Uppdateringstråd 31

Det ar vad jag anvander ... men det finns inget som racker mer an 5 minuter for mina hundar om jag inte skulle ge ben vilket har sagts att man inte ska gora.
Råa ben är det bästa, jag har turen att kunna köpa direkt från ett lokalt slakteri, så det blir nöt o lammben, sen brukar City gross ha tex kalkonnacke som dom stora hundarna får, mammagrisen får lammnacke som är mera anpassade för hennes storlek,även om hon inte drar sig för att nypa en kalkonnacke o ingen vågar ta den ifrån henne.

@hastflicka nu vet jag inte vad du har tillgång till men min labbe som glufsar i sig allt på under 2min(inklusive en hel rådjursrygg) köper jag Rauh till. Deras 25cm tuggben får han typ en halvtimme åt gången och då räcker det en typ 4-5 gånger 😅 finns jättemodeller också men då tyckte han nog att det var omöjligt att äta upp det för det rörde han knappt så slängde det till slut😅 kostar mycket pengar men brukar passa på och köpa mycket när det är 3 för 2.

Det ar vad jag anvander ... men det finns inget som racker mer an 5 minuter for mina hundar om jag inte skulle ge ben vilket har sagts att man inte ska gora.

Nu har jag bc (och corgi) men köper Rauh största ben och de ligger framme hela tiden. Köper nya en gång i månaden, ibland finns det nåt kvar ibland inte, de har lite olika tuggperioder där de ibland tuggar mer ibland mindre. Har tre hundar och brukar köpa fyra ben så lämnar jag de framme.
Har försökt med andra billigare ben men de är borta på nolltid och har jag otur så blir nån kass i magen också..

Håller med om Rauh, men det måste vara älg som är segt medan nöt går på en grisblink.

Jag får avbryta och lägga undan mellan tuggsessionerna eftersom han äter för mycket och blir dålig i magen annars, men ett 25 cm älg räcker till ca 3-5 gånger och ett 40 cm räcker i ca 1,5 vecka till min tugg-glada som älskar Rauh :)

Jag vet inte om de har kommit igång med försäljningen av dessa än för säsongen eftersom det kommer ifrån viltskjutna älgar.

Det känns som att det börjar bli vår här :heart Gick en promenad i skogen och klädd i lågskidåkningsbyxor, tröja, vinterjacka, mössa och vantar svettades jag. Det kommer troligtvis en sväng med vinter snart igen men jag njuter nu. Milou hade nog kunnat gå naken på promenaden innan frukosten men vi hade redan klätt på oss. Är det lika varmt senare idag provar jag att se ifall ifall han fryser då.

Det första vårtecknet för mig som kinesägare är när hundarna kan gå ut nakna utan att frysa.

Idag var jag inställd på att ta disken på morgonen, men eftersom Knut var inställd på att mysa i sängen idag också så fick det bli så.

Första promenaden blev dummysök i skogen. Vi brukade göra sök i skogen en timme varannan dag, men i och med hältan så sker det inte så ofta numera. Därmed tänkte jag att han skulle vara trött när vi kom in så att vi inte behövde fixa med något annat när vi kom in som vi alltid brukar.

Jag står och diskar och sneglar över mot honom i hans krypin, förväntandes en sovande hund. Nä. Inte ett dugg trött, så det fick bli godisar i en ihoprullad och knuten filt.

Det funkade så nu sovs det medan jag diskar :D

Jag köper ben från Rauh och Kerotugg samt Monster.
Monsters stora nötrullar med oxstrupe i mitten är superpopulära här hemma.
Och Rauhs älgben som liksom är invikta i kanterna. De är tjocka och kan ligga framme så tuggas det då och då. Håller i en evighet (jag har små hundar).

Annars är favoriten här hemma torkade kaninöron med päls, men det är mer som ett snacks som slinker ner på en halv minut.

Nar jag googlar pa Rauh sa far jag upp nagon som heter det :p men efter lite mer googling sa far jag upp att det ar Svenskt, med Svenska produkter. Jag far ocksa upp Tibetian yak cheese chews ... och har bestallt en pase med 4 stycken for stora hundar som sags att det ska halla lange for "big chewers". Aven om det inte racker mer an ett par minuter (vilket jag misstanker) sa blir det bra att lamna med dem nar de ar ensamna hemma.

Har haller inga leksaker, sarskilt inte sydda hur manga sommar eller vilket material, mer an tva minuter medan jag gar pa toaletten eller vander ryggen till. Nu har ocksa Emma-Sue lart sig slita av horn eller allt som sticker ut och gnaga av det hon inte klarar att slita av annu. Tater Tott har haft kurs med den lilla sa ingenting gar sakert langre.:cautious:

Agilityträningen igår gick jättebra, hade fokus på slalom att komma in från olika vinklar i fart och både Spock och corgifröken var jätte duktiga och fixade lite svårare ingångar också med lite träning. Tay är helt fenomenal, men det väl vad man kan vänta sig av en klass 3 hund 😜.

Idag har jag försökt vila ska jobba inatt igen. Vi har varit ute och killarna har fått leta olika föremål såsom leksak, strumpa och en keps. De tycker det är jättekul och även där försöker jag göra det svårare men jag råkade slänga leksaken lite högt upp till Spock 😆. Han hittade dem men fick kämpa med att ta ner den då han brukar apportera dem tillbaka till mig. Har fått upp några pinnar i trädgården så lilla M fick köra nåt kort slalom 😀.

Tyckte Spock såg stel ut bak nu så han ska få vila över helgen för säkerhets skull och ska försöka massera igenom honom.

Spock hittar leksaken
20250226_142625.webp

Nu har Oskar haft kastreringschipet ett tag.
Först nu har han blivit sugen på mat och kan komma och berätta att han är hungrig.

Inte så pass att han slänger sig över maten. Mer att det tar kortare tid att äta upp. Ryggraden är inte lika vass längre.
Har inte märkt nån pälsförändring än, hoppas det inte kommer, hans päls är perfekt, helt utan underull.

Jag köper ben från Rauh och Kerotugg samt Monster.
Monsters stora nötrullar med oxstrupe i mitten är superpopulära här hemma.
Och Rauhs älgben som liksom är invikta i kanterna. De är tjocka och kan ligga framme så tuggas det då och då. Håller i en evighet (jag har små hundar).

Annars är favoriten här hemma torkade kaninöron med päls, men det är mer som ett snacks som slinker ner på en halv minut.
Gissa fick 2 kaninöron i julklapp, hon svalde dom hela till min förskäckelse,så inge flera sådana här

Usch. Vi ska vakna 6:30 för att gå till veterinären till klockan 8. Vi ska på återkoll då han hade förstorad prostata och nu har fått en kur med Ypozane och sen en kemisk kastrering.

Vid den senaste kollen såg prostatans kärna bättre ut, men det fanns någon vätska/cystor runt den som inte fanns tidigare. Hon jobbade på i tystnad och verkade inte vilja säga så mycket sist, jämfört med hur det var innan det. Jag oroar mig för att det ska vara cancer och då är det ju kört.

Förhoppningsvis får vi svar på vad det är och om det rentav ser bättre ut! Jag oroar mig lite för att det inte har gått tillräckligt länge sen kastreringen då det är precis på dagen 6 veckor sedan och återkollen skulle göras efter 6-8 veckor efteråt, men hon kanske räknade med marginal. Anledningen till att jag är osäker är att de skulle bli mer haniga 4 veckor efter första kemiska kastreringen och han började inte bli något mer hanig alls förrän mot 5 veckor, fast det är väl individuellt också.

Jag har ingen inkomst just nu då jag sitter i kläm väntandes på flera beslut, så jag vill klämma ihop besöken eftersom vi ändå måste gå pga hans inflammerade rumpknöl som inte har blivit bättre. Bara undersökning går ju på 1050 kr..

Hoppas bara på goda nyheter! Helst jättebra!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 150
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 189
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 391
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 647
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka