I går fick jag se en ny sida av Calibra.
De är tonåringar nu, 6 månader. Och nu börjar det hända ett och annat i dom. De är lite småkaos ibland i dessa små kroppar och hjärnor. Det är mycket egenskaper som skramlar runt där inne i väntan på att mogna och falla på plats.
I går hyrde jag, sambon, en klubbkamrat som bla har en uppföding från oss samt ytterligare en bekant en liten innomhushall i närheten. Första inomhusträningen för tjejerna. Innan har de bara tränat på stora utomhusplaner med andra hundar och då under ganska lugna förhållande med stora avstånd mellan varandra.
Nu knödde vi in oss 4 pers, tejerna, en stor älg till Dobbis, en drivstark schäferhane och ytterligare en unghund i en starkt upplyst gammal trälokal med konstiga ljud, fläktar och speglar.
Det blev rätt jobbigt för henne i början. Min annars så lugna och fokuserade hund förlorade all fokus. Först var hon lite stressad av alla intryck och märkte inte ens att jag erbjöd godis eller fanns. Älgen övade skalland och hon satt mest och illstirrade på honom. Vår uppfödning klampade runt och övade fotgående....
Men efter en stund hade hon funderat färdigt över allt som hände runt omkring henne och hittade mig.
Vårt fokus i går var enbart kontakt och passivitet i miljön. Det gick bra. Hon kunde ligga avslappnad och titta på tillslut. Kunde följa mig kors och tvärs i lokalen, och göra enkla sitt och ligg med de övriga omkring sig. Hon kunde även följa bekanten ett par varv runt. Så målet att få henne trygg och följsam med både mig och okänd i okänd miljö nåddes. Nästa gång kan vi börja träna lite annat också. Det viktigaste var ändå att se att hon kan hantera jobbiga situationer utan att balla ur eller stänga ner.
För övrigt så mår Mammahund och de små valparna jättebra
Vägde calibra och Criga igår. Båda vägde 20,7 kg.