Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i valplådan och umgås med den lilla familjen. Lilla Driva är ett fetto och som ett slukhål när det gäller mat. Hon manglar sig fram och tömmer tutte efter tutte :o
De var 1 v igår och hon vägde 1100g.
Hon är STOR!
Men Criga, Cobra och Calibra var också såhär stora.
Brorsan Decco är mer normal. Med sina 858g ligger han ev yttepytte under normalgränsen.
I vår A-kull vägde alla 11 valparna runt hans vikt.
Men hela familjen mår jättebra:up:

I övrigt har alla 5 hundarna fått klovård i dag. 30 klor x 5. De yngre förmågorna är inte de mest samarbetsvilliga ännu. Beundrar min sambos tålamod med klor!

Sitter i valplådan och umgås med den lilla familjen. Lilla Driva är ett fetto och som ett slukhål när det gäller mat. Hon manglar sig fram och tömmer tutte efter tutte :o
De var 1 v igår och hon vägde 1100g.
Hon är STOR!
Men Criga, Cobra och Calibra var också såhär stora.
Brorsan Decco är mer normal. Med sina 858g ligger han ev yttepytte under normalgränsen.
I vår A-kull vägde alla 11 valparna runt hans vikt.
Men hela familjen mår jättebra:up:

I övrigt har alla 5 hundarna fått klovård i dag. 30 klor x 5. De yngre förmågorna är inte de mest samarbetsvilliga ännu. Beundrar min sambos tålamod med klor!
30 klor? Hur många tår har dina hundar :confused:

Andra dagen på nya jobbet. Helt slut.
Tinja fick iallafall träna, både på lunchen och efter jag slutat.
Dock verkade hon göra illa ena baktassen två gånger när hon gled efter en leksak på plastgräset. Inte ett pip (och hon är annars ganska generös med pip om hon gör illa sig) men hon lyfte tassen och ville inte sätta ner den. Jag kollade igenom inget verkade vara ömt eller skadat, och sen gick hon och sprang som ingenting.
Sen upprepades det typ tio minuter senare. Jag kollade då igenom hela benet, böjde, klämde, allt för att få en reaktion, men inget.

Nu är jag paranoid över att hon har alla möjliga åkommor :cautious:

Överraskningarna är inte över här, fast denna är iaf åt det positiva hållet.
Vi skickade ett mail här om dagen till Lilla S uppfödare. Vi har innan avvaktat med det för buden runt henne har varit många och väldigt förvirrande.

I dag svarade hen och beklagade. Hen erbjöd oss också en ny hund helt utan kostnad när vi så önskade. Detta var ju något vi inte hade räknat med. I nuläget absolut inte intressant eftersom vi har hundar så det räcker och blir över men sett ur avelssynpunkt bra.
Hen hade en kullsyster till Lilla S och erbjöd oss denna gratis.
Nu snurrar tankarna hej vilt!
Vi känner verkligen inte för att ta in någon ny hund här nu. Samtidigt är det ett fantastiskt erbjudande då tiken kan röntgas rätt omgående för att slippa överraskningar. De är ju 10,5 mån nu. Hon hinner isf bli 11,5 tills hon kommer.
Lilla S var ju fin på övriga plåtar och hennes armbåge är ju en skada så att den här tiken skulle ha nått liknande är jag inte orolig för. Då har man ju en satans otur.
Men som sagt, vi vill inte börja om med en ny hund. Och tar vi in en ny betyder det att Criga måste flytta. Vi vill inte bli livegna under 3 unga bruksschäfrar av den här kalibern:meh:

Senariumen är:
-Tacka nej och avvakta
-Tacka ja och höra med de två som vi hade kontakt med angående Criga om de skulle vara intresserade av den här tiken istället. Det var två som vi fattade starkt tycke för angående fodervärd. Är tiken ren kör vi foderavtal. Har hon nån anmärkning säljer man till reducerat pris. Då får vi iaf igen något av den här kostsamma soppan som har varit svindyr.
-Skulle tiken vara superwow kanske vi behåller den hemma och placerar ut Criga. Minst troligt dock.

LillaS har verkligen växt på många sätt de två sista månaderna iom att hon mognat. Jag var länge skeptisk men jag förstår nu att det har bara varit mycket hund som ska "falla på plats". Hon är en pärla och är precis den typ av schäfer mentalt och exteriört som vi vill ha fram i vår avel. Så tacka nej vore väl dumt?
Men känslomässigt var det här svårt att ta till sig. Att "ersätta" vår goa hund med en främmande kullsyster känns.....kallt:(

Det snurrar i skallen.....

Vi skickade ett mail här om dagen till Lilla S uppfödare. Vi har innan avvaktat med det för buden runt henne har varit många och väldigt förvirrande.

I dag svarade hen och beklagade. Hen erbjöd oss också en ny hund helt utan kostnad när vi så önskade. Detta var ju något vi inte hade räknat med. I nuläget absolut inte intressant eftersom vi har hundar så det räcker och blir över men sett ur avelssynpunkt bra.
Vi känner verkligen inte för att ta in någon ny hund här nu. Samtidigt är det ett fantastiskt erbjudande då tiken kan röntgas rätt omgående för att slippa överraskningar. De är ju 10,5 mån nu. Hon hinner isf bli 11,5 tills hon kommer.
Lilla S var ju fin på övriga plåtar och hennes armbåge är ju en skada så att den här tiken skulle ha nått liknande är jag inte orolig för. Då har man ju en satans otur.
Men som sagt, vi vill inte börja om med en ny hund. Och tar vi in en ny betyder det att Criga måste flytta. Vi vill inte bli livegna under 3 unga bruksschäfrar av den här kalibern:meh:

Senariumen är:
-Tacka nej och avvakta
-Tacka ja och höra med de två som vi hade kontakt med angående Criga om de skulle vara intresserade av den här tiken istället. Det var två som vi fattade starkt tycke för angående fodervärd. Är tiken ren kör vi foderavtal. Har hon nån anmärkning säljer man till reducerat pris. Då får vi iaf igen något av den här kostsamma soppan som har varit svindyr.
-Skulle tiken vara superwow kanske vi behåller den hemma och placerar ut Criga. Minst troligt dock.

LillaS har verkligen växt på många sätt de två sista månaderna iom att hon mognat. Jag var länge skeptisk men jag förstår nu att det har bara varit mycket hund som ska "falla på plats". Hon är en pärla och är precis den typ av schäfer mentalt och exteriört som vi vill ha fram i vår avel. Så tacka nej vore väl dumt?
Men känslomässigt var det här svårt att ta till sig. Att "ersätta" vår goa hund med en främmande kullsyster känns.....kallt:(

Seriösa utländska uppfödare erbjuder i princip alltid en ny hund vid problem med den man köpte. Bara att tacka o ta emot!

Seriösa utländska uppfödare erbjuder i princip alltid en ny hund vid problem med den man köpte. Bara att tacka o ta emot!

Vi har ju ingen erfarenhet av detta innan så vi blev minst sagt överraskade. Hen kunde ju lika gärna ha läst mailet och tryckt på delite.

Stora frågan är väl om vi orkar och vill detta nu? Det har varit en oerhört tung höst både känslomässigt och ekonomiskt med Lilla S, förlusten av halva valpkullen, allt extrajobb när vi hade "Gubben" här....

Skulle detta kärva sig det minsta lilla tappar vi nog den lilla sug vi har kvar.

Idag har min kompis varit här med sin norrbottenspets och vi har gått långpromenad. Jag är otroligt glad att Frank fungerar okej ihop med hennes hund, han är osäker på andra hundar och har i tidigare hem inte gått att ha ihop med hanarna i hushållet (däremot har tikar gått bra). Här hos mig blir han rädd och säger ifrån ordentligt när främmande hundar släpps fram (vissa människor här gör det hej vilt trots att jag förklarar att han inte är snäll :meh:), men med kompisens hund har han fått bekanta sig några gånger på behörigt avstånd och till slut har tycke uppstått :)

Senariumen är:
-Tacka nej och avvakta

Skönt att läsa om nåt positivt, ni behöver verkligen det.
Kan tänka mig tankarna, men det är inte känslokallt att ta kullsystern. Ni ersätter inte lilla S, ni tar in en ny individ.

Förlåt,jag trodde att jag sa det när du fick en massa annan info :o
Jag upplever att dom utländska uppfödarna är mycket mer rädda om sitt rykte än vad vi svenska uppfödare är.

Hen är rätt stor i Europa,både inom tävling och uppfödning. Har fått intrycket i kretsarna att hen anses som seriös. Så det känns ju bra.
Det känns ju smartast att ta Lilla S kullsyster som är så nära röntgenbar ålder än börja om med en valp.
Samtidigt kanske det finns intressantare kombos på gång, nått som inte känns så nära Lilla S.

Svårt.

Hen är rätt stor i Europa,både inom tävling och uppfödning. Har fått intrycket i kretsarna att hen anses som seriös. Så det känns ju bra.
Det känns ju smartast att ta Lilla S kullsyster som är så nära röntgenbar ålder än börja om med en valp.
Samtidigt kanske det finns intressantare kombos på gång, nått som inte känns så nära Lilla S.

Svårt.
Fråga dom vad dom har på G och framåt,hon berättar nog gärna.

Svårt.

Svårt!
Jag hade nog övervägt att ta hem Lilla S kullsyster. Tycker att planen med fodervärd är bra, ni får ett fint tillskott till aveln utan det stora arbetet som tre unghundar kräver. Har ni en tik från helt andra linjer är ni ju heller inte så sårbara som uppfödare om det mot förmodan skulle visa sig vara något med Criga eller Calibra, typ dåliga höfter/armbågar.

Svårt!
Jag hade nog övervägt att ta hem Lilla S kullsyster. Tycker att planen med fodervärd är bra, ni får ett fint tillskott till aveln utan det stora arbetet som tre unghundar kräver. Har ni en tik från helt andra linjer är ni ju heller inte så sårbara som uppfödare om det mot förmodan skulle visa sig vara något med Criga eller Calibra, typ dåliga höfter/armbågar.

Precis så går min tanke. Sambon är lite mer känslosam och behöver nog smälta det lite.
Han hade så mycket hopp i Lilla S och har knappt velat prata alls om situationen runt henne.

Precis så går min tanke. Sambon är lite mer känslosam och behöver nog smälta det lite.
Han hade så mycket hopp i Lilla S och har knappt velat prata alls om situationen runt henne.

Fy, jag förstår hans känsla. Lite samma som när vi upptäckte Otis cysta, även om det än så länge verkar bli en bättre utgång för honom är för stackars Lilla S.
Jag tror ni tar ett klokt beslut oavsett :)

Fy, jag förstår hans känsla. Lite samma som när vi upptäckte Otis cysta, även om det än så länge verkar bli en bättre utgång för honom är för stackars Lilla S.
Jag tror ni tar ett klokt beslut oavsett :)
Hoppas det blir SKITBRA för Otis :up:

Senariumen är:
-Tacka nej och avvakta

Tacka ja och känn efter vad som passar er bäst.

@Voff: Ett fantastiskt erbjudande och ett enormt svårt beslut.

Jag är ju extremt avelsintresserad så jag hade tackat ja. Ni får in nya linjer och fortsätter samarbetet med en vad jag förstår stor internationell uppfödare. Det är liksom bara plus hela vägen rent affärsmässigt.

Som @hemlig säger, ni ersätter inte lilla S, det kommer en ny individ. Att hela alltet suger och är skitjobbigt förstår jag, det är inte så här det ska gå med ett ungt djur. Hoppas ni landar i ett beslut som känns så bra det kan bli för er snart :heart

Alltså, jag är så jäkla arg och ledsen idag.

Dels går Svansson på kortison-kur vilket för honom rätt så stressad i grunden. Sen hände något igår (misstänker att han kanske börjar bli gammal mest och att det är artrosen som spökar) så han haltade rätt rejält efter promenaden. Han verkade dock bra idag så vi tog en kort och väldigt lugn promenad nu på förmiddagen, där allt såg bra ut. Men hemma igen så haltar han rejält. De känns åndå inte helt ogörligt efter ett samtal till vår klinik, tills det börjar snälla utanför och Svansson går i taket. Jamen, då provskjuts det fyrverkerier här vilket här att det dånar. Hurra liksom! Jag har en rädd hund som ändå går att hantera med lite planering, men nu står jag med en i grunden stressad hund som dessutom är smärtpåverkad och så får vi den här extra stressen helt oväntat.

Jag är så arg på tillverkarna som inte meddelar när provskjutningar kommer ske, det är så förbannat ruttet mot alla rädda djur och djurägare. Och jag är så ledsen för jag känner mig så maktlös just nu, vill ju liksom bara att Svansson ska få må bra och vara den fjantigt glada hunden han brukar vara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 106
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix