Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet bara lite om nosework så måste bara fråga av nyfikenhet hur det fungerar. Dras inte hunden till mjukost doften då också om man har både doften och mjukosten på samma ställe? Eller klickar du ut osten direkt när hunden hittar rätt så den inte är där från början?

Blev inspirerad att ha dom där tuberna vid hundmöten då Milou ofta är lite jobbig för att han hetsar upp sig och vill fram och träffa andra hundar alternativt inte gillar dom. När han blir så upphettsad hoppar han runt i cirklar och då skulle nog det du föreslog fungera bättre än t.ex. Frolic.

Nej den sitter där så att hunden får omedelbar belöning. Samtidigt som den slickar i sig mjukosten inhalerar den doften för att sen ska associera doften till något positivt. Det är framförallt bra att jobba med pairing när man lär in doften men även senare när hunden lärt sig doften så kör jag kanske 4/5 sök med pairing och 1/5 utan (men då belönar jag snabbt med mjukost från tuben nära doftkällan när hunden hittat rätt). Hunden lär sig doften väldigt snabbt och blir väldigt motiverad till att hitta den!
Finns rätt mycket att läsa om principen bakom och hur det funkar om du googlar ”pairing nosework” :)

Ligger hemma sjuk, vilket är väldigt segt, men Humla älskar det :) Och älskar verkligen hennes blick när hon legat på mig en stund för att bli klappad och sen vänder upp och tittar på mig. Man ser verkligen kärleken då :love: Så häftigt att man kan få den kontakten!

Utmanat både Alvin och Milou idag, trickträning med både gammalt och nytt för båda. Började lära Milou att gå slalom mellan mina armar när jag kryper på alla fyra. Han tyckte jag var lite knäpp.

Plus att gå under och genom och över lite olika kroppsdelar med både Alvin och Milou. Sen rally med båda också och stadga i sitt, ligg och stå och växlingar mellan positionerna. Sen att dom ska stå/ligga kvar trots godis framför nosen, jag går varv runt dom, öppnar kylskåpet, går ut ur rummet osv. Jätte duktiga.

Hann gå igenom en del men körde aldrig så att det blev tråkigt/för jobbigt för dom utan höll energin uppe. Idag blev det träning med alla oss tre, mysigt.

Senast ändrad:
Jag hade nästan glömt hur skönt det är att gå kvällspromenad med hunden i mörkret, ffa ute på landet där det inte finns gatubelysning. Släcker man pannlampa blir man helt isolerad i det tysta mörkret, så skönt.

Tog mig upp från sjuksängen och körde lite Nw med Humla för en stund sen. Hon var så taggad! :D
Försöker få henne att lyfta på huvudet, och det går verkligen framåt :) tog två gömmor i lgh, och sen tre sök utomhus :bump: Lika säker på lagerblad som eukalyptus, så jag överväger att ta ett doftprov till innan vi ens kommit ut och tävlat officiellt klass ett :angel:

Kan konstatera att Andapsin verkar göra Ebrahs drickande bättre. Två gånger har det blivit strul med medicinen (en gång glömde jag, en gång hade jag så mycket att göra att jag inte hann ge det vid vettig tidpunkt) och efter båda de gångerna upplever jag att hon druckit något mer igen. Så, jag ska fortsätta. Det svåra är dock att ge medicin som inte är i samband med mat... Två timmar före eller efter är ju jättelång(!) tid. På morgonen innebär det att jag sover eller är på jobbet. På eftermiddagen/kvällen innebär det ofta att jag är ute på långpromenad eller klättrar... Får klura lite på det där.

Sedan kan jag också konstatera att Fodax Vilt verkar göra Aysu dålig i magen. Inte katastrofdålig, men jag ska nog blanda ut med de foderkorvar av annan sort som jag har kvar till en början för att sedan se om det är så att fodret inte fungerar eller om det helt enkelt är för lite kalcium i fodret för henne. Hoppas att det bara är att magen behöver vänja sig lite vid viltköttet.

Hade helt förträngt kattbajs-är-det-bästa-som-finns-perioden de flesta valpar går igenom.

Loke har idag kommit in i den perioden. Han hittade en kattbajsklick på golvet imorse som han slök. Nu har han fått upp lukt och smak för det, och nästan det enda han gör ute nu är att gräva och äta :yuck:

Jag ska flytta till landet och det som jag har oroat mig mest för är mörkret och inte ha möjlighet att ta mina långa kvällspromenader. Men det låter på er som att det inte är något problem 😊
Väldigt stor del av tiden är det inte riktigt mörkt heller. Månljus och även snö lyser upp så att det är möjligt att se. Lägger man till pannlampa så är det enkelt.

Det är värre när man som jag bor intil en stor väg som jag måste använda för att ta mig någonstans. Det är lite otäckt när stora tunga lastbilar kommer längs vägen. Man har liksom ingenstans att ta vägen när det är plogvallar på bägge sidor. Då gäller det att ha rejäla reflexer.

Senast ändrad:
Milou kissvägrar ute i regnet. Som den nakenhund han är vill han inte gå ut alls när han ser regntäcket eller hör regnet utifrån. Samma med Alvin. Både Milou och Alvin är djupt miserabla ute på promenader i regn. Trots fodrade svindyra regntäcken.

Väldigt stor del av tiden är det inte riktigt mörkt heller. Månljus och även snö lyser upp så att det är möjligt att se. Lägger man till pannlampa så är det enkelt.

Det är värre när man som jag bor intil en stor väg som jag måste använda för att ta mig någonstans. Det är lite otäckt när stora tunga lastbilar kommer längs vägen. Man har liksom ingenstans att ta vägen när det är plogvallar på bägge sidor. Då gäller det att ha rejäla reflexer.
Så har jag det med,det har mina blinkslangar åtgärdat,jag hör hur dom börjar bromsa/sakta farten på ca 1km avstånd (bor på raksträcka)

Jag ska flytta till landet och det som jag har oroat mig mest för är mörkret och inte ha möjlighet att ta mina långa kvällspromenader. Men det låter på er som att det inte är något problem 😊
Har man ordentliga reflexer och en bra pann- eller ficklampa är det inga problem. Jag gillar de mörka kvällspromenaderna bättre än de ljusa som man har på sommaren, ffa nu på den tidiga hösten när det fortfarande är ganska varmt i luften. När det blir ishalka och underkylt slagregn är det inte lika kul.

ozami-flash-led-hundhalsband-röd-0.webp

Jag tycker det är underbart att sticka ut i mörkret även här i bushen. Är det klar himmel kan man ibland gå utan lampa. Så mysigt!
Är det för mörkt kör jag pannlampa. Jag fick någon superbra av min pappa. Billig sak från Clas Ohlson med led-belysning.

Å, jag gillar också det. En skogssväng med pannlampa efter jobbet är själsrenande för mig.
Här blir nog inte mycket skogen själv i mörker ens med pannlampa sen vildsvinen gjort entre igen ordentligt och vi har en flock på ca 20 djur av blandade åldrar. Dom dyker visst upp så fort det blir skymning i och vid elljusspåret, så själva skogen bakom elljusspåret vill jag inte gå i själv :nailbiting: möjligtvis med sällskap :p

Haft Milou ett år nu och han äter det äter det mesta han kan, antingen äter det eller bär runt på det. Han hittar äppelskrutt, brödbitar, tar upp tuggummin från trottoaren som han aldrig sväljer utan går omkring och tuggar på som en människa, hittar plastbitar, påsar, bullpapper, nappar ja allt han kan hitta. Sen jag fick hem Milou har jag upptäckt hur mycket skräp som finns ute. Får plocka ur saker ur hans mun eller säga att han ska släppa saker varje dag.

Han har även ett stort begär efter hudkräm. Jag har mycket eksem som på händerna blir till sår och känslig hud på resten av kroppen så jag behöver smörja in mig mycket. Men Milou vill slicka på alla ställen med kräm. Helt besatt. Har sagt till varje gång i ett år, flera gånger per dag men han är som teflon. Allt rinner av honom. Tänker att hudkräm inte är så nyttigt. Finns det något i hudkräm som hundar gillar eller är det bara Milou?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar