Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så länge det inte är infekterat hade jag inte gjort ett dyft. Kanske lindat med lite vetflex vid promenader för att stoppa smuts.

Min erfarenhet är att de allra flesta kloskador är helt odramatiska och läker av sig själva.

Tack för svar, du är inne på samma linje som jag.
Det ser ut att sitta lite mossa (?) i, men han tyckte inte det var supernajs när jag var där och pillade så jag fick inte bort riktigt allt. Ska försöka igen senare. Ser torrt och fint ut i övrigt, ingen värme i klon eller tån och som sagt inte öm annat än på pulpan. Det var rätt klippigt där vi jagade, så jag gissar att han halkat till och fläkt den mot nån skreva helt enkelt.

Faaan vad trött jag blir rent ut sagt. Hittade en annons på blocket ang. en 11 månaders Engelsk bulldog reggad i SKK som lät väldigt trevlig. Mejlade på annonsen och fick tillbaka att vi lät som ett bra hem och att han skulle ta bort annonsen(vilket han gjorde) samt ett långt mejl om att hunden är hur snäll som helst och utan problem med flera bifogade bilder från när hunden var valp. Bad om möjlighet att få träffa hunden och fick till svar att hans fru fick jobb på Kribi för ett tag sen och tog med sig hela familjen. I fredags ringde frun och sa att sonen varit med om en olycka och att han då tog med sig hunden och åkte dit akut (annonsen kom upp i lördags och nämnde inget om detta). Hunden fastnade i tullen men allt vi behöver göra är att betala 4800:- så skulle hunden och alla dess saker bli transporterade direkt till vår adress. Vi ska även bifoga fullständigt namn, adress och mobilnummer som han kommer använda till att göra ett ägarbyte och att detta måste ske inom 7 dagar för att annars hamnar hunden i karantän.. Rimligt? Not so much :meh:

Och ja, jag är väl medveten om att man ska gå genom en legit uppfödare osv men eftersom hunden påstås vara reggad så hade det kunna vara rimligt. Så no hate tack :D

Faaan vad trött jag blir rent ut sagt. Hittade en annons på blocket ang. en 11 månaders Engelsk bulldog reggad i SKK som lät väldigt trevlig. Mejlade på annonsen och fick tillbaka att vi lät som ett bra hem och att han skulle ta bort annonsen(vilket han gjorde) samt ett långt mejl om att hunden är hur snäll som helst och utan problem med flera bifogade bilder från när hunden var valp. Bad om möjlighet att få träffa hunden och fick till svar att hans fru fick jobb på Kribi för ett tag sen och tog med sig hela familjen. I fredags ringde frun och sa att sonen varit med om en olycka och att han då tog med sig hunden och åkte dit akut (annonsen kom upp i lördags och nämnde inget om detta). Hunden fastnade i tullen men allt vi behöver göra är att betala 4800:- så skulle hunden och alla dess saker bli transporterade direkt till vår adress. Vi ska även bifoga fullständigt namn, adress och mobilnummer som han kommer använda till att göra ett ägarbyte och att detta måste ske inom 7 dagar för att annars hamnar hunden i karantän.. Rimligt? Not so much :meh:

Och ja, jag är väl medveten om att man ska gå genom en legit uppfödare osv men eftersom hunden påstås vara reggad så hade det kunna vara rimligt. Så no hate tack :D
Florerar ungefär samma story om en schäfer

Tack för svar, du är inne på samma linje som jag.
Det ser ut att sitta lite mossa (?) i, men han tyckte inte det var supernajs när jag var där och pillade så jag fick inte bort riktigt allt. Ska försöka igen senare. Ser torrt och fint ut i övrigt, ingen värme i klon eller tån och som sagt inte öm annat än på pulpan. Det var rätt klippigt där vi jagade, så jag gissar att han halkat till och fläkt den mot nån skreva helt enkelt.

Jag brukar spruta på lite väteperoxid första dygnet efter skadan, det eller spola på med koksalt så det är rent. Väteperoxid är bra, det gör inte ens ont.

Kloskador händer ju då och då när de jobbar hårt i obanad terräng. Inte kan världen stanna upp för det! ;)

Jag brukar spruta på lite väteperoxid första dygnet efter skadan, det eller spola på med koksalt så det är rent. Väteperoxid är bra, det gör inte ens ont.

Kloskador händer ju då och då när de jobbar hårt i obanad terräng. Inte kan världen stanna upp för det! ;)

Ja, jag tvättade med koksalt. Är det någon mening med att köra väteperoxid såhär ett par dygn efteråt? Det kanske är bra att göra det när jag fått bort mossan som sitter som en plugg typ..

Ja, det är ju så. Är bara glad att han inte dragit av sig den :p

Ja, jag tvättade med koksalt. Är det någon mening med att köra väteperoxid såhär ett par dygn efteråt? Det kanske är bra att göra det när jag fått bort mossan som sitter som en plugg typ..

Ja, det är ju så. Är bara glad att han inte dragit av sig den :p
Väteperoxid kan du spola med en gång per dag tills det är helt läkt - men ärligt så kan det visst svida (vet av erfarenhet.....och så även av barnbarns erfarenhet vid skrubbsår) ;) Men oftast så verkar det inte kännas, så det beror nog på vad för typ av sår :)

Jag skulle nog även klippa/fila så klon hålls så kort och jämn som möjligt så den inte fläks upp mer.

Väteperoxid kan du spola med en gång per dag tills det är helt läkt - men ärligt så kan det visst svida (vet av erfarenhet.....och så även av barnbarns erfarenhet vid skrubbsår) ;) Men oftast så verkar det inte kännas, så det beror nog på vad för typ av sår :)

Jag skulle nog även klippa/fila så klon hålls så kort och jämn som möjligt så den inte fläks upp mer.
Jag har räddat mitt ena lillfinger med väteperoxid efter en ganska blodig styckningsolycka för nått år sen, och nu senast en envis och arg orfblåsa i näven. Tyckte inte att det sved? Hundarna verkar inte heller reagera. Det kan också ha viss hämmande effekt på läkningen (har jag hört...) så jag brukar inte fortsätta spruta med det när såret ser fint och torrt ut. Hade absolut spolat efter att ha pillat bort mossan @AraSlei, hundkraken får helt enkelt bita ihop och tänka på falukorv eller nått ;)

Då gör jag nog det :)
Det är ju inte in i något sår eller så, så det borde inte svida tycker jag.. Det har kommit lite blod, men jag ser inget sår eller så nu.

Japp, det gjorde jag innan :up: han lät mig klippa utan konstigheter, det var bara när jag började pilla på själva pulpan som han surnade lite :p

Det kan också ha viss hämmande effekt på läkningen (har jag hört...) så jag brukar inte fortsätta spruta med det när såret ser fint och torrt ut. Hade absolut spolat efter att ha pillat bort mossan @AraSlei, hundkraken får helt enkelt bita ihop och tänka på falukorv eller nått ;)

Japp, han får bita ihop ;) Han är ju normalt inte så känslig, men just kloklippningen har vi kämpat lite med innan - därför antar jag att det inte gjorde alls ont i själva klon eftersom jag fick klippa runt om utan minsta protest. Får be partnern att hålla honom i värsta fall, det måste ju bli rent :p

Jag har räddat mitt ena lillfinger med väteperoxid efter en ganska blodig styckningsolycka för nått år sen, och nu senast en envis och arg orfblåsa i näven. Tyckte inte att det sved? Hundarna verkar inte heller reagera. Det kan också ha viss hämmande effekt på läkningen (har jag hört...) så jag brukar inte fortsätta spruta med det när såret ser fint och torrt ut. Hade absolut spolat efter att ha pillat bort mossan @AraSlei, hundkraken får helt enkelt bita ihop och tänka på falukorv eller nått ;)
Kan säga att på skrubbsår svider det :D Men ingen hund har direkt reagerat när jag använt :)

Hmm. Tips jordbruksverket? Detta är ju till 100 % smuggelhund.

Just idag är de inte populära! Otis höll dessutom låda hela natten eftersom det var snöras på taket. Varje ras resulterade i en rejäl skallgivning :banghead: Visst att jag vill att de vaktar lite men.....
Han som var så gosig och lugn igår.

Verkar dessutom ha åkt på en rejäl halsfluss, med tillhörande jävla äckel i halsen :yuck: Får nog ringa vårdcentralen i morgon.

Mvh, har gnällt klart nu :p
Blocket.se kanske kan hjälpa dig :angel:

Hade avslutning på kursen igår..
Allt gick jättebra trots lockelsen från goldentiken (Ruffes stora kärlek) och han gick så fint i det fria följet... :love:

Kursledaren skulle starta upp en träningsgrupp i lydnad och ville att vi skulle vara med, då hon såg potential i oss.. :o
Vi ska dock flytta en ganska bra bit snart så det blir det inget av.. Blev så ledsen..

Men får hitta en ny klubb och börja träna där istället! :banana:

I går fick jag se en ny sida av Calibra.
De är tonåringar nu, 6 månader. Och nu börjar det hända ett och annat i dom. De är lite småkaos ibland i dessa små kroppar och hjärnor. Det är mycket egenskaper som skramlar runt där inne i väntan på att mogna och falla på plats.

I går hyrde jag, sambon, en klubbkamrat som bla har en uppföding från oss samt ytterligare en bekant en liten innomhushall i närheten. Första inomhusträningen för tjejerna. Innan har de bara tränat på stora utomhusplaner med andra hundar och då under ganska lugna förhållande med stora avstånd mellan varandra.
Nu knödde vi in oss 4 pers, tejerna, en stor älg till Dobbis, en drivstark schäferhane och ytterligare en unghund i en starkt upplyst gammal trälokal med konstiga ljud, fläktar och speglar.
Det blev rätt jobbigt för henne i början. Min annars så lugna och fokuserade hund förlorade all fokus. Först var hon lite stressad av alla intryck och märkte inte ens att jag erbjöd godis eller fanns. Älgen övade skalland och hon satt mest och illstirrade på honom. Vår uppfödning klampade runt och övade fotgående....
Men efter en stund hade hon funderat färdigt över allt som hände runt omkring henne och hittade mig.
Vårt fokus i går var enbart kontakt och passivitet i miljön. Det gick bra. Hon kunde ligga avslappnad och titta på tillslut. Kunde följa mig kors och tvärs i lokalen, och göra enkla sitt och ligg med de övriga omkring sig. Hon kunde även följa bekanten ett par varv runt. Så målet att få henne trygg och följsam med både mig och okänd i okänd miljö nåddes. Nästa gång kan vi börja träna lite annat också. Det viktigaste var ändå att se att hon kan hantera jobbiga situationer utan att balla ur eller stänga ner.

För övrigt så mår Mammahund och de små valparna jättebra :)
Vägde calibra och Criga igår. Båda vägde 20,7 kg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30