Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
1:a pris i lydnadsklass 1 med Nessie ikväll :banana:.

Så himla glad, det lönar sig att träna! Nano gjorde en ganska bra runda i Startklass men nollade apporten så vi hamnad en bit under uppflytt resultat men är nöjd ändå då det var ordentlig störning för henne utanför plan.
På förmiddagen var vi och vallade och det gick jättebra både med Nessie och med Nano som bara fick köra lite grann.

IMG_20201013_204941.webp

Säsongens sista tävling på lördag. Med tanke på hur svajig säsongen varit hittills så går vi främst på att ha en bra känsla tillsammans på plan. Fick en parningsförfrågan igår som jag sagt ok till, så med lite tur blir det fler Lasse-valpar framöver. :)

Så spännande med Lasse valpar!! 😍

Skickade min tik med uppfödaren på röntgen i måndags. Idag kom resultatet på de andra två hundarna som uppfödaren hade med sig men min hunds resultat lyser med sin frånvaro. Kan SKK ha haft mycket att göra och inte hunnit min hunds plåt? Eller bör jag vara orolig för att plåten inte har skickats/har skickats tillbaka? Jag tänkte ringa när de öppnar.. Nervöst det här! :nailbiting:

Inom min ras är det relativt vanligt när dom är yngre, har då från både uppfödare och veterinär fått rådet att tömma. Super lätt och gör inte ont alls vad det verkar som på hunden. Gammelhunden hade problem när han var liten men det växte bort. Ynglingen har aldrig haft problem. Har faktiskt bara fått rådet att jag ska tömma och det går på 1 sekund och sen är allt bra, ingen har sagt att det skulle vara ett problem. Blir det ett återkommande problem kanske veterinär behövs men min hund hade problem ett tag tills han blev lite äldre och vi gick till veterinären som bara sa att jag gjorde rätt och skickade hem oss.

Man ska tänka att man håller fingrarna som tio i två runt analsäckarna och ha ett papper bakom i handen. Behöver inte trycka hårt, det är tekniken och att trycka på rätt ställe.

Men full respekt för olika åsikter
Jag har aldrig någonsin gjort det men googlade nyligen.

Man ska alltså stoppa in ett finger i analen och trycka? HUR får man hunden att gå med på det? :confused::confused:

Alltså hundar....
Jag vaknade imorse med ett litet anfall av kristallsjuka. Lyckades hålla mig på fötter tills Torsten morgonkissat och gjort ifrån sig. Men sedan var det kört.

Jag stod på knä över toastolen och hulkade. Torsten höll sig alldeles intill och försökte slicka på mig.
Fick lov att ta en vända till efter en stund.

Efter det har han varit nära mig och försökt få uppmärksamhet. Lyfte upp honom - något han i vanliga fall absolut inte gillar. Han slappnade av i mitt knä och låg stilla en väldigt lång stund. Normalt så slingrar han sig och byter postition stup i ett och vill ner nästan direkt. Nu mjuknade han i kroppen och verkade njuta av att bli smekt. Kände han av att matte inte var sitt vanliga jag?

I övrigt är han ungefär lika dryg som vanligt. Han har skällt ut katternas matskål och tuggat i sig en bit av mattan på kontoret. :D

Bifogade filer

• 20201014_092839.webp
    20201014_092839.webp
    78,1 KB · Visningar: 19

Man ska alltså stoppa in ett finger i analen och trycka? HUR får man hunden att gå med på det? :confused::confused:
Nej, nej det behövs inte om det inte är inflammerat. Man känner efter på utsidan var analsäckarna är, och liksom masserar uppåt i en rörelse och så kommer det ut lite vätska. Man tänker att man håller fingrarna som tio i två. Det är lätt om man väl får till tekniken. Men min hund är också guda snäll och finner sig i mesta.

Man kan tömma från utsidan om de är ganska fyllda, men en del hundar har väldigt segt/torrt sekret och trånga utförsmynningar och då måste man gå in via analen. Med lite glidmedel så brukar det gå bra hos de flesta hundar men det underlättar att ha någon som håller i hunden medan man gör det.
Det är dock inget som ska behöva göras om inte hunden har problem.

Nu har han återigen förbrukat alla pluspoäng han skaffade imorse.
Han smet med ut när jag gick till trädgårdslandet för att ta in lite soppgrönsker.

Men in igen ville han inte. Han tittade på mig när jag kallade och såg ut att tänka att det var ett ointressant förslag. En möjlighet som han inte tänkte utnyttja. Jag gjorde mig rolig, erbjöd godis och kastade leksaker. Ingen respons. Big mistake att inte ha honom i lina, och att inte vakta dörren bättre när jag gick ut.

Sedan traskade han lugnt och fint ut till länsvägen och tittade på när timmerbilarna passerade precis bredvid honom. Jag var däremot definitivt INTE lugn.

Nu är han inne. Han kom springande in på gården när jag gjort en kringgående rörelse och motat in honom i trädgården.

Mina nerver, mina nerver. :cry::cry:

Han smet med ut när jag gick till trädgårdslandet för att ta in lite soppgrönsker.

Men in igen ville han inte. Han tittade på mig när jag kallade och såg ut att tänka att det var ett ointressant förslag. En möjlighet som han inte tänkte utnyttja. Jag gjorde mig rolig, erbjöd godis och kastade leksaker. Ingen respons. Big mistake att inte ha honom i lina, och att inte vakta dörren bättre när jag gick ut.

Sedan traskade han lugnt och fint ut till länsvägen och tittade på när timmerbilarna passerade precis bredvid honom. Jag var däremot definitivt INTE lugn.

Nu är han inne. Han kom springande in på gården när jag gjort en kringgående rörelse och motat in honom i trädgården.

Usch vad obehagligt och skrämmande med timmerbilarna, tur allt gick bra

Jag är inne på 2 veckor med feber nu, försöker gå lika mycket med dom som vanligt men det går inte alltid och då får jag dåligt samvete, tränar med Milou och borstar och trimmar dom som vanligt men det är lite kämpigt och slitigt och mellan alla saker orkar jag inget mer än att ligga i soffan. Typ så att all ork går åt till hundarna och inget mer.

Skickade min tik med uppfödaren på röntgen i måndags. Idag kom resultatet på de andra två hundarna som uppfödaren hade med sig men min hunds resultat lyser med sin frånvaro. Kan SKK ha haft mycket att göra och inte hunnit min hunds plåt? Eller bör jag vara orolig för att plåten inte har skickats/har skickats tillbaka? Jag tänkte ringa när de öppnar.. Nervöst det här! :nailbiting:
Kollade med SKK, de hade inte fått in ärendet för min hund. Bläää vad tröttsamt.. Nu får uppfödaren ligga på kliniken..

Alltså hundar....
Jag vaknade imorse med ett litet anfall av kristallsjuka. Lyckades hålla mig på fötter tills Torsten morgonkissat och gjort ifrån sig. Men sedan var det kört.

Jag stod på knä över toastolen och hulkade. Torsten höll sig alldeles intill och försökte slicka på mig.

Efter det har han varit nära mig och försökt få uppmärksamhet. Lyfte upp honom - något han i vanliga fall absolut inte gillar. Han slappnade av i mitt knä och låg stilla en väldigt lång stund. Normalt så slingrar han sig och byter postition stup i ett och vill ner nästan direkt. Nu mjuknade han i kroppen och verkade njuta av att bli smekt. Kände han av att matte inte var sitt vanliga jag?

I övrigt är han ungefär lika dryg som vanligt. Han har skällt ut katternas matskål och tuggat i sig en bit av mattan på kontoret. :D

Mina brukar alltid vara ännu mer nära då jag mår dåligt. En del av dem har gjort likadant mot andra som mår kasst. De söker upp.

Jag minns en gång då jag blev magsjuk med enorma magsmärtor. Jag låg på kalla badrumsgolvet och kunde inte ta mig därifrån. Den ena hunden sov glatt vidare i varma sängen med min sambo. Men den andra låg mot min kropp ca 6 h innan jag kunde ta mig till sängen igen. Hon är den enda av mina hundar som annars inte var lika förtjust i närhet.

Nuvarande hund kan medla mellan mig och sambo om vi ryker ihop. Då går hon mellan oss och liksom "snällar till" den ena och sen den andra. Hon är som ett litet hjärta med päls och ben, mini FN. :heart

Åh gud, vad läskigt! Himla skönt att han är inne igen och inte skadade sig!
Torsten din jäkla skitunge! :devil:

Nuvarande hunds kull-brorsa smet ur sina nya ägares hus första kvällen de hade honom. Han var borta i flera dagar och det var världens sökcirkus under de dagarna. Han siktades någon gång på ett ställe. Så man satte ut burar, letade med sökhundar etc. Ingen pappi-kille..
Så åkte min uppfödare(som fött upp honom) dit han setts. Då kom han! De fick en del av det på film. Jag grät så tårarna sprutade när jag såg den! Han var kall, uttorkad och hungrig. Men annars helt ok! :heart

Idag var det sim och vibb för hundarna, Nike den lilla divan (som inte ens vill gå i blött gräs) var som fisken i vattnet. De andra två var lite mer tveksamma då de inte simmat i bassäng sen tidigt i våras 😁.

Imorgon blir det vallning igen och på lördag blir det banträning i vallning som är uppbyggt som en liten lagtävling. Ska bli roligt!

Nessie
IMG_20201014_151607.webp

Premiär för en träningsgrupp i agility som jag blivit medbjuden till ikväll :bump: Varje vecka tom mars ska vi köra i ridhus en bit hemifrån.
Verkar vara ett riktigt härligt gäng med blandade ambitioner och kunskapsnivå vilket jag tycker känns rätt skönt.

Humla var superglad och taggad och jätteduktig. Jag gjorde en egen bana av det som stod uppställt för att få en rimlig blåbärsnivå, men hon satte det typ direkt. Sen övade vi slalom ett pass (som är mitt mål med vintern att klara i bana :D ) och sen samma bana baklänges :) Var superkul, så är så taggad på att fortsätta i detta gänget :bump:

Premiär för en träningsgrupp i agility som jag blivit medbjuden till ikväll :bump: Varje vecka tom mars ska vi köra i ridhus en bit hemifrån.
Verkar vara ett riktigt härligt gäng med blandade ambitioner och kunskapsnivå vilket jag tycker känns rätt skönt.

Humla var superglad och taggad och jätteduktig. Jag gjorde en egen bana av det som stod uppställt för att få en rimlig blåbärsnivå, men hon satte det typ direkt. Sen övade vi slalom ett pass (som är mitt mål med vintern att klara i bana :D ) och sen samma bana baklänges :) Var superkul, så är så taggad på att fortsätta i detta gänget :bump:
Åh vad roligt det låter! 😁 kommer bli hur bra som helst ju! 😁

vi tränade faktiskt lite agility häromdan. Så himla roligt 😍 Någon gång ibland får vi nöja oss med 👍

Alltså hundar....

Hoppas att du mår bra nu!
Mina är väldigt olika när det kommer till sånt där. Mår jag dåligt psykiskt på något sätt, då håller Aysu sig på avstånd. Hon tycker det är obehagligt (och nej, jag blir ingen galning som skriker och kastar saker hejvilt runt mig). Likadant om jag gråter och är ledsen, lägger jag mig nära Aysu då så går hon iväg. Men, om jag är fysiskt sjuk, då kommer Aysu gärna och är nära, nästan mer än vanligt. Hon är väldigt mycket för att ta hand om andra, men samtidigt väldigt mån om att inte tränga sig på, har större behov av eget space osv.

Ebrah är mer sådan som försöker liva upp stämningen. Är jag ledsen eller orolig kan hon ibland komma med en leksak och smälla till mig med den, och ute på promenader börjar hon plocka upp alla fina pinnar hon kan hitta. Lägger jag mig bredvid henne hemma så trycker hon sig mot mig och ska tvätta hela mig. Däremot om jag mår fysiskt dåligt så verkar hon inte bry sig nämnvärt, fast å andra sidan är hon alltid sådan som gillar närhet och gärna ligger på mig.

Ultraljudade Alvins hjärta igår, veterinären och djurvårdaren skulle lägga honom på sidan men tog i på tok för mycket för han la sig ju självmant på sidan. Han är van att bli trimmad minst 1 gång i veckan och borstad varje dag, borsta tänder regelbundet, klippa klor osv så han vet hur man gör med all hantering. Dom blev paffa över hur lätt det var att lägga honom för han la sig ju själv. Han låg kvar lugnt på sidan hela tiden utan att vi behövde hålla i honom. Stolt matte.

Han har kvar blåsljudet, det läcker blod för att klaffarna inte stängs ordentligt. Men än så länge inget farligt. Ska på återbesök om ett år. Har lyckats få upp honom lite i vikt, nu är han perfekt sa veterinären, ska inte gå upp mer. Hålla den här vikten.

Har ju varit dålig på att vara aktiv här senaste åren, men ni som varit här ett tag vet ju hur jag funderade kring ras och allt möjligt innan jag köpte Cessna i ju i 2018. La ner min kropp och själ i att hitta drömlinjerna och gick runt så nervös hela tiden för att vänta på den där drömkullen. Helt ofattbart att precis den hanen jag ville ha valp ifrån var den hanen min uppfödare helt plötsligt valde att ha till den tiken jag ville ha valp ifrån.

Än idag brukar uppfödaren skratta och skämta med mig om våra konversationer innan hon släppte vilken hane hon skulle använda. ”Det var så roligt när du skrev till mig om hur mycket du gillade hanen och var ledsen att han gick tom med Doris. Så satt jag där och visste hela tiden att det var honom jag skulle använda :rofl:” brukar hon säga. Doris är alltså en halvsyster till Cessna som parades med ”drömhanen” först men när hon gick tom blev det ingen valp därifrån. Så jag var ju GRYMT glad när uppfödaren berättade att hon skulle använda Doris mamma med hanen.

Fick hem min drömvalp och OJ vilken resa det varit. Hon har varit en riktigt överjävlig valp/unghund den här. Jösses alltså :meh::laugh:

Den värsta kullen uppfödaren fött upp sa hon och Cessna var den värsta valpen. En djävul, knappt ens förklädd (hon är ju röd liksom). Men GUD vilken underbar arbetshund hon är. Tittar på många andra tollare och inser att min tjej är något helt utöver det vanliga. Hon har mycket mer go, energi och arbetsmoral än vad jag upplever att den genomsnittliga tollaren har. Visst har det krävt ett och annat av mig (och det gör det än), men jag hade inte bytt bort det för något i världen.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att hon blev allt jag önskat mig och lite, eller mycket, därtill :angel: (på gott och ont). Nu ska man bara lära sig att styra den här saken som liksom alltid har gasen och flamspedalen i botten:p

Snart blir hon 2,5 år. Var tar tiden vägen...

Inom min ras är det relativt vanligt när dom är yngre, har då från både uppfödare och veterinär fått rådet att tömma. Super lätt och gör inte ont alls vad det verkar som på hunden. Gammelhunden hade problem när han var liten men det växte bort. Ynglingen har aldrig haft problem. Har faktiskt bara fått rådet att jag ska tömma och det går på 1 sekund och sen är allt bra, ingen har sagt att det skulle vara ett problem. Blir det ett återkommande problem kanske veterinär behövs men min hund hade problem ett tag tills han blev lite äldre och vi gick till veterinären som bara sa att jag gjorde rätt och skickade hem oss.

Man ska tänka att man håller fingrarna som tio i två runt analsäckarna och ha ett papper bakom i handen. Behöver inte trycka hårt, det är tekniken och att trycka på rätt ställe.

Men full respekt för olika åsikter
Halade in honom i duschen nu ikväll och försökte klämma. Spelade ingen roll hur jag tryckte, fick inte ut något öht ändå. Antingen hade jag trots allt fel teknik eller så är de tomma. Kändes inte alls svullet eller spänt på något sätt. Nu är han iaf spolad i rumpan och schamponerad i övrigt så vi får se om lukten kommer tillbaka.

Har ju varit dålig på att vara aktiv här senaste åren, men ni som varit här ett tag vet ju hur jag funderade kring ras och allt möjligt innan jag köpte Cessna i ju i 2018. La ner min kropp och själ i att hitta drömlinjerna och gick runt så nervös hela tiden för att vänta på den där drömkullen. Helt ofattbart att precis den hanen jag ville ha valp ifrån var den hanen min uppfödare helt plötsligt valde att ha till den tiken jag ville ha valp ifrån.

Än idag brukar uppfödaren skratta och skämta med mig om våra konversationer innan hon släppte vilken hane hon skulle använda. ”Det var så roligt när du skrev till mig om hur mycket du gillade hanen och var ledsen att han gick tom med Doris. Så satt jag där och visste hela tiden att det var honom jag skulle använda :rofl:” brukar hon säga. Doris är alltså en halvsyster till Cessna som parades med ”drömhanen” först men när hon gick tom blev det ingen valp därifrån. Så jag var ju GRYMT glad när uppfödaren berättade att hon skulle använda Doris mamma med hanen.

Fick hem min drömvalp och OJ vilken resa det varit. Hon har varit en riktigt överjävlig valp/unghund den här. Jösses alltså :meh::laugh:

Den värsta kullen uppfödaren fött upp sa hon och Cessna var den värsta valpen. En djävul, knappt ens förklädd (hon är ju röd liksom). Men GUD vilken underbar arbetshund hon är. Tittar på många andra tollare och inser att min tjej är något helt utöver det vanliga. Hon har mycket mer go, energi och arbetsmoral än vad jag upplever att den genomsnittliga tollaren har. Visst har det krävt ett och annat av mig (och det gör det än), men jag hade inte bytt bort det för något i världen.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att hon blev allt jag önskat mig och lite, eller mycket, därtill :angel: (på gott och ont). Nu ska man bara lära sig att styra den här saken som liksom alltid har gasen och flamspedalen i botten:p

Snart blir hon 2,5 år. Var tar tiden vägen...
Så roligt att se en uppdatering! Jag har haft en soft spot för tollare sen åk 8 ungefär (18 år alltså :crazy:) så har funderat ibland hur det går för dig och Cessna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar