Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag har jag och Calibra varit hos en god vän och promenerat och fikat. Nya miljöer, nya människor, nya hundar. Obrydd hund :up:

Och så nåddes jag precis av nyheten att en tredje hund ur vår B-kull L-testats med godkänt och får prövas för samtlig tjänst. Innan har han gjort ett MT på 505p.
Mamma Mu lämnar duktiga barn :love:

Idag var en stor dag, snart blir jag förhoppningsvis "farmor" :love: De ska få träffas en gång till i helgen för säkerhets skull, tafatta nybörjare som de är bägge två. Men han var så artig och snäll med henne, utan att för den skull vara mjäkig och ointresserad. Duktig pojke :heart

FRÅGA (för ni kan ju allt hehe):

Hur rädda skulle ni vara för att ta en valp från en kull där hanens mamma (valps farmor dvs) har 1/0 på patella?

I övrigt ser hälsostatusen bra ut på de syskon där jag sett hälsostatusen och även på tikens sida är hälsan topp. :confused:

Puttar min fråga igen. Fick svar från Dobbis som sa "kunde inte bry mig mindre", vilket kändes betryggande. :D

Är ändå sugen på fler tankar. Instämmer ni vid det dobbis skrev?

Alltså Benji fäller något så kopiöst just nu. Han tappar all ljus, sliten sommarpäls.
Det positiva är att hans vackra, kakao-bruna färg kommer fram. Det negativa att han seriöst tappar stora pälstussar så fort han rör sig :wtf:

Tinja verkar inte skynda med sin vinterpäls. Hur lång tid brukar det ta innan medellånghåriga hundar med underull sätter vinterpäls?

Alltså Benji fäller något så kopiöst just nu. Han tappar all ljus, sliten sommarpäls.
Det positiva är att hans vackra, kakao-bruna färg kommer fram. Det negativa att han seriöst tappar stora pälstussar så fort han rör sig :wtf:

Tinja verkar inte skynda med sin vinterpäls. Hur lång tid brukar det ta innan medellånghåriga hundar med underull sätter vinterpäls?
Mina fäller fortfarande, har inte börjat bli vinterluddiga än. Eller ja, Boss är alltid vinterluddig men de andra.

Mina fäller fortfarande, har inte börjat bli vinterluddiga än. Eller ja, Boss är alltid vinterluddig men de andra.
Tinja började fälla för över en månad sen, om inte två. Hon är rätt pälsfattig just nu :rofl: Hennes fluffiga byxor och tjocka svans är ett minne blott. Och alla i familjen går och klagar på att hon är för smal, att hon känns så tunn, men det är ju bara för att hon har noll underull nu :cautious:

Förstår inte varför folk inte tror mig när jag säger att Ammo är rätt lugn egentligen? :confused::D
Här har ni iaf anledningen till varför jag aldrig bäddar sängen, Ammo vill ändå ha det på sitt eget lilla vis. Han kör dock kombinerad torkning och bäddning här, man måste ju effektivisera så man kan lägga sig snabbt sen (han somnade som en stock 1 min efter). Det är jobbigt att sova borta när matte jobbar tydligen :p
Haha, jag känner igen det där! Ebrah bäddar på liknande sätt, far runt som en tornado (morrar åt sig själv samtidigt) och ibland flyger kuddar åt alla möjliga (och omöjliga) håll. Sedan, lagom tills att jag börjar fundera på att strypa henne, då somnar hon.

Ebrah har förresten börjat lyfta på tassarna för att trassla ut kopplet när det hamnar fel under koppelpromenader! Det är så komiskt att jag skrattar åt henne varje gång, för hon har inte direkt gjort sig känd för att vara duktig på koppelgående.

Insåg idag att efter flytten i slutet av denna månaden kommer jag inte ens ha tio minuters resväg till en väldigt trevlig och aktiv hundanläggning! Känns som jag kan komma igång ordentligt med hundträningen när det inte blir så krångligt att åka iväg, och dessutom snart har en betydligt bensinsnålare bil :D

I dag stod miljöträning på schemat för systrarna.
Vi åkte in till Trollhättan och gick runt i lördagsvimlet. Tanken var även att vi skulle gå och fika på ett fik där hund är tillåtet. Tyvärr var det fullt där så det fick bli ett besök i en zooaffär för att shoppa lördagsgodis till alla jyckar. Kalkonnackar blev valet.
Tyckte de skötte sig bra i stan. De fick träffa på det mesta som man får räkna med.
Criga är tyvärr väldigt bilsjuk fortfarande och är grön i ansiktet en stund efter åktur vilket tråkigt nog gör henne lite låg i början.

Är så galet nöjd med dagen :D Det var helt klart värt att gå upp innan soluppgången för att åka iväg och tävla (även om jag kände mig galen när mobilen väckte mig).
Båda dårarna presterade bättre än väntat, Ebrah gjorde en helt ok debut och fick 61p, Aysu fick 80p och kan nu lägga till titeln RLD N i meritlistan :D

Efter Aysus start så tog vi en långpromenad innan det var prisutdelning. Väl hemma igen åt vi lunch, vilade lite och traskade hem till min mor. Där sov hundarna nöjt i soffan under tiden som jag tittade på ett nytt favoritprogram på tv. De fick lite extra gott på eftermiddagen också, det tyckte jag att de var värda :angel:

Nu sover de lugnt i sängen igen. Imorgon ska vi se till att ta en ordentlig långpromenad och se till att de får springa lösa åtminstone någonstans.

Är så galet nöjd med dagen :D Det var helt klart värt att gå upp innan soluppgången för att åka iväg och tävla (även om jag kände mig galen när mobilen väckte mig).
Båda dårarna presterade bättre än väntat, Ebrah gjorde en helt ok debut och fick 61p, Aysu fick 80p och kan nu lägga till titeln RLD N i meritlistan :D

Efter Aysus start så tog vi en långpromenad innan det var prisutdelning. Väl hemma igen åt vi lunch, vilade lite och traskade hem till min mor. Där sov hundarna nöjt i soffan under tiden som jag tittade på ett nytt favoritprogram på tv. De fick lite extra gott på eftermiddagen också, det tyckte jag att de var värda :angel:

Nu sover de lugnt i sängen igen. Imorgon ska vi se till att ta en ordentlig långpromenad och se till att de får springa lösa åtminstone någonstans.
Stort grattis till nya meriten!

I går var det ju miljöträning för tjejerna. I dag spår. Husse drog till spårmarkerna med dom och klubbkamraten som har en uppfödning från oss.
Jag blir hemma för att ta hand om resten av gänget och samtidigt passa på att städa lite utan yrväder hemma. Denna lera gör det mindre kul med 5 hundar hemma.

Jag har en fråga angående en hund jag känner.

Rhodesian Ridgeback, okastrerad, ca 3 år.
Väldigt mycket hund som har lätt för att ryka ihop med andra hundar, eller specifikt yviga kastrerade hanar. Han letar upp och skapar problem snarare än att det är en kommunikation mellan två hundar som leder till slagsmål.

Idag flög han på Benji efter att Benji antagligen plockat upp en tub med hundgott som tappats på marken. Den tillhörde inte ens RR'n, och han var inte ens nära, men han flög direkt på och lyckades faktiskt klippa hål på Benjis öra. Bråket var snabbt över och jag gissar att det egentligen var mest otur att Benji blev skadad, för det var mest ljud och drama än ett "jag ska döda dig" bråk.

Hur skulle ni jobba för att få en sådan hund att sluta ryka ihop med andra hundar? Jag vill inte höra något "varför ska hunden umgås med andra" "den hunden behöver inte leka" för det är inte min hund och ägaren kommer inte sluta låta hunden träffa andra, och jag vill ge råd utifrån de förutsättningar som faktiskt finns.

Just nu är hennes uppfostringsmetod att slå hunden i huvudet med en vante eller koppel när han börjar mucka. Vill gärna bidra med något mer konstruktivt.

Jag har en fråga angående en hund jag känner.

Rhodesian Ridgeback, okastrerad, ca 3 år.
Väldigt mycket hund som har lätt för att ryka ihop med andra hundar, eller specifikt yviga kastrerade hanar. Han letar upp och skapar problem snarare än att det är en kommunikation mellan två hundar som leder till slagsmål.

Idag flög han på Benji efter att Benji antagligen plockat upp en tub med hundgott som tappats på marken. Den tillhörde inte ens RR'n, och han var inte ens nära, men han flög direkt på och lyckades faktiskt klippa hål på Benjis öra. Bråket var snabbt över och jag gissar att det egentligen var mest otur att Benji blev skadad, för det var mest ljud och drama än ett "jag ska döda dig" bråk.

Hur skulle ni jobba för att få en sådan hund att sluta ryka ihop med andra hundar? Jag vill inte höra något "varför ska hunden umgås med andra" "den hunden behöver inte leka" för det är inte min hund och ägaren kommer inte sluta låta hunden träffa andra, och jag vill ge råd utifrån de förutsättningar som faktiskt finns.

Just nu är hennes uppfostringsmetod att slå hunden i huvudet med en vante eller koppel när han börjar mucka. Vill gärna bidra med något mer konstruktivt.
Hur ställer hon sig till kastrering?

På skogsturen idag var labben väldigt intresserad av att vädra i luften. På väg hem anade vi varför, då en jeep körde förbi med en död älg på släpet :D. Då blev det extra fart på labbens näsa, han blev rätt tokig. Måste nog komma igång med lite viltspår till honom.

Kära buke. Jag äger numera en jaktchampion:o
ina_dance5.gif

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 111
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna