Uppdateringstråd 31

Nu har Oskar haft kastreringschipet ett tag.
Först nu har han blivit sugen på mat och kan komma och berätta att han är hungrig.

Inte så pass att han slänger sig över maten. Mer att det tar kortare tid att äta upp. Ryggraden är inte lika vass längre.
Har inte märkt nån pälsförändring än, hoppas det inte kommer, hans päls är perfekt, helt utan underull.
Var det Oskar som har en testikel i pungen eller var det din andra? Tänkte på kemisk kastrering, går det på de som bara har en?

Usch. Vi ska vakna 6:30 för att gå till veterinären till klockan 8. Vi ska på återkoll då han hade förstorad prostata och nu har fått en kur med Ypozane och sen en kemisk kastrering.

Vid den senaste kollen såg prostatans kärna bättre ut, men det fanns någon vätska/cystor runt den som inte fanns tidigare. Hon jobbade på i tystnad och verkade inte vilja säga så mycket sist, jämfört med hur det var innan det. Jag oroar mig för att det ska vara cancer och då är det ju kört.

Förhoppningsvis får vi svar på vad det är och om det rentav ser bättre ut! Jag oroar mig lite för att det inte har gått tillräckligt länge sen kastreringen då det är precis på dagen 6 veckor sedan och återkollen skulle göras efter 6-8 veckor efteråt, men hon kanske räknade med marginal. Anledningen till att jag är osäker är att de skulle bli mer haniga 4 veckor efter första kemiska kastreringen och han började inte bli något mer hanig alls förrän mot 5 veckor, fast det är väl individuellt också.

Jag har ingen inkomst just nu då jag sitter i kläm väntandes på flera beslut, så jag vill klämma ihop besöken eftersom vi ändå måste gå pga hans inflammerade rumpknöl som inte har blivit bättre. Bara undersökning går ju på 1050 kr..

Hoppas bara på goda nyheter! Helst jättebra!
Håller tummarna för goda besked!

Var det Oskar som har en testikel i pungen eller var det din andra? Tänkte på kemisk kastrering, går det på de som bara har en?
Både min förra och Oskar är krypta. Dvs bara en testikel har vandrat ner i pungen.

Det har inget samband med kastration. Det kvittar var testiklarna befinner sig när man sätter ett kastreringschip. Det är beteende man kastrerar för. Eller emot då ;)

Håller tummarna för goda besked!
Tack! Prostatan ser bättre ut, men vätskan är kvar. Det är ett sånt där fall av "vi vet inte 100% vad det är", men det verkar inte vara varken infektion eller tumör då hans symtom (många våta drömmar, blod i utlösningen, droppar kiss) försvann med den första behandlingen (Ypozane) och han inte har några nu. Vi ska ta en uppföljning om 2 månader för säkerhets skull och så ska vi ta erbjudandet eftersom de har kastrationskampanj fram till den 31:e mars, förutsatt att han fortsätter må bra på kastreringen i de kommande 2-3 veckorna :)

Det är jag nöjd med för nu!

Både min förra och Oskar är krypta. Dvs bara en testikel har vandrat ner i pungen.

Det har inget samband med kastration. Det kvittar var testiklarna befinner sig när man sätter ett kastreringschip. Det är beteende man kastrerar för. Eller emot då ;)
Jo, jag förstår det, men jag trodde inte att kemisk kastrering gjordes när de var krypta. Men det fungerar alltså som tänkt?

Intressant. Hur gick tankarna? Vad har jag missat?

Och ja, det funkar.
Tror diskussionen varit uppe förut? Och där skrevs det nog det, men det kanske är ur kastreringssyfte och inte bara för beteende när man inte har tik i omedelbar närhet?
https://www.bukefalos.se/threads/kastrering-krypt-hanhund-buk.1530472/
Denna tråden fick jag fram lite snabbt med ett inlägg där @Malibu_Stacy skrev att det inte var att rekommendera. Det var nog det jag hade någonstans i minnet.

Men bra att det fungerar, har läst att det har blivit bättre för honom :) Jag kämpar just nu med vikten på min krypta hane igen för femtioelfte gången. Matvägran, kräsenhet och löptikar ute. Han är inte jobbig sådär överdrivet, utan hanterbar och avledbar, men just maten dissar han vad man än ger när det går löptikar när vi är ute och det gör det ju här. Så tanken slog mig lite....kanske skulle ha effekt på honom att äta bättre när han slipper lukta tikarna ute.

Tog mig till skogen med trion idag som planerat. Vi gick bort från våra vanliga stigar, gick offroad och utforskade några nya stigar. 1 1/2 timme senare är vi alla trötta, trion har fått lite lunch och har nu somnat utspridda i vardagsrummet. Själv äter jag lunch och tittar på youtube :) Enda dumma nu är att jag har fruktansvärt ont i knät. Vet inte riktigt vad jag gjort, det har varit dåligt i flera dagar men var åtminstone ok när jag gick i skogen. Hoppas på att sambon kan tänka sig att ta en rastningsrunda ikväll så att jag kan vila lite iaf.

Stackars, stackars hund... Med tiden har min ena hund blivit rädd för flera och flera ljud. För en vecka sen hade vi stark blåst och flera strömavbrott. Han blev jätterädd, bara vandrade omkring, flåsade, och försökte klättra på oss. Han har inte riktigt varit sig själv sen dess, och igår hittade jag orsaken... Han blir rädd när den yngre hunden GÅR(!). Den yngre hunden drar bakbenen efter sig när han går, och varje gång den äldsta hör ljudet börjar han vandra, flåsa och klättra på oss. :( Jag vill bara gråta...

Tror diskussionen varit uppe förut? Och där skrevs det nog det, men det kanske är ur kastreringssyfte och inte bara för beteende när man inte har tik i omedelbar närhet?
https://www.bukefalos.se/threads/kastrering-krypt-hanhund-buk.1530472/
Denna tråden fick jag fram lite snabbt med ett inlägg där @Malibu_Stacy skrev att det inte var att rekommendera. Det var nog det jag hade någonstans i minnet.
Det finns risker med kastrering också så pest eller kolera?

Eftersom jag haft en hane (schäferkorsning) som blev lugn och problemfri när sprutan gått ur, så är planen - om inget ändras - att låta chipet gå ut och sen inte göra nåt mer. Det är ett sexmånaders chip.

Det finns risker med kastrering också så pest eller kolera?

Eftersom jag haft en hane (schäferkorsning) som blev lugn och problemfri när sprutan gått ur, så är planen - om inget ändras - att låta chipet gå ut och sen inte göra nåt mer. Det är ett sexmånaders chip.
Jag tror du missförstår. Jag skriver inget om riskerna med just kastrering, utan här handlade om just att kemisk kastrering uppfattade jag att man inte rekommenderade.

Jag är generellt emot kastrering, om det rent faktiskt inte visar sig behövas, det är min personliga ställningstagande även om alla ju gör som de vill. Mina inlägg hade därmed inget emot just kastrering som sådant att göra utan att jag fick uppfattningen att man inte rekommenderade kemisk kastrering för krypta hanar utan då kirurgisk. Det är ju positivt om det räcker med kemisk kan jag tycka! Det öppnar ju en väg för mig och min hane också, det var därför jag frågade. Det här tramsandet med maten börjar bli påfrestande. Husky är en ras som är kräsna till mans och inte matmotiverade överlag, spionen har tidigare haft fri tillgång och ätit när han velat men ändå legat lite för lågt i vikt för min smak även om den är helt ok generellt. Bara det att när han börjar matvägra går det fort att tappa några kg. Tramsa med maten har han gjort hela livet när det varit något. Nu när han inte har fri tillgång blir det svårare att motivera honom att rent faktiskt äta när han sätter den sidan till, lägg därtill huskyns envisa "du ska inte berätta för mig vad jag ska göra, jag bestämmer själv". Hjälper kemisk kastrering att ta bort en anledning att krångla med maten OCH att det kan ha biverkning med mer matglädje vore det positivt, om inte kan det ju låtas gå ur kroppen.

Stackars, stackars hund... Med tiden har min ena hund blivit rädd för flera och flera ljud. För en vecka sen hade vi stark blåst och flera strömavbrott. Han blev jätterädd, bara vandrade omkring, flåsade, och försökte klättra på oss. Han har inte riktigt varit sig själv sen dess, och igår hittade jag orsaken... Han blir rädd när den yngre hunden GÅR(!). Den yngre hunden drar bakbenen efter sig när han går, och varje gång den äldsta hör ljudet börjar han vandra, flåsa och klättra på oss. :( Jag vill bara gråta...
Kan han fått nedsatt hörsel så ljuden låter konstigt för honom?

Ebrah fortsätter vara lika mycket dramaqueen som hon var hos veterinären, när hon gallskrek i högan sky för att veterinären petade med ett finger på hennes bröstkorg (när vi skulle ta bort stygn mellan bakbenen).

Igår fick hon ett litet skrapsår på knät. Jag kunde tvätta såret och allt var lugnt. Senare när vi skulle ut på promenad så tänkte jag titta på såret igen. Jag la handen mot hennes ben, hann inte ta tag i benet eller ens försöka lyfta det, för hon skreeeek som att jag börjat hugga av benet. Sedan linkade hon iväg som att benet var förstört. :cautious: Väl ute på promenaden, då var allt lugnt igen och hon har inte ens brytt sig om att försöka slicka på sitt skrapsår här hemma.

Lite intressant ändå med tanke på att jag tidigare tyckt att det är skönt med en så otroligt lätthanterad hund. Inte direkt det ord som passar bäst in just nu. Antagligen så blev det av någon anledning väldigt traumatiskt för henne hos veterinären. Oklart varför. Kommer i framtiden göra vad jag kan för att hon inte ska behöva besöka veterinären igen. Det blir för stressigt. Men jag ska nog också gå dit och bara "kolla läget", ge henne godis och lite så, så att vi åtminstone kan ordna med vaccination utan allt för stort drama om/när det behövs.

Lilla grabben va så stolt o glad över att ha ätit sin mat utan sällskap första gången sen hans syster lämnade oss så de va rena partyt, han studsade o pratade o visade sin tomma matskål när jag gick in till honom för o se om han hade ätit eller om jag skulle sitta hos honom så han åt :heart

Den här lilla pojken e så himla tydlig med precis allt o visar verkligen sina känslor tydligt :love:

Bifogade filer

• IMG_1349.webp
    IMG_1349.webp
    75,3 KB · Visningar: 32

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 150
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 189
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 391
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 647
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka