Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk om deras offknapp beror på att de är helt utslagna av all aktivitetsförväntan och stress :eek:
20638213_10155005428908666_3902384801846433729_n.jpg
Såklart! Djurplågeri på hög nivå! :rage:
:rofl:

Jag bara måste fråga...

Läste på Facebook igår om en rottishane Ozzy tror jag som vart tvungen att omplaceras akut. Nu hittar jag ingenting någon som vet hur det gick?

Diskussionerna gick höga

Dagens veterinärbesök landade i en operationstid i september. Lilleman har sedan mjölktänderna ett ganska grovt bettfel och nu tyckte dem att det var dags att åtgärda. Blir nog en rätt omfattande operation då det är stora tänder som ska bort... :down:

Sedan lyssnade hon på hjärta och sa att han har ett litet blåsljud. Detta är helt nytt för mig, då tidigare har sagt att det låtit fint (han har ju dessutom varit sövd ett antal gånger, utan problem). Hur fungerar det? Kan det bara dyka upp? Eller har det varit så litet att de inte hörts men nu växt? Mvh nojig matte:cry:

Är det bara jag som tycker att det hos vissa går lite hysteri på att hundar är överaktiverade?

Var en tråd om en hund på FB (tror att ägaren är med här om jag inte tänker fel) där hunden fick sammanlagt knappa 2 h motion och mental aktivering några dagar i veckan. Där den tränades mentalt 3x10 min under de dagarna. Sen fysades den för att hålla pga artros och i övrigt fick den vanliga långpromenader övriga dagar. Det var dessutom ett schema som kunnig och insatt i hunden godkänt (om jag inte minns fel) och hunden var inte stressad. Vissa gick på som ånglok över den stackars hunden som aldrig fick sova. Av knappt 2 h aktivering :crazy:

En tränares lösning på stress var alltid att ta bort all aktivering, tills hunden blev lugn. För mig låter det mer som en avstängd hund som helt gett upp..

Stress kan ju bero på SÅ många olika saker. Alltifrån felaktivering till understimulering, rädsla och en massa mer.

Men jag har så svårt att se att för mycket aktivering ofta är ett stort problem? Är det verkligen vanligt att jakt-, vall och andra arbetande hundar är mer stressade under arbetssäsong?

Jag har ju min egna teori om att det snarare handlar om fel aktivering och fel sätt att träna. Och dåliga nerver/avknapp. Och inte direkt mängden aktivering i sig. Annars hade ju alla arbetande hundar gått runt och varit stressade, men dom upplever jag som mest nöjda :angel:
Jag får ju höra sådant stup i kvarten, om att mina hundar "aldrig får vila"... Jag kan ju tycka att hundar som ska kunna vara duktiga jakthundar inte skulle ha några problem med en ordentlig långpromenad + lösspring dagligen och lite mental träning några gånger i veckan. Mina skulle gärna aktiveras mycket mer, men de märks knappt av inomhus eftersom de ligger och vilar där ändå. (sedan är de med på jobbet och får såklart en del rastningsrundor)

Om jag berättar för andra att mina är lösa varje dag, då är jag dum eftersom hundarna behöver vila... själv tänker jag att det måste vara väldigt skönt för dem att vara lösa, för då kan de ju välja tempo själva. Likadant har jag fått höra en miljad gånger att Ebrah måste vara stressad eller överaktiverad eftersom hon då och då behöver lite mental träning av något slag för att vara nöjd :grin:

Hittills har jag nog aldrig träffat en hund som får för mycket aktivering, däremot ett flertal som fått på tok för lite eller helt fel typ av aktivering.

Är det bara jag som tycker att det hos vissa går lite hysteri på att hundar är överaktiverade?

Var en tråd om en hund på FB (tror att ägaren är med här om jag inte tänker fel) där hunden fick sammanlagt knappa 2 h motion och mental aktivering några dagar i veckan. Där den tränades mentalt 3x10 min under de dagarna. Sen fysades den för att hålla pga artros och i övrigt fick den vanliga långpromenader övriga dagar. Det var dessutom ett schema som kunnig och insatt i hunden godkänt (om jag inte minns fel) och hunden var inte stressad. Vissa gick på som ånglok över den stackars hunden som aldrig fick sova. Av knappt 2 h aktivering :crazy:

En tränares lösning på stress var alltid att ta bort all aktivering, tills hunden blev lugn. För mig låter det mer som en avstängd hund som helt gett upp..

Stress kan ju bero på SÅ många olika saker. Alltifrån felaktivering till understimulering, rädsla och en massa mer.

Men jag har så svårt att se att för mycket aktivering ofta är ett stort problem? Är det verkligen vanligt att jakt-, vall och andra arbetande hundar är mer stressade under arbetssäsong?

Jag har ju min egna teori om att det snarare handlar om fel aktivering och fel sätt att träna. Och dåliga nerver/avknapp. Och inte direkt mängden aktivering i sig. Annars hade ju alla arbetande hundar gått runt och varit stressade, men dom upplever jag som mest nöjda :angel:
Har också läst det, hellknäppt!! Som du säger har det ju med vilken typ av aktivering man gör mm. Tex skulle nog 1 h bollkastande varje dag göra de flesta hundar stressade men vettig mental och fysisk träning?! Nä knappast! Även en hund med dåliga nerver mår ju bättre med bra träning.

Sen tycker jag dock att man även kan läsa om många som har lärt sina valpar "75" olika tricks, fottgående och en massa annat innan de är 12 veckor typ. Där känner jag att de gör för mkt. Tycker själv att det räcket att fokusera på kontakt övningar/lite mental träning, passivitet, att vapen får röra på sig i sin takt i skog och så samt "bara vara valp".

Då skulle alla tjänstehundar vara nervvrak!

Backträning i mina gamla hemtrakter. Åh vilken nostalgi när vi gick omkring där :love:
Eller ja, tills vi började backträna. Då kunde jag bara tänka på hur jobbigt det var :rofl: Men fin utsikt är det fortfarande! Min gamla pulkabacke :heart
20638490_10209144155069052_2062193886114981554_n.jpg

Har precis stretchat klart Tinja och hon håller nu på och gräver i sin bädd och gör mysigt åt sig själv. :D Gissar att hon kommer slockna inom loppet av några minuter.

Har funderat lite mer på det där med "överaktivering" under dagen. Kan det inte vara så att de som skriker om sådant så fort en hund är aktiv i själva verket försöker stilla någon form av dåligt samvete?

De flesta hundar idag får ju väldigt lite aktivering (tänker på både fysisk och mental träning). Vi som är aktiva här på buke representerar ju inte direkt genomsnittshundägaren när det gäller vårt hundintresse osv. När någon upplever att deras hund har ett helt ok liv och får se någon annan liknade hund som lever ett mycket mer aktivt liv, då kanske de (omedvetet) måste försvara sitt egna hundägande och då hamnar att leta fel hos de andra? Eller så är de helt enkelt bara okunniga...

Okej, Pivi kommer verkligen få strikt vila de kommande dagarna. Alltså typ "bäras ut, kissa/bajsa, bäras in" och ej vara utanför tomtgränsen.

Hur ska jag göra för att hans mage ska vara så nöjd och glad som möjligt? Tänker att med så lite aktivitet och rörelse är det lätt att den blir trög?

Okej, Pivi kommer verkligen få strikt vila de kommande dagarna. Alltså typ "bäras ut, kissa/bajsa, bäras in" och ej vara utanför tomtgränsen.

Hur ska jag göra för att hans mage ska vara så nöjd och glad som möjligt? Tänker att med så lite aktivitet och rörelse är det lätt att den blir trög?
Ordentligt med vätska o strö lite visiblin över maten, eller laktulos.

Jag tycker det är hysteri åt båda hållet. Antingen så är vissa hundar monster som måste aktiveras flera timmar om dygnet för att kunna vara i möblerade rum typ eller så blir de överaktiverade om man gör mer än går en promenad i kvarteret.
Jag tror dock som du, de flesta som får stressade hundar av aktivering får det för att de aktiverar hundarna på fel sätt. (Och så har de säkert hundar med dåliga nerver med.)

Har funderat lite mer på det där med "överaktivering" under dagen. Kan det inte vara så att de som skriker om sådant så fort en hund är aktiv i själva verket försöker stilla någon form av dåligt samvete?

De flesta hundar idag får ju väldigt lite aktivering (tänker på både fysisk och mental träning). Vi som är aktiva här på buke representerar ju inte direkt genomsnittshundägaren när det gäller vårt hundintresse osv. När någon upplever att deras hund har ett helt ok liv och får se någon annan liknade hund som lever ett mycket mer aktivt liv, då kanske de (omedvetet) måste försvara sitt egna hundägande och då hamnar att leta fel hos de andra? Eller så är de helt enkelt bara okunniga...

En av de som uttryckte sig påstod hen var tränare. Sen kan man ju undra hur den utbildningen såg ut:angel:

På fredag ska Calibra veterinärbesiktas inför prövotiden och på söndag åker hon.
Mitt vackra lakritssnöre :heart

Ett kort tag här undrade jag vad sjutton vi fött upp! Hon utvecklades inte alls rätt. Inte som en UXXX-are. Hon fick en märklig reservation mot män, inte ens sambon köpte hon fullt ut och hon var lite "skvättig"...nervös. Det kom rätt snabbt, först i liten grad som snabbt eskalerade.
Så jag tog henne till fysion för hon känndes spänd och jag funderade över om hon kanske hade ont. Två och en halv vecka senare har vi en ny hund!!!!
Hon är inte alls skygg och skvättig längre. Tvärt om!! Hon har byggt på sig massor i självförtroende och är väldigt frammåt och försekommen. Det där med reservationen är som bortblåst:confused: :up:

Vi spånade fysion och jag och kanske började det med den där hältan hon hade i vårvintras, att hon gått och spänt sig. Sen har hon forstatt spiralen med muskelspänningar. Det är ju sambon som varit mest fysisk med henne i träning och lek, kanske därav reservationen om hon hade värk?
Nu är hon iaf tillbaka och mer där till. Fy f*n så ovärderlig en bra fysio är:bow:

Själv fyllde man år igår och mittelspitzarna fick en ny hundsäng (en fåtölj i Chesterfield modell köpt på second hand). Chanel tog den genast i besittning. :love::love::love:

2017-08-09-01-06-371.jpg
[/IMG]
20170809212603-213.65.209.219.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård