Jag vet bara lite om nosework så måste bara fråga av nyfikenhet hur det fungerar. Dras inte hunden till mjukost doften då också om man har både doften och mjukosten på samma ställe? Eller klickar du ut osten direkt när hunden hittar rätt så den inte är där från början?
Blev inspirerad att ha dom där tuberna vid hundmöten då Milou ofta är lite jobbig för att han hetsar upp sig och vill fram och träffa andra hundar alternativt inte gillar dom. När han blir så upphettsad hoppar han runt i cirklar och då skulle nog det du föreslog fungera bättre än t.ex. Frolic.
Nej den sitter där så att hunden får omedelbar belöning. Samtidigt som den slickar i sig mjukosten inhalerar den doften för att sen ska associera doften till något positivt. Det är framförallt bra att jobba med pairing när man lär in doften men även senare när hunden lärt sig doften så kör jag kanske 4/5 sök med pairing och 1/5 utan (men då belönar jag snabbt med mjukost från tuben nära doftkällan när hunden hittat rätt). Hunden lär sig doften väldigt snabbt och blir väldigt motiverad till att hitta den!
Finns rätt mycket att läsa om principen bakom och hur det funkar om du googlar ”pairing nosework”