Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Milou är verkligen en buse men en smart sån.

Han har lekt med och även bitit sönder saker eller stulit saker bara för att han gillar att samla saker till sin hörna. Jag har lagt undan allt jag tänker kan vara lockande i lådor, boxar, skåp, på bänkar och och på ställen han inte borde kunna nå dom men han öppnar lådorna och boxarna och dörrar, kryper under sängen och puffar ut lådorna längst in under sängen förbi dom andra lådorna, han kan öppna sovrumsdörren, toadörren och ytterdörren, han har börjat klättra på trestegspallen, han har upptäckt att om man går på bakbenen (han är ju ganska liten) så kan han sno saker ur jackorna i hallen så jag har fått dra igen alla och han tar vad han vill ha vart det än är.

Han har flertalet gånger öppnat glassyltburkar med hårt åtskruvat aluminiumlock för att komma åt Frolic.

Jag har Milou säkrat hemmet men han kommer alltid på något nytt. Han vill leka med allt, antingen leka eller bita sönder. Varje gång jag tror allt är säkrat kommer han på nya saker. Tror det är lugnt nu men det går aldrig att veta och ibland kanske man glömmer något. Han får inte vara i sovrummet när jag är borta.

En dag hade han lyckats öppna pälsvårdslådan och dragit upp 2 påsar gummisnoddar så det låg 1000 snoddar i mitt vardagsrum och kök.

Någon mer med påhittiga hundar?

Har han dålig andedräkt också så det blir ännu ett otrevligt moment i det hela? Alvin och Milou luktar som tur är i princip ingenting. Men vet från när man träffat andra hundar som haft en mindre trevlig andedräkt att slickar och pussar är ganska otrevligt.

Biter han som bus? För att få igång dig? Biter han hårt?
Nej inga fel på andedräkten :)

Han biter av nån sorts tvång. Det är hans sätt att umgås, att använda munnen. Om jag vill klappa och smeka då stoppar jag något i hans mun och då går det bra. Annars tar han min hand i sin mun. Samma vid pälsvård. Han måste ha något att bita i.
Han slickar på allt. På golvet, på möbler, på mina kläder, och frekvent på sin egen snopp. Känns inte forcerat elelr hysterisk på något vis. Han är lugn, men måste slicka.

Jag har levt med apportörer och de kan ju ta ena armen i munnen medan man klappar med den andra :D. Men detta är något annat.
Han är märklig den lille skiten ;)

Jag har vallat både idag och i förrgår med Nano och Nessie och det har gått såå bra.
Tyvärr gick HWT t i helgen inte bra och det var bara mitt fel så det var surt. Fick panik över att banan innehöll saker jag inte var förberedd på och att det (i mitt tycke) var otroligt mycket domar instruktioner kring momenten. Jag har minnesproblematik, särskilt när jag jobbat fyra nätter och sovit dåligt natten innan.
Idag tränade jag banträning då vi ska ha en liten " tävling" i det hos E och trots att jag fick banskissen i början av veckan med pilar och instruktioner så lyckades jag ändå ta hindren på fel sätt 🙈😂. Dock så gick Nessie jättebra och i slutet tränade vi på kortare hämt och sista var riktigt riktigt bra.
Nano har helt plötsligt visat framtassarna i vallningen, har börjat träna in höger och vänster på henne nu och till och med vallat fåren mellan grindar! Det är så att instruktören undrade vad jag gjort med hunden förra passet för hon gick så bra.

Syster och Qila var med idag också och gick upp och balanserade ett par gånger, syster var såå glad. Hon tyckte dessutom att det var jätteroligt! Det känns ju lovande, hon har ju varit med lite förut men visat måttligt med intresse för fåren. I helgen ska syster på valläger och hon får låna med sig Nessie så kan hon varva med Qila då hon är så ung och inte kommit igång riktigt. Ska bli spännande att höra hur det går, tyvärr jobbar jag.

Nästa vecka är det lydnadstävling med Nessie och Nano, försöker jobba in apporten på Nano då jag inte orkat göra det tidigare men det får gå som det går på tävlingen med den. Både Nessie och Nano känns riktigt bra men vi skulle behöva träna på kommendering.

Letar hund nr fyra, varit och träffat working kelpies och de var otroligt trevliga. Ska iväg och träffa australian kelpies i helgen och funderar på några till raser.

IMG_20201008_095457.webp

Kan konstatera att Andapsin verkar göra Ebrahs drickande bättre. Två gånger har det blivit strul med medicinen (en gång glömde jag, en gång hade jag så mycket att göra att jag inte hann ge det vid vettig tidpunkt) och efter båda de gångerna upplever jag att hon druckit något mer igen. Så, jag ska fortsätta. Det svåra är dock att ge medicin som inte är i samband med mat... Två timmar före eller efter är ju jättelång(!) tid. På morgonen innebär det att jag sover eller är på jobbet. På eftermiddagen/kvällen innebär det ofta att jag är ute på långpromenad eller klättrar... Får klura lite på det där.

Sedan kan jag också konstatera att Fodax Vilt verkar göra Aysu dålig i magen. Inte katastrofdålig, men jag ska nog blanda ut med de foderkorvar av annan sort som jag har kvar till en början för att sedan se om det är så att fodret inte fungerar eller om det helt enkelt är för lite kalcium i fodret för henne. Hoppas att det bara är att magen behöver vänja sig lite vid viltköttet.

Fodax Vilt var katastrof för både pinschern och blandisen, tyckte de drack mer, behövde ut oftare, magen allmänt kaos (gaser, typ geleig avföring) - neutral var hundra gånger bättre. Men gick tillbaks till Mush.

Fodax Vilt var katastrof för både pinschern och blandisen, tyckte de drack mer, behövde ut oftare, magen allmänt kaos (gaser, typ geleig avföring) - neutral var hundra gånger bättre. Men gick tillbaks till Mush.
Min fungerade bra med magen på fodax vilt. Däremot så tyckte han inte det var gott och petade i sig halva portionerna innan han ledsnade. Han är annars inte speciellt kräsen. Synd eftersom det är bland de mer prisvärda färskfoder utan kyckling som är lätt att få tag i här.

Ebbot är halt :(
Var ute i skogen på eftermiddagen och när vi kom hem så la han sig i soffan och somnade. När han klev ner från soffan såg jag att han haltade kraftigt. Han stödjer på benet. Inget som syns. Har klämt och känt men han tittar bara på mig med ledsna ögon. Han är ingen hund som gnäller vid smärta.

Hur länge avvaktar ni med veterinär när ni har halt hund?

Var ute i skogen på eftermiddagen och när vi kom hem så la han sig i soffan och somnade. När han klev ner från soffan såg jag att han haltade kraftigt. Han stödjer på benet. Inget som syns. Har klämt och känt men han tittar bara på mig med ledsna ögon. Han är ingen hund som gnäller vid smärta.

Beror på ålder på hunden och vilken typ av hälta samt om det ”kommit från ingenstans” eller om man vet/har sett det hända typ.

En ung hund, under året, åker jag i princip direkt med. Låter den vila över en natt typ, har den inte blivit minsta bättre så bokar jag tid. Speciellt om det är hälta efter vila som värmer ur.

En vuxen hund vilar jag åtminstone en vecka, gärna två, innan jag kontaktar vet. Om den inte hoppar på tre ben och benet ser uppenbart brutet ut liksom.

Beror på ålder på hunden och vilken typ av hälta samt om det ”kommit från ingenstans” eller om man vet/har sett det hända typ.

En ung hund, under året, åker jag i princip direkt med. Låter den vila över en natt typ, har den inte blivit minsta bättre så bokar jag tid. Speciellt om det är hälta efter vila som värmer ur.

En vuxen hund vilar jag åtminstone en vecka, gärna två, innan jag kontaktar vet. Om den inte hoppar på tre ben och benet ser uppenbart brutet ut liksom.
Hunden är 2,5 år gammal. Har aldrig varit halt innan. Svårt att avgöra hur ont han har med tanke på att han inte är den typen av hunden som ”gnäller”.

Först ville han inte stödja alls på på benet men nu stödjer han på benet men är kraftigt halt. Han väger ju 55 kg, så därav min oro, att det blir jobbigt för honom.
Märker att han blir haltare när han har legat ner, så gissar att han blir stel då? Men tar sig upp i soffan själv.

Hunden är 2,5 år gammal. Har aldrig varit halt innan. Svårt att avgöra hur ont han har med tanke på att han inte är den typen av hunden som ”gnäller”.

Först ville han inte stödja alls på på benet men nu stödjer han på benet men är kraftigt halt. Han väger ju 55 kg, så därav min oro, att det blir jobbigt för honom.
Märker att han blir haltare när han har legat ner, så gissar att han blir stel då? Men tar sig upp i soffan själv.

Framben eller bakben? Oroar mig mer för bakben med tanke på korsband.

Hunden sov för två minuter sedan lugnt i soffan. Ligger nu på golvet och blänger surt på mig. För så klart är det mitt fel att det är en fluga här...:meh:

Hälta efter fysisk aktivitet som blir värre efter vila hade nog gjort mig orolig för artros, med tanke på att det är ett framben hade jag nog tänkt ED. Inget otänkbart på en stor hund, speciellt en hane då de är oftare drabbade än tikar.

(Jag hade alltså varit extra uppmärksam och försiktig, och bokat tid hos veterinär för koll!)

Hälta efter fysisk aktivitet som blir värre efter vila hade nog gjort mig orolig för artros, med tanke på att det är ett framben hade jag nog tänkt ED. Inget otänkbart på en stor hund, speciellt en hane då de är oftare drabbade än tikar.

(Jag hade alltså varit extra uppmärksam och försiktig, och bokat tid hos veterinär för koll!)

Fast efter en skogspromad kan det ju vara en rejäl vrickning eller muskelsträckning. Winter hade en sådan för några dagar sen, var rejält halt när han hade vilat efter en promenad med mycket spring, men det var mycket bättre redan dagen efter.

Fast efter en skogspromad kan det ju vara en rejäl vrickning eller muskelsträckning. Winter hade en sådan för några dagar sen, var rejält halt när han hade vilat efter en promenad med mycket spring, men det var mycket bättre redan dagen efter.
Javisst kan det vara det, kanske är det rentav oftast något sådant – jag skrev bara vad jag personligen hade oroat mig för om det var min hund :)

Om sisådär en timme har jag varit vaken ett dygn. Impa började visa tecken på att valpningen snart skulle sätta igång men det dröjde ända till 21 innan första valpen kom. Nu är vi uppe i 7 valpar 4 + 3, alla SMT förutom en blond hane. Det är lugnt i lådan nu men där kan va nån kvar.
Grattis vad kul! :love:
Vad betyder SMT? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar