Såklart! Djurplågeri på hög nivå!Tänk om deras offknapp beror på att de är helt utslagna av all aktivitetsförväntan och stress
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såklart! Djurplågeri på hög nivå!Tänk om deras offknapp beror på att de är helt utslagna av all aktivitetsförväntan och stress
Tänk om deras offknapp beror på att de är helt utslagna av all aktivitetsförväntan och stress
Frallor med stamtavla ligger mellan 18-20 000.Nu blev jag osäker. Hittar inte annonsen igen. Men även om det skulle varit med stamtavla tycker jag det låter asdyrt. Jag hade fått för mig att hundar med atamtavla ligger i spannet mellan 12-18000
Tänk om deras offknapp beror på att de är helt utslagna av all aktivitetsförväntan och stress
Jag får ju höra sådant stup i kvarten, om att mina hundar "aldrig får vila"... Jag kan ju tycka att hundar som ska kunna vara duktiga jakthundar inte skulle ha några problem med en ordentlig långpromenad + lösspring dagligen och lite mental träning några gånger i veckan. Mina skulle gärna aktiveras mycket mer, men de märks knappt av inomhus eftersom de ligger och vilar där ändå. (sedan är de med på jobbet och får såklart en del rastningsrundor)Är det bara jag som tycker att det hos vissa går lite hysteri på att hundar är överaktiverade?
Var en tråd om en hund på FB (tror att ägaren är med här om jag inte tänker fel) där hunden fick sammanlagt knappa 2 h motion och mental aktivering några dagar i veckan. Där den tränades mentalt 3x10 min under de dagarna. Sen fysades den för att hålla pga artros och i övrigt fick den vanliga långpromenader övriga dagar. Det var dessutom ett schema som kunnig och insatt i hunden godkänt (om jag inte minns fel) och hunden var inte stressad. Vissa gick på som ånglok över den stackars hunden som aldrig fick sova. Av knappt 2 h aktivering
En tränares lösning på stress var alltid att ta bort all aktivering, tills hunden blev lugn. För mig låter det mer som en avstängd hund som helt gett upp..
Stress kan ju bero på SÅ många olika saker. Alltifrån felaktivering till understimulering, rädsla och en massa mer.
Men jag har så svårt att se att för mycket aktivering ofta är ett stort problem? Är det verkligen vanligt att jakt-, vall och andra arbetande hundar är mer stressade under arbetssäsong?
Jag har ju min egna teori om att det snarare handlar om fel aktivering och fel sätt att träna. Och dåliga nerver/avknapp. Och inte direkt mängden aktivering i sig. Annars hade ju alla arbetande hundar gått runt och varit stressade, men dom upplever jag som mest nöjda
Har också läst det, hellknäppt!! Som du säger har det ju med vilken typ av aktivering man gör mm. Tex skulle nog 1 h bollkastande varje dag göra de flesta hundar stressade men vettig mental och fysisk träning?! Nä knappast! Även en hund med dåliga nerver mår ju bättre med bra träning.Är det bara jag som tycker att det hos vissa går lite hysteri på att hundar är överaktiverade?
Var en tråd om en hund på FB (tror att ägaren är med här om jag inte tänker fel) där hunden fick sammanlagt knappa 2 h motion och mental aktivering några dagar i veckan. Där den tränades mentalt 3x10 min under de dagarna. Sen fysades den för att hålla pga artros och i övrigt fick den vanliga långpromenader övriga dagar. Det var dessutom ett schema som kunnig och insatt i hunden godkänt (om jag inte minns fel) och hunden var inte stressad. Vissa gick på som ånglok över den stackars hunden som aldrig fick sova. Av knappt 2 h aktivering
En tränares lösning på stress var alltid att ta bort all aktivering, tills hunden blev lugn. För mig låter det mer som en avstängd hund som helt gett upp..
Stress kan ju bero på SÅ många olika saker. Alltifrån felaktivering till understimulering, rädsla och en massa mer.
Men jag har så svårt att se att för mycket aktivering ofta är ett stort problem? Är det verkligen vanligt att jakt-, vall och andra arbetande hundar är mer stressade under arbetssäsong?
Jag har ju min egna teori om att det snarare handlar om fel aktivering och fel sätt att träna. Och dåliga nerver/avknapp. Och inte direkt mängden aktivering i sig. Annars hade ju alla arbetande hundar gått runt och varit stressade, men dom upplever jag som mest nöjda
Då skulle alla tjänstehundar vara nervvrak!Är det bara jag som tycker att det hos vissa går lite hysteri på att hundar är överaktiverade?
Ordentligt med vätska o strö lite visiblin över maten, eller laktulos.Okej, Pivi kommer verkligen få strikt vila de kommande dagarna. Alltså typ "bäras ut, kissa/bajsa, bäras in" och ej vara utanför tomtgränsen.
Hur ska jag göra för att hans mage ska vara så nöjd och glad som möjligt? Tänker att med så lite aktivitet och rörelse är det lätt att den blir trög?
Jag tycker det är hysteri åt båda hållet. Antingen så är vissa hundar monster som måste aktiveras flera timmar om dygnet för att kunna vara i möblerade rum typ eller så blir de överaktiverade om man gör mer än går en promenad i kvarteret.Är det bara jag som tycker att det hos vissa går lite hysteri på att hundar är överaktiverade?
Har funderat lite mer på det där med "överaktivering" under dagen. Kan det inte vara så att de som skriker om sådant så fort en hund är aktiv i själva verket försöker stilla någon form av dåligt samvete?
De flesta hundar idag får ju väldigt lite aktivering (tänker på både fysisk och mental träning). Vi som är aktiva här på buke representerar ju inte direkt genomsnittshundägaren när det gäller vårt hundintresse osv. När någon upplever att deras hund har ett helt ok liv och får se någon annan liknade hund som lever ett mycket mer aktivt liv, då kanske de (omedvetet) måste försvara sitt egna hundägande och då hamnar att leta fel hos de andra? Eller så är de helt enkelt bara okunniga...
Ligga på soffan och käka bullar är ju jätteansträngande! Man måste ju faktiskt sträcka sig efter bullarna Klart voffen måste få välförtjänt vila efter det.En av de som uttryckte sig påstod hen var tränare. Sen kan man ju undra hur den utbildningen såg ut
Ligga på soffan och käka bullar är ju jätteansträngande! Man måste ju faktiskt sträcka sig efter bullarna Klart voffen måste få välförtjänt vila efter det.
Var är bilderna?Själv fyllde man år igår och mittelspitzarna fick en ny hundsäng (en fåtölj i Chesterfield modell köpt på second hand). Chanel tog den genast i besittning.
[/IMG]