Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ledsen för jag gick en privat lektion för en nose work-domare. Nu känns det som om jag inte vill träna nose work mer.

Hen gav mig pengarna tillbaka - men sanningen är att jag gladeligen skulle ha betalat mångdubbelt mer för att inte ha gått lektionen alls... och skulle ha föredragit med att vara missnöjd och ha betalat. Men hen frågade varför jag var missnöjd - men lyssnade inte på svaret utan höll en föreläsning om att 1) jag hade inget skäl att vara missnöjd 2) jag är hens enda missnöjda elev någonsin... så nu är jag både missnöjd och sårad.

Men, vad var det som inte funkade?
Så tråkigt när det blir så. 😔

Men, vad var det som inte funkade?
Så tråkigt när det blir så. 😔
Jag kom dit med en specifik grej jag ville träna - och min hund var för honom märkligt ofokuserad. Då ville hen inte hjälpa mig med mitt problem utan ville att jag skulle backa till kompletta nybörjarövningar utan att visa någon linje till det jag ville prata om. Argumentet var ungefär att "man måste börja från början" - men om den typen av övningar som då inte funkat på två år kommer inte magiskt att börja funka för att hen rekommenderade dem :( Och jag hade berättat VAD jag VILLE prata om :rage: Så jag kommer dit blir sågad till fötterna och får lite halvhjärtat rådet att börja om på samma sätt som jag redan tränar på.

Som sagt var - så långt hade jag kunnat leva med det, även om det var okul. Men när hon frågar varför jag var missnöjd. Och inte lyssnar när jag säger det (Att hon i princip sagt att jag tränar fel - men ändå säger att jag ska åka hem och göra mer av samma sak som jag gjort i två år). Och sedan håller en föreläsning (Jag vet att man måste börja ifrån början, men om man gör det och inte kommer någonstans, så måste man åtminstone börja om på något annat sätt) och förklarar att jag är den enda som varit missnöjd.

I min värld frågar man inte om man inte vill ha svar. Är man intresserad av varför en person är missnöjd så frågar man - och då låter människan berätta, lyssnar och funderar på om det är något man kan/vill göra annorlunda. Och man kan inte både säga att någon har rätt till sin uppfattning och att de har fel - båda sakerna är OK att säga, men att sätta ihop dem är i min värld en ganska grov förolämpning. Ett nedlåtande sätt att säga att man tycker att någon är dum. Och har man skäl att säga något sådant - då säger man det rakt ut

Igår var vi på coachgrupp och tränade agility. Jag och Tinja lyckades krocka efter en tunnel; jag flög som en vante och landade rakt på käken/kinden, höger hand och axel. Rullade och lyckades på något vis sätta mig upp. Skrämde slag på både instruktören och de andra deltagarna, det hade tydligen sett riktigt hemskt ut! Ibland har man tur, jag var mest öm igår och det var svårt att lyfta armarna. Men jag hade ju lika gärna kunnat bryta nacken.

Idag gör handleden ont varje gång jag rör på handen, spänner jag handen gör den ont. Axeln känns som att jag har ett inre blåmärke. Men käken verkar ha klarat sig helt! Otroligt att mina glasögon också klarade sig.

Tinja ska på massage idag och fysträning imorgon, men utöver det tar vi nog några dagars vila 🙈

Bruce var uppe och kräktes inatt igen 😟 Om någon har en teori om varför en hund med gastrit vaknar på natten och kräks upp sin mat som han fick vid kl. 22 så får ni gärna hojta. Det är inte någon ny mat, och han har inte fått i sig något annat dåligt. Igår natt var han uppe och kräktes två gånger och inatt en gång, känner mig lite förbryllad. Han brukar aldrig kräkas upp något, kräks han så är det på tom mage pga gastrit. Pigg och med aptit på mornarna igen, så märkligt.

Jag kom dit med en specifik grej jag ville träna - och min hund var för honom märkligt ofokuserad. Då ville hen inte hjälpa mig med mitt problem utan ville att jag skulle backa till kompletta nybörjarövningar utan att visa någon linje till det jag ville prata om. Argumentet var ungefär att "man måste börja från början" - men om den typen av övningar som då inte funkat på två år kommer inte magiskt att börja funka för att hen rekommenderade dem :( Och jag hade berättat VAD jag VILLE prata om :rage: Så jag kommer dit blir sågad till fötterna och får lite halvhjärtat rådet att börja om på samma sätt som jag redan tränar på.
Hund har jag ju inte, men det har hänt mig med hästen. Det är bara att gnälla lagom och sen gå vidare. Så kommer ni hitta en tränare som passar er bättre! :heart
Man klicka helt enkelt inte med alla!

Jag hade ett spännande pass med hästen, det var två instruktörer och flera deltagare. Den ena tränaren gullade järnet med min häst, de klickade direkt! Hästen blev helt sjukt modig!
Den andra tränaren drog inte alls jämt med hästen och hästen var jättefjompig.
Det var riktigt intressant att se hur hästen ändrade inställning beroende på vem av tränarna som hjälpte oss.
Jag gillade både tränarna, de var klart duktiga och trevliga både två :)

Emiron har börjat lukta lite suspekt i rumpregionen senaste veckan. Börjar misstänka att det är analsäckarna. Han har inte ont, bajsar som han ska, gnider inte rumpan på marken och försöker inte slicka eller något så inflammation tror jag inte det är, möjligt att de är överfulla. Har försökt trycka i honom extra ben i tre dagar för att få bajset lite extra hårt men ben verkar inte ha någon direkt påverkan på hans mage öht, bajset är oförändrat :meh:

Hör lite blandade bud ang huruvida det är brukligt att tömma icke-inflammerade analsäckar hemma om de verkar behövas. Vissa säger "inga problem!" medan andra säger "absolut inte!". Har aldrig varit med om en hund som haft problem med detta någonsin, verken själv eller i familjen så är inte alls inkörd på det.

Tips?
Inom min ras är det relativt vanligt när dom är yngre, har då från både uppfödare och veterinär fått rådet att tömma. Super lätt och gör inte ont alls vad det verkar som på hunden. Gammelhunden hade problem när han var liten men det växte bort. Ynglingen har aldrig haft problem. Har faktiskt bara fått rådet att jag ska tömma och det går på 1 sekund och sen är allt bra, ingen har sagt att det skulle vara ett problem. Blir det ett återkommande problem kanske veterinär behövs men min hund hade problem ett tag tills han blev lite äldre och vi gick till veterinären som bara sa att jag gjorde rätt och skickade hem oss.

Man ska tänka att man håller fingrarna som tio i två runt analsäckarna och ha ett papper bakom i handen. Behöver inte trycka hårt, det är tekniken och att trycka på rätt ställe.

Men full respekt för olika åsikter

Senast ändrad:
Igår var vi på coachgrupp och tränade agility. Jag och Tinja lyckades krocka efter en tunnel; jag flög som en vante och landade rakt på käken/kinden, höger hand och axel. Rullade och lyckades på något vis sätta mig upp. Skrämde slag på både instruktören och de andra deltagarna, det hade tydligen sett riktigt hemskt ut! Ibland har man tur, jag var mest öm igår och det var svårt att lyfta armarna. Men jag hade ju lika gärna kunnat bryta nacken.

Idag gör handleden ont varje gång jag rör på handen, spänner jag handen gör den ont. Axeln känns som att jag har ett inre blåmärke. Men käken verkar ha klarat sig helt! Otroligt att mina glasögon också klarade sig.

Tinja ska på massage idag och fysträning imorgon, men utöver det tar vi nog några dagars vila 🙈
Fy sjutton! Kanske läge att gå till läkare och kolla upp handleden? Tur att det inte blev värre.

Är det bara jag som aldrig någonsin i hela mitt liv behövt tömma en analsäck? :confused:
Aldrig behövt med mina, men Milla hade ständigt problem och behövde att mamma tömde dem regelbundet under sommaren. Hon badade så extremt mycket, så gissar det var en sidoeffekt av det, precis som att hon ofta fick vattensvans. Men hon var också en.. Säreget badgalen labbe.

Aldrig behövt med mina, men Milla hade ständigt problem och behövde att mamma tömde dem regelbundet under sommaren. Hon badade så extremt mycket, så gissar det var en sidoeffekt av det, precis som att hon ofta fick vattensvans. Men hon var också en.. Säreget badgalen labbe.

Det enda vi råkade ut för när vi bodde vid havet var hot spots. Hur menar du att det kan ha varit en sidoeffekt? Aldrig reflekterat över det tidigare.

Det enda vi råkade ut för när vi bodde vid havet var hot spots. Hur menar du att det kan ha varit en sidoeffekt? Aldrig reflekterat över det tidigare.
Jag vet inte, kanske hängde ihop med att hon fick vattensvans pga mycket badande och därför fick problem att tömma analsäckarna? Alltså inte att badandet i sig orsakade det, utan vattensvansen.

Är det bara jag som aldrig någonsin i hela mitt liv behövt tömma en analsäck? :confused:
Jag har aldrig heller behövt göra något sådant. Ena hunden fick lite små problem en gång efter att ha varit dålig i magen, men inget värre än att det gav med sig när hon fick bra mat med lite extra utfyllnad i någon dag så att hon bajsade lite mer rejält. (Det enda jag märkte var att hon kanade på baken några gånger, och när hon sedan bajsade ordentligt så stank det förjävligt 2-3 tillfällen :p )

Imorgon ska vi till veterinären och ultraljuda Alvins hjärta, han har haft ett blåsljud där så nu ska det kollas upp extra noga. Är orolig att något ska vara fel men å andra sidan verkar han må så bra nu så det känns långt bort med sjukdom men rädslan finns ju här.

Angående analsäckar har jag fått klämma dom flera gånger på min puff men han var så liten att det bara kom någon eller några små droppar så det var inte särskilt äckligt eller obehagligt. Han började gnida rumpan och åka kana på baken om det var dags. Men det växte bort när han fick mer kraft och blev starkare, däremot satte sig det här med att kana på baken sig som ett tvång/tics och han kan fortfarande göra så ibland fast det var 9 år sen han hade problem.

Säsongens sista tävling på lördag. Med tanke på hur svajig säsongen varit hittills så går vi främst på att ha en bra känsla tillsammans på plan. Fick en parningsförfrågan igår som jag sagt ok till, så med lite tur blir det fler Lasse-valpar framöver. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar