag, vi hängde i stan en dryg timme, först promenad, sen hänga i hundrastgården, först var vi helt själva en lång stund, sen kom det en med två hundar som hen fråga om det gick bra om de kom in, jag bedömde dem som lugna och det var de. De var mest godisfixerade :rofl: så jag hade två hundar som gick extremt fin fot vid mig och Ville for runt och undersökte. Nej de andra hundarna fick inget godis av mig men de hoppades innerligt på att jag skulle ge dem. :) Sen gick vi en sväng till bland hundar och människor, Ville passade även på att hoppa i stadsdammen, jag trodde han skulle dricka lite men han tyckte att det var bättre att hoppa i helt och hållet. :rofl: Sen fick han ligga i bilen medans jag for runt och gjorde ett antal ärenden, anledningen till varför jag åkte till stan. ;)

Det är intressant hur stor skillnad det blir i trötthet av att vara ute på hemmaplan eller i stan, hemma kan jag gå i 2 h utan att han blir trött, här räckte det med en dryg timme och han har mest sovit sen vi kom hem.
 
Fy fan.

Just hemkommen från veterinären. Imorse när vi gick i skogen kom grannen med sin stora schäfer och han orkade inte hålla den utan for som en vante i selen.

Den attackerade Torsten och lyckades få tag flera gånger. Den attackerade även när jag höll min hund i famnen och vi for omkull. Tack och lov kom Torsten lös och stack iväg. Annars vet jag inte hur det gått. Den försökte vara på mig också men jag sparkade bort den och husse lyckades släpa iväg den en bit.

Åkte raka vägen till veterinärklilniken i byn. Inga sår, inga frakturer men krossskador. Vi har fått smärtstillande för tre dagar och stränga order att höra av oss på måndag
Underbara vännen J som jobbar där. Hon såg att det var allvar. Jag grät och hon har nog aldrig sett mig gråta. Så trots lång kö så skickade hon in mig direkt på ett rum.

Jag väntar på att polisen ska ringa upp. Skakar och gråter fortfarande fast det är ett par timmas. Har aldrig blvit seriöst attackerad av en hund tidigare så det är nog chocken.

Fy sa hemskt att behova vara med om. Bade for dig och for Torsten. Och vilken tur att det gick sa bra som det gick.
Nar min Mandy (Rottweiler, om ni mins) blev attackerad den allra forsta gangen av en australian shepherd var hon super radd de forsta gangerna vi motte en mindre hund efterat. Da hon var en Rottis hade hon ingen tanke pa att springa ivag, utan hon skulle pa och forekomma en attack innan den andra hunden hoppade pa henne. Hon var nog ungefar lika gammal som Torsten ar nu.
Den allra forsta gangen blev jag sa oerhort overraskad, hon som aldrig brytt sig i andra hundar over huvud taget var nu aggressive mot mindre hundar. Jag ROT "Leave it" och sag till att vi gick forbi. Efter det var jag mer forberedd och sag till att jag alltid hade en godis i fickan och att hon fick ga fot varje gang vi motte andra hundar under en period.
For oss fungerade det mycket bra och att trana in ett bra fot gaende ar aldrig fel da det kan hjalpa i sa manga olika situationer att ha hunden's totala uppmarksamhet riktad pa en sjalv i en situation da hunden kanner sig possitiv.
 
Ja, jag hoppas.
Bekymret är att det var flera attacker. Jag räddade honom ett par gånger, men schäfern kom igen. Tack och lov tog han sig ur halsbandet och kom undan. Han låg och tryckte en bit bort och när jag kom för att ta honom så bet han mig och skrek.

Nu syns blåmärken lite är och var i den ljusa huden. Bl.a. ett stort vid könsorganet. Men penisbenet är helt tack och lov.

Mina varmaste krya på sig-tankar till både dig och Torsten. Smärtan, stressen och den totala paniken från när min italienare blev sitter som tatuerat i mitt minne och frammanas när jag läser din beskrivning av händelseförloppet. Stackars Torsten och stackars dig!
 
Klarar man inte av att hålla sin hund, dvs både få stopp och ev släpa bort den, känner ju jag att man har för mkt hund.
Det får aldrig bli på andras bekostnad.
Tänk om det var ett barn och inte @tanten som gick med Torsten. Eller en dam på 85 år som inte får ramla etc. Då hade ju både människa och hund kunnat bli än värre skadade.
Det är ju för illa som det blev redan nu. Men det kunde gått ännu värre.

Jag har flera bekanta vars småhundar av olika raser dött av attack av större hundar.
En tom på brukshundsklubben..

Hoppas nu grannen ser till att hunden aldrig igen får chansen att ge sig på folk och fä!
 
Sele och stryp enligt sambon. Det räckte inte eftersom den är så stor och husse både äldre och mindre
Jag hopppas att de skaffar munkorg.

Matte är ju gammal bruksmänniska men jag tror att den hunden är mer husses än mattes.

Fast om det sag ut som om han slapades fram medan han holl i selen hade han kanske inte ett koppel speciellt i stryphalsbandet? Nar jag lar hundar ha stryphalsband har jag alltid ett fast halsband ocksa och satter kopplet i bada darfor att da kan inte strypen bli sa "tight" att hunden far illa om den far ivag. Det borde fungera likadant med sele och stryp, selen tar over sa strypet ar aldrig det som ar helt i effect.

Personligen kan jag nog tycka att hunden, och hussen, behover mer traning, inte mer hjalpmedel. Hander det igen, aven om hunden har munkorg, kan han mycket val ha ihjal en mindre hund genom att forsoka ta den trots munkorgen. Jag skulle aldrig lita pa den aven med munkorg.
 
Om det hade varit ett barn hade troligtvis inget hänt. Att hunden inte gillar andra hundar är en sak. Den kan vara hur mysig somhelst med människor.

Den gjorde ju så @tanten ramlade och försökte ju ge sig på henne också. Men hon sparkade bort den.

Så läser iaf jag hennes inlägg.

Jag fattar också och den säkerligen gick igång på Torsten och hade låtit tanten vara om hon var hundlös. Men nu gick den igång nog för att människan också skadades.

Att hunden inte gillar andra hundar är väl helt ok så länge den som tar ut hunden kan kontrollera den så att den inte ger sig på andra djur och ev människor som hamnar i mellan när man ska försöka skydda sin hunds livhanke.
Kan man inte kontrollera sin hund finns alltid risk att även folk blir skadade när den flyger på andra djur, även då ägaren till det andra djuret lyft upp det.
 
Fast om det sag ut som om han slapades fram medan han holl i selen hade han kanske inte ett koppel speciellt i stryphalsbandet? Nar jag lar hundar ha stryphalsband har jag alltid ett fast halsband ocksa och satter kopplet i bada darfor att da kan inte strypen bli sa "tight" att hunden far illa om den far ivag. Det borde fungera likadant med sele och stryp, selen tar over sa strypet ar aldrig det som ar helt i effect.

Personligen kan jag nog tycka att hunden, och hussen, behover mer traning, inte mer hjalpmedel. Hander det igen, aven om hunden har munkorg, kan han mycket val ha ihjal en mindre hund genom att forsoka ta den trots munkorgen. Jag skulle aldrig lita pa den aven med munkorg.

Träning är bra och trevligt att hoppas på. Utrustning är mer pålitligt att hoppas på.
 
Hade bokat en timme i hundhallen idag med en träningskompis. Hon fick förhinder så vi var ensamma. Går ju inte träna en timme I sträck med en hund, så vi körde drygt 10 min och sedan paus. Under pauserna torrgick jag våra heelwork- och freestyle-program. Efter tre pass var hunden trött i huvudet så vi slutade lite tidigt. Men träningen gick bra, vi körde ganska basalt med positioner och enstaka moment i rally och heelwork/freestyle.
 
Ett par konstateranden 😎. Återigen; Less is more och jag jobbar fortfarande hårt på att göra mindre, sätta gränser för orimliga krav oavsett om det kommer från mig själv eller någon annan, och njuta mer av det som är värdefullt för mig ❤. Apropå njutning; övertygad om att min häst njöt lika mycket av kylan idag som jag! Det var en riktigt pigg pålla idag så det fick bli 1,5 timme ridning, hon var nöjd efter att jag hade suttit upp efter mammas markarbete och lät henne galoppera ett par varv 😄. Nu kan jag inse att det är heeeelt okej att rida allt mellan en halvtimme och 1,5 timme (antagligen 2 h med i lugn takt om det är så) utan att få nån jobbig känsla att det "måste" vara 45-60 min prompt 😝. *Ibland gör man det onödigt knepigt för sig själv*.

Blev en lång dag i stallet så efter soppa, pepparkakor och julmust var det himla gott med tacos med sambon ☺.
 
Ett par konstateranden 😎. Återigen; Less is more och jag jobbar fortfarande hårt på att göra mindre, sätta gränser för orimliga krav oavsett om det kommer från mig själv eller någon annan, och njuta mer av det som är värdefullt för mig ❤. Apropå njutning; övertygad om att min häst njöt lika mycket av kylan idag som jag! Det var en riktigt pigg pålla idag så det fick bli 1,5 timme ridning, hon var nöjd efter att jag hade suttit upp efter mammas markarbete och lät henne galoppera ett par varv 😄. Nu kan jag inse att det är heeeelt okej att rida allt mellan en halvtimme och 1,5 timme (antagligen 2 h med i lugn takt om det är så) utan att få nån jobbig känsla att det "måste" vara 45-60 min prompt 😝. *Ibland gör man det onödigt knepigt för sig själv*.

Blev en lång dag i stallet så efter soppa, pepparkakor och julmust var det himla gott med tacos med sambon ☺.
Fel tråd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
944
Senast: Niyama
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
1 944
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp