Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis gett mig in i en tråd på fb om labbars vikt :nailbiting:. Jag hävdar att de flesta labbar på utställning är överviktiga, men neeej då, de är grova med grov benstomme :banghead::banghead::banghead:. Sen visar de bilder på labbar utan midja och med rejäl bukfylla. Stackars hundar.
Såg två av dessa i verkligheten häromveckan då matte jobbar på en butik vi var på och kom gående med dessa. Bägge hundarna feta, en haltade och var väldigt stel. Jag vet ju att hälta kan komma av andra orsaker, men det kändes verkligen inte som den där vikten gjorde det lättare för den stackars hunden.

Gissar att jag lär få en hel del påhopp att utställning inte alls premierar feta labbar :angel:.

Intressant att du pratar just om det. Min pappas fru ville ha en jaktlabbe eftersom hon tycker 'vanliga' labbar är feta och stabbiga och därför fula. Nu var skillnaden i pris mellan en jaktlabbe och en vanlig labbe 15,000 därför blev det en vanlig labbe + då att det inte kommer att jagas och de vill ha en hund som inte kräver lika mycket. Det är ganska gulligt. Trots att de haft hund så läses det nu på noggrant och har inskaffats säng, skyddsväst - för bryggan, fruktansvärt mycket tuggben, leksaker och allt annat mellan himmel och jord.
De planerar att första veckorna kommer de vara ensamma med valpen för att låta den bli trygg och de kommer att bära sängen upp och ner, på nätterna i sovrummet och på dagarna i biblioteket där de är mest. Hmm, vi får se hur länge det går innan lillhunden lyckas kravla sig upp i sängen... Hoppas bara att valpen tycker om sport eftersom min pappa tittar på i princip all sport som går. :D Finns det några tips bland alla erfarna bukefalister om vad de kan göra mer?

Veterinären tyckte inte att det verkade vara diskbråck, tack och lov. Någon form av mjukdelsskada, lite diffus och oklart var.

Ivan som i princip tjöt som ett larm när jag tog i honom sa inget annat än diverse mordhot till veterinären. Han var dock väldigt spänd (vibrerade) och det märktes att han liksom bet ihop under undersökningen. Vi kollade även på klippen jag hade filmat i går och båda var överens om att det var någonstans lite bakom mitten av ryggen, på högersidan. Han fick en injektion smärtstillande direkt och sedan tabletter med hem.

Han fick åka i framsätet med sätesvärmen på både dit hem, och han var så avslappnad och gosig på vägen hem - vilken skön lättnad efter att ha varit spänd pga smärta i 20 timmar.

Ozzy har fyllt två och hunnit bli kastrerad då en kula inte kom ner och det började påverka honom. Stor skillnad, rymningarna helt borta.

Vi cyklar en del och idag hade vi två hundmöten med skällande idioter i koppel som han ignorerade fast han är lös bredvid cykeln.

Film från nyss bara för att jag är stolt:

På Fredag åker jag och Corinne upp till Stockholm med tåg och jag hoppas verkligen hon är samma gulliga och oproblematiska hund som hon är i normalt fall, några timmar inne i innerstaden sedan åker vi vidare till Corinnes nya fysio i hopp om att hen kan komma underfund med vad det är för fel på Corinne.
Blir en lång dag och vi räknar med att inte komma hem igen för än mellan natten fredag till morgonen lördag. :o

Fick upp på mitt fb flöde en tjej som fött upp en kull franska bulldoggar. Hon hade en hane kvar, Fina i näsan visserligen, men 22000 utan stamtavla?? Är inte det skitdyrt??

Hamnade i två ganska tighta hundmöten under kvällsrastningen för en stund sedan. Ebrah ville leka (inte bara med hundarna, hon ville leka med precis allt hon såg ikväll, inkl cyklister, löv och en bil :banghead: ), Aysu tyckte att hundarna var läskiga. Vi stannade därför vid vägkanten, så att jag skulle kunna hålla i hundarnas selar och förhoppningsvis hålla det hela lite lugnt.

De andra hundägarna, de förvånade mig genom att hälsa, fråga om de skulle göra något speciellt och sedan kortade de kopplen och gick snabbt och enkelt förbi! Helt underbart, och två helt olika personer på en kväll! Tänk så skönt det vore om alla gjorde så. Jag hoppas att deras beteende snabbt sprider sig till alla andra hundägare här i området :p

Hamnade i två ganska tighta hundmöten under kvällsrastningen för en stund sedan. Ebrah ville leka (inte bara med hundarna, hon ville leka med precis allt hon såg ikväll, inkl cyklister, löv och en bil :banghead: ), Aysu tyckte att hundarna var läskiga. Vi stannade därför vid vägkanten, så att jag skulle kunna hålla i hundarnas selar och förhoppningsvis hålla det hela lite lugnt.

De andra hundägarna, de förvånade mig genom att hälsa, fråga om de skulle göra något speciellt och sedan kortade de kopplen och gick snabbt och enkelt förbi! Helt underbart, och två helt olika personer på en kväll! Tänk så skönt det vore om alla gjorde så. Jag hoppas att deras beteende snabbt sprider sig till alla andra hundägare här i området :p
Får se om hon är lika leksugen på torsdag eller om hon låtsas vara en fegis igen :rofl:

Åh, nej! Hittade just knöl i juver på min hund. När jag noga klämde igenom övriga juver tyckte jag mig känna ngt litet i 2 till.
Fan!
Får ringa veterinären imorgon. Min lilla älskling!

På Fredag åker jag och Corinne upp till Stockholm med tåg och jag hoppas verkligen hon är samma gulliga och oproblematiska hund som hon är i normalt fall, några timmar inne i innerstaden sedan åker vi vidare till Corinnes nya fysio i hopp om att hen kan komma underfund med vad det är för fel på Corinne.
Blir en lång dag och vi räknar med att inte komma hem igen för än mellan natten fredag till morgonen lördag. :o
Stan brukar vara kul med en massa spännande dofter.

Är det bara jag som tycker att det hos vissa går lite hysteri på att hundar är överaktiverade?

Var en tråd om en hund på FB (tror att ägaren är med här om jag inte tänker fel) där hunden fick sammanlagt knappa 2 h motion och mental aktivering några dagar i veckan. Där den tränades mentalt 3x10 min under de dagarna. Sen fysades den för att hålla pga artros och i övrigt fick den vanliga långpromenader övriga dagar. Det var dessutom ett schema som kunnig och insatt i hunden godkänt (om jag inte minns fel) och hunden var inte stressad. Vissa gick på som ånglok över den stackars hunden som aldrig fick sova. Av knappt 2 h aktivering :crazy:

En tränares lösning på stress var alltid att ta bort all aktivering, tills hunden blev lugn. För mig låter det mer som en avstängd hund som helt gett upp..

Stress kan ju bero på SÅ många olika saker. Alltifrån felaktivering till understimulering, rädsla och en massa mer.

Men jag har så svårt att se att för mycket aktivering ofta är ett stort problem? Är det verkligen vanligt att jakt-, vall och andra arbetande hundar är mer stressade under arbetssäsong?

Jag har ju min egna teori om att det snarare handlar om fel aktivering och fel sätt att träna. Och dåliga nerver/avknapp. Och inte direkt mängden aktivering i sig. Annars hade ju alla arbetande hundar gått runt och varit stressade, men dom upplever jag som mest nöjda :angel:

Är det bara jag som tycker att det hos vissa går lite hysteri på att hundar är överaktiverade?

Var en tråd om en hund på FB (tror att ägaren är med här om jag inte tänker fel) där hunden fick sammanlagt knappa 2 h motion och mental aktivering några dagar i veckan. Där den tränades mentalt 3x10 min under de dagarna. Sen fysades den för att hålla pga artros och i övrigt fick den vanliga långpromenader övriga dagar. Det var dessutom ett schema som kunnig och insatt i hunden godkänt (om jag inte minns fel) och hunden var inte stressad. Vissa gick på som ånglok över den stackars hunden som aldrig fick sova. Av knappt 2 h aktivering :crazy:

En tränares lösning på stress var alltid att ta bort all aktivering, tills hunden blev lugn. För mig låter det mer som en avstängd hund som helt gett upp..

Stress kan ju bero på SÅ många olika saker. Alltifrån felaktivering till understimulering, rädsla och en massa mer.

Men jag har så svårt att se att för mycket aktivering ofta är ett stort problem? Är det verkligen vanligt att jakt-, vall och andra arbetande hundar är mer stressade under arbetssäsong?

Jag har ju min egna teori om att det snarare handlar om fel aktivering och fel sätt att träna. Och dåliga nerver/avknapp. Och inte direkt mängden aktivering i sig. Annars hade ju alla arbetande hundar gått runt och varit stressade, men dom upplever jag som mest nöjda :angel:
Herregud, de skulle ju äta upp mig levande. Jag och Tinja har ju tränat sammanlagt 2h bara de senaste två dagarna! O_o Och idag ska jag plåga henne lite till! :nailbiting: (Eller ja, 2 h med pauserna. Utan dem är det väl mer... 1,5h)

Kan inte påstå att hon skulle vara stressad eller överaktiverad. Vi varvar ju med dagar där vi typ inte gör ett skit :p

@Migo verkar ju inte heller ha problem med överstimulerade och stressade vallhundar :angel:

Men inte fina inuti...skenet bedrar och ja, svindyrt och håller med om att det är rent ockerpris!
Nu blev jag osäker. Hittar inte annonsen igen. Men även om det skulle varit med stamtavla tycker jag det låter asdyrt. Jag hade fått för mig att hundar med atamtavla ligger i spannet mellan 12-18000

Herregud, de skulle ju äta upp mig levande. Jag och Tinja har ju tränat sammanlagt 2h bara de senaste två dagarna! O_o Och idag ska jag plåga henne lite till! :nailbiting: (Eller ja, 2 h med pauserna. Utan dem är det väl mer... 1,5h)

Kan inte påstå att hon skulle vara stressad eller överaktiverad. Vi varvar ju med dagar där vi typ inte gör ett skit :p

@Migo verkar ju inte heller ha problem med överstimulerade och stressade vallhundar :angel:

Jag kan lätt "råka" träna lydnad en timme eller mer i streck med mina små sällskapshundar.. Då ingår iofs mycket lek som belöning och en del platsliggning, men det är inte direkt mindre jobbigt att ligga stilla medans kompisen tränar :p

Att de följt med på cykelturer och ridturer på 2 mil utan att att dö är också ett under :nailbiting:

Och långpromenader som är nästan hela dagen.

Sen är dom så stressade att de sover och knappt märks av inomhus :D

Tänk om deras offknapp beror på att de är helt utslagna av all aktivitetsförväntan och stress :eek:
20638213_10155005428908666_3902384801846433729_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård