Uppdateringstråd 31

Idag är det 2 månader sen Alvin dog. Förutom min lilla avatar jag hade här som jag tillfälligt bytt har jag inte klarat att titta på någon bild på Alvin. Om det går kommer den kanske tillbaka när jag orkar. Om någon bild dyker upp blundar jag och scrollar förbi, jag kan inte se bilder för då kan jag inte klara sorgen.

Men Milou är så fin så han får pryda min profil ett tag, älskar ju honom fortfarande och på något konstigt sätt älskar jag honom mer för varje dag som går sen jag fick hem honom. Samma med Alvin. Och mina hästar. Det är så fint att kärleken inte slutar växa. ❤️

Senast ändrad:
Smutsiga tassar, ben och mage. Ingen asfalt eller grus här. Just nu är vi smutsiga hela tiden. Får ha på mig särskilda promenadbyxor för det stänker upp till låren. Milou får växla mellan dusch och att jag tvättar en tass i taget i en liten hink utanför och torkar tassarna. Duschen är lite krånglig för badrummet är så litet med compact living men det går. Tvättar och torkar den lilla helt nakna magen med våtservetter för att bli helt ren. Men minst en dusch om dagen under väldigt leriga dagar, ibland mer. Hans päls på tassarna absorberar lera och är nästintill omöjliga att torka utan tvätt.
Tänk dig att ha ett välpälsat lejon, han tar med sig ett halvt grustag när vädret är som det är nu 😱:rofl:

Igår var andra tillfället för kursen i specialsök. Bog ville mest använda brädan med doftburkarna som en pall och slog vilt med tassarna överallt. Hur har ni som tränat mycket tasstarget/pall med era hundar tränat med doftburkar. Upplever att Bog tror att allt är tasstarget. 😅 (Han blir otroligt upprörd om jag sniffar och håller på med burken själv, och slår ännu vildare med tassarna samtidigt som han tjuter för att han inte kommer åt och slå med tassen...)

Igår var andra tillfället för kursen i specialsök. Bog ville mest använda brädan med doftburkarna som en pall och slog vilt med tassarna överallt. Hur har ni som tränat mycket tasstarget/pall med era hundar tränat med doftburkar. Upplever att Bog tror att allt är tasstarget. 😅 (Han blir otroligt upprörd om jag sniffar och håller på med burken själv, och slår ännu vildare med tassarna samtidigt som han tjuter för att han inte kommer åt och slå med tassen...)
Jag satte kroppsdelarna på kommando, för att göra det tydligt. Satte upp target och tränade in markering med tass och markering med nos som separata övningar.

Tålamod och väntar ut tills nåt som liknar "rätt" beteende kommer. Spock testar gärna också allt som tasstarget men ignorerar jag, väntar och inte stör så börjar han fundera själv. I din situation skulle jag kanske då belöna att han sänker huvudet och tittar på burkarna, därefter att han nosar även om det fel burk men bara att jag ser att han kopplar på nosen. När han aktivt kopplar in nosen skulle jag börja öka kriterierna att hitta rätt doft.

Jag tror ofta att vi vill börja lägga oss i och korrigera eller "hjälpa" hunden än att ta några djupa andetag och vänta och se om hunden själv kan lösa det.. Curling-matte 😆.

Körde lydnadsdelarna ur STMR igår på mondion. Finns mycket att putsa på, men grunderna kan hon.

IMG_8729.webp

Tålamod och väntar ut tills nåt som liknar "rätt" beteende kommer. Spock testar gärna också allt som tasstarget men ignorerar jag, väntar och inte stör så börjar han fundera själv. I din situation skulle jag kanske då belöna att han sänker huvudet och tittar på burkarna, därefter att han nosar även om det fel burk men bara att jag ser att han kopplar på nosen. När han aktivt kopplar in nosen skulle jag börja öka kriterierna att hitta rätt doft.

Jag tror ofta att vi vill börja lägga oss i och korrigera eller "hjälpa" hunden än att ta några djupa andetag och vänta och se om hunden själv kan lösa det.. Curling-matte 😆.
Han kan absolut så på nosen och leta kong om jag gömmer den i högt gräs osv. men jag tror han blir väldigt förvirrad av alla prylar. Vi fick inte så mycket tid att det fungerade att vänta ut igår, men ska absolut prova det hemma, det är så vi brukar träna in saker och han brukar vara duktig på att hitta på nya saker när jag väntar, även om det igår bara blev att slå med tassarna, hoppa upp och ner eller lägga sig ner. 😅

Solsken idag och jag var ledig från jobbet, så det blev en 1 1/2 timmes promenad i skogen :love: Lily fick vara lös i princip hela tiden, syskonen lite i omgångar. Vi tog nya vägar, gick rejält offroad, tappade tyvärr godispåsen men hade det otroligt trevligt. De fick sedan en liten del av middagen som någon slags lunch och nu sover de gott alla tre.

Såg dessutom att det enligt väderprognoserna ska vara fantastiskt väder på fredag eftermiddag. Jag var schemalagd att jobba då. Men. Jag hade också två semesterdagar kvar som "måste" tas ut innan april. Så jag kollade snabbt ifall en kollega kan ta mitt pass, vilket hon kunde, och hörde av mig till chefen. Istället för jobb då så blir det lite långledigt för mig (jobbar inte helgen heller) och möjlighet till en till fantastisk skogspromenad. Eller något annat. Funderar lite på om det kanske är bra läge att åka till sambons mor då och sitta på hennes tomt hela eftermiddagen. Hon har eftermiddags- och kvällssol där och vi får vara där så mycket vi vill.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 221
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 651
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka