Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här veckan kan gå till historien för årets kaos :p
- Lillebror insjuknade i (vad som visade sig vara) salmonella, både i blodet och i magen s a s, när de var och jagade i Polen förra veckan så han har legat inlagd på sjukhus i Sverige sedan i fredags. Fick komma hem igår.
- Ladda löper, troligtvis i höglöp just nu pga mindre blod och allmänt överhormonell
- Ipod har haft fortsatta problem med prostatan trots chipkastrering, åkte in i tisdags em. Kastrerades samt fick komma hem igår.
- Jag har haft nån mysko feber/halsfluss/influensa sen i söndags, typ 40 grader. Har aldrig feber.
- Otis spräckte en klo på söndagens jakt och nyss upptäckte jag att han troligtvis fastnat med en annan klo någonstans i hundgården i natt. Med lite tur kan den vara kvar, annars får den tas bort. Väntar på att vet ska ringa. Tas den bort blir det ingen tysklandsjakt för honom om några veckor :( Funderar på att kastrera honom samtidigt om de ändå ska söva honom men är inte helt säker på hur jag ska lösa logistiken då. Ipod och Otis måste man ha hökkoll på om de ska vara ihop och Ladda är ju som sagt i höglöp. Hon är iväg med P och Floyd på dagarna så det är ju löst, men vi kan ju inte ha en nykastrerad hund i hundgården. Det funkar ju dåligt med en hund som opererat bort en klo i hundgården också i och för sig, så det spelar kanske ingen roll.
- Pappa, som styr sina egna tider mycket och vanligtvis kunde hjälpt till med sånt som att hämta/lämna hundar hos vet, hämta/lämna lillebror på sjukan osv, är i Tyskland på mässa. Jag, som också kan styra mina tider en del, har legat tvärdäckad hemma. Stackars min kära moder som fått flänga som en jagvetintevad denna veckan!
- Floyd har börjat illvägra att sova i sin valphage och ylar tills han får komma upp i sängen.

Trampade dessutom i en fet, slabbig hundskit när jag skulle hindra Otis (som smet ut) från att mucka gräl med en nyopererad Ipod. Ovanpå detta kissade Floyd inne när jag skulle filma när han hoppade runt och busade så himla GÖLLIGT innan. Insåg efter typ två sek att, nähe minsann, nu leker han inte längre, nu kissar han!

Kan den här veckan bara ta slut, snälla? :banghead:

Mvh, trodde jag hade gnällt klart men det fanns visst ännu mer att gnälla för nu. Förlåt, det ska inte upprepas :D

I går fick jag se en ny sida av Calibra.
De är tonåringar nu, 6 månader. Och nu börjar det hända ett och annat i dom. De är lite småkaos ibland i dessa små kroppar och hjärnor. Det är mycket egenskaper som skramlar runt där inne i väntan på att mogna och falla på plats.

I går hyrde jag, sambon, en klubbkamrat som bla har en uppföding från oss samt ytterligare en bekant en liten innomhushall i närheten. Första inomhusträningen för tjejerna. Innan har de bara tränat på stora utomhusplaner med andra hundar och då under ganska lugna förhållande med stora avstånd mellan varandra.
Nu knödde vi in oss 4 pers, tejerna, en stor älg till Dobbis, en drivstark schäferhane och ytterligare en unghund i en starkt upplyst gammal trälokal med konstiga ljud, fläktar och speglar.
Det blev rätt jobbigt för henne i början. Min annars så lugna och fokuserade hund förlorade all fokus. Först var hon lite stressad av alla intryck och märkte inte ens att jag erbjöd godis eller fanns. Älgen övade skalland och hon satt mest och illstirrade på honom. Vår uppfödning klampade runt och övade fotgående....
Men efter en stund hade hon funderat färdigt över allt som hände runt omkring henne och hittade mig.
Vårt fokus i går var enbart kontakt och passivitet i miljön. Det gick bra. Hon kunde ligga avslappnad och titta på tillslut. Kunde följa mig kors och tvärs i lokalen, och göra enkla sitt och ligg med de övriga omkring sig. Hon kunde även följa bekanten ett par varv runt. Så målet att få henne trygg och följsam med både mig och okänd i okänd miljö nåddes. Nästa gång kan vi börja träna lite annat också. Det viktigaste var ändå att se att hon kan hantera jobbiga situationer utan att balla ur eller stänga ner.

För övrigt så mår Mammahund och de små valparna jättebra :)
Vägde calibra och Criga igår. Båda vägde 20,7 kg.
Var det Ammos farbror eller känner du plötsligt mer dobbisfolk? :D

Den här veckan kan gå till historien för årets kaos :p
- Lillebror insjuknade i (vad som visade sig vara) salmonella, både i blodet och i magen s a s, när de var och jagade i Polen förra veckan så han har legat inlagd på sjukhus i Sverige sedan i fredags. Fick komma hem igår.
- Ladda löper, troligtvis i höglöp just nu pga mindre blod och allmänt överhormonell
- Ipod har haft fortsatta problem med prostatan trots chipkastrering, åkte in i tisdags em. Kastrerades samt fick komma hem igår.
- Jag har haft nån mysko feber/halsfluss/influensa sen i söndags, typ 40 grader. Har aldrig feber.
- Otis spräckte en klo på söndagens jakt och nyss upptäckte jag att han troligtvis fastnat med en annan klo någonstans i hundgården i natt. Med lite tur kan den vara kvar, annars får den tas bort. Väntar på att vet ska ringa. Tas den bort blir det ingen tysklandsjakt för honom om några veckor :( Funderar på att kastrera honom samtidigt om de ändå ska söva honom men är inte helt säker på hur jag ska lösa logistiken då. Ipod och Otis måste man ha hökkoll på om de ska vara ihop och Ladda är ju som sagt i höglöp. Hon är iväg med P och Floyd på dagarna så det är ju löst, men vi kan ju inte ha en nykastrerad hund i hundgården. Det funkar ju dåligt med en hund som opererat bort en klo i hundgården också i och för sig, så det spelar kanske ingen roll.
- Pappa, som styr sina egna tider mycket och vanligtvis kunde hjälpt till med sånt som att hämta/lämna hundar hos vet, hämta/lämna lillebror på sjukan osv, är i Tyskland på mässa. Jag, som också kan styra mina tider en del, har legat tvärdäckad hemma. Stackars min kära moder som fått flänga som en jagvetintevad denna veckan!
- Floyd har börjat illvägra att sova i sin valphage och ylar tills han får komma upp i sängen.

Trampade dessutom i en fet, slabbig hundskit när jag skulle hindra Otis (som smet ut) från att mucka gräl med en nyopererad Ipod. Ovanpå detta kissade Floyd inne när jag skulle filma när han hoppade runt och busade så himla GÖLLIGT innan. Insåg efter typ två sek att, nähe minsann, nu leker han inte längre, nu kissar han!

Kan den här veckan bara ta slut, snälla? :banghead:

Mvh, trodde jag hade gnällt klart men det fanns visst ännu mer att gnälla för nu. Förlåt, det ska inte upprepas :D

Ibland undrar man om man är helt jäkla hjärndöd som dragit på sig ett flertal hundar.
Jag var en av dom när jag i morse traskade morgonpromenad x 3 i ösregn och hagel :meh:

Aha!
Är grabbarna hela nu alltså?
Det var nån yngre som liksom våra behövde träna koncentration i störig miljö. Sen tog han in nån äldre när vi åkte, så jag vet inte. Jag har noll koll på dessa hundar om jag ska vara ärlig. Vi kunde ju inte stanna så länge med tiken hemma.

Ibland undrar man om man är helt jäkla hjärndöd som dragit på sig ett flertal hundar.
Jag var en av dom när jag i morse traskade morgonpromenad x 3 i ösregn och hagel :meh:

@AraSlei Det är KUL med djur! :D

Hoppas att allt vänder för er nästa vecka!

Det är UNDERBART med djur!!

:D
Just nu är dom rätt goa ändå. Otis och Floyd skedar vid mina fötter och är rätt söta :love: Fick tid hos vet imorn fm med Otis.
Tur man är korkad och glömmer snabbt.

Tack!

Det är inte hundarna som är problemet utan promenerandet! Jag trycker ut mina genom ytterdörren när de vill kissa på morgonen, och går själv tillbaka till sängen :D

Lägenhet i innerstaden..:D här promeneras det. Mycket. Vilket i och flr sig är en av sakerna jag gillar mest:D

Tomten är stor men bara delvis inhängnad. Sen vi fick en granne med 6 katter som ränner på tomten så vågar vi inte ha de yngre hundarna lösa utan uppsikt. Mamma Mu och Skägget skiter däremot helt i katterna.

Fy fasen vad segt det är med en konvalescens-hund här hemma :banghead: Hon är pigg och vill busa, så jag får hejda - om och om igen. Sonen Skalman är oftast busig sin vakna tid och triggar rätt bra då givetvis. Visserligen är det mig ha tigger bus av, men det hjälps inte då morsan vill vara med. Försöker busa med henne utan att hon ska stödja så mycket på benet - en utmaning :D
Jag har faktiskt börjat använda flexi på Skalman en hel del nu när vi är själva ute (jag som aldrig använder flexi annars, mer än möjligtvis till Mini i skogen ibland då hon inte får vara lös där), för att han ska få chansen att springa lite mer där han inte kan vara lös (elljusspåret på kvällen t ex) och få bränna lite mer energi. Ju mer energi han bränner ute, desto lugnare är han inomhus. Han lärde sig snabbt var gränsen går och när linan tar slut, så han är inte dum inte :) Kör lite kommandon samtidigt så han får göra lite nytta. Han har många drag av mor sin och har vi gjort något roligt på en plats - t ex jag har gömt en boll där, han har fått hoppa upp på kluriga stenar osv så försöker han på exakt samma plats nästa gång vi går förbi. Precis lika platsaktiverad som mor sin - dock inte med den maniska läggning som mamma Polly har (busar man på en plats, så måååste man göra det jämt !) och det är skönt. Han är bollgalen, men stoppar jag den i fickan så är det inte mer med det - han tjatar inte :)

Men det är så himla galet trist - först ut en superkortis med Polly, sen fixa någon godisaktivering så hon inte bli dösless att bli lämnad själv och sen tar ut dom andra två. Antingen båda samtidigt eller en i taget. Känns som jag inte gör annat är är ute och går nu och värre lär det kännas när Pollys små svängar ska ökas. Fördelen är att det är så mycket lugnare med bara en eller två i taget på promenader :p Inte lika brötig flock då ;) Skalman behöver verkligen detta att få egentid utan verbal morsa, så det är en fördel detta fört med sig - det är så lätt bli lat annars och ta med alla samtidigt jämt. Nu får han mycket egentid och vi har skitkul ihop - han verkligen en liten pärla :love:

Från att ha haft totalt huvudbry över detta med shaping, verkar nu min hjärna förstå grejen och de senaste dagarna har vi därför lyckats få till platsläggning ( hakan i backen). Blir så galet stolt över vovven när han gör rätt så jag glädjetjuter så högt att hela byggnaden nog undrar vad jag håller på med :D

Förstår inte varför folk inte tror mig när jag säger att Ammo är rätt lugn egentligen? :confused::D
Här har ni iaf anledningen till varför jag aldrig bäddar sängen, Ammo vill ändå ha det på sitt eget lilla vis. Han kör dock kombinerad torkning och bäddning här, man måste ju effektivisera så man kan lägga sig snabbt sen (han somnade som en stock 1 min efter). Det är jobbigt att sova borta när matte jobbar tydligen :p

Har precis varit hos vet, Otis fick behålla klon tills vidare. Eventuellt är det ett klokapselbrott, men i så fall så högt upp att det inte går att se. De vill helst inte ge honom lugnande om det inte är nödvändigt (eftersom han fått mer lugnande under de knappa två åren han levt, än vad en normal hund får under en livstid...), så vi får återkomma om han börjar ömma, halta eller om det vätskar sig.
Han var så duktig hos veterinären :love:
De känner ju till honom väl vid det här laget och tyckte också att han var lugnare än vanligt. Så skönt om hans veterinärskräck börjar ge med sig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 111
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix