Har precis gett mig in i en tråd på fb om labbars vikt . Jag hävdar att de flesta labbar på utställning är överviktiga, men neeej då, de är grova med grov benstomme . Sen visar de bilder på labbar utan midja och med rejäl bukfylla. Stackars hundar.
Såg två av dessa i verkligheten häromveckan då matte jobbar på en butik vi var på och kom gående med dessa. Bägge hundarna feta, en haltade och var väldigt stel. Jag vet ju att hälta kan komma av andra orsaker, men det kändes verkligen inte som den där vikten gjorde det lättare för den stackars hunden.
Gissar att jag lär få en hel del påhopp att utställning inte alls premierar feta labbar .
Intressant att du pratar just om det. Min pappas fru ville ha en jaktlabbe eftersom hon tycker 'vanliga' labbar är feta och stabbiga och därför fula. Nu var skillnaden i pris mellan en jaktlabbe och en vanlig labbe 15,000 därför blev det en vanlig labbe + då att det inte kommer att jagas och de vill ha en hund som inte kräver lika mycket. Det är ganska gulligt. Trots att de haft hund så läses det nu på noggrant och har inskaffats säng, skyddsväst - för bryggan, fruktansvärt mycket tuggben, leksaker och allt annat mellan himmel och jord.
De planerar att första veckorna kommer de vara ensamma med valpen för att låta den bli trygg och de kommer att bära sängen upp och ner, på nätterna i sovrummet och på dagarna i biblioteket där de är mest. Hmm, vi får se hur länge det går innan lillhunden lyckas kravla sig upp i sängen... Hoppas bara att valpen tycker om sport eftersom min pappa tittar på i princip all sport som går. Finns det några tips bland alla erfarna bukefalister om vad de kan göra mer?