Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hälta efter fysisk aktivitet som blir värre efter vila hade nog gjort mig orolig för artros, med tanke på att det är ett framben hade jag nog tänkt ED. Inget otänkbart på en stor hund, speciellt en hane då de är oftare drabbade än tikar.

(Jag hade alltså varit extra uppmärksam och försiktig, och bokat tid hos veterinär för koll!)
Han är nyligen fri röntgad gällande HD och ED.

Men förmodligen en sträckning bara. Idag haltar han inte utan är bara lite stel i sin gång. Jag avvaktar över helgen!
Hönsmamma som man är..:o

Det stannade på 8 valpar med fördelningen 5+3. Förutom sömnbrist och valpen med gomspalt som jag fick ta bort har det gått smärtfritt. Nu ska jag försöka få lite sömn medans det är lugnt.
1C1771F8-251A-42C6-8DCF-0542F8925B76.webp

4 månader sedan Ila haltade och jag misstänkte ocd (diagnostiserad sen med CT) Nu är vi uppe på 50min lugna promenader dagligen. Märkte dock idag när vi skulle promenera att hon fått en reaktion på behandlingen av sjukgymnast igår kväll och rörde sig lite ojämnt så bara att vända på steken för att vila. Dålig idé tyckte Ila. Hoppas hon rör sig bra imorgon 🙏🏻

CAC5703D-127C-434F-B7DF-91B67973A90E.webp

Idag tog jag med mig Marvin till den lokala brukshundklubben, där jag precis har blivit medlem. Eftersom Marvin ofta är lite blyg och försiktig i nya miljöer, och det dessutom var regnigt och ruggigt, var jag beredd på att han skulle vara mycket skeptisk.

Han överraskade mig med att tycka att det var en spännande och rolig plats så fort vi steg ur bilen :) Han var liksom taggad och nyfiken! Vi hängde en liten stund på planen, där han fick nosa på agilitybanan (något han aldrig sett förut) och vänja sig vid miljön. Han hoppade (klev över... Vi har tränat cavaletti hemma :p) ett par låga hinder, och sprang även igenom en tunnel några gånger :) Jättekul! Vi körde också igenom några favorittrick - snurr åt båda håll, stå på bakbenen, sitt, handtarget - som han utförde glatt och villigt. För honom är det ett tydligt kvitto på att han är helt trygg och glad, han gör inga tricks annars :D Jag hade självklart med mig exklusivt favoritgodis, mycket uppskattat!

IMG_20201010_145452_900.webp

Det kunde inte ha blivit en bättre första upplevelse där för honom tror jag!

Har tränat sök idag, började dagen med att golfkanonen gick av och JÄVLAR vad rädd jag blev! Vår BK ligger precis vid en golfbana så det händer - om än väldigt sällan - men skrämmer alltid slag på mig. Darrade i hela marken! Tur att ingen av oss har skotträdda hundar :nailbiting: Kommer ihåg att den smällde av precis innan en av våra agilitytävlingar en gång. Inte poppis hos många av agilityhundarna då.

Men sökträningen gick superbra, Tinja har fattat att hon ska ta rullen från halsbandet nu istället för lösrulle. Det var det sista som fick mig att tveka på att tävla, så nu har vi såklart anmält oss till en tävling :rofl:

Idag har sambon, jag och vovvarna tagit oss en ordentlig skogsrunda på 5 km i rejält kuperad terräng. Halvvägs igenom pausade vi vid en sjö för äta den medhavda matsäcken. Perfekt dag. Älskar hösten!

Nu sover båda hundarna gott vid mina fötter :love:

Har lyckats få en trött hund idag. Har själv kört ett litet träningspass ikväll och i vanliga fall vill hon gärna vara med när jag är på golvet, t ex crunches och armhävningar. Men idag tittade hon bara och lade sig att sova.

Blev en hyfsad skogspromenad på förmiddagen, men tror det var träningen på eftermiddagen som tröttade mest. Har börjat lära in lite nya moment då jag satt ihop ett freestyle-program. Det var ett tag sedan vi gjorde så mycket helt nytt på en gång, och det var tydligen jobbigt.

Nessie har varit iväg på valläger i helgen med syster och Qila och ligger nu utslagen i soffan 😁. Det hade gått jättebra både med Qila och med Nessie, Qila verkar ha kommit igång ordentligt på fåren nu och Nessie var superduktig och lyssnade bra på syrran.
På tisdag blir det lydnadstävling med Nessie och Nano, få se hur det går 😅.

Nessie
IMG_20201011_185152.webp

Huh jag hinner inte med mitt liv just nu..
Vakna - flaskmata Kotten (valpen som har dålig sugteknik) - dricka kaffe - ut med mamma-hund och Elda en lagom sväng - ut med Petra och Skalman på långis - äta frukost - mata Kotten - försöka hinna dammsuga, tvätta mm - Mata Kotten - ut med London och tulta runt, själva eller med någon av de andra i släptåg - mata Kotten. Klappa ihop och sova en stund - mata Kotten - ut med Mamma-hund och Elda - hem och byta till Skalman och Petra och gå en kvällspromenad - mata Kotten - försöka äta själv - klappa ihop i soffan - busa lite med hundarna - mata Kotten.....sova - upp på natten och mata Kotten........

Typ så ser mina dagar ut. Nu har jag ändå gått från varannan timma till var 3:e timma att mata, men helst skulle jag vilja ge varje timma för han är liiiten :heart men rund och fin och jäm,förelsen blir extrem då brodern är den största jag haft i den åldern. Kotten väger nu 320 gram och brodern Bollen väger 875 gram :o Jaja, Kotten är snabbast och lärde sig springa innan han ens kunde gå typ. helt vild liten skrutt. Bollen ligger mes och jäser och är nöjd :) Nu är dom 15 dagar och trots att Kotten är pytte, så är han pigg och matglad, så han kommer nog framöver. Det ka dock bli galet skönt när dom kan börja käka riktig mat och inte behöver flaska nattetid :love:

Haft en underbar helg men 15 årsfirande med weightpullklubben som innehöll en träningstävling (som vi inte var med på) och en 5-kamp som vårt lag vann.

Delvis på grund av min lilla svartas talang att fånga godis i luften. Gå fint i koppel utan att spilla vatten var det väl sisådär med och "agility" med mänskliga hinder var först lite konstigt men gick förvånansvärt bra. Deltagarna var allt från chihuahua till borzoi.

På kvällen var det hundfritt med mat och shufflebord.

Idag var det Clear round i Nosework med 3 lyckade sök för båda hundarna. Jag var väl lite klantigt med hund två och tog inte hans första markering på lådorna men tycker det är skitsvårt när jag vet var gömman är, jag vill inte fuska. Men han är snäll, gick runt ett varv och markerade sen igen.

IMG_20201011_120200.webp

i lördags körde jag sök som vanligt, duktig vovva.
Senare på eftermiddagen cyklade vi en runda och tyvärr hände det som jag nästan väntat på. En lös hund kom utfarandes från sin tomt och jag såg att ägaren var ute men hade noll koll på hunden. Han borde ha reagerat när den bjäbbandes kom farande och jag samtidigt som jag bromsar och vrålar: GÅ HEM MED DIG flera gånger.
Jag hann precis stanna när den är framme, min hund vänder då bakåt för att se vad som kommer farandes, hon fastnar i den hastiga vändningen med vänster bak i i bakhjulet/kedjan och skriker till sedan är hon loss och står med upplyft bakben.
Då kommer ägaren fram o lyfter sin hund, Jag kommernterar flera gånger att "detta ser inte bra ut alls". Han svarar då till sin hund; varför gör du så mot en kompis"
(hundarna är inte kompisar, de har aldrig möts). Sedan går han iväg med sin hund, jag tar mig hem med min, som värmer ur rätt bra då. Men senare jättehalt och på söndagmorgon blir det tripp till djursjukhuset då jag befarar korsbandsskada. Vilket de också tror, ny tid inbokad hos ortoped i veckan.

Jag är dödligt trött på alla lösa hundar på landet! Jag har flera gånger sagt till folk att ha stängda grindar, ha koll på sina hundar, inget går in i hjärnorna tydligen!
Varje runda får jag hålla koll på vilkas hundar som är ensamma ute och skrika åt dem att gå hem. Har alltid ett dressyrspö på pakethållaren för att kunna freda oss, men det hinner man ju inte ta fram i tid.

Jag ser INTE fram emot vila, långt träningsuppehåll med min ACD som kommer gå på väggarna...

Åkte och tränade lite på klubben i förmiddags, lydnad och försöker få till heelworken på Nessie och Nano. Två veckor kvar till tävling och jag funderar på att byta låt och göra ett annat program till Nessie och har varken låt eller idé om program till Nano. Alla hundarna fick träna stadga också, smidigt med tre hundar så man kan träna gruppmoment på egen hand.
IMG_20201012_111836.webp

Ikväll är det medlemsmöte på BK, tänkte gå dit om jag orkar. Är egentligen inte så förtjust i att vara på olika sammankomster såhär i corona tider..

Emiron har börjat lukta lite suspekt i rumpregionen senaste veckan. Börjar misstänka att det är analsäckarna. Han har inte ont, bajsar som han ska, gnider inte rumpan på marken och försöker inte slicka eller något så inflammation tror jag inte det är, möjligt att de är överfulla. Har försökt trycka i honom extra ben i tre dagar för att få bajset lite extra hårt men ben verkar inte ha någon direkt påverkan på hans mage öht, bajset är oförändrat :meh:

Hör lite blandade bud ang huruvida det är brukligt att tömma icke-inflammerade analsäckar hemma om de verkar behövas. Vissa säger "inga problem!" medan andra säger "absolut inte!". Har aldrig varit med om en hund som haft problem med detta någonsin, verken själv eller i familjen så är inte alls inkörd på det.

Tips?

Helt galet att det kan vara så otroligt stor skillnad mellan syskon, men det ligger helt klart i linjerna. Har fått flera pyttingar förr, men skillnaden blir så enorm när man får en jätte i samma kull :p
Kotten och Bollen är ytterligheter :heart
Kotten är pyttingen och växer stadigt, men långsamt. Födelsevikt 155 gram och väger nu som 16 dagar 330 gram. Han går upp 5-15 gram per dygn, pigg som en mört och kunde springa innan han kunde gå typ. Han öppnat ett öga och andra på väg. Första valpen någonsin som lyckats klättra ut valplådan och inte bara en gång, utan 2 - så idag fick jag byta till poolen en vecka före jag brukar göra det :)
Bollen vägde 220 gram vid födseln, men ökar 50-70 gram per dygn och är förutom stor även väldigt fläskig nu (återigen en fläskkorv). Han väger nu 920 gram !Han hasar sig fram pga tyngden, godmodig och lugn.
IMG_6705.webp

Jag är ledsen för jag gick en privat lektion för en nose work-domare. Nu känns det som om jag inte vill träna nose work mer.

Hen gav mig pengarna tillbaka - men sanningen är att jag gladeligen skulle ha betalat mångdubbelt mer för att inte ha gått lektionen alls... och skulle ha föredragit med att vara missnöjd och ha betalat. Men hen frågade varför jag var missnöjd - men lyssnade inte på svaret utan höll en föreläsning om att 1) jag hade inget skäl att vara missnöjd 2) jag är hens enda missnöjda elev någonsin... så nu är jag både missnöjd och sårad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar